Bill50x wrote:
Jag håller inte med dig om att en sjyst anläggning överbryggar all dist. Består disten av kaotisk presentation av musikens fundament och rytm så finns det ingen anläggning i världen som kan ställa detta till rätta. Kokar du bort all smak ur några grönsaker kan du alltid skapa smak med lite salt (och andra kryddor). Och det smakar bättre än de sönderkokta grönsakerna, men inte fan är det den ursprungliga grönsakssmaken.
Först ska jag påpeka att analogin med grönsakerna är felaktig.
Skillnaden är att vi ÄNNU inte vet hur bra en inspelning egentligen är, då uppspelningsapparaterna inte är optimala.
Är det något jag lärt mig under mina 30+ år är det JUST det!
Jag trodde att min LP12 a la -85 var absolut maxprestanda mycket pga att det var så löjligt mycket bättre än allt annat. Sedan kom Ekos, Lingo, Arkiv och alla tre ställde allt på ända. Monumentala förbättringar, ibland så man knappt inte kände igen låtarna.
Varje gång blev tidigare kassa inspelningar plötsligt njutbara, jag förstog prötsligt hur musikerna/inspelningsteknikerna hade tänkt. Jag hörde fler detaljer, melodislingor som ökade utbytet. Det som jag trodde var dist visade sig vara övertoner alt svaga ljud...
DÅ insåg jag - jag ska aldrig dissa en inspelning, aldrig mer!
O sedan dess har det fullkomligt varit en explosion av förbättringar.
Så om du tror att en inspelning som VERKAR ha dist i form av "kaotisk presentation av musikens fundament och rytm" eller annat som låter illa eller fel - verkligen ÄR DÅLIG så begår du ett stort misstag.
Är uppriktigt förvånad att du trots att vi har diskuterat detta åtskilliga gånger inte själv testar.
Har du verkligen aldrig hört en "hopplöst kass" inspelning hemma hos dig och sedan hos en kompis/affär och förundrats över WOW va bra? Har du aldrig gjort en uppgradering som ger dylikt resultat?
Om man nu tar en inspelning och spelar upp den på top spec LP12 a la -85 och jämför med LP12 a la -95 och sedan jämför med en från 2005 resp 2011.
Skulle du då kunna göra en kvalifiserad bedömning av hur innibomben bra samma inspelning kommer att låta på en LP12 a la 2015...2025...2035 eller 2045?
Eller tror du att trots fortsatt förmodad utveckling i uppspelningsapparatur, det inte finns mer information att krama ut ur valfri inspelning än vad vi kan idag?
För att återgå till grönsakerna.
Om du serveras sönderkokta grönsaker, kan du ALDRIG veta hur fina de var INNAN de blev sönderkokta.
(tillredningen är hifisystemet)
Och ju bättre tillredningen är, destå mer av smaken från de färska finns kvar.
En sak VET jag, att jag efter snart 50år fortfarande ibland besöker någon krog/vän som lyckas göra mina favverätter ÄNNU godare med ÄNNU mer smak. Tänka sig...