selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 08:47

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
PostPosted: Thu Jul 28, 2011 20:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Rutger wrote:
Nu verkar de ha testat en ny spelare.verkar ha vart nåt knas med den förra. :)
Ja, det verkar som att kontentan blev att MDSi spelade bra, men Touchen tillsammans med en extern DAC ändå var den som föredrogs.

PostPosted: Sun Jul 31, 2011 04:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vilken dac använde dom och vad använde de bakom squeezbox respektive MajikDS?

Var runt med min bror rätt mycket förra året och det bästa vi spelade med squeezbox(touch modellen) var en hegeldac(då runt 8k) Hegelförstärkare(då runt 20k) samt några billigare systemaudio högtalare (runt 8-10k tror jag) Det lätt fint, hifi, transparent, ändå hyfsat i takt men tråkigt. Alla priser i Norska kr. Efter det tyckte han det var onödigt att lägga in dyrare delar i det systemet då han aldrig tänkt köpa så dyrt.

För en jämförelse gikk vi och lyssnade på SneakyDS med Majik109 och det var kanske inte samma hifiljud, inte lika fint. Den var lite råare, men det var betydligt mer kul att lyssna till och det gick mycket bättre att följa musiken. Min bror hade tänkt skaffa en billig surroundförstärkare +5.0 runt om högtalare(billigare varianten) och eventullt köpa en squeezbox för musik och senare när han samlat pengar uppdatera med en hyfsad extern DAC. DAC'en vi jämförde med var Hegels HD10. Denna plan la han ner då Det verkade som redan SneakyDS var mycket bättre och det skulle bli enklare för honom att köpa en sånn beggagnad, samt att den skulle kunna kopplas så att den själv drev fronthögtalarna och volymen just vid musiklyssning om hans surroundförstärkare skulle vara sämre på detta, vilket vi antog efter våra tester och lyssnande. Han köpte en Onkyo608 + högtalare ungefär halva klassen av det bästa vi testade.

Vi testade också SneakyDS med Majik-I(med Dynamik) -M109, och Oj så mycket bättre det blev. Det kändes verkligen så mycket bättre än det vi hört med Squeezboxen.

Att en liknande lösning ska slå MajikDS är förståss inte omöjlig, men att tro att det ska bli rimligt gör vart fall inte jag. Jag har hört liknande lösningar låta mycket mycket bra men det har varit sällan, och dessa är oftast så kostsamma att Klimax nivån har känts rimlig. Men vem vet vad framtiden har att komma med :D

PostPosted: Sun Jul 31, 2011 23:40 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

problemet är lite vad man egentligen lyssnar efter.. vill man lyssna på musiken och vad som förmedlas eller sitter man och lyssnar på detaljnivå, stereoperspektiv, kanalseparation, och så vidare?

Att lyssna på en "fin" hifianläggning som återger allting på ett sätt som får mig att tappa intresset efter 2min ger inte sådär jättemycket, visst, det kan låta oerhört snuskigt detaljerat och .. "fint".. men är det trist så är det trist och så är det bara. Just den här aspekten av musiklyssning tappar många som sysslar för mycket med att lyssna på hur det låter istället för att lyssna på vad det är som låter, enligt min egen erfarenhet i alla fall. Hade över en gammal vän för ett tag sen som har köpt in dyra Elachögtalare, primaresteg och ett fint ljudkort till sin HTPC samt nåt högspecat kinaförsteg, lyssnade på ett par låtar och han anmärkte på att det saknas detaljer, mjahapp sa jag, en annan vän som egentligen inte alls är hifiintresserad hasplade direkt ur sig att: Ja men.. Det är ju roligt att lyssna på? Är inte det viktigast? Sen blev det vild debatt =)

Vi ställde om högtalarna på så vis så att detaljer framträdde mer osv och min gamle vän tyckte att det lät mycket mycket bättre, tyvärr så.. lät det lika roligt som att titta på färg torka. Jag är helt övertygad om att en del helt enkelt tappar fundamentet i musiklyssning vid någon punkt när dom börjar rota ner sig för mycket i hur det bör låta, vad som är korrekt, hur allting mäter, och så vidare. Eller så är det jag som är helt 100% knäpp som föredrar att lyssna på musik endast när det svänger ordentligt istället för när det låter vackert och man hör exakt var 5:e violinisten befinner sig.

hursom, kul att en del på faktiskt verkligen är helt öppna i sinnet.

PostPosted: Sun Jul 31, 2011 23:44 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

sen lite ontopic på vad dom testat osv.

Vilken version av programvaran kördes i DS-In? Har själv märkt av att det skiljer rätt galet mycket mellan olika versioner och en del är rent usla till och med (iaf på min ADS), riktigt dåligt av Linn och jag hoppas att dom inte suttit och lyssnar på något som verkligen inte alls är bra eller ens representabelt för vad Linns streamers kan prestera.

Post new topic  Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00