Jag vågar påstå att Exakt utan någon konkurrens är det bästa Linn gjort i playback väg!
Även under måttligt optimala (eller i varje fall under okända *) förhållanden i nätverks och DSM-umderlags-änden så kan Exakt Akubarik prestera på en helt ny nivå. Aludorik på Tonläget **) är väldigt bra, Akubarik hemma rätt mycket bättre ändå ( även utan rumsoptimering).
Jag har haft möjligheten att prova Exakt Akubarik med en KDSM hemma och det var lysande bra. Detta var dessutom ett par helt nya (inte körda en enda minut innan jag anslöt dom) Akubarik. Rock och mer komplex musik hade driv och energi utan att sladda där det annars kan gröta ihop sig. Klassisk musik vann ännu mer (riktigt bra inspelningar gav mycket nära den musikaliska insikt och upplevelse man får live). Jazz lät magiskt bra. Digitalt på en nivå som gjorde att jag inte saknade något av det som vinyl annars ger (jag kunde dessvärre inte koppla in vinylspelaren då det hela var allt för provisoriskt ihopkommet). Dessvärre hade jag bara ca 6-7 tim lyssning (efter ungefär lika lång tid spenderad på uppackning, inkoppling och uppställning ***) innan systemet måste backas ner. I vårt rum platsade de inte av utseendeskäl...
Jag hann inte ens prova rumsoptimerigen (det lät redan så bra så jag ville hellre spela musik ända tills de måste packas ner igen). Exakt är helt enkelt grymt prisvärt. Enda detaljen som jag skulle vilja förbättra är att höja basen något. Detta då mitt rum är mycket basslukande (få rumsmoder) och ett väldigt läckage genom fönster och ut i resten av huset). Det skall finnas möjlighet att justera nivån i basen, men så lång kom jag ju inte. Valde att lyssna på musik i stället för att fortsätta att justera.
*) Hade inte tillräckligt lång nätverskabel så jag fick skarva med en snutt fulkabel och en extra switch. Dessutom stod DSMen på en vägghängd vanlig möbel i spånplatta (typ Kvick). Nyinköpta SFTP CAT5e, från Claes Olsson. El från vanligt väggittag i rummet (inte separat dragen från proppskåpet). Knappast helt optimalt alltså.
**) Specialoptimerimgen på Tonläget är inte så himla "special". Inget skumt alltså, bara justering m.h.a. tune-dem. En snabb efterjustering av nivåerna för de av systemet utifrån rumsdimensionerna föreslagna filternoderna. Ingen finjustering av frekvenserna eller bredden på noderna (Q-värdet), vilket sannolikt skulle göra systemet ännu bättre. Men bra låter de onekligen ändå. Jag är dock rätt säker på att det finns ännu mer att hämta.
***) Positionerimg av Exkat-högtalarna är lurigt. De låter nämligen väldigt bra (som tidigare system kan låta när man justerat klart) redan flera cm från "rätt" position, men på rätt position blir allt så live-likt att man sitter som ett fån (eller spelar luftgitarr som en tok... både och hände mig

).