selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 23, 2024 04:39

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 115 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 58 Next
Author Message
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Sat Nov 12, 2011 04:15 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Lejonklou wrote:
doze84 wrote:
Kommer det en budgetversion på Tundra? HAr för mig att du nämnt att du haft något sådant i tankarna tidigare..
:)
Om det går: Absolut!

Tundra började som ett enklare slutsteg än det är idag. Det lät riktigt bra, men hade problem med variationer i prestanda. För att lösa problemen gick jag först över till switchande nätdelar och införde sedan manuell selektering av komponenter (de mäts i en testanordning och läggs i olika högar). Därefter följde några månader av gradvisa förbättringar, som gjorde Tundra våldsamt mycket bättre.

Just nu kan jag inte se hur Tundras konstruktion skulle kunna göras i en budgetvariant, men det kanske dyker upp nån fiffig idé senare.
Sant, det går ju inte sälja en produkt med variaerande prestande, då kommer ju hälvten bli kvar i butikshyllorna, så vida man inte prissätter efter slutresultat:)

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Sat Nov 12, 2011 10:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
Grattis Fredrik! :D Riktigt roliga nyheter.
Quote:
Jag kommer heller inte att göra någon Tunebox för Linns aktiva filterkort, utan kommer att lägga all energi på att bygga mitt eget märke.
Tack för det. :!: Vi kunder vill ju ha det som är bäst :wink:

Nu vill vi bara se lite bilder :D :D

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Thu Jan 05, 2012 16:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
Nu börjar det brännas... :D
http://www.lejonklou.com/forum/viewtopi ... 4&start=50


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Thu Jan 05, 2012 21:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
doze84 wrote:

Sant, det går ju inte sälja en produkt med variaerande prestande, då kommer ju hälvten bli kvar i butikshyllorna, så vida man inte prissätter efter slutresultat:)

Som vissa Linn-produkter menar du?

/Erik


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Sat Jan 07, 2012 14:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Då volymen är annorlunda på Tundran än Linnstegen, är det då möjligt eller omöjligt/närmast omöjligt att annvända den till aktiv eller passiv drivning av K350 eller komri? Då dessa har aktiva basar, betyder det att volymen på basmodulerna jämfört med resten av högtalaren kommer spela olika högt?


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Sat Jan 07, 2012 19:59 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Jag har fått det förklarat på ett sådant sätt gällande Komri, att vid "passiv" drift tas signalen till basslutsteget från den redan förstärkta signalen till övriga register, för att anpassa sig till det specifika steg som används, och som då inte måste ha samma grad av förstärkning som Linns steg. Min gissning är att det fungerar lika dant på K350P.


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Tue Jan 31, 2012 14:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Nu har jag haft "prototyp 2" hemma i ungefär en vecka. Den har ersatt den 2200/D som jag tidigare spelade på (och som jag var extremt nöjd med). Har jag inte hunnit lyssna så mycket eller så högt som jag hade velat men jag tänker att en liten kommentar ändå kan vara av intresse (tydligen råkade jag också lova att skriva en när jag tjatade till mig att köpa den).

Min första tanke när jag kopplade in Tundra var att det måste vara något fel. Det lät lite som när jag körde LK100 in i mina 109 - platt. Jag började nervöst rycka i nätsladdarna och greja med NAS:en för att se om det var något litet glapp som spökade. Jag hittade inget, och eftersom jag var tvungen att gå och lägga mig snart så tänkte jag att jag skulle försöka fixa det nästa dag. Jag lämnade den i alla fall på och efter en stund så satte jag mig i soffan igen (sur) och lyssnade lite på en, som jag tyckte, ganska anonym Dixie Chicks-låt (minns inte vad den heter). Fan vad bra den var! Det slutade med att jag blev sittandes i soffan två timmar längre än jag hade tänkt. Jag var trött på jobbet i flera dagar efteråt.

Det är ju föga förvånande med tanke på att den här tråden inleds med en jämförelse med Klomax Solo; men det är lätt att konstatera att Tundra (när den väl värmt upp) är rejält mycket bättre än 2200/D. Den gamla klyschan att det känns som att någon har dragit bort ett draperi som hängde framför högtalarna passar bra. Allt är helt enkelt bättre. Om man ska säga något om ”ljudet” så är det kanske att jag tycker att förändringen märks tydligast i basen. På flera skivor hör jag basgångar som jag tidigare inte lagt märke till. Annars så upplever jag ingen större förändring i ”karaktär” i jämförelse med min 2200/D, men det var ju å andra sidan ganska länge sedan jag hade den.

En sak som jag älskade med min 2200/D var känslan av att det gick att spela riktigt riktigt högt utan att det blev sämre. Det har jag inte riktigt testat att göra med Tundra ännu, men jag lovar att återkomma när jag gjort det.

Systemet består av: ADS/D-Kikkin-Tundra-Majik 109.

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Last edited by henriklh on Tue Jan 31, 2012 16:00, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Tue Jan 31, 2012 14:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Skriv också gärna lite mer när du haft den igång några hundra timmar om hur den utvecklas. Är den redan inspelad så tar det nog ändå en stund att vänja sig och upptäcka allt.


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Tue Jan 31, 2012 15:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
Intressant läsning, tack henriklh!


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Tue Jan 31, 2012 15:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Lejonklou : Är det inte dags för en Norsk återförsäljare? Jag hade inte vart ledsen om det gick att dema dina produkter hos den Lokala handlaren i Oslo. (Kontrapunkt)


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Fri Feb 03, 2012 11:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Tack Henrik, det här känns väldigt spännande. Jag ser fram emot den officiella premiären som förhoppningsvis äger rum rätt snart och i Göteborg, med prototyp nr 3.


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Thu Feb 09, 2012 04:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Comstedt wrote:
Lejonklou : Är det inte dags för en Norsk återförsäljare? Jag hade inte vart ledsen om det gick att dema dina produkter hos den Lokala handlaren i Oslo. (Kontrapunkt)
Ber om ursäkt för sent svar.

Det bästa är nog om du som kund frågar Kontrapunkt om de är intresserade av att testa Tundra. Det får de givetvis göra.

Jag har kontaktat en del butiker med gott rykte runt om i Europa (dock har jag inte pratat med Kontrapunkt på länge) och en inställning som då och då dyker upp är att "det räcker med Linns sortiment för våra kunder som gillar Linn". De butiker som drivs av entusiaster med ett stort eget intresse, de är mycket mer intresserade. De märks ganska omgående vilken av de två kategorierna en butik tillhör när man pratar med dem.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Thu Feb 09, 2012 10:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Mar 04, 2010 09:58
Posts: 228
Hej Fredrik,

Mtp tidpunkten för dina inlägg förstår jag att det är lite "24/7-läge" just nu men kan inte hålla mig ifrån att fråga: när är det rimligt att kunna förvänta sig en provlyssning Sthl/Uppsala området?
Häls Per


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Fri Feb 10, 2012 22:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Lejonklou wrote:
Comstedt wrote:
Lejonklou : Är det inte dags för en Norsk återförsäljare? Jag hade inte vart ledsen om det gick att dema dina produkter hos den Lokala handlaren i Oslo. (Kontrapunkt)
Ber om ursäkt för sent svar.

Det bästa är nog om du som kund frågar Kontrapunkt om de är intresserade av att testa Tundra. Det får de givetvis göra.

Jag har kontaktat en del butiker med gott rykte runt om i Europa (dock har jag inte pratat med Kontrapunkt på länge) och en inställning som då och då dyker upp är att "det räcker med Linns sortiment för våra kunder som gillar Linn". De butiker som drivs av entusiaster med ett stort eget intresse, de är mycket mer intresserade. De märks ganska omgående vilken av de två kategorierna en butik tillhör när man pratar med dem.
Jag tar upp det i framtiden, jag är inte där lika mycket som förr. Kan bero på att då jag sitter på klimax utrustning hela vägen är det inte lika mycket julafton att besöka en Linnbutik som det var tidigare. Och förståss att jag nu har barn och massa extra engagemang med mitt arbete.

Jag förstår att de inte är någon vitts för dig att proppsa på säljare, om de inte verkar intresserade. Tyvärr är det är den enda butik där det är lätt för oss i oslotrakten att jämföra Linn utrustning med annan utrustning. Jag hoppas oavsett att slutsteget blir en succe, och även om jag inte kommer ha möjlighet att lyssna på det just nu så kommer det säkert möjligheter i framtiden om jag är en tur i Sverige någon gång.


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Thu Feb 16, 2012 01:58 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Jag har haft möjlighet att jämföra en prototyp till Lejonklou Tundra, Linn Klimax Twin och Linn Klimax Solo med varandra ikväll. Det har varit en fantastiskt rolig kväll.

Då det gäller Linns slutsteg står Solo helt i en klass för sig. Solo är väldigt mycket mer exakt och korrekt. Några låtar gick från "schysst" till "briljant, jag vill höra hela plattan i ett sträck!" Förbättringen med Solo är nästan lika stor som att uppgradera källan.

Då vi fått sådan smak på Solo, fortsatte vi att jämföra Solo med Tundra. För egen del visste jag inte riktigt vad jag hade för förväntningar, men wow vilken överraskning jag slogs av! Enligt min bedömning ligger dessa två slutsteg någonstans i samma division i prestanda, vilket är helt fantastiskt. Jag tycker att jämförelsen är svårare än mellan Twin-Solo, eftersom karaktären skiljer sig mer Tundra-Solo emellan. Solo är korrekt, exakt och skoningslöst bra. Att koppla in Tundra var för mig lite som att byta från en bra DS till en LP12. Lite mer av analog känsla, med ett sanslöst sväng och ös. Vi bytte sedan fram och tillbax flera gånger, med olika sorters musik, för att försöka få grepp om vilket av de två slutstegen som är det bättre. Jag kan inte säga vilket som var det bättre i kvällens jämförelser. På något vis tenderade jag att föredra det som senast spelades på.

För sakens skull jämförde vi även Tundra-Twin. Tundra var bättre i de jämförelserna.

Klimaxstegen var lånade av Linnhandlare, och de nya varianterna med Dynamik nätdelar. KDS, KK och Katan i övrigt.

Jag hoppas det blir fler tillfällen att testa Tundra med andra slutsteg. Är också nyfiken på vad ni andra kommer att få för resultat vid jämförelser framöver. Det blir spännande då produkten kommer ut till försäljning!


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 115 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 58 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited