selleri.de
https://www.selleri.de/

jajos anläggning
https://www.selleri.de/viewtopic.php?t=1613
Page 24 of 32

Author:  Lejonklou [ Mon Oct 12, 2009 20:46 ]
Post subject:  Re: jajos anläggning

Håller med Carl om att två Twin passivt låter som ett bra sätt att bränna pengar.

Kopplar du den ena till basarna och den andra till arrayerna så kommer troligen basarnas Twin att slå av vid samma volym som tidigare. Alltså har du inte vunnit någon ljudvolym.

Kopplar du en Twin till varje högtalare så bör du absolut se till att de två stegen presterar exakt lika bra. Annars är det risk för att det blir en nedgradering rent kvalitativt. Jag har flera gånger funnit att passiv multiamping blir sämre än att köra med ett av slutstegen - om detta låter bara lite bättre än de övriga. Samma sak gäller för övrigt multi-wiring, men där är skillnaderna inte lika stora.

Author:  M4gnetic [ Mon Oct 12, 2009 21:11 ]
Post subject:  Re: jajos anläggning

Att sänka volymen "några snäpp" när slutsteget stänger av sig gör stor skillnad i hur mycket steget får arbeta.

En sänkning med 3dB innebär att steget bara behöver gå på halvfart - bokstavligen.

Hur många steg på försteget som motsvarar 3dB däremot vet jag inte.

/M

Author:  sportbilsentusiasten [ Mon Oct 12, 2009 21:16 ]
Post subject:  Re: jajos anläggning

Lejonklou wrote:
Jag har flera gånger funnit att passiv multiamping blir sämre än att köra med ett av slutstegen - om detta låter bara lite bättre än de övriga. .
OT men...
Anta att man sedan kör dessa (samma) slutsteg aktivt.
Visst är det inte lika känsligt om slutstegen inte är lika bra i aktiv drift. (ivarjefall med min begränsande erfarenhet, men har ju allltid haft samma steg, en eller flera)
Har funderat över varför, då med Linns passiva delningsfilter är de separerade. Dvs slutsteget skickar endst signal till passivt filter just för det elementet.

Author:  sportbilsentusiasten [ Mon Oct 12, 2009 21:49 ]
Post subject:  Re: jajos anläggning

hardcorelinnie wrote:
antag att den maximala nivån vid CD-avspelning motsvarar den från t.ex. Unidisk 1.1 d.v.s. 2 V (RMS). Vid unty-gain (d.v.s. utsignalen från försteget motsvarar insignalen till försteget, vilket man har vid volyminställningen 80 (för samtliga Linn-försteg idag!?) resp. 90 för Klimax Kontrol ver 1.

Max insignal (RMS) till resp. slutstegsvariant är:
Chakra x200, 1.1 V (-5.6 dB rel. 2 V), motsvarar kanske ca. 10 steg på volymen
Å tusan.
Anta att DS lämnar 2V och jag kör på 80 på KK mkII, så får mina 4200 2V vid full utstyrning på CDspåret.
Men de bahöver bara 1.1V för att ge max effekt.
= överstyrning.
Trodde allt de krävde mer för max utstyrning. :roll:

Nu ligger iof medelnivån (även på en hårt komprimerad) skiva klart lägre men fattar nu din poäng!!

Ett ensamt passivt steg får det tungt när man (som jacob) dunkar på!
Inte undra på att aktivt har fördelar om man ska ösa. slippa elda för kråkorna i passiva filter.
Speciellt då de har det SÅ pass tungt redan vid 80 som inte är så farligt högt.
Får dra ned nivåerna till jag gått aktivt! 8)

Author:  Bill50x [ Mon Oct 12, 2009 22:12 ]
Post subject:  Re: jajos anläggning

sportbilsentusiasten wrote:
Inte undra på att aktivt har fördelar om man ska ösa. slippa elda för kråkorna i passiva filter.
Frågan är hur mycket kräm passivt egentligen förbrukar. Ta lågpassdelen i ett filter vid tex 400 Hz. Dvs allt under 400 Hz släpps igenom. Och det gör det väl? Inte sänks nivån generellt? Samma över 400 Hz för ett högpassfilter. Det som är över gränsfrekvensen är ju opåverkat.

Alltså, det är bara det som är över - eller under - gränsfrekvensen som är påverkat. Allt annat flyter bara igenom. Så varför "eldar man för kråkorna" i ett passivt filter?

/ B

Author:  M4gnetic [ Mon Oct 12, 2009 22:29 ]
Post subject:  Re: jajos anläggning

Här står det lite om passiva filter och dess effektförluster.

http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=11045

/M

Author:  Lejonklou [ Mon Oct 12, 2009 22:33 ]
Post subject:  Re: jajos anläggning

sportbilsentusiasten wrote:
Anta att man sedan kör dessa (samma) slutsteg aktivt.
Visst är det inte lika känsligt om slutstegen inte är lika bra i aktiv drift.
Troligen är det lika känsligt. Men vid aktiv drift har man ju inte alternativet att gå från flera steg till färre. Alltså kan man inte göra jämförelsen lika enkelt.

Vid passiv drift går det lätt att jämföra slutsteg A med B. Ofta låter de inte exakt likadant. Väljer man ut den som låter bäst går det lätt att jämföra endast denna med att köra båda. Och jag har blivit förvånad över att gränsen är rätt låg för när det blir sämre med båda. Med andra ord tillför inte multiamping särskilt mycket vid passiv drift. Vid aktiv drift är det en förutsättning.

Vill man vara riktigt petig med en aktiv installation kan man i passivt läge selektera de kanaler eller steg som låter bäst. Och sedan koppla dessa (aktivt) till de mest känsliga registren.

Author:  jajo [ Tue Oct 13, 2009 01:21 ]
Post subject:  Re: jajos anläggning

Solo måste kvalitetstestas ganska ordentligt, annars kan man ju anta att det blir ett jäkla problem eftersom man där ofta kör passivt med två stycken...

/ j

Author:  siffernisse [ Tue Oct 13, 2009 08:56 ]
Post subject:  Re: jajos anläggning

hardcorelinnie wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Jo aktiv drift är det som gäller vid HÖG volym, massa effekt som försvinner i passiva högtalarfilter.
Precis samt att man med aktiv drift faktiskt får tillgång till mycket mera headroom (Volt helt enkelt) innan det klipper.

Jag fattar inte att ni spelar över 80 över huvud taget (mer än med enstaka skivor och ev. bortsett från att det kanske föregåtts av viss alkoholförtäring). De flesta skivor ligger inte med någon våldsam marginal till klippning och då 80 motsvarar unity-gain (förstärkning = 1) så betyder det ju att det titt som tätt klipper med bortåt 6 dB. Att ligga mellan 80-90 innebär nog att det med rätt många plattor klipper i princip hela tiden (man skapar sig s.a.s. en egen Loudness-war-komprimering). Låter i.o.f.s. ännu högre i.o.m. klippningsdisten, men det är knappast nyttigt för högtalarna. Skulle inte bli speciellt förvånad om det sitter en och annan trasig superdiskant runt om i landet :-( och dessutom åldras elementen (magneterna) betydligt fortare om de går hårt (varmt).
Jaha!. Jag kör aldrig över 70 km/h med min sportbil för då belastas hjulupphängningen och motorn onödigt mycket samt att den drar mycket mer motorolja i högre farter. Turbon laddar också mycket mer vid starkt gaspådrag vilket förkortar livslängden på topp-packningen så jag försöker undvika det. Det skulle inte förvåna mig om det kör omkring en massa sportbilar med sneslitna däck då de nöts mer i ytterkant vid kurvtagning i höga hastigheter.
-vilket resonemang! Klart att man ska kunna spela hög volym på en stereo, vare sig den kostar 5000 kr eller 500 000 kr.
Har aldrig haft ett slutsteg som klippt, men då har jag också kört aktivt nästa hela tiden, Aktiva Ninka, Aktiva 242 or. Spelar välldigt starkt ibland, 80-85 är inga somhällst problem även i långa perioder. Har även spelat Max, 100 på en fest, -lite ångest efteråt. Fick en tid effteråt fel på mellandiskanten på 3-k, ett glapp vilket gjorde att den la av ibland. Vet inte om det berodde på detta men sak samma, det var värt det.
Dock rekomenderar jag alla att kolla sina element så att det värkligen fungerar, blir ju mycket elektronik till ett par aktiva högtalare, särskilt om de är 4-5-6 vägs som de dyrare Linn högtalarna är. Mycket på vägen som kan krångla, det är väll det som är nackdelen.

Mvh

Author:  Lejonklou [ Tue Oct 13, 2009 09:55 ]
Post subject:  Re: jajos anläggning

jajo wrote:
Solo måste kvalitetstestas ganska ordentligt, annars kan man ju anta att det blir ett jäkla problem eftersom man där ofta kör passivt med två stycken...
Nu förstår jag inte hur du tänker. Två Solo driver var sin högtalare. Om den ena låter lite bättre än den andra så...? Vad som diskuterades var multiamping. För det krävs minst fyra Solo - och kanske blir det bättre att enbart använda de två bästa av dessa fyra.

Jag har förresten inte noterat något exceptionellt med Solo vad gäller noggrannhet. Även två på varandra följande serienummer lät lite olika. Och de hade samtliga kablar inuti monterade åt rakt motsatta håll.

Author:  HCL [ Tue Oct 13, 2009 10:17 ]
Post subject:  Re: jajos anläggning

siffernisse wrote:
Jaha!. Jag kör aldrig över 70 km/h med min sportbil för då belastas hjulupphängningen och motorn onödigt mycket samt att den drar mycket mer motorolja i högre farter. Turbon laddar också mycket mer vid starkt gaspådrag vilket förkortar livslängden på topp-packningen så jag försöker undvika det. Det skulle inte förvåna mig om det kör omkring en massa sportbilar med sneslitna däck då de nöts mer i ytterkant vid kurvtagning i höga hastigheter.
-vilket resonemang! Klart att man ska kunna spela hög volym på en stereo, vare sig den kostar 5000 kr eller 500 000 kr.
Har aldrig haft ett slutsteg som klippt, men då har jag också kört aktivt nästa hela tiden, Aktiva Ninka, Aktiva 242 or. Spelar välldigt starkt ibland, 80-85 är inga somhällst problem även i långa perioder. Har även spelat Max, 100 på en fest, -lite ångest efteråt. Fick en tid effteråt fel på mellandiskanten på 3-k, ett glapp vilket gjorde att den la av ibland. Vet inte om det berodde på detta men sak samma, det var värt det.
Dock rekomenderar jag alla att kolla sina element så att det värkligen fungerar, blir ju mycket elektronik till ett par aktiva högtalare, särskilt om de är 4-5-6 vägs som de dyrare Linn högtalarna är. Mycket på vägen som kan krångla, det är väll det som är nackdelen.

Mvh
Nonsens!

Jag skriver inget om vilken marginal som är lämplig ville bara informera om var gränserna går. Vill du köra sönder dina grejer så är det väl din sak. Jag tyckte dock att frågan behövde belysas eftersom, i synnerhet de bättre Linn-anläggninagrna faktiskt inte låter speciellt illa förrän man närmar sig skadliga nivåer och det tycks inte alla vara medvetna om.

Och som sagt; aktiva system har mycket stora fördelar när det gäller att spela högt. Dels får man mycket större headroom (totalt tillgängligt spänningssving) och dels kan övriga register spela rent även om det klipper kraftigt i ett register och därmed riskerar man inte köra sönder diskanten när det t.ex klipper i basen.

Author:  sportbilsentusiasten [ Tue Oct 13, 2009 10:51 ]
Post subject:  Re: jajos anläggning

Lejonklou wrote:
Troligen är det lika känsligt. Men vid aktiv drift har man ju inte alternativet att gå från flera steg till färre. Alltså kan man inte göra jämförelsen lika enkelt.
Typiskt, en till grej att prova ut vid aktiv drift då!

Anta passiv drivt med 2kanaligt slutsteg.
Har du prövat att testa vilken kanal i slutsteget som är bäst och kollat vilken kanal man ska använda för att driva V resp H högtalare?
Ett av de två alternativen bör vara bäst...

Author:  Lejonklou [ Tue Oct 13, 2009 23:43 ]
Post subject:  Re: jajos anläggning

sportbilsentusiasten wrote:
Har du prövat att testa vilken kanal i slutsteget som är bäst och kollat vilken kanal man ska använda för att driva V resp H högtalare?
Ett av de två alternativen bör vara bäst...
Om man har en assymetrisk position av högtalarna i rummet (=inte exakt centrerade mot en obruten vägg) så låter nästan alltid en av högtalarna bättre än den andra. Skulle då den bättre högtalaren få den slutstegskanal (eventuellt även förstegskanal) som låter bäst? Då får ju den sämre högtalaren även en sämre signal in. Men det kanske är mindre viktigt?

Jag har säkert provat detta i något maniskt ögonblick, men har inga bestående minnen av att det gett något värdefullt att skifta höger och vänster på slutsteg.

Du kanske kan testa, Sportis?

Author:  sportbilsentusiasten [ Wed Oct 14, 2009 08:16 ]
Post subject:  Re: jajos anläggning

Lejonklou wrote:
Du kanske kan testa, Sportis?
You bet!

Mer OT
Förra veckan skiftade jag V till H kanal (flyttade k400 till andra slutsteget)
Hade visst kört fel, troligen sedan flytten. Så mycket bryr jag mig om stereoeffekter tydligen...
Rättkopplat lät det givetvis sämre. Troligen pga ej perfekt intunade högt.

Author:  jajo [ Wed Oct 14, 2009 10:59 ]
Post subject:  Re: jajos anläggning

Lejonklou wrote:
Nu förstår jag inte hur du tänker. Två Solo driver var sin högtalare. Om den ena låter lite bättre än den andra så...
T.ex: är det troligt att det är större kvalitetsskillnad på två solo än på de olika kanalerna i en twin?

Det kanske inte spelar nån roll när det är ett steg per högtalare?

/ j

Page 24 of 32 All times are UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/