selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 06:46

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 108 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 58 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat Dec 04, 2004 12:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

OTTO wrote:
The Archangel wrote:
OTTO wrote:
På nittiotalet så kostade en top of the line rigg styva 300kkr, med keltik, Klout, Kairn och Karik/Numerik. Vad kostar en sådan rigg i dag med Komri, Klimax, Kontrol och CD12?? Runt 900 gubbar, är det verkligen samma målgrupp?
Yep. Det har inte med det att göra.
Det var ju ett uttömmande svar.

Jag tror att det fanns fler som hade den ekonomiska möjligheten att skramla ihop 300 än vad det är som kan få fram 900 idag.
Trodde inte det behövdes ett mer uttömmande svar. Men sure. Försöker igen då.

Man har utökat sin "range" med ett antal top of the line-produkter, såsom klimax, sondek och komri. Men detta är väl för det första inte de enda produkterna dom har? Och de som har råd med detta ingår också i linns målgrupp, de som vill ha det bästa. Att linn har introducerat tidigare nämnda produkter påverkar ju inte min åsikt om att exotik är det bästa i sin klass, att espek är de bästa i sin klass osv. Linn riktar sig fortfarande till mig som kräver det bästa. Att dom har skaffat produkter som är dyra har verkligen inte med saken att göra. Måste ligga lite äkta svensk jantelag bakom det hela. "Jag har inte möjlighet att köpa det allra bästa dom har.. alltså har dom övergett mig som målgrupp". Ett tjollrande är vad det är. Linn strävar fortfarande, och har alltid strävat, efter att erbjuda det bästa. Där finns det ingen tvekan.

Sen är ju mina espek är ju lika bra oavsett om komri existerar eller inte.

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 04, 2004 12:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är bara det att "det bästa" tenderar att bli bättre än tidigare produkter för samma pengar, om inte billigare. Jättekul för dom som köpt en splitterny Klimax twin för att sedan inse att helt plötsligt lanseras en ny version 30kkr billigare med värre prestanda, mkt märkligt anser jag.

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 04, 2004 13:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

OTTO wrote:
Det är bara det att "det bästa" tenderar att bli bättre än tidigare produkter för samma pengar, om inte billigare. Jättekul för dom som köpt en splitterny Klimax twin för att sedan inse att helt plötsligt lanseras en ny version 30kkr billigare med värre prestanda, mkt märkligt anser jag.
Jo, men så är det ju alltid, utveckling sker konstant. Ninka är bättre än keltik, genki är bättre än karik/numerik, exotik spöar röven av 5103 osv. Det är ju ganska naturligt. Du vill väl knappast att det inte ska ske nån utveckling bara för att folk ska känna att de har bättre produkter än andra? Jantelagen igen, folk blir arga för att det kommer nya produkter som är bättre och billigare. Istället för att förstå värdet av det egna så går man och muttrar över av vad andra har. Tråkig livssyn måste jag säga.
Och detta har då VERKLIGEN inget att göra med ifrågasättandet av linns målgrupp, snarare är det ytterligare muttrande över att saker blir bättre. Otroligt.
Så för att sammanfatta: linns strävar efter att erbjuda det bästa, det har dom alltid gjort, detta kräver utveckling.
För inte trodde ni väl att era slutsteg och andra produkter skulle öka i värde när ni köpte det? Det är ju knappast så att man köper stereo för att tjäna pengar, utan man köper stereo för att få upplevelser.
Folk här verkar mer vara intresserad av prisläget på produkterna än de upplevelser man får. För inte sjunker väl din upplevelse för att att det kommer nya produkter? Det ger ju bara möjlighet att införskaffa än bättre produkter. Toppen säger jag.

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 04, 2004 14:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Man sätter priset i relation till vad man får ut av sin "investering", jag skulle bli innerligt irriterad om jag hade lagt X kr på en produkt och ingen hade behagat berätta att om man väntade 3 mån så hade man fått en bättre produkt för mindre pengar. Jag har tyvärr inte budget för att handla "det bästa" och inte att inte bry mig i vad saker och ting kostar.

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 04, 2004 14:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

OTTO wrote:
Man sätter priset i relation till vad man får ut av sin "investering", jag skulle bli innerligt irriterad om jag hade lagt X kr på en produkt och ingen hade behagat berätta att om man väntade 3 mån så hade man fått en bättre produkt för mindre pengar. Jag har tyvärr inte budget för att handla "det bästa" och inte att inte bry mig i vad saker och ting kostar.
Det är nog få som inte behöver bry sig om vad saker och ting kostar. Visst. MEN(!): att det kommer en ny produkt gör inte din produkt sämre. Och linns filosofi är ju knappast "erbjud saker och kom aldrig med bättre produkter till lägre pris". Det vore ju vanvettigt. Se det istället som att du har möjlighet att sen köpa nånting bättre till ett väldigt väldigt bra pris. Istället för att hänga läpp för att du ser att andra köper något bättre. Jantelagen ska du skrota, då mår du mycket bättre.

Filosofin att alltid erbjuda det bästa är som sagt det man kör på, och då är det oundvikligt att det kommer nya produkter som är bättre.

Vill du köpa något som håller jämn prisnivå utan risk så ska du köpa en statsobligation. Men då kanske du muttrar över att folk tjänar pengar på ericsson-aktien som du inte vågade köpa när den stod på 4 kronor?

Du kan väl inte mena att du hellre ser en situation där keltik fortfarande är topphögtalaren och klout toppslutsteget? Vi ska ju komma ihåg att livstiden för produkterna är fortsatt väldigt långa, Keltik, klout och kairn har ju i runda slängar 10 år på sin regenttid. Det är tämligen imponerande.

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 04, 2004 15:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tycker nog att Linn har andrat sig de senaste aren. For det forsta tycker jag nog inte att Linn alltid erbjudit det allra allra basta. Kairn eller LK 1 var val aldrig ansedda som det basta som gick att fa for pengar. Naim daremot var ju inne och flirtade med de segmentet med sina dyrare produkter NAC 52 etc. Det spelar inte mig personligen sa stor roll eftersom jag inte koper det allra bast pga av for mycket pengar. Man kan val dock konstatera att de flesta produkter som slappts de senaste aren har varit valdigt dyra. Klimax, unidisk, komri, artikulat.

Det andra som har andrat sig ar ju uppgraderingsmojligheter etc. Forr nar man kopte en linn produkt sa kanndes det som en investering och som hade ett valdigt bra andrahandsvarde. Nu kanns det lite som med det mesta annan hifi eller att kopa en dator dvs det kommer battre prylar i morgon men nagon gang maste man ju stiga pa taget och inte bara sta och vanta pa perrongen.

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 04, 2004 16:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linn har som en av sina föresatser att aldrig skydda en produkt. Kan dom göra någonting bättre så gör dom det. Det tycker jag är bra.

/Henrik

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 04, 2004 19:19 
henriklh wrote:
Linn har som en av sina föresatser att aldrig skydda en produkt. Kan dom göra någonting bättre så gör dom det. Det tycker jag är bra.
Jo, det är därför jag köper Linn. Det är förtroendeingivande att de släpper nya produkter när de kan göra något bättre, inte för att kunderna kräver nya produkter med ny flashig design och nya funktioner. Om jag föredragit sådant hade jag köpt japansk hifi.

Jag håller för övrigt med The Archangel om att Linn alltid strävat efter att göra de bästa produkterna, och att utveckling innebär att vi alla kommer sitta med grejer som inte presterar topp för X antal kronor hela tiden. Detta gäller ju i alla branscher, inte minst datorvärlden. Och min processor blir inte långsammare för att IBM släpper sin G5:a...

Nej, det här återknyter till mitt förtroende för Linns utvecklingsavdelning som jag tidigare talat om. Jag har hittills aldrig tyckt att en äldre produkt varit bättre än sin ersättare eller tyckt att Linns grejer inte är prisvärda (om man ser till Linns mål när de arbetar fram sina produkter). Men jag är glad att begagnatmarknaden fungerar så bra, så att det alltid finns billiga alternativ.

Det enda jag tycker är trist är att uppgraderingsmöjligheter har blivit begränsade på nya maskiner. Men vad jag hört har Komri-ägare fått sina högtalare uppgraderade när Akurate kom t.ex. Och det är kanske besvärligare att släppa uppgraderingar till Unidiskar och de modernare produkterna än vad det var till t.ex. LP12:an.

/ MC

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 05, 2004 12:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

The Archangel wrote:
OTTO wrote:
Jo, men så är det ju alltid, utveckling sker konstant. Ninka är bättre än keltik, genki är bättre än karik/numerik, exotik spöar röven av 5103 osv. Det är ju ganska naturligt. Du vill väl knappast att det inte ska ske nån utveckling bara för att folk ska känna att de har bättre produkter än andra? Jantelagen igen, folk blir arga för att det kommer nya produkter som är bättre och billigare. Istället för att förstå värdet av det egna så går man och muttrar över av vad andra har. Tråkig livssyn måste jag säga.
Och detta har då VERKLIGEN inget att göra med ifrågasättandet av linns målgrupp, snarare är det ytterligare muttrande över att saker blir bättre. Otroligt.
Så för att sammanfatta: linns strävar efter att erbjuda det bästa, det har dom alltid gjort, detta kräver utveckling.
För inte trodde ni väl att era slutsteg och andra produkter skulle öka i värde när ni köpte det? Det är ju knappast så att man köper stereo för att tjäna pengar, utan man köper stereo för att få upplevelser.
Folk här verkar mer vara intresserad av prisläget på produkterna än de upplevelser man får. För inte sjunker väl din upplevelse för att att det kommer nya produkter? Det ger ju bara möjlighet att införskaffa än bättre produkter. Toppen säger jag.
Jag tror att alla på forumet tycker det är bra att nya produkter är bättre o billigare... Det tycker jag med. Givetvis
Detta innebär ju billigare uppgraderingar - kanon.

Är ju bara det att Klimax serien går ju MOT den trenden!
Som jag tidigare sagt så håller jag även med om att linn alltid strävat efter det bästa - men skillnadedn är att tidigare var det alltid prisvärt. O prisvärt kan man knappast kalla klimax serien...
ok, de är grymmebra men är Klontrol/komri värda 4 ggr pengarna jämfört med Exotik/akurate? eller shackra Twin vs. Solo.
Är det inte tydligt att dessa är för högt prisade?
Speciellt då man ser prissänkningarna?

Jane lagen? förstår inte kopplingen riktigt...
Tycker mig se att alla på dessa forumet stöttar varandra o uppmuntrar när det snackas uppgraderingar - oavsett nivå på system.

När CD12 släpptes var det en massa snack om att denna var som LP12 - dyr som tusan men "en livsinvestering" som skulle likt Lp12 kunna upgraderas.
Var på intresserad att köpa en sådan men är glad att jag avstod.
Åtmistsåne JAG skulle varit JÄVLIGT förbannad då den lades ned. = ingen support o uppgraderingar på sikt.

Slit o släng är INTE vad Linn var förut. En tråkig utveckling.
OBS, blanda inte ihop det med att jag inte vill ha nya o bättre produkter.

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 05, 2004 12:34 
sportbilsentusiasten wrote:
Jag tror att alla på forumet tycker det är bra att nya produkter är bättre o billigare... Det tycker jag med. Givetvis
Detta innebär ju billigare uppgraderingar - kanon.

Är ju bara det att Klimax serien går ju MOT den trenden!
Som jag tidigare sagt så håller jag även med om att linn alltid strävat efter det bästa - men skillnadedn är att tidigare var det alltid prisvärt. O prisvärt kan man knappast kalla klimax serien...
ok, de är grymmebra men är Klontrol/komri värda 4 ggr pengarna jämfört med Exotik/akurate? eller shackra Twin vs. Solo.
Är det inte tydligt att dessa är för högt prisade?
Speciellt då man ser prissänkningarna?
Jag håller med om att det är tråkigt, men tycker egentligen inte att det är så märkligt. Hur man än vrider och vänder på det är Kontrol det bästa Linn-försteget, och då kan Linn i princip ta hur mycket betalt som helst, för det finns alltid folk som vill ha det värsta och kan betala för det. Sen bör man väl ta med i beräkningen att Linn lär sig göra välljudande produkter till lägre pris efterhand. De lärde sig mycket på att skapa Kontrol:en, och det får Kontrol-ägarna betala för. Mycket av den kunskapen kommer att gå vidare på enklare modeller - det är naturlig utveckling. MEN, Linn låter alltid en produkt som inte är prisvärd lämna produktsortimentet, så vid köptillfället kan man vara säker på att man gör den bästa möjliga affären vid den sekunden. Men vad som händer dagen efter kan vi aldrig veta, sån är den här utvecklingen...

Personligen tycker jag att topp-prylar är högt prissatta men jag skulle lätt betala för dem om jag hade råd.
När CD12 släpptes var det en massa snack om att denna var som LP12 - dyr som tusan men "en livsinvestering" som skulle likt Lp12 kunna upgraderas.
Var på intresserad att köpa en sådan men är glad att jag avstod.
Åtmistsåne JAG skulle varit JÄVLIGT förbannad då den lades ned. = ingen support o uppgraderingar på sikt.
Att jämföra LP12 med digitala spelare på uppgraderingssidan är omöjligt. CD-spelarnas konstruktion möjliggör inte uppgraderingar på samma sätt, och komponenterna som används för att bygga Ikemi, Unidisk mfl är inköpta av Linn från företag som även levererar till japansk hifi. Med LP12:an gör Linn det mesta själv, och de har stabila underleverantörer som kan leverera den typ av komponenter som behövs i en skivspelare. Pickuperna/tonarmarna gör de själva, vad som är kvar att leverera är skruvar och annat finhantverk. CD-spelarens komponenter däremot, kretskort, lasrar osv är inte alls lika enkla att säkra p.g.a. utvecklingens takt. Se på förra toppspelaren Karik, där tog komponenterna slut. CD12 har slutat säljas för att säkra lager på komponenter, och jag är ganska övertygad om att samma kommer drabba Genki/Ikemi också.

LP12:an kommer antagligen överleva många generationer av cd-spelare och multidisk-spelare. Hur länge den låter bäst vet jag inte, men konstruktionen och komponenterna kommer med stor sannolikhet alltid att finnas tillgängliga. Det var iaf intrycket jag fick när jag diskuterade med representater från Linn om problemet med spare components till cd-spelarna; "Why do you worry, you own a Sondek".

Min slutsats är delvis att ny teknik innebär en stor omställning för Linn. Deras tidigare metoder att arbeta kanske inte fungerar på dagens marknad och med de underleverantörer de har idag. Jag är dock övertygad att de gör sitt bästa, och de kommer alltid att vara en strimma ljus på den korrupta marknaden där allt måste förändras hela tiden.

/ MC

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 05, 2004 13:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ang CD12 - vore det inte smartare att har kvar chassit (o namnet) o bara byta innehållet då produkten utvecklas?
Är ju SÅ LP12 har utvecklats genom åren...

Edit - alla fattar ju att dekoder ship mm utvecklas, men det är ju rätt mycket annat som inte utvecklas lika snabbt

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 05, 2004 13:18 
Ang CD12 - vore det inte smartare att har kvar chassit (o namnet) o bara byta innehållet då produkten utvecklas?
Men tyvärr går det inte att jämföra LP12 med digitalspelarna...

LP12 har alltid spelat vinylskivor. Dagens digitalspelare ska klara av CD, DVD, SACD, DVD-audio och fler format lär det bli... Det blir förvirrande för kunderna om de behåller CD12-skalet och gör en dvd-spelare inuti, även om det kanske vore det läckraste. Digitalvärlden med alla sina format är sån här, och jag tror att folk som inte är vana vid LP12/vinyl har lättare att acceptera den.

/ MC

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 05, 2004 13:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mortifikator Crenshaw wrote:
Men tyvärr går det inte att jämföra LP12 med digitalspelarna...

LP12 har alltid spelat vinylskivor. Dagens digitalspelare ska klara av CD, DVD, SACD, DVD-audio och fler format lär det bli... Det blir förvirrande för kunderna om de behåller CD12-skalet och gör en dvd-spelare inuti, även om det kanske vore det läckraste. Digitalvärlden med alla sina format är sån här, och jag tror att folk som inte är vana vid LP12/vinyl har lättare att acceptera den.

/ MC
Förvirrade?
Det blir kunder över ny design... Framgångsrika företag bygger upp en image o vidareutveckar sin design; Porsche 911... Bang&olufsen... finns många företag som de flesta känner igen bara på designen.
Samma sak gäller namn! Om jag säger 4-serie tänker alla på en ny BMW ... Om jag säger B-klass säger man mercedes.
V60? ny Volvo..
Att skapa "namnimage" är viktigt.
Att sumpa ett sånt supernamn som CD12 sondek är obegripligt.

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 05, 2004 13:40 
Förvirrade?
Det blir kunder över ny design... Framgångsrika företag bygger upp en image o vidareutveckar sin design; Porsche 911... Bang&olufsen... finns många företag som de flesta känner igen bara på designen.
Samma sak gäller namn! Om jag säger 4-serie tänker alla på en ny BMW ... Om jag säger B-klass säger man mercedes.
V60? ny Volvo..
Att skapa "namnimage" är viktigt.
Att sumpa ett sånt supernamn som CD12 sondek är obegripligt.
Ja, jag tror att det är förvirrande att ha två maskiner som ser lika ut varav den ena klarar att spela endast cd, den andra klarar alla format.

Jag tycker inte att det är så konstigt att Linn slutar tillverka CD12. Marknaden kräver tydligen fler format, och då finns det inte utrymme för en toppspelare som endast spelar CD för 180000 längre, även fast den är bättre än Unidiskarna. Linn är ett vinstintresserat företag och hur mycket de än ville ha kvar CD12 så hade de marknadens krav på sig, samt digitalspelarnas komponentproblematik. Linn har gått vidare och erbjuder Unidisk - en maskin som ska klara alla format så att användaren inte behöver bry sig utan kan njuta av musik istället. Tyvärr har Linn och alla andra tillverkare av "universaldiskspelare" gått på en mina - det kommer aldrig finnas en digitalspelare som klarar att spela alla de senaste formaten.

Jag tycker att det var VÄRDIGT av Linn att inte uppgradera CD12 till en dvd-spelare, utan gå vidare i den virriga digitalvärlden med Unidiskarna istället. Och vi märker ju vilka problem de har... CD12 kan man ju iaf lita på!

/ MC

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 05, 2004 13:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

haha, för oss som inte har Klimax seren (inkl CD12, komri) är det utmärkt om den läggs ned = beg priser som kan vara överkomliga. Har en känsla av att det är "bio" som gäller!

Nåja- tillbaks till Artikulate. Tror att linn kommer att presentera fler nya högtalare med samma koncept. Inbyggda stärkare är nog framtiden hos linn.
Som kan köpas passivt o där man sedan stoppar in nya slutsteg eftersom som uppgradering...
Gör även biosystemen lättare att installera

Post new topic  Reply to topic  [ 108 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 58 Next

All times are UTC+02:00