sportbilsentusiasten wrote:
Jag tror att alla på forumet tycker det är bra att nya produkter är bättre o billigare... Det tycker jag med. Givetvis
Detta innebär ju billigare uppgraderingar - kanon.
Är ju bara det att Klimax serien går ju MOT den trenden!
Som jag tidigare sagt så håller jag även med om att linn alltid strävat efter det bästa - men skillnadedn är att tidigare var det alltid prisvärt. O prisvärt kan man knappast kalla klimax serien...
ok, de är grymmebra men är Klontrol/komri värda 4 ggr pengarna jämfört med Exotik/akurate? eller shackra Twin vs. Solo.
Är det inte tydligt att dessa är för högt prisade?
Speciellt då man ser prissänkningarna?
Jag håller med om att det är tråkigt, men tycker egentligen inte att det är så märkligt. Hur man än vrider och vänder på det är Kontrol det bästa Linn-försteget, och då kan Linn i princip ta hur mycket betalt som helst, för det finns alltid folk som vill ha det värsta och kan betala för det. Sen bör man väl ta med i beräkningen att Linn lär sig göra välljudande produkter till lägre pris efterhand. De lärde sig mycket på att skapa Kontrol:en, och det får Kontrol-ägarna betala för. Mycket av den kunskapen kommer att gå vidare på enklare modeller - det är naturlig utveckling. MEN, Linn låter alltid en produkt som inte är prisvärd lämna produktsortimentet, så vid köptillfället kan man vara säker på att man gör den bästa möjliga affären
vid den sekunden. Men vad som händer dagen efter kan vi aldrig veta, sån är den här utvecklingen...
Personligen tycker jag att topp-prylar är högt prissatta men jag skulle lätt betala för dem om jag hade råd.
sportbilsentusiasten wrote:
När CD12 släpptes var det en massa snack om att denna var som LP12 - dyr som tusan men "en livsinvestering" som skulle likt Lp12 kunna upgraderas.
Var på intresserad att köpa en sådan men är glad att jag avstod.
Åtmistsåne JAG skulle varit JÄVLIGT förbannad då den lades ned. = ingen support o uppgraderingar på sikt.
Att jämföra LP12 med digitala spelare på uppgraderingssidan är omöjligt. CD-spelarnas konstruktion möjliggör inte uppgraderingar på samma sätt, och komponenterna som används för att bygga Ikemi, Unidisk mfl är inköpta av Linn från företag som även levererar till japansk hifi. Med LP12:an gör Linn det mesta själv, och de har stabila underleverantörer som kan leverera den typ av komponenter som behövs i en skivspelare. Pickuperna/tonarmarna gör de själva, vad som är kvar att leverera är skruvar och annat finhantverk. CD-spelarens komponenter däremot, kretskort, lasrar osv är inte alls lika enkla att säkra p.g.a. utvecklingens takt. Se på förra toppspelaren Karik, där tog komponenterna slut. CD12 har slutat säljas för att säkra lager på komponenter, och jag är ganska övertygad om att samma kommer drabba Genki/Ikemi också.
LP12:an kommer antagligen överleva många generationer av cd-spelare och multidisk-spelare. Hur länge den låter bäst vet jag inte, men konstruktionen och komponenterna kommer med stor sannolikhet alltid att finnas tillgängliga. Det var iaf intrycket jag fick när jag diskuterade med representater från Linn om problemet med spare components till cd-spelarna;
"Why do you worry, you own a Sondek".
Min slutsats är delvis att ny teknik innebär en stor omställning för Linn. Deras tidigare metoder att arbeta kanske inte fungerar på dagens marknad och med de underleverantörer de har idag. Jag är dock övertygad att de gör sitt bästa, och de kommer alltid att vara en strimma ljus på den korrupta marknaden där allt måste förändras hela tiden.
/ MC