selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 22:47

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 842 posts ]  Go to page Previous 128 29 30 31 3257 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 28, 2006 21:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Skriver inte så ofta här, men tänkte ändå tipsa om en platta som är rätt intressant och som man kanske inte kollar in utan extern rek. Artisten är gitarrist och plattan har orientaliska influenser.

Jesse Cook, Nomad

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 03, 2006 11:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Då tog man en lördagssväng till Mickes som ligger vid Hornstull. Han verkade ha en ny tjej (som vanligt) som även jobbar åt honom. Hur fixar han alla tjejer, de brukar vara minst 20 år yngre.:)

Det blev lite silverskivor.

Live, Mental jewelry
Petter, Mitt sjätte sinne
Offspring, Smash
Rammstein, mutter
Elias viljanen, Taking the lead, Åländsk metal
Starsailor, on the outside
Sugarcubes, Stick around for joy
Apocalyptica, Inquisition symphony
Johan Stengård, Andetag.

300 sek, helt ok affär.

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 04, 2006 12:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Måste även tipsa om följande skiva. Helt enkelt en stark rek. för er som gillar dylikt.

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 11, 2006 17:40 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Senaste leveransen från Cdon (som verkar ha mycket att göra nu i juletider då det tog 4 dagar att få den). Som vanligt, blandad kompott:

Edit - Fullängdskommentarer!

Attachments:
File comment: --Rammstein - Sensucht--
Väldigt stark öppning på en skiva med både Sensucht och Engel, två riktigt bra låtar. Resten är kanske lite mer rutinmässig men jag har inte upptäckt någon dålig låt hitintills. Här finns en del electropopdrag insprängda medans Rammsteins senare skivor verkar lite mer onyanserade. Detta dock sagt med reservation, jag får ge efterföljande album en chans.

Sensucht.jpg
Sensucht.jpg [ 3.17 KiB | Viewed 1402 times ]
File comment: --Bob Dylan - New Morning--
En lite annan sida av Dylan än vad jag är van vid men stundtals riktigt bra. Man in Me är en självklar favorit.

NewMorning.jpg
NewMorning.jpg [ 1.77 KiB | Viewed 1402 times ]
File comment: --Lauren Hill - Miseducation of Lauren Hill--
Köptes som lite av en möjlig bubblare. Jag gillade de singlar som släpptes när hon slog igenom men har bara lyssnat igenom albumet en gång nu. Ett första intryck är att singlarna fortfarande funkar medans 'rap' segmenten känns väldigt trötta. Iofs en gammal skiva men bra musik ska inte ha bäst-före-datum.

Miseducation.jpg
Miseducation.jpg [ 4.38 KiB | Viewed 1402 times ]
File comment: --Captain Beefheart - The Spotlight Kid/Clear Spot--
Två album som släppts i kombinerad utgåva nu. Kul och lite alternativ take på blueskonceptet. Killen har en väldigt skön röst, lutar nästan lite åt Howlin' Wolf hållet. Kanske lite översimplifierat vad gäller melodibiten men jag är och andra sidan inte inlyssnad än. Intressant i vilket fall som helst.

Captain.jpg
Captain.jpg [ 3.1 KiB | Viewed 1402 times ]
File comment: --The Knife - The Knife--
Har man både Deep Cuts och Silent Shout så är det väl lika bra att göra samlingen komplett. Har inte hunnit lyssna igenom den så mycket men hann notera lite elgitarrer och dylikt som jag kan tycka är lite synd att de inte har följt med på senare album. Parade och Bird fastnade snabbt men skivan som helhet är ingen omedelbar favorit.

TheKnife.jpg
TheKnife.jpg [ 4.95 KiB | Viewed 1402 times ]
File comment: --The Knife - Silent Shout--
Enkelt uttryckt, riktigt bra. Silent Shout och Marble House är klockrena favoriter. Ruggigt bra låtar.

SilentShout.jpg
SilentShout.jpg [ 3.01 KiB | Viewed 1402 times ]

Last edited by Kamarg on Tue Dec 12, 2006 21:43, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 11, 2006 18:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hm, mina kommentarer ovan verkar ha stympats lite. Finns det ett begränsat antal tecken för bild-kommentarer?

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 11, 2006 18:06 
Site Admin
Site Admin

Tydligen! Hade ingen aning om det, så fånigt. :(

Edit: jepp, så är det definitivt. Den hårda övre gränsen är 255 tecken, det är ju pantat. Ska se om det kanske kan göras något åt, uhm, nån dag framöver när jag har tid :)

Edit 2: Äh, who am I kidding. Jag har ju astråkigt på jobbet, så det var klart roligare att fixa det nu istället. Nu ska det gå att skriva hur långa kommentarer som helst.

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 11, 2006 19:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Vad bra, tack! Får göra en ny beställning då =)

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 11, 2006 19:27 
Site Admin
Site Admin

Eller försöka minnas vad du skrev i slutet av dina recensioner och fylla i :)

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 12, 2006 00:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja, man blir ju rent nyfiken. :)

Captain Beefheart-plattorna är ett par höjdare förresten. Kul! :D

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 19, 2006 18:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hello Saferide - Would You Let Me Play This EP 10 Times a Day: Hörde låsten "Quiz" på radio och kom ihåg en bit av låttexten. Efter lite detektivarbete så fick jag veta att det var en låt av Hello Saferide... å vad är då detta?

En svensk tjej som sjunger... bra dessutom. Påminner nog mest om Jewel á tidiga karriär... Mycket humor, avskalat men ack så bra. Detta är en EP med 5 starka spår. :!:

Hellfueled - Born to Rock: Ännu mer svensk men denna gång hårdrock. Hellfueled är ett av namnen på "House of Metal" som ska hållas i Umeå i februari. Jag har kollat upp banden lite och fastnade för dessa killar. Snacka om att sången låter Ozzy... en hel del Black Sabbath men snäppet hårdare. Ganska rak hårdrock som iaf jag snabbt tog till mig. Starka låtar genom hela skivan.

Rigmor Gustavsson - Ballad Collection: Ska gå och lyssna på skivan nu tänkte jag. Halvpoppigare jazz med kvinnlig sång - så enkelt är det.

Tom Waits - Lie to Me (Vinylsingel): I brist på nya skivan så fick jag tag i denna vinylsingel. Två härliga låtar, men känns lite kort med endast runt 2 minuter på ena sidan.

Attachments:
skivor.jpg
skivor.jpg [ 136.15 KiB | Viewed 665 times ]

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 23, 2006 10:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Då har man smyg testat lite det för mig nya formatet DVD-konserter. Köpte två så här inför julhelgen.

Live på Nalen med Peter Lemarc
Ulf Lundell, Live på Tyrol

Måste säga att det är kul med konsert DVD:s, nog något jag kommer att köpa mer av i framtiden.

Peter Lemarc skivan fick jag rysningar av, en väldigt intim konsert. Kommer att titta på den många gånger det vet jag. Erkänner jag grät lite under en låt. Det finns ingen annan svensk artist som berör mig så mycket. Kan inte förklara riktigt varför, men det är något i hans nakna framtoning. Lundell skivan var också bra, men jag har ju sett honom live ganska mycket och kanske inte tillförde något nytt. Men trevligt att kunna gå på konsert hemma. Dessa skivor spela jag genom min Thompson DVD-hårddiskinspelare och sen genom Linn-anläggningen. Men hur det skulle låta med en unidisc, vågar jag inte tänka, bäst o inte testa heller.

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 24, 2006 21:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Då har man fått ett litet paket från Ginza.
Bob Dylan "Love and theft" på cd mycket bra skiva! :D
Diana Krall "The girl in the other room" Sacd guldljud låter nästan som
om jag gått aktivt!! :D
Även Tomten hade vägarna förbi med en Miles Davis cd som jag ännu
inte hunnit avnjuta. :D

Post subject:
PostPosted: Sat Feb 24, 2007 15:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Då har man varit på Mickes för att avsluta sin månadslön. Spenderade 400 kronor och fick denna samling skivor på vinyl och cd.

cd
The Soundtrack of our lives, Behind the music
Dido, No angel
Marie Fredriksson, Den ständiga resan (har redan den men har men blivit skadad)
Bo Kaspers Orkester, Kaos
Stina Nordenstam, This is
Stormwind, Rising Symphont
Steve Vai, Sex and religion
Yngwie Malmsteen, Facing the animal
R.E.M, Automatic for the people
Sator, Stereo
Depeche Mode, Songs of faith and devotion
Fireside, Get shot

Vinyl
Gloria Estefan, Cuts both ways
Björn Afzelius och Mikael Wiehe, Björn Afzelius och Mikael Wiehe
Lolita Pop, Att ha fritidsbåt
Phil Collins, But seriously
Saxon, Denim and leather
D.A.D, Special
Starship, Knee deep in the hoopla
Jean Miachel Jarre, Oxygene
The alan parsons project, Eye in the sky
Rait, Invasion of your privacy
Joe Cocker, Luxury you can afford
Joe Cocker, Stingray
Stevie Wonder, Hotter than july
The Queen, Miracle
The Queen, Hot space
Eva Dahlgren, Tvillingskäl

Post subject:
PostPosted: Sun Feb 25, 2007 09:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

equi2 wrote:
Hello Saferide - Would You Let Me Play This EP 10 Times a Day: Hörde låsten "Quiz" på radio och kom ihåg en bit av låttexten. Efter lite detektivarbete så fick jag veta att det var en låt av Hello Saferide... å vad är då detta?

En svensk tjej som sjunger... bra dessutom. Påminner nog mest om Jewel á tidiga karriär... Mycket humor, avskalat men ack så bra. Detta är en EP med 5 starka spår. :!:
För er som nu följer med och kollar upp Hello Saferide! Kan jag meddela att hon har bytt namn på sig... Säkert! heter hon nu och texterna är på svenska.

Intresseklubben kan dessutom anteckna att jag har bott i samma trappuppgång som henne och våra päron gör det fortfarande!

/Thomas

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 26, 2007 00:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Intresseklubben noterar. Vet inte om det är direkt till en fördel att hon ska börja sjunga på svenska, brukar ofta inte fungera så bra i mina öron. Värt ett försök dock.

Post new topic  Reply to topic  [ 842 posts ]  Go to page Previous 128 29 30 31 3257 Next

All times are UTC+02:00