Inför kommande jazzträff med temat "Fusion" har jag inhandlat nedanstående skivor. Har medvetet hållt mig från fusionjazz tidigare, då jag av någon anledning trott att det hela skulle bestå av 80-talssynthar etc. Snacka om en knäpp på näsan och en glad musikalisk överraskning!
Miles Davis "In A Silent Way"
Släpptes 1969 och får väl räknas som en av de första jazz-rock skivorna och Miles' första renodlade fusionskiva. På de två spåren bjuder Miles' på långa stämningsfulla solon med minimalistiskt komp av bla elgitarr och elpiano. En modern "Kind Of Blue"! Vackert!
Miles Davis "Bitches Brew"
Oj, oj, oj! Man förstår att denna skivan förändrade jazzvärlden för evigt! Omslagsbilden skvallrar direkt om att denna skivan inte är som andra och dubbelskivan presenterar improvisationsjazz som känns mycket 70-tal (Det märks att Davis gick in i studion direkt efter Hendrix berömda Woodstockkoncert!) med ett helt nytt sound jämfört med Davis' tidigare inkluderande nya tekniker som looping, reverb etc etc. Känns fortfarande mkt svårlyssnad efter bara några genomlyssningar, men den växer för varje gång!
Herbie Hancock "Head Hunters"
"Head Hunters" är Hancock's reaktion på vad som hände i början på 70-talet och består av en ordentligt funkig skiva (Tänk Sly Stone) med en hel del inspiration från Afrika. Innehåller bla en fantastisk nyversion av "Watermelon Man" med ett intro som spelas på en ölflaska!
Donald Byrd "Blackbyrd"
Mycket svårhittad skiva, som jag faktiskt lyckades komma över i Stockholm på vinyl! Börjar med ljud av en Boeing 707

och fortsätter sedan med en fenomenal blandning av jazz, rock och funk. Även här ingår det en del afrikanska rytmer. Grymt sväng!
Weather Report "Heavy Weather"
Weather Report bildades av Wayne Shorter och Joe Zawinul, som även de var med på inspelningen av Miles' "In A Silent Way". "Heavy Weather" får väl anses som en milstolpe i det här sammanhanget kanske mycket tack vare bassisten Jaco Pastorius, med rötter i funk och R&B, men lika hemtam i modern jazz. Innehåller bla den klassiska "Birdland", som går varm därhemma!