selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 04:24

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 479 posts ]  Go to page Previous 119 20 21 22 2332 Next
Author Message
 Post subject: Re: jajos anläggning
PostPosted: Sun Sep 27, 2009 15:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Snygga prylar det det där(!), men det är nog (som flera påpekat) så att du bara måste testa andra möbler. Har du hört/provat någon av Tonlägets hyllor? Enl. min erf. så är i synnerhet KDS väldigt(!!!) placeringskänslig. Jag har inte jämfört, men skulle inte bli förvånad om KDS är mer placeringskänslig än LP12. Jag har i varje fall inte noterat lika stora återgivningsskillnader då jag finjusteat placerinen av 12:an som då jag finjusterat placeringen av DS:en. Elektronikhyllan ser i.o.f.s. fin ut, men den lämnar en hel del övrigt att önska när det gäller fkt. som hifi-pryl-möbel.


Top
   
 Post subject: Re: jajos anläggning
PostPosted: Sun Sep 27, 2009 15:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
En Mimer med svarteloxerade hyllplan och ben hade varit snyggt. Lika bra att slå till nu när du är på "rull"! :D Med Klimax Radikal/Urika/Akiva behöver du bara köpa en 5 hyllors Mimer.


Top
   
 Post subject: Re: jajos anläggning
PostPosted: Sun Sep 27, 2009 16:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
hardcorelinnie wrote:
Snygga prylar det det där(!), men det är nog (som flera påpekat) så att du bara måste testa andra möbler. Har du hört/provat någon av Tonlägets hyllor? Enl. min erf. så är i synnerhet KDS väldigt(!!!) placeringskänslig. Jag har inte jämfört, men skulle inte bli förvånad om KDS är mer placeringskänslig än LP12. Jag har i varje fall inte noterat lika stora återgivningsskillnader då jag finjusteat placerinen av 12:an som då jag finjusterat placeringen av DS:en. Elektronikhyllan ser i.o.f.s. fin ut, men den lämnar en hel del övrigt att önska när det gäller fkt. som hifi-pryl-möbel.
Linnofil wrote:
En Mimer med svarteloxerade hyllplan och ben hade varit snyggt. Lika bra att slå till nu när du är på "rull"! :D Med Klimax Radikal/Urika/Akiva behöver du bara köpa en 5 hyllors Mimer.
Visst har ni rätt grabbar. Och det är pågång :-) Fredrik har en mimerhylla som jag ska testa så fort jag får chansen.

Har bifogat en bild var skivspelaren står om någon är nyfiken ;-)

Jag kan väl också påpeka att jag inte har någon "hemmabio". Det är bara en projektor och duk istället för TV eftersom det påverkar rummet mindre. Det här är en ren 2-kanalsrigg och det har högsta prioritet. Det är därför A242 står så nära duken. De står där de låter bäst, inte där det är snyggast.

/ jajo


Attachments:
bild.jpg
bild.jpg [ 62.02 KiB | Viewed 2723 times ]
Top
   
 Post subject: Re: jajos anläggning
PostPosted: Sun Sep 27, 2009 17:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sat Sep 16, 2006 10:07
Posts: 289
Location: uppsala
Läckert! Helt rätt att slå till på det men verkligen vill ha, blir alltid "billigast" i längden. Har själv insett det och har beställt ett antal uppgraderingar till 12an eftersom det är vinyl jag gillar mest. Men skulle ju vara väldigt intressant att höra din anläggning måste jag säga. Forumträff med jämförelse mellan vinyl och DS? :)

_________________
Kristoffer, som gillar vinyl...


Top
   
 Post subject: Re: jajos anläggning
PostPosted: Sun Sep 27, 2009 19:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 14, 2006 01:56
Posts: 737
Location: Stockholm
Läckert! Vilken uppgraderings streak du är på. Är det A242 av senaste specen?

_________________
/Johan The member know as Clas!


Top
   
 Post subject: Re: jajos anläggning
PostPosted: Sun Sep 27, 2009 20:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
griedl wrote:
Läckert! Helt rätt att slå till på det men verkligen vill ha, blir alltid "billigast" i längden. Har själv insett det och har beställt ett antal uppgraderingar till 12an eftersom det är vinyl jag gillar mest. Men skulle ju vara väldigt intressant att höra din anläggning måste jag säga. Forumträff med jämförelse mellan vinyl och DS? :)
Forumträff vore skoj. Vi är ju ett gäng Uppsalabor... Ska fundera på saken.
Clas wrote:
Läckert! Vilken uppgraderings streak du är på. Är det A242 av senaste specen?
Japp, senaste spec!

/ jajo


Top
   
 Post subject: Re: jajos anläggning
PostPosted: Mon Sep 28, 2009 07:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Jul 20, 2008 16:41
Posts: 608
Location: Kalmar
Rent, snyggt och enkelt! Läckert :)


Top
   
 Post subject: Re: jajos anläggning
PostPosted: Mon Sep 28, 2009 09:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Aug 18, 2007 13:23
Posts: 567
Grattis till ett kanonsystem! Du är väldigt nära hur min målbild ser ut förutom att jag har lite mer fokus på vinyl. Klimaxlådorna är ju så snygga!

Det är ju dessutom superläckert med svarta 242! Precis sådana som jag vill ha :D

Stort Grattis

_________________
Mvh
Christian


Top
   
 Post subject: Re: jajos anläggning
PostPosted: Mon Sep 28, 2009 10:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
snyggt!
Grattis.

Kan tillägga att aktiva 212 (4200)/345 är ett synnerligen trevligt system!
Speciellt om Fredrik tunat in det.





























Fast Komri passivt är rätt mycket roligare :mrgreen:


Top
   
 Post subject: Re: jajos anläggning
PostPosted: Mon Sep 28, 2009 10:17 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Mycket övertid i år Jajo med alla uppgraderingar :D Grymt system! Och cleant, kul med ett fenomenalt system utan 11 lådor! Vill minnas att du för några år sedan lånade hem A242 men kom fram till att samma pengar på elektronik / LP12 skulle ge mer (då). Kul att du har dem nu!

Hur går det med intuningen av A242:orna, måste vara ett totalt annorlunda sound mot Katan. Har du kört dem ett tag för att vänja dig vid ljudet eller är det pang på med att flytta runt dem?

Sportis :mrgreen:


Top
   
 Post subject: Re: jajos anläggning
PostPosted: Mon Sep 28, 2009 10:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Tack för alla positiva kommentarer.

Intuning av 242 är inte det lättaste. Nästan lika besvärligt som K110. Det låter väldigt bra direkt från början till skillnad mot K110 men för att få ut maximal potential krävs det en del pill. Det är lätt att lockas av det extrema välljud som finns i A242 och tappa fokus på musikaliteten när man tunar. Spännande utmaning!

När jag lyssnar på systemet tänker jag en hel del på det sportbilsentusiasten sa om Komri i tråden om musikkväll på Highfidelity i Stockholm. Diskussionen kom in på "monitor"-egenskaper och det är precis vad jag upplever med 242. Det är så otroligt lite färgning och så grymt "rent". Det krävs verkligen topp-utrustning framför för att det ska fungera. Testade på kul att köra lite Spotify och det lät skitdåligt. På Katan hörde man att det inte var en toppkälla, men det gick att lyssna på utan större besvär. Det ska bli spännande att se om det här kommer påverkas av bättre intuning eller om det helt enkelt är något man får leva med på den här nivån.

Som sagt, det funkar men jag är långt i från klar. Lite experthjälp från Lejonklou är beställd och vi brukar lyckas rätt bra när vi hjälps åt - mycket enklare än ensam!

/ jajo


Top
   
 Post subject: Re: jajos anläggning
PostPosted: Mon Sep 28, 2009 12:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
jajo wrote:
Tack för alla positiva kommentarer.

Intuning av 242 är inte det lättaste. Nästan lika besvärligt som K110. Det låter väldigt bra direkt från början till skillnad mot K110 men för att få ut maximal potential krävs det en del pill. Det är lätt att lockas av det extrema välljud som finns i A242 och tappa fokus på musikaliteten när man tunar. Spännande utmaning!
Medhåll.
Akurate är den Linnhögtalare som subjektivt låter mest imponerande hifimässigt. Rent, tydligt.
De större linntalarna gräver fram något mer information men det låter inte så. Märks bara om man lyssnar efter detaljer...
Skumt med Akurate.

Var förbi föräldrahemmet under helgen och hämtade upp grejjer som lagrats enkom för musikrummet.
Slängde in en extra matta igår. Tänk att 2m2 kan göra så stor skillnad...
Ska även skruva upp en stringhylla ikväll o halvfylla med böcker (identisk som befintlig "tre gavel hög, en bred" som redan finns i rummet).
Målet är att tämja diskantenergin lite. Mattans effekt var ett steg på vägen.

Vad jag vill säja Jacob är att TÄCK golvet så mycket du kan. Samt dämpa/diffusera lagom mycket på sido/bakväggarna.
Fick inte installera helttäckande matta men jobbar på att täcka parketten med fina mattor :D


Top
   
 Post subject: Re: jajos anläggning
PostPosted: Mon Sep 28, 2009 13:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
sportbilsentusiasten wrote:
Medhåll.
Akurate är den Linnhögtalare som subjektivt låter mest imponerande hifimässigt. Rent, tydligt.
De större linntalarna gräver fram något mer information men det låter inte så. Märks bara om man lyssnar efter detaljer...
Skumt med Akurate.
Jag måste dock säga att jag tycker att även Klimax och Komri har ett "hifi-ljud" på en helt annan nivå än Majik och de föregående modellerna Katan/Ninka. Men som du säger blir det väldigt tydligt på just Akurate-serien av någon anledning... När man tänker på hur de låter är de förmodligen inte rätt intunade - jag har hört Akurate 242 som bara spelat musik och inte låtit "hifi-imponerade".
sportbilsentusiasten wrote:
Slängde in en extra matta igår. Tänk att 2m2 kan göra så stor skillnad...
[...]
Vad jag vill säja Jacob är att TÄCK golvet så mycket du kan. Samt dämpa/diffusera lagom mycket på sido/bakväggarna.
Fick inte installera helttäckande matta men jobbar på att täcka parketten med fina mattor :D
När jag och Fredrik tunade in min Katan-anläggning fick vi slänga ut en matta och dra bak mattan framför högtalarna lite för att få tillbaka lite "liv" i återgivningen. Det var väldigt tydligt att dubbelmattan jag hade dämpade för mycket.

Bakom stereon har jag den största Expedit-hyllan från IKEA. 5x5 fack. Två meter bred och två meter hög. Fylld med vinylskivor... Den dämpar ORDENTLIGT. Jag och Fredrik var eniga att den dämpade för mycket, för det var inte riktigt bekvämt att prata vid lyssningspositionen. När en av mattorna åkte ut blev det dock genast bättre och sen fick vi till installationen grymt bra.

Hoppas på samma flyt med detta system!

Jag ska testa lite Cara ikväll och se om jag fortfarande tycker att 3.3.3 är bäst. Jag har inte ens hört den nya betan som är släppt.

/ Jajo


Top
   
 Post subject: Re: jajos anläggning
PostPosted: Mon Sep 28, 2009 14:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
jajo wrote:
Den dämpar ORDENTLIGT
Verkar onekligen så!
Tyvärr kan jag inte dämpa bakom lyssningspositionen.
Efter kvällens planerade hylluppsättning har jag täckt 60-70% av golvet (mattor, kuddar o mjukisdjur) och täckt 20% av resp sido/bakväggorna med bokhylla&tyg.
Vad är dina motsvarande värden?


Top
   
 Post subject: Re: jajos anläggning
PostPosted: Mon Sep 28, 2009 15:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
sportbilsentusiasten wrote:
Verkar onekligen så!
Tyvärr kan jag inte dämpa bakom lyssningspositionen.
Efter kvällens planerade hylluppsättning har jag täckt 60-70% av golvet (mattor, kuddar o mjukisdjur) och täckt 20% av resp sido/bakväggorna med bokhylla&tyg.
Vad är dina motsvarande värden?
Min bakvägg är dämpad till 70%

Höger sidovägg har gardiner och fönster bakom så den är dämpad till 80%.

Vänster sidovägg är ett kök (jag har öppen planlösning). Vet inte hur väldämpad den är. Har dock en vägg-gardin som hänger mellan köksdelen och vardagsrumsdelen, den dämpar eventuellt lite av diskanten.

I mitt rum är det mellanregistret som låter mest och jag upplever fortfarande att det kunde vara lite mjukare. Men mycket bättre än Katan!

/ jajo


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 479 posts ]  Go to page Previous 119 20 21 22 2332 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited