selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 23, 2024 06:59

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 128 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 69 Next
Author Message
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Tue Oct 18, 2016 15:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
sportbilsentusiasten wrote:
Dock med DVC påslagen (inget försteg) så man jämförde även volymkontrollen.
Vilket den (DVC) alltid varit (påslagen) i alla Linn DS/DSM. Även hemma hos dem som använder ett analogt försteg att ljustera volymen med. DVC är då påslagen och fixerad på volym 80.

Skulle vara skoj att lyssna på på ett Exaktbox-system med Klimax Kontrol som volymreglage - vilket är fullt möjligt. Finns dem som tycker analog volymreglering är bättre än DVC och därför skulle jag vilja höra hur det skulle kunna låta/spela.


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Tue Oct 18, 2016 15:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Roland wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Dock med DVC påslagen (inget försteg) så man jämförde även volymkontrollen.
Vilket den (DVC) alltid varit (påslagen) i alla Linn DS/DSM. Även hemma hos dem som använder ett analogt försteg att ljustera volymen med. DVC är då påslagen och fixerad på volym 80.
Ja så är det.
Trots det blir det sämre om man ställer DVC till "on" i Konfig.
Och ibland ska en funktion vara satt till "on" för att det ska låta bäst. Tex i KK där RS232 ska vara PÅ trots att man inte använder den. Mer musikalisk med RS232 aktiverad.
Roland wrote:
Skulle vara skoj att lyssna på på ett Exaktbox-system med Klimax Kontrol som volymreglage - vilket är fullt möjligt. Finns dem som tycker analog volymreglering är bättre än DVC och därför skulle jag vilja höra hur det skulle kunna låta/spela.
Du tänker en KK efter Exaktboxen?
Kul test.


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Tue Oct 18, 2016 16:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
sportbilsentusiasten wrote:
Du tänker en KK efter Exaktboxen?
Precis. Fast med en KK kommer man inte långt. Krävs en Klimax Kontrol för varje register mellan Exaktbox och slutsteg.
Har man ett par trevägshögtalare krävs det 6 st KK, fyrvägshögtalare 8 st KK, femvägshögtalare 10 st KK.


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Wed Oct 19, 2016 19:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Missar tyvärr eventet på HF nu ikväll pga jobb. Vore intressant om det framkommer något om planerna på implementering på Akurate-nivån, i Exaktboxar etc...

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Thu Oct 20, 2016 00:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Roland wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Du tänker en KK efter Exaktboxen?
Precis. Fast med en KK kommer man inte långt. Krävs en Klimax Kontrol för varje register mellan Exaktbox och slutsteg.
Har man ett par trevägshögtalare krävs det 6 st KK, fyrvägshögtalare 8 st KK, femvägshögtalare 10 st KK.
Varför inte bara lägga till en KK signatur i Exaktkoden, för att kunna göra alla nöjda? Lite brus, lite dist och lite kompression så låter det precis som vad ett analogt försteg kan bidra med. Det låter både smidigare och billigare än tio KK. :lol:

Hur justerar man volymen på en sån här setup? Går en fjärr samtidigt till alla KK? Någon som testat?

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Fri Oct 21, 2016 00:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Roland wrote:
Katalystdemo på High Fidelity i morgon kväll, onsdag den 19:e oktober klockan 19:00.
På High Fidelity har man turen att få träffa och lyssna på Ian Wilson (Electronics engineer).
Helt tyst från onsdagens och torsdagens begivenheter? :shock: Förstummade eller likgiltiga? Nyfiken på kommentarer från några som var där. Själv njöt jag av Queen och vin på HF ikväll, verkligen ett trevligt och smakrikt event med flertalet nya spännande ansikten! Igår var det opera på riktigt, utan Katalyst.

Men i helgen lånar jag hem Katalysatorn och kör genom min KK. Kanske till och med utan, om jag tycker det verkar värt besväret. Återkommer om det är något att skriva hem om.

/mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Fri Oct 21, 2016 01:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Jag var till High Fidelity i onsdags när Ian demonstrerade skillnaden mellan icke-Katalyst och Katalyst på Klimax.

Systemet som det spelades på bestod av två olika Klimax (DS eller DSM, vet ej), en Akurate 2200 och ett par Akudorik. Högtalarkabel var Linn K200.

Fick en, vad man kan kalla, privatdemo av Ian i samband med att kvällens samtliga ovriga besökare hade lämnat stora rummet för att fylla på sina glas och mingla i butiken.

Vi spelade endast en låt och gjorde en A/B/A demo. Skillnaden var stor. Om jag ska försöka mig på att beskriva hur stor så kanske Majik till Akurate eller Akurate till Klimax kan vara någonstans i närheten.


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Sat Oct 22, 2016 12:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Det är inga fler sellerister som besökte High Fidelity eller Tonläget och som har möjlighet att lämna en rapport?

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Sat Oct 22, 2016 13:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Var på Tonläget men pga möten kom jag 21 och missade demon med flac. Men hörde skillnaden på toptolva (KDSM/2 vs KDSM/3) inget försteg,A2200, passiva Akudorik.
Klar skillnad men vinyl in i KDSM har jag aldrig gillat och dig volymkontroll är helt enkelt rätt dåligt, både på flac o vinyl. Men visade skillnaden o det var ju målet.

Anders lyckade tyvärr inte få fart på Exaktsystemet då jag ville testa gamla o nya KSDM med Exaktutgången. (Source first)
Han skickade dock ett mail igår för att berätta - skillnad även där!


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Sat Oct 22, 2016 15:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
... dig volymkontroll är helt enkelt rätt dåligt...
Jag tror inte man skall hänga ut just "digital volymkontroll" som något exeptionellt dåligt, då det tycks funka bra i så många andra sammanhang (t.ex. vid musikproduktion, produktion av vinylskivor, TV-produktion, live-ljud, ....).

Jag har varit med om eller gjort ett par jämförelser som snarare gav att digital volymkontroll mycket väl kan vara utomordentligt bra (svår att detektera ö.h.t.).


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Sat Oct 22, 2016 16:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Det är riktigt, skulle skrivit "den som finns i Linn DS".
Sedan är ju KK och Sagatun extremt bra, är ju dessa jag jämför med.


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Sat Oct 22, 2016 16:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
matss wrote:
Men i helgen lånar jag hem Katalysatorn och kör genom min KK. Kanske till och med utan, om jag tycker det verkar värt besväret.
Hur går det?
Testa även med/utan KK är du snäll.


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Sat Oct 22, 2016 18:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
Det är riktigt, skulle skrivit "den som finns i Linn DS".
Sedan är ju KK och Sagatun extremt bra, är ju dessa jag jämför med.
Det är till och med så att det även råder delade meningar om kvaliteten på volymkontrollen i DS/DSM. :wink:

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Sat Oct 22, 2016 22:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
matss wrote:
Men i helgen lånar jag hem Katalysatorn och kör genom min KK. Kanske till och med utan, om jag tycker det verkar värt besväret.
Hur går det?
Testa även med/utan KK är du snäll.
Ska försöka orka med det också. Nu är den bara inkopplad, och jag hoppas jag har lyckats stänga av allt Space, Exakt och sånt. Nån som har koll på vad man bäst stänger av i en DSM för att maxa ljudet?

/mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Sun Oct 23, 2016 17:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Oj. Hoppsan. Wow. Där var det skillnad!

Katalyst DSM genom KK vs min KDS/1. Volym låst och Space avslaget. Ok. Märkbart tydligare genom alla register. Varje enskilt ljud mer väldefinierat för sig själv. Större upplevd bredd och djup i ljudbilden. Alla koola hifi-parametrar på plats. Men framför allt - betydligt roligare och medryckande återgivning. Stort smile över hela ansiktet :D. Du vill inte sluta lyssna. Min KDS/1 blir i ett nafs reduceras till en blek tristare kopia.

Skillnaden med och utan KK är mindre dramatisk. Där är det mer en smaksak tycker jag. Jag som redan har min KK behåller den nu i signalkedjan. Nästa test blir digital vs analog volymreglering.

Är Katalyst värd 45 000? Beror på. Hade jag inte behövt bry mig hade jag inte tvekat en sekund. Så mycket bättre tycker jag det blev. Men när jag nu personligen tvingas prioritera, finns det också andra hål att fylla i privatekonomin.

/mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 128 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 69 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited