selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 04:47

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 142 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 610 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 13, 2005 09:02 
Site Admin
Site Admin

Är knappast förvånad över att den här tråden blev 3 sidor på kort tid, LTS och Linn har väl precis som någon skrev tidigare entusiastiska (fanatiska en annan beskrivning) anhängare men av olika saker.

LTS koncept är väl att hitta prisvärda produkter genom att mäta upp hur mycket de förändrar ljudet. Ändras ljudet mindre på en produkt än på en annan så är den bättre oavsett om den sämre är en billig denon-cd eller en unidisk. Är väldigt nyfiken på att höra de här pip-högtalarna eftersom det är väldigt få som inte har en tydlig åsikt om dem :!:

Vill minnas att LTS gillar min gamla denon-cd skarpt, var själv inte så särskilt imponerad av den dock. Däremot lyssnade jag på herr Öhman förra året på någon stereomässa nere i shtlm, gillade skarpt att lyssna på hans ideer och resonemang även om det jag hört av de produkter de rekomenderar inte faller mig alldeles i smaken. Så jag är nöjd med mina Linn-prylar men lyssnar gärna på vad han säger, tvivlar inte på att han kan sitt område så att säga.

Edit: 4 sidor..

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 13, 2005 16:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

rekommenderar starkt ett besök hos iö...även om ni inte byter till ino är det faktiskt ett riktigt trevligt ljud hans talare presterar...

varför jag inte väljer en av hans modeller är väl i princip att dom e lite för fula samt att den modellen jag kanske skulle kunna tänka mig kostar lite i överkant (i28 40k) samt att man måste komplettera med en sub för fullregister...= huvva va dyrt...men kanske ska tillägga att dom nästan är prisvärda iaf...dom skulle jag hellre ha än komri faktiskt....dvs om jag inte får sälja dom...vi får se det kanske blir nästa projekt :wink:

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 13, 2005 17:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det som är så befriande skönt med Linn är att det inte är en "filosofi", "koncept" eller annan teoretisk modell - inget behöver förstås, analyseras eller tillvänjas. Det som gör folk engagerade, glada och fattiga är att grejorna verkligen LÅTER fantastiskt bra timma efter timma, plattta efter platta.

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 13, 2005 21:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tune-Dem är väl en metod? Visst går det att prata om en Linnfilosofi, låter det bättre så är det bättre är en filosofi likväl som dom som håller på att matcha mörka kablar med ljusa cd-spelare och så vidare följer en filosofi.

Men i ärlighetens namn ska jag säga att jag delvis gillar Linn för att jag har upplevt det väldigt lätt att kunna få ut mer ur min skivsamling. Varje gång jag har adderat en nyare eller dyrare pryl har det blivit bättre och varje förbättring har betytt att det har blivit roligare att lyssna på musik.

Jag tycker det är skönt att låta någon annan tänka på hårdvaran så jag får koncentrera mig på det delikata problemet att välja vilken skiva jag skall spela.

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 13, 2005 21:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tjagge wrote:

Jag tycker det är skönt att låta någon annan tänka på hårdvaran så jag får koncentrera mig på det delikata problemet att välja vilken skiva jag skall spela.
tvärtom för mig :wink: det e ju det roliga, musiken e dock en bra bonus

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 13, 2005 23:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tjagge wrote:
.

Kan bara hålla med.
Det är musiken jag är ute efter och sålänge jag vet jag har linnprylar vet jag att det låter bra :D

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 13, 2005 23:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Haakan wrote:
Tjagge wrote:

tvärtom för mig :wink: det e ju det roliga, musiken e dock en bra bonus
Tänka sig, fler öhman-fan tillsammans med ltsare brukar resonera på samma sätt.

Så man kan väl sammanfatta: gillar ni musik; skaffa linn. gillar ni teknik och ständigt hårdvarujagande; spring efter öhman och lts

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 14, 2005 00:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Till LTS försvar måste man dock säga att dom är härligt obrydda om pris. Det gillar jag. Dom flesta hifi-nissar tror ju faktiskt att pris har med prestanda att göra som en generell tumregel.

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 14, 2005 00:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

The Archangel wrote:

Så man kan väl sammanfatta: gillar ni musik; skaffa linn. gillar ni teknik och ständigt hårdvarujagande; spring efter öhman och lts
"fan" är jag väl absolut inte...för mig betyder han inte mer än nån annan människa...ska inte ta ifrån han att han vet hur man konstruerar en högtalare dock...

sen börjar jag bli less på dina tvärtemot inlägg mot mig...vi kanske har olika uppfattning om hur musik ska framföras? du gillar en viss typ å jag en annan? nu orkar jag inte fjanta mer med dig å dina 5års tendenser ok?

det jag skriver på detta forum är mina åsikter...ingen annans...jag är väl mest "open minded" härinne eftersom jag blandar lts med linn? till en mix som passar mina öron mest..

jag har förstått att det enda som gäller för dig är linn...det respekterar jag! det enda jag begär är lite respekt tillbaxs? inga "fniss" å sådant svammel....för jag vet att om du hade haft en enda gnutta vett så hade du aldrig gjort så face to face med mig....

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 14, 2005 00:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Haakan, jag har vägrat respondera på dina inlägg pga din oförmåga att skriva svenska på en acceptabel nivå men nu kan jag inte hålla mig; tekniken är till för att få en musikalisk upplevelse.
Teknikonani finns inom många områden.
Förmodligen kan detta tolkas som ett påhopp men meningen är bara att ge uttryck för min egen synpunkt.

/Erik

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 14, 2005 00:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Kan inte motstå att slänga in min åsikt här, jag har inte hört denna Öhmans grejer så dom har jag inget att säga om, sen till frågan om vad man lyssnar på musiken eller anläggningen så är det väl oftast så att är det musiken man är ute efter så ligger Linn bäst till om man säger så, jag gillat Naim en hel del också så det är dom 2 märkerna som jag lyssnar helst på.

Att som ett par typer jag kommer ihåg från början av 90 talet äga typ 5 skivor (bara testskivor) men sen ha en anläggning för en halv miljon eller värre fattar jag inte logiken bakom, harman inte prylarna för att lyssna på musik eller har jag missat nåt ?.
Annars kan vi la lika väl slänga bort alla våra skivor och springa runt och lyssna på olika märken med ett gäng testplattor istället, och det ska va samma 5 plattor så vi vet vad vi lyssnar efter.

Kan ju vara jag som har fel men så är min åsikt, sen om det finns folk som vill lyssna på "anläggningen" och gillar det mer ok för dom men jag kan tyvärr inte förstå meningen med det.

Last edited by Dixie_fried_56 on Fri Jan 14, 2005 01:00, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 14, 2005 00:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

naimerik wrote:
Haakan, jag har vägrat respondera på dina inlägg pga din oförmåga att skriva svenska på en acceptabel nivå men nu kan jag inte hålla mig; tekniken är till för att få en musikalisk upplevelse.
Teknikonani finns inom många områden.
Förmodligen kan detta tolkas som ett påhopp men meningen är bara att ge uttryck för min egen synpunkt.

/Erik
skriver inte jag på en acceptabel nivå? det e ju han som hela tiden hånat mig medans jag inte gjort ett enda påhopp? lugna dig nu...

edit: svara inte e du snäll....jag kommer inte svara tillbaka pga din sociala oförmåga

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 14, 2005 01:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Haakan wrote:
The Archangel wrote:

"fan" är jag väl absolut inte...för mig betyder han inte mer än nån annan människa...ska inte ta ifrån han att han vet hur man konstruerar en högtalare dock...

sen börjar jag bli less på dina tvärtemot inlägg mot mig...vi kanske har olika uppfattning om hur musik ska framföras? du gillar en viss typ å jag en annan? nu orkar jag inte fjanta mer med dig å dina 5års tendenser ok?

det jag skriver på detta forum är mina åsikter...ingen annans...jag är väl mest "open minded" härinne eftersom jag blandar lts med linn? till en mix som passar mina öron mest..

jag har förstått att det enda som gäller för dig är linn...det respekterar jag! det enda jag begär är lite respekt tillbaxs? inga "fniss" å sådant svammel....för jag vet att om du hade haft en enda gnutta vett så hade du aldrig gjort så face to face med mig....
Då du öppet och rakt ut säger att ditt stora intresse är hårdvaran och letandet efter detta medans musiken är en bonus så är en kommentar tämligen passande då detta är ett hififorum/musikforum och inte ett teknikforum i sig. Det är också värt att påpeka då det bör uppmärksammas och tas i beaktande vid dina rekommendationer.
Vad som gäller för mig är musik, inte teknik eller hårdvarujagande.

Dina kommentarer skulle jag ha flinat till helt klart, och troligen skulle det kommit ut ett litet skratt också. Då det för mig är ren komik. Vet inte hur jag ska tolka din sista mening, är det ett hot eller?

Last edited by The Archangel on Fri Jan 14, 2005 01:06, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 14, 2005 01:05 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Kan man bli utvisad på det här forumet? :D

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 14, 2005 01:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hot? nej sånt håller jag inte på med...bara osäkra människor som inte klarar att respektera folks åsikter, hoppas bara du inte nån ggn skrattar fel person rakt i ansiktet :wink:

Post new topic  Reply to topic  [ 142 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 610 Next

All times are UTC+02:00