Trådar inom det här området, dvs DS/NAS/Nätverk, blir lätt lite infekterade. Det märktes även i denna på sina ställen...
Nåväl, här kommer ett inlägg som säkert också retar nån.
Erik wrote:
Att vidga den här tråden genom att utöka det teoretiska resonemanget kring nätverk och påverkan har ingenting med grundfrågan att göra. Jag vill veta om det är någon som genom systematiskt lyssnande funnit en bättre NAS än den jag har.
Bättre NAS ljudmässigt ja. DSen ska spela upp en fil från NASen så "bra" som möjligt. Då är ju nätverket en huvudkomponent i sammanhanget så det är inte så konstigt att det kommer upp? Och en intressant fråga är då om/hur en NAS påverkar nätverket. För liksom AzP, pekka71, och Ayn mfl så anser jag att data kommer fram rätt till DSen. Då återstår möjligen, som andra varit inne på, att nån form av störning kan överföras från NAS till DS. Hur skulle t.ex. en mediaservermjukvara eller hårddisk påverka det?
Bill50x wrote:
Det är intressant att höra skillnader mellan olika konfigurationer, men vill man kunna gå vidare gäller det att veta VARFÖR. Annars blir det mest bara en massa surr.
Jepp. Idealet vore ju om alla här på forumet som ändå håller på och testar (inklusive mig själv periodvis) kunde hjälpas åt och testa lite mer strukturerat. Då kan vi kanske se om någons "förbättrande åtgärd" håller i det generella fallet (dvs hemma hos de flesta av oss), eller kanske leder oss i en riktning så att någon annan hittar den "verkliga" anledningen till förbättringen, eller så kan det avfärdas som inbillning... Det sistnämnda är faktiskt inte omöjligt även om det kan vara svårt att acceptera. Det här kanske var OT dock.
Tillbaks till NAS och skillnader på t.ex hårddiskar då. Är det så att olika märken på hårddiskar:
* leder till störningar på nätverkskabeln som når ända fram till DSen?
Intressant test: Fortfarande skillnad på olika diskar om man gör ett trådlöst hopp nånstans mellan NAS och DS?
* leder till att NASen påverkar elnätet mer på ett för DSen negativt sätt?
Intressant test: Fortfarande skillnad på olika diskar om man drar in en skarvsladd till NASen från grannen? (Eller flyttar NASen till grannen eller till en kompis med bredband i en annan stad, eller nåt...)
Dock är det väl ingen av dem som tycker sig ha hittat de diskar som låter bättre än andra som orkar genomföra ovanstående tester. Men det hade varit intressant att läsa resultatet
Senast jag testade själv så hörde jag inte skillnad på mina två NASar (med olika diskar och olika serverprogramvara). Men jag ska ge det en "chans" till vid lämpligt tillfälle.
Förresten, har någon fler teorier kring hur en hårddisk i en NAS skulle kunna påverka DSen? Jag har sparat en
Såja, lugn nu.