selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 00:00

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 69 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 30, 2004 01:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Kan måste stå på orginal stativ för att leva ut. O placeras nära en stabil bakvägg.
Har inte hört just Kan IV (tror jag), men de flesta andra typer o maken till kul krabat finns inte.
Vid min jämförelse stod Kan på originalstativ.... Och väggen var/är byggd av tegel....
Maken till krabat fanns definitivt.... Det var vid detta tillfälle som även Basic-pickupen fick stryk. Det tog två veckor att spela in den rackaren, sedan lät det bra i nästan en månad så länge man bara spelade de första tio minuterna av en skivsida. Därefter var det kört.....

Vad jag vill ha sagt, för att återgå lite till ursprunget i tråden; det är inte alltid givet att det är en Linn-produkt som är det mest prisvärda och "bästa" i varje givet prissegment.

Speciellt inte om man ska rekommendera en komplettanläggning till någon som kanske inte alls har "snöat in" på de obestridiga kvaliteter som ett (bra) Linn-system onekligen har.

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 30, 2004 02:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Rätt, men lägg märke till att jag valde "kul" som uttryck för Kan.
KUL är inte samma sak som BRA... Kan klarar inte allt men de är kul som tusan.

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 30, 2004 02:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag kör Klimax Solo och Kan II. Det låter väldigt kul.

Carl

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 30, 2004 03:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Undrar om det är någonting som inte låter kul med Solos :? :wink:

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 30, 2004 09:31 
Jag körde ett par Kan II tillsammans med min LP12:a och drivna av mitt 2250. Helt sjukt bra ljud... Klart renare ljud och mer avslöjande än Ninka jag hade då, och de skulle säkert spela från Katan på detta också. Men Ninka och Katan har båda mer tryck och känns tajtare på all musik. Jag uppskattar att jag inte hört en enda skiva som verkligen inte funkat med Ninka/Katan. Med Kan blev vissa låtar väldigt svåra. Inga all-round-högtalare, men när det funkar är det jäääkligt bra.

/ MC

Image

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 30, 2004 10:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Carl Nyqvist wrote:
Jag kör Klimax Solo och Kan II. Det låter väldigt kul.

Carl
Jag fick för mig att du bytte till Kaber?

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 30, 2004 10:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det stämmer bra - jag har ett par Kaber och tre par Kan av olika ålder (riktiga Kan - inte Kan IV). Min brorsa har Kabrarna på nått som börjar bli lite halvpermanent lån men börjar det suga i Kaber tarmen igen får jag väl hämta dem.

Carl

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 30, 2004 11:23 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Här finns ett par Kan. http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... 20551&rd=1

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 30, 2004 11:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag hade ett par Kan II innan mina Ninka och jag måste säga att jag saknar dom. Inte för att dom slår Ninka utan för att dom var just KUL. Och det såg ju fett grymt ut med dessa små illbattingar med grova kablar löpande upp bakom. De fick mer beundrande blickar av "icke insatta" än mina nuvarande Ninka. Men visst lirade dom bra också, bara man pressade upp dom lite i volym.

Sålde dom för 4000:- + frakt för ett år sedan. Inkl hemmabyggda Kan-stativ. Det var en otrolig respons på min annons och han som köpte dom ringde och bjöd över sig själv hela tiden :D

Finns det några liknande småttingar som tillverkas fortfarande? Alltså gedigna - inget plastfusk?

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 30, 2004 11:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... 14202&rd=1

50 pund bjudet ;) Inte jag dock...

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 30, 2004 12:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Carl Nyqvist wrote:
Det stämmer bra - jag har ett par Kaber och tre par Kan av olika ålder (riktiga Kan - inte Kan IV). Min brorsa har Kabrarna på nått som börjar bli lite halvpermanent lån men börjar det suga i Kaber tarmen igen får jag väl hämta dem.

Carl
Du har ingen presentation här va? Det skulle vara roligt att höra hur du har resonerat - Klimax solo kostar ju en del om man säger så. Men du har ändå valt att inte lägga mer på högtalarna... Antar att du måste tycka att Kan är bättre än det mesta?

/Henrik

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 30, 2004 13:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har hört KanII (2 olika rum med Classik) och KanIV (T&T med Classik). KanII kan låta bra, men hemma hos mig var det inte nå roligt. När jag bytte tillbaka till mina gamla burkar så var dom mycket roligare. KanII var stela och kalla. I ett annat rum kördes även samma KanII:or med en Classik och då var dom bra. Helt okay och roliga att lyssna på. Dom gamla burkarna kan nog spela, men passar inte till allt.

På T&T hörde jag KanIV och tyckte det var som helt perfekt. Hade just före lyssnat på en Audiovector burk i samma storlek. Kan hända att det påverkade, men min kompis tyckte också att KanIV lät guld vid det tillfället.

..men KanIV är ju inga problem att provlyssna i en butik iaf.. sen går dom att få tag i rätt billigt... under 3000:- borde dom gå att hitta för och det är ju egentligen ett fynd (om man är nöjd med dom).

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 30, 2004 13:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Carl Nyqvist wrote:

Carl
Du har ingen presentation här va? Det skulle vara roligt att höra hur du har resonerat - Klimax solo kostar ju en del om man säger så. Men du har ändå valt att inte lägga mer på högtalarna... Antar att du måste tycka att Kan är bättre än det mesta?

/Henrik
Hej Henrik, fullspäckad dag iså tar det lite kort

Jag har inte resonerat - jag har lyssnat mig till resultatet. Jag tycker gamla Kan är en fantastisk högtalare. Totalt brutala mot en dålig insignal men så underbara med bra grejer innan - ytterst få högtalare som kan förmedla rytmen och glädjen i musik som Kan. Som de flesta andra Linn grejer är det irrelevant att använda priset som en måttstock för kvalitet jämfört med andra grejor. Kan kostar inget men är absolut hard core sett till resultatet och byggkvalitet. Lomhörda och "fel" på alla sätt enligt dagens teoretiska specifikationer och förståsigpåare men grymma i verkligheten. Ja det är ett aktivt val, men Kaber är oxå grymma, med ett sånt fett slutsteg som Solo släpper dem verkligen loss. Kaber tycker jag är ett av dem bästa 2nd hand köp man kan göra.

Carl

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 30, 2004 18:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Så sant, så sant...
Som de flesta här har sagt, de är KUL.
Sedan kan man diskutera hur mycket HIFI de levererar... med med BRA signal är de makalöst bra på både musik och HIFI.
Med sämre signal kan de bli trista.
Naim grabbarna håller Kan mycket högt tillsammans med Isobarik. Många gillar Kaber med.
Gemensamt är att de är KUL :D

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 30, 2004 18:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Carl Nyqvist wrote:
Det stämmer bra - jag har ett par Kaber och tre par Kan av olika ålder (riktiga Kan - inte Kan IV).
Har inte hört de senaste Kan - är de inge´bra? (vet om att de är lite "budget" men...)
Är det alltså Kan 1, 2, 3 Tukan o Katan som är de bra?

Post new topic  Reply to topic  [ 69 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00