selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 13:29

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
 Post subject: Re: Majik DS bedrövelse
PostPosted: Sun Sep 26, 2010 06:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Comstedt wrote:
Ta med både din MajikDS och din Ikemi till närmaste Linn affär, jämför dom med varandra och med en annan MajikDS där.
Bra råd, dock så är själva nyheten med DS serien att "överenergin" i högsta tonerna som är vanlig på CD spelare (inkl Unidisk 1.1) är bortfiltrerade och ersatt av ett mer lättlyssnad avrundad "LP12" liknande bouqet. Detta medför att vid direkt jämförelse kan det upplevas att CD spelaren är tydligare med mer tryck. Dock så kommer du snabbt vänja dig med det nya upplägget eftersom det är så mycket mer lättlyssnat samt enklare att följa med i melodin.

För din musiksmak, "utan trummor?" kan det vara så att du måste vänja dig under längre tid. Men kontrollera först att den inte är defekt på något vis.

PostPosted: Sun Sep 26, 2010 11:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Quote:
Bra råd, dock så är själva nyheten med DS serien att "överenergin" i högsta tonerna som är vanlig på CD spelare (inkl Unidisk 1.1) är bortfiltrerade och ersatt av ett mer lättlyssnad avrundad "LP12" liknande bouqet. Detta medför att vid direkt jämförelse kan det upplevas att CD spelaren är tydligare med mer tryck. Dock så kommer du snabbt vänja dig med det nya upplägget eftersom det är så mycket mer lättlyssnat samt enklare att följa med i melodin.

För din musiksmak, "utan trummor?" kan det vara så att du måste vänja dig under längre tid. Men kontrollera först att den inte är defekt på något vis.
Ja jag har också slagits av tanken. Problemet är bara det att allt jag läser om karaktären på Majik DS och de andra DS-spelarna särskilt i jämförelse med Linns cd-spelare ("den mer lättlyssnade LP12 liknande bouqeten" - det analoga naturliga flytet), så framstår förhållandet precis tvärtom. Det är precis den här naturliga analoga karaktären jag saknar på DSn, men som Ikemin levererar.

Det får mig att fundera...

Jag kan ju nämna att jag t.om skulle föredra min Sonab LP-spelare från 70 talet många gånger jämfört med DSn trots att ljudet "låter sämre". Känslan och det där klara naturliga flytet är betydligt bättre. Hoppas att det lät någorlunda begripligt...

Jag ska definitivt ta med båda spelarna till närmaste Linn handlare till veckan. Bra tips!

PostPosted: Sun Sep 26, 2010 18:59 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Symphonyno15 wrote:
Quote:

Ja jag har också slagits av tanken. Problemet är bara det att allt jag läser om karaktären på Majik DS och de andra DS-spelarna särskilt i jämförelse med Linns cd-spelare ("den mer lättlyssnade LP12 liknande bouqeten" - det analoga naturliga flytet), så framstår förhållandet precis tvärtom. Det är precis den här naturliga analoga karaktären jag saknar på DSn, men som Ikemin levererar.

Det får mig att fundera...

Jag kan ju nämna att jag t.om skulle föredra min Sonab LP-spelare från 70 talet många gånger jämfört med DSn trots att ljudet "låter sämre". Känslan och det där klara naturliga flytet är betydligt bättre. Hoppas att det lät någorlunda begripligt...

Jag ska definitivt ta med båda spelarna till närmaste Linn handlare till veckan. Bra tips!
Gör det- och glöm inte att låna hem litet nya högtalare och lyssna hemmavid också. Då kan du lyssna avslappnat och jämföra på riktigt.

Är Ikemi bättre låtande med dina katan så är det ju bättre att behålla den.

Och som sagt- om du tycker att tex Majik 109 gör att DS-spelaren helt plötsligt låter bättre än din Ikemi, så förstår du sambanden.

Om så inte är fallet så innebär det att jag har fel och min åsikt om detta kan lämnas därhän.

PostPosted: Sun Sep 26, 2010 20:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Quote:
Gör det- och glöm inte att låna hem litet nya högtalare och lyssna hemmavid också. Då kan du lyssna avslappnat och jämföra på riktigt.

Och som sagt- om du tycker att tex Majik 109 gör att DS-spelaren helt plötsligt låter bättre än din Ikemi, så förstår du sambanden.

Om så inte är fallet så innebär det att jag har fel och min åsikt om detta kan lämnas därhän.
Du behöver inte alls ha fel i allmänhet, men jag har däremot mycket svårt att acceptera att försämringen i det här fallet skulle bero på missmatchning eller annorlunda ljudfilosofi. Jag kan inte tänka mig någon Linn-entusiast som skulle föredra den återgivning min DS just nu ger motför Ikemin.
Det är alltid givande med lite bredd på synpunkterna.

Det är förresten ingen som har erfarenhet av vad en oinspelad dynamik kan ha för effekt på ljudet? (Om de nu behöver inspelningstid på samma sätt som övriga apparater)

PostPosted: Sun Sep 26, 2010 21:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Symphonyno15 wrote:
Quote:

Du behöver inte alls ha fel i allmänhet, men jag har däremot mycket svårt att acceptera att försämringen i det här fallet skulle bero på missmatchning eller annorlunda ljudfilosofi. Jag kan inte tänka mig någon Linn-entusiast som skulle föredra den återgivning min DS just nu ger motför Ikemin.
Det är alltid givande med lite bredd på synpunkterna.

Det är förresten ingen som har erfarenhet av vad en oinspelad dynamik kan ha för effekt på ljudet? (Om de nu behöver inspelningstid på samma sätt som övriga apparater)

Min upplevelse av Dynamik efterinstallerad på AkurateDS var att den krävde en hel del inspeling, tyckte skillnaden helt oinspelad var liten.

Jag har för mig nån på forumet skrev om bekymmer med at dennes DS spelar presterade undermåligt. Handlaren lyssnade på den och vände en kabel i Dynamiken som tydligen gör stor skillnad vilken riktning den är vänd i. Kanske värt at undersöka, men först och främst jämföra med annan spelare och se om det är fel överhuvud taget på den.

PostPosted: Sun Sep 26, 2010 22:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Quote:
Jag har för mig nån på forumet skrev om bekymmer med at dennes DS spelar presterade undermåligt. Handlaren lyssnade på den och vände en kabel i Dynamiken som tydligen gör stor skillnad vilken riktning den är vänd i. Kanske värt at undersöka, men först och främst jämföra med annan spelare och se om det är fel överhuvud taget på den.
Ok, intressant. Klart värt att undersöka. Jag kommer att låta en Linn-handlare ta en titt på den i veckan, så fort jag får tid. Skulle det visa sig att spelaren är helt i klass med övriga Majikar hos honom, får jag verkligen vända och vrida på alla komponenter i nätverket och övriga systemet...

/Ha en trevlig kväll

PostPosted: Mon Sep 27, 2010 06:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Quote:
Hej!

Den har reserverad IP. Jag kan testa det du tipsar om imorgon. Vad menar du med att det är något skumt med Cara 9 och MDS? Är det något du har upplevt? Jag har testat att avinstallera Cara 9 och installerat Cara 6 istället, tyvärr kan jag inte testa resultatet förrän imorgon.
När du väl har installerat Cara 9 som firmware verkar det som om ett minne de normalt ej påverkar har laddats med ny programvara och det är inte helt irriversibelt och det ligger kvar ny kod även efter en nergradering till Cara 6. I mitt fall fick jag problem när Majiik DS:en hade varit spänningslös och jag slog på den. Den gick snyggt upp till Stand by men hängde sig totalt när den skulle gå över till lyssningsläge. Den svarade inte ens på PING.

Om du fortfarande har problem trots alla råd i tråden borde du skicka in maskinen eller gå in till en Linn-handlare så att de kan titta på den. Kanske har du något fel som behöver åtgärdas i fabriken.

Post new topic  Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00