Jag brukar aldrig kasta någonting,dessvärre har pärmen med nostalgi följt med till bokhyllan intill Kaberburkarna på ovanstående bild. Alltså på stugan.
Löst ur minnet kan jag nämna att vi vid ett tillfälle fyllde en vindsvåning i Boden med folk,systemet bestod i Karik,Kairn ,tre stycken LK280,Aktiva Isobarik;k600 samt i övrigt linn interconnect. Kabeln vi ersatte i testet var mellan CD och försteg,RG62 för då kanske 50:-/metern och RG400 för 100:-/metern,Van Den Hul First som var kollosalt dyr..
Vi "Tundemade" men det kallades något annat då, körde med en JJ Cale låt samt första minuten av rolling Stones "love in Vain"
Tog en månad innan slingorna slutade mala i min skalle..
IIII Follooweed heer
tooo tha statioaaaan
witht heeer suiiitcase
in heer heannnnnd
ohhh iii fooolweeed heeer to the statioooon....
Jag tror, om jag om jag inte missminner mig, att vi i början på Februari 1995, var 32 medlemmar
Nummer ett var Peder Oddbratt,har aldrig varken då eller nu,mött en mer brinnande Linnist! Dock lika nyfiken på allt annat som kunde klinga vackert,hans bakdel var ständigt skymtande bakom förstärkeriet eller högtalarna,outtröttlig,i färd med att öppna något jättedyrt highend som vi fått låna hem och testa. Allt dokumenterades minutiöst och skrevs ut i månadsblad..
Femte Februari 1995,på årdagen 11 år efter nedkomsten av dottern med det passande namnet Linn, så hade vi myskvällen med Kaberburkarna hos mannen med hur mysigt akvarium som helst inbyggt i sin vägg och kaber ståedende intill. Medlånad flång ny Karik från Umeå,då inte ägaren av T&T riktigt alltid uppskattade vårt sökande att klä av skalet och kanske också vissa myter,i de magiska lådorna,och naturligtvis inte lånade ut något demoex. Prislappen var om jag minns rätt 21.500:- Jesper Kallen hade införskaffat en Naim CDI som vi ficik bekanta oss med både via öron och skruvmejsel,prislapp 27.000:-
En micromega Duo 3.1/BS2 fick vara med på ett hörnkostade runt 24.000:-
Notera det är CD spelare vi pratar om!!!
Karik tyckte vi var taktfast och korrekt men spretig,jag hade med min Mimik och dess "S" ljud lät hemsk i jämförelse med karik, Minns att vi tyckte rytmen kom fram bra,bra drag i basen men hårt anslag sa fiskägaren...
Naim hade tydliga röster,var mer lättlyssnad,upplevdes ha mer energi och stor ljudbild,fullt spjäll minns jag Herr Oddbratt sade. Värme som påminde om vinyl..
Micromegan tyckte jag fick en gigantisk ljhudbild,vissa tyckte den kunde blåsa ut för mycket medans andra ansåg den perfekt,rymd,perspektiv och andra vackra ord tillskrevs den
Det blev väldig debatt om vad som var bäst..
Tror vi enades om Naim
Men andra ansåg micromegan som det enda...
Någon blev sur efteråt..
Citat ur minnet:
(kom en skrivelse till redaktören för månadsbladet vartefter detta stod ungefär att läsa:)
"En hifi handlare från Luleå har inte samma uppfattning om förberedelserna och resultatet av våra tester utan uttalar sig ganska nedlåtande och onyanserat i termer som:
-felaktiga kabeltester-kabelanslutningar säkert smutsiga,dammiga
-hade linn cd spelaren servats på klinik då ni...
-värdelöst test,testar man rätt så kör alltid linn om de andra osv..
Red Kommentar:CD var servad enligt senaste bulletinerna
Ska ta fram pärmen nästa gång jag är ner...
_________________ Tung Old School Linnist
|