selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 05:26

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 94 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next
Author Message
 Post subject: Re: Akubarik....
PostPosted: Fri Apr 05, 2013 16:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
lindberg wrote:
Jag tror Linn skulle sälja marginellt fler produkter om dom gjorde en stor prissänkning, tror att Linn skulle gå under ganska fort.
I sak har du rätt! Det är dyrt att sälja billigt.
Men du glömmer att det viktiga är marginalen, dvs om Linn inte behövde lägga en halv förmögenhet på Kimaxlådor, kunde ju priset till kund minska och marginalen behållas. vinna vinna lösning.
lindberg wrote:
Jag har då aldrig hört något som är billigare som spelar musik roligare och berör mig mer.
Du har inte hört Lejonklous grejjer?
Försteget är i paritet som en Akurate, jämför priserna.
Olika phonosteg...
Och Tundra såklart.


Top
   
 Post subject: Re: Akubarik....
PostPosted: Fri Apr 05, 2013 17:06 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Tue Apr 27, 2010 17:35
Posts: 12
Jag tror ni har fel, "världen" är i ständig förändring
och det företag som inte försöker förändra sig försvinner
det är Linn ett levande exempel på och jag hoppas det fortsätter så.
men låt åt inte träta mer om det, jag respekterar era åsikter även om dom är fel :wink:
Skål och trevlig helg nu skall spelas musik


Top
   
 Post subject: Re: Akubarik....
PostPosted: Fri Apr 05, 2013 17:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
pekka71 wrote:
Magnus wrote:
Ang "utprisning":

Vad Kostade Keltik med fyra Klout för tjugo år sedan?

/M
Keltik 90 k
Klout 33k x 4
222 tusen, dock så fick du något helt annat i byggkvalitet, inget lämnat åt slumpen, man tog ut max ur det som fanns, kollar man i en klout så blir man rent av glad att av att se detta välbyggda slutsteg
På 20 år har kronans värde minskat till ca 50%, läste nyligen att vi måste backa till 1988 får att hitta löner och priser till hälften (DNs reportage om matpriser förra veckan).

Jag tror att den stora skillnaden idag är hur vi konsumerar musik. Jag har inte många bekanta som ej är HIFI frälsta som köper några skivor, och räknar man med att konsumera all sin musik med en smartphone som källa förstår jag om ljudintresset sviker.

Jag hade inte köpt ett komplett Linnsystem för att lira spotify med.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
 Post subject: Re: Akubarik....
PostPosted: Fri Apr 05, 2013 19:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
lindberg wrote:
Jag tror ni har fel, "världen" är i ständig förändring
och det företag som inte försöker förändra sig försvinner
det är Linn ett levande exempel på och jag hoppas det fortsätter så.
men låt åt inte träta mer om det, jag respekterar era åsikter även om dom är fel :wink:
Skål och trevlig helg nu skall spelas musik
Jag tror att Linn är vad det är idag på grund av sin trogna kundskara, som promotar märket till nya kunder, om man tappar de som brinner för Linn så försvinner även mervärdet med Linn och det blir ett i mängden

Att göra Lifestyle produkter är inget fel, men om företaget glömmer sina rötter så tror jag att de blir utkonkurerade av billigare alternativ i längden
det skulle vara kul om Linn behöll sin hardcore syn till sina gammla kunder och forsatte producera top of the Line grejer samtidigt som de kunnde ha kvar lifestyle segmentet dock erkänna att här får du inte samma prestanda, dock en smidigare förpackning

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Akubarik....
PostPosted: Fri Apr 05, 2013 19:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Men av ovan diskution kan man göra en lite jämförelse på hur man bestyckar sina top of the line högtalare för och nu

350A har flera nätdel på totalt 600w kontonuerlig (då ska hela högtalaren drivas)
Komri har till sina 2 servobasar en nätdel på 2.1 kw undra varför många tycket att nya 350 är tam?

Keltik som de ska drivas med klout har 840 Va i basen

Jag har själv testat Misos med 2 klout, kan tala om att det vart en helt annan burk än det jag hade hört tidigare

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Akubarik....
PostPosted: Fri Apr 05, 2013 19:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2003 21:00
Posts: 540
Location: Luleå
Tråden har helt dragit iväg.

Akubarik lär inte vara någon storsäljare med tanke på priset även om den är extremt bra. Men det är roligt med nya prylar och det kanske kommer nya enklare högtalare för vanligt folk.


Top
   
 Post subject: Re: Akubarik....
PostPosted: Fri Apr 05, 2013 21:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
pekka71 wrote:
Men av ovan diskution kan man göra en lite jämförelse på hur man bestyckar sina top of the line högtalare för och nu

350A har flera nätdel på totalt 600w kontonuerlig (då ska hela högtalaren drivas)
Komri har till sina 2 servobasar en nätdel på 2.1 kw undra varför många tycket att nya 350 är tam?

Keltik som de ska drivas med klout har 840 Va i basen

Jag har själv testat Misos med 2 klout, kan tala om att det vart en helt annan burk än det jag hade hört tidigare

Keltik som de är tänkta att drivas har 2 X 840VA i basen..

I övrigt så har jag inget att tillföra ämnet. Hoppas gör jag på att den nya högtalaren tilltalar mig på det sätt som de tidigare modellerna gjorde. "Mer kött blod och jävlar annamma" (lånat uttryck av annan Linnist)

Förr eller senare kanske denna paralympics era når sitt slut, och man får köpa sig ett par nya riktiga Linnburkar hos takt & ton.

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Akubarik....
PostPosted: Sat Apr 06, 2013 11:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
I långa loppet tror jag det är prestanda som vinner. Life-style förpackning eller ej. De flesta, även lifestyle-köparna är nog ganska känsliga för vilka tillverkare som gäller när man vill är ute efter prestanda, vilket de flesta är - om frågan ställs (B&O hade länge gott rykte även ljudkvalitetsmässig och sålde inte bara på appearance).

Att aldrig släppa en dålig produkt tror jag är receptet. Riktar man sig till en bredare kundkrets (inte bara entusiasterna) så måste prylarna funka bra även utan en mekande. Installationskrav på handlarna är nog ett måste även framöver. Det är viktigare att det blir riktigt bra än att det blir lite billigare.

Jag tror Linn missat att fortsätta att ställa höga kompetens krav på handlarna. Det räcker inte att man kan koppla ihop apparaterna, man måste KUNNA installera/optimera anläggningen också. Där uppfattar jag att man släppt en hel del. DS-installation är ett bra exempel. Visst det blir bra direkt ur lådan, men det kan bli ganska mycket bättre om man installerar ordentligt och det kräver en hel del kunskap och en del meckande.

När det gäller effektangivelser håller jag bara delvis med. Funktionssättet med en switchad nätdel är allt för väsensskiljt från en konventionell nätdel för att det skall vara relevant att jämföra effekt på det sättet. Det är säkert korrekt att de äldre stegen klarade tuff (över-)belastning bättre än dagens steg. Nog om det?

Ang. högtalarna håller jag ocså med. Dagens topp-högtalare har kommit att kosta lite för mycket och kanske är dom allt för komplicerade. Inte att dom är dåliga, men för våra svenska löner är dom helt enkelt för dyra för flertalet av oss. 242 är jättebra, men saknar något som de äldre talarna hade - grym botten och dj.anamma. Som bekant är det inte alltid trivialt att addea en sub heller. Visst det blir bättre, men det kostar då också en hel slant extra och det är ganska knivigt att addea en sub så att det blir riktigt bra. Kanske är det en utopi att få både finess och dj.anamma utan att man måste spela ashögt? Dj.anamma och livekänsla vill man ju inte få genom att lägga till distorsion eftersom det även suddar ut nyanser i musiken. Det som f.f.a. de nyare högtalarna är riktigt bra på. De gamla Linn-talarna var ju inte såvärst nyanserade (jämfört med dagens) utan målade med lite bredare pensel (i.m.o).

Det man får hoppas på är att Akubarik är vad Majik Isobarik inte riktigt lyckades med. De mätningar som presenterades (i Hifi & Musik tror jag det var jag läste) är nog, om de är korrekta, en god förklaring till att Miso inte är speciellt lätta att fåf att spela riktigt bra. Korrekt p.s.s. som 242 m.fl. och en rikgit bra botten är vad jag vill höra i Akubarik. Om den är portad eller inte tror jag spelar mindre roll. Det är för och nackdelar med alla lösningar. 242 har (i.m.o.) bra bas, f.f.a. inte nog utsträckt

Om jag fick önska skulle jag gärna se att kommande högtalare hade betydligt högre verknngsgrad så att de inte krävde lika mycket av förstärkarna som i princip alla moderna hemhögtalare. Där är knappast Akubarik i.o.m 3k. Det kanske är enklare att ladda på med mycket förstärkeri, men krav på mycket effek för även med sig problematiska kompromisser, f.f.a. om man vill kunna spela högt (effektkompression mm). Det har man i.o.f. sig addresserat ganska bra med dagens högtalare i.o.m. det stora antalet element (varje element behöver helt enkelt inte hantera lika mycket effekt och på så vis skjuter man upp gränsen där effektkompression blir störande).


Top
   
 Post subject: Akubarik....
PostPosted: Sat Apr 06, 2013 19:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Problemet med nya Linn burkar är att de är tunn i mitten, så en sub kan inte fixa det de saknar från de äldre, detta kan också bero på filter konstruktionen, Komri hade väl switchad nätdel?

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Akubarik....
PostPosted: Sat Apr 06, 2013 21:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
HCL wrote:
Dagens topp-högtalare har kommit att kosta lite för mycket och kanske är dom allt för komplicerade. Inte att dom är dåliga, men för våra svenska löner är dom helt enkelt för dyra för flertalet av oss. 242 är jättebra, men saknar något som de äldre talarna hade - grym botten och dj.anamma.
Linns resa när det gäller högtalare har varit en riktig bergochdalbana. Det verkar som om man inte riktigt har bestämt sig för vad man vill. När det gäller source- och övrig elektronik finns det en tydlig konsekvens, det blir hela tiden bättre. Bättre både musikaliskt som ljudmässigt. Det kan man tyvärr inte säga om högtalarna. Lyssnar man på dagens 242 och 350A så börjar de alltmer likna övriga fabrikanters toppmodeller. Överanalytiska, ganska tunna och extremt krävande på vad de matas med. Mark Knopfler/Dire Straits tidigare produktioner övertygade inte direkt vid Mark Knopfler-aftonen för några veckor sedan, för att ta ett exempel. Kött och blod var något man kunde drömma om men som man aldrig fick.

Just när det gäller högtalare skulle nog Linn behöva ta sig en funderare. Eller två.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Akubarik....
PostPosted: Sun Apr 07, 2013 11:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
pekka71 wrote:
Problemet med nya Linn burkar är att de är tunn i mitten, så en sub kan inte fixa det de saknar från de äldre, detta kan också bero på filter konstruktionen, Komri hade väl switchad nätdel?
Jag är inte säker på att det är generellt sant att de skulle vara "tunna i mitten". Jag tucker resultatet är mer beroende på i vilket rum de ställs upp. Det är dock ganska tydliga skillnader, på flera punkter, mellan högtalargenerationerna.


Top
   
 Post subject: Re: Akubarik....
PostPosted: Sun Apr 07, 2013 11:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Jag tycker det är ganska tydligt att de tagit steg för steg mot en bättre musikåtergivning dock utan att ta speciellt stor hänsyn till eventuella karaktärsdrag. Bryr man sig mycket om karaltären tycker man nog att de varierat mycket hit och dit. Att de låter mer likt andra topphögtalare tycker jag inte stämmer, men när det gäller sådana tyckanden är det ofta svårt att få ihop olika personers åsikter.

Jag har en kompis som har haft 242, först drivna med MDS, Kikkin, 2250 och nu med en KDSM, 2250. Visst det är mycket bättre nu, men det fungerade faktiskt ganska hyggligt även tidigare. Det kanske i.o.f.s. Eller i varje fall delvis säger lika mycket om hur bra en MDS är än hur lite krävande 242 är. Annars är 242 med Solo en helt annan grej än med de enklare slutstegen.

Det kommer i vilket fall som helst bli intressant att höra Akubarik. 3k är enligt mitt tycke klart bättre än 2k så potentialen och förväntningarna är följdaktligen också betydligt högre.
Bill50x wrote:
Linns resa när det gäller högtalare har varit en riktig bergochdalbana. Det verkar som om man inte riktigt har bestämt sig för vad man vill. När det gäller source- och övrig elektronik finns det en tydlig konsekvens, det blir hela tiden bättre. Bättre både musikaliskt som ljudmässigt. Det kan man tyvärr inte säga om högtalarna. Lyssnar man på dagens 242 och 350A så börjar de alltmer likna övriga fabrikanters toppmodeller. Överanalytiska, ganska tunna och extremt krävande på vad de matas med. Mark Knopfler/Dire Straits tidigare produktioner övertygade inte direkt vid Mark Knopfler-aftonen för några veckor sedan, för att ta ett exempel. Kött och blod var något man kunde drömma om men som man aldrig fick.

Just när det gäller högtalare skulle nog Linn behöva ta sig en funderare. Eller två.

/ B


Top
   
 Post subject: Re: Akubarik....
PostPosted: Tue Apr 09, 2013 01:45 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
Haha..vilket jävla gnäll så fort det kommer något nytt. Bakåtsträvare har sällan rätt!
Det var bättre förr när högtalarna såg ut som gigantiska skokartonger i hemmasnickeri finish, och mjölken har blivit så dyr också!

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
 Post subject: Re: Akubarik....
PostPosted: Tue Apr 09, 2013 16:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 05, 2009 18:53
Posts: 260
Location: Göteborg
siffernisse wrote:
Haha..vilket jävla gnäll så fort det kommer något nytt. Bakåtsträvare har sällan rätt!
Det var bättre förr när högtalarna såg ut som gigantiska skokartonger i hemmasnickeri finish, och mjölken har blivit så dyr också!
Ha ha :D

_________________
Klimax DSM Exakt 1.1/D,Akurate K/D, Klimax 350A/D white,Klimax340,Klimax345


Top
   
 Post subject: Akubarik....
PostPosted: Tue Apr 09, 2013 17:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
siffernisse wrote:
Haha..vilket jävla gnäll så fort det kommer något nytt. Bakåtsträvare har sällan rätt!
Det var bättre förr när högtalarna såg ut som gigantiska skokartonger i hemmasnickeri finish, och mjölken har blivit så dyr också!

Ja man kan ju ha ett par 350 att titta på medans man lyssnar på ett par gammla isobarik ;)
Nä så klar är inte ett par gammla isobarik bättre, men de är inte sämre på allt trots att de ser ut som ett par garderober från 70-talet

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 94 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited