selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 23, 2024 05:46

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 479 posts ]  Go to page Previous 121 22 23 24 2532 Next
Author Message
 Post subject: Re: jajos anläggning
PostPosted: Sat Oct 10, 2009 07:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
tråkigt men nä, en passiv Twin räcker ju inte till för timtals partynivåer.
Solo klarar sig länge men troligen inte så mycket. Man spelar ju högre på dom!
4 Solo bör kunna ge dig viss uthållighet.
Aktivt däremot...

Fler twin är inget alternativ då 2 Solo är så mycket bättre, musikaliskt till liknande kostnad. Twin är ändå bara ett delmål till Solo eller hur?

Hur lång tid spelade ni innan den slog av?


Ps , tur du inte har Komri. De är en mycket svårare last...


Top
   
 Post subject: Re: jajos anläggning
PostPosted: Sat Oct 10, 2009 09:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 14, 2006 01:56
Posts: 737
Location: Stockholm
jajo wrote:
Så... För första gången någonsin har en Linn-produkt förstört en sjukt bra fest... :evil:

Klimax Twin Chakra + Akurate 242 + Death metal på 85-90 på Klimax Kontrol != SANT

Steget blev så varmt att det stängde av helt flera gånger. Efter cirka en minut gick det igång igen och spelade några minuter. Tråkigt, för det enda man ville göra var att höja ännu mer - det lät så sjukt bra.

Så, vad ska man göra nu då? Skaffa två solo? Eller en till Twin och låta ett driva arrayerna och ett basarna...?

/ jajo
Tråkigt att höra! :evil: Har hänt för mig två gånger, en gång bråkade DSen sjukt mycket så jag till slut valde att spela direkt från datorn och den andra var det en av mina nuvarande högtalare som blev för varma. Där är nog den största nackdel med inbyggda slutsteg sportis, blir varmare. Hmm borde det inte vara bättre kylning i en AV-låda jämfört med Klimax-låda, kanske tom A2200 är bättre att spela högt länge med...

Btw om man skulle ha två twin till förfogan är det bättre att köra en på varje högtalare så de få dela på bas belastningen.

Annars kanske aktiva högtalare är ett alternativ, mina gamla 242or med aktiv Cx100 slog aldrig av.

/Johan

_________________
/Johan The member know as Clas!


Top
   
 Post subject: Re: jajos anläggning
PostPosted: Sat Oct 10, 2009 10:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Tack för tips och idéer.

Det är klart, ju mer jag tänker på det är det inte konstigt att Twin la av. Jag sänkte volymen några snäpp och sen gick det hur bra som helst i nån timme. Vi hade säkert spelat två-tre timmar innan det började stänga ner sig.

Jag får se vad som dyker upp helt enkelt. Ser jag en Twin Chakra till bra pris slår jag till och driver arrayer/basar separat. I väntan på beggade solo såklart, för det är givetvis slutmålet :)

/ jajo


Top
   
 Post subject: Re: jajos anläggning
PostPosted: Sat Oct 10, 2009 16:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Låter som en fest jag gärna varit med på, förutom just det att steget slog av

Utan att direkt ha jämfört säger jag Solo dom lär väl inte ge upp så "lätt" och det bör bli bättre än två Twin

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Top
   
 Post subject: Re: jajos anläggning
PostPosted: Sat Oct 10, 2009 17:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Antagligen så är det inte det svar du vill ha, men mina C5100 har aldrig protesterat trots timmar med dödsmetall och volymer på 80 eller strax däröver i volym på Kiston. 90 har jag aldrig lyssnat på, så det vet jag ingen om.

Den lilla Akuratesuben däremot, där går fläkten igång rätt fort om man kör lite ösigare metal på normala lyssningsnivåer (60+). Har funderat på att koppla ur den vid musiklyssning, men tycker att den tillför en del vid akustisk musik.


Top
   
 Post subject: Re: jajos anläggning
PostPosted: Sat Oct 10, 2009 17:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Du måste ha väldigt tåliga grannar! :)


Top
   
 Post subject: Re: jajos anläggning
PostPosted: Sat Oct 10, 2009 17:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
Det händer ofta med min Solo. Jag tycker det är bra att de slår av - funktionen finns ju där för att skydda förstärkarna - även om det kan vara frustrerande om de slår av mitt i en stånkarlåt. Att sänka bara några snäpp brukar göra dem mer uthålliga. Jag tycker inte att det är nått att hetsa upp sig för eller att det skulle vara en "brist" med anläggningen. Att skaffa ytterligare en Twin bara av den anledningen; Nja Jacob du får komma med en bättre anledning :)

Carl


Top
   
 Post subject: Re: jajos anläggning
PostPosted: Sat Oct 10, 2009 18:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Jacob, en Twin per högtalare ska du ha givetvis. Inte basarna på en/k-arrayen på andra, som Claes påpekat.

Klimaxlådorna har tror jag bättre (samt jämnare) kylning än AVlådorna genom tunneln i Aluchassit.
AVlådornas fläkt pumpar viss luft runt i lådan.
Jo aktiv drift är det som gäller vid HÖG volym, massa effekt som försvinner i passiva högtalarfilter.


Top
   
 Post subject: Re: jajos anläggning
PostPosted: Sat Oct 10, 2009 19:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
Jo aktiv drift är det som gäller vid HÖG volym, massa effekt som försvinner i passiva högtalarfilter.
Precis samt att man med aktiv drift faktiskt får tillgång till mycket mera headroom (Volt helt enkelt) innan det klipper.

Jag fattar inte att ni spelar över 80 över huvud taget (mer än med enstaka skivor och ev. bortsett från att det kanske föregåtts av viss alkoholförtäring). De flesta skivor ligger inte med någon våldsam marginal till klippning och då 80 motsvarar unity-gain (förstärkning = 1) så betyder det ju att det titt som tätt klipper med bortåt 6 dB. Att ligga mellan 80-90 innebär nog att det med rätt många plattor klipper i princip hela tiden (man skapar sig s.a.s. en egen Loudness-war-komprimering). Låter i.o.f.s. ännu högre i.o.m. klippningsdisten, men det är knappast nyttigt för högtalarna. Skulle inte bli speciellt förvånad om det sitter en och annan trasig superdiskant runt om i landet :-( och dessutom åldras elementen (magneterna) betydligt fortare om de går hårt (varmt).


Top
   
 Post subject: Re: jajos anläggning
PostPosted: Sat Oct 10, 2009 19:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
Jag har aldrig upplevt att det klipper - tvärtom, det är ett j-a klipp i anläggningen. Jag spelar bara vinyl och oftast på volym 101 på försteget. (These go to eleven - Spinal tap, någon?)

Carl

PS. Att ha två Twin passivt istället för en måste vinna VM i sämsta uppgradering per krona.


Top
   
 Post subject: Re: jajos anläggning
PostPosted: Sat Oct 10, 2009 21:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
hardcorelinnie wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Jo aktiv drift är det som gäller vid HÖG volym, massa effekt som försvinner i passiva högtalarfilter.
Precis samt att man med aktiv drift faktiskt får tillgång till mycket mera headroom (Volt helt enkelt) innan det klipper.

Jag fattar inte att ni spelar över 80 över huvud taget (mer än med enstaka skivor och ev. bortsett från att det kanske föregåtts av viss alkoholförtäring). De flesta skivor ligger inte med någon våldsam marginal till klippning och då 80 motsvarar unity-gain (förstärkning = 1) så betyder det ju att det titt som tätt klipper med bortåt 6 dB. Att ligga mellan 80-90 innebär nog att det med rätt många plattor klipper i princip hela tiden (man skapar sig s.a.s. en egen Loudness-war-komprimering). Låter i.o.f.s. ännu högre i.o.m. klippningsdisten, men det är knappast nyttigt för högtalarna. Skulle inte bli speciellt förvånad om det sitter en och annan trasig superdiskant runt om i landet :-( och dessutom åldras elementen (magneterna) betydligt fortare om de går hårt (varmt).
Observera att jag har Klimax Kontrol MK1 och där motsvarar 80 70 på nya skalan.

/ jajo


Top
   
 Post subject: Re: jajos anläggning
PostPosted: Sun Oct 11, 2009 08:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
jajo wrote:
Observera att jag har Klimax Kontrol MK1 och där motsvarar 80 70 på nya skalan.
Jag funderade om det kanske var så. Med en KK1 är 80 knappast i riskzonen för klippning, men 90 ligger garanterat över klippgränsen med de flesta skivorna och mer eller mindre kontinuerligt med loudness-war komprimerade plattor.

Klimax Solo kan givetvis drivas lite hårdare eftersom de har högre uteffekt, men samma förstärkning (gain). Skillnaden är inte direkt monumental dock eftersom det bara är 4 dB det handlar om (gissningsvis 7-9 volymskalenheter med Linn-försteg).


Top
   
 Post subject: Re: jajos anläggning
PostPosted: Sun Oct 11, 2009 08:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Carl Nyqvist wrote:
Jag har aldrig upplevt att det klipper - tvärtom, det är ett j-a klipp i anläggningen. Jag spelar bara vinyl och oftast på volym 101 på försteget. (These go to eleven - Spinal tap, någon?)

Carl

PS. Att ha två Twin passivt istället för en måste vinna VM i sämsta uppgradering per krona.
Klipper gör det garanterat. Det ser man bara genom att titta i specarna. Om man tycker att det låter dåligt är nog en annan sak. Det blir ju ganska mycket mera livesound när man driver prylarna i klippning eftersom det påminner mycket om hur del flesta anläggningar (och kanske i synnerhet PA:n) distar redan vid normala nivåer. Jämför även hur de flesta skivor mastras idag (klipper mer eller mindre snyggt hela tiden = loudness-war mastring).

Jag har faktiskt provat PA-system som låter (d.v.s. soundet) som om man spelade högt redan på låg volym. Efter byte mot bättre drivning så var man tvungen att spela så att det blev svårt att andas innan systemet gav liknande sound (d.v.s. lät illa igen). Knappast nyttigt varken för öronen eller de inre organen kan jag meddela (men lite intressant övning ändå).


Top
   
 Post subject: Re: jajos anläggning
PostPosted: Sun Oct 11, 2009 09:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
hardcorelinnie wrote:
Klipper gör det garanterat. Det ser man bara genom att titta i specarna.
Beskriv hur du ser o tänker. Hänger inte med..


Top
   
 Post subject: Re: jajos anläggning
PostPosted: Sun Oct 11, 2009 12:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
hardcorelinnie wrote:
Klipper gör det garanterat. Det ser man bara genom att titta i specarna.
Beskriv hur du ser o tänker. Hänger inte med..
Lite förvånande, men jag hittar faktiskt inte de exakta siffrorna för utnivån från DS-spelarna, men antag att den maximala nivån vid CD-avspelning motsvarar den från t.ex. Unidisk 1.1 d.v.s. 2 V (RMS). Vid unty-gain (d.v.s. utsignalen från försteget motsvarar insignalen till försteget, vilket man har vid volyminställningen 80 (för samtliga Linn-försteg idag!?) resp. 90 för Klimax Kontrol ver 1. Max insignal (RMS) till resp. slutstegsvariant är:

Klmax Solo, 1.67 V (-1.6 dB rel. 2 V), motsvarar kanske ca. 3 steg på volymen
Klimax Twin, 1.05 V (-5.2 dB rel. 2 V), motsvarar kanske ca. 10 steg på volymen
Chakra x200, 1.1 V (-5.6 dB rel. 2 V), motsvarar kanske ca. 10 steg på volymen
Chakra 2100, 3100, 0.755 V (-8.5 dB rel. 2 V), motsvarar kanske ca. 17 steg på volymen
Chakra 4100, 5100, 6100, 0.79 V (-8.1 dB rel. 2 V), motsvarar kanske ca. 16 steg på volymen

För fullt utstyrda CD-spår (troligen samma för CD-rippade till FLAC med DS) får man (vid unity-gain) alltså ut ca dubbelt så mycket 1.6-8.5 dB mer från försteget än vad som krävs för full utstyrning av resp. slutsteg. Hur mycket det sedan klipper beror på hur väl utstyrd skiva man spelar. Hur ofta det sker beror på vilken sorts musik det, hur den är inspelad och mastrad samt om den är (loudness-war) komprimerad.

Max insignalnivå är något lastberoende och de olika stegen har säkert lie olika marginaler, men dessa skillnader/marginaler motsvarar i vilket fall bara något enstaka volymsteg så resonemanget är nog ändå ganska generellt tillämpbart.

Lite klippning och f.f.a. mindre ofta gör nog ingen skada, men långvarig överstyrning kan skada både slutsteg och högtalare och då f.f.a. (vanligen) diskanterna.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 479 posts ]  Go to page Previous 121 22 23 24 2532 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited