selleri.de https://www.selleri.de/ |
|
En varm musikafton i ett kallt Uppsala https://www.selleri.de/viewtopic.php?t=676 |
Page 3 of 4 |
Author: | Ayn [ Wed Oct 13, 2004 19:14 ] |
Post subject: | |
Tycker iofs vi börjar komma ganska långt bort från trådens ursprungliga ämne, men flikar in lite ändå. Quote: På en Akiva kostar driften = 400kr/vecka i slitage vid 3 tim daglig musiklyssnande om man räknar på inbytet - huvva! ![]() Det kostar med en riktigt bra anläggning, både i fasta kostnader och, i det här fallet, "rörliga" kostnader. Köper du en produkt som kostar lite mindre får du naturligtvis lägre kostnad per lyssningsminut, men då har du gått ner en bit i prestanda också. Simple as that. |
Author: | hepcat [ Wed Oct 13, 2004 19:16 ] |
Post subject: | |
sportbilsentusiasten wrote: Hur står sig en Klyde mot en Arkiv? (att Akiva är m bättre är ju klart..) Jag har en känsla av att om jag hade komit upp i arkiv B klass så hade jag nog haft rätt svårt att gå ner till Clyde men som läget är nu kan jag ju bara gå uppåt som tur är. |
Author: | Ayn [ Wed Oct 13, 2004 19:22 ] |
Post subject: | |
Mortifikator Crenshaw wrote: En sak som du inte kan slingra dig ur Ayn är att du sjöng med mycket oftare när vi spelade på LP12:an ![]() ![]() Som du sa så kommer man upp i riktigt finlir med t.ex. Ekos, och då är pengarna därefter. Så för att helt (istället för till stor del) slå min Ikemi på fingrarna ska man upp en bra bit i prisklass... Men jo, jag sjöng med mer när vi lirade på tolvan. Det är otroligt mycket spelglädje i den, och det märktes verkligen skillnad denna gång mot förra! Då spelade den klart bättre än Karik/Numerik-kombon (fattas bara) men ändå inte lika överlägset som mot Ikemi igår. Vi får se hur framtiden ser ut. Nån gång ska det bli en tolva, och en gång ska det bli ett till Klout också. Problemet (:?:) är egentligen bara att jag är fruktansvärt nöjd med hur det låter hemma just nu, så det blir inga nyinvesteringar på ett tag... ![]() |
Author: | Mortifikator Crenshaw [ Wed Oct 13, 2004 20:24 ] |
Post subject: | |
Ayn wrote: Då spelade den klart bättre än Karik/Numerik-kombon (fattas bara) men ändå inte lika överlägset som mot Ikemi igår. Karik/Numerik. Det var verkligen påtagligt och blodigt. Sånt gillar vi! En Ikemi blir det när jag hittar den för rätt pris... ( ![]() |
Author: | sportbilsentusiasten [ Wed Oct 13, 2004 22:25 ] |
Post subject: | |
Mortifikator Crenshaw wrote: En ![]() |
Author: | Ayn [ Wed Oct 13, 2004 22:27 ] |
Post subject: | |
Alltså, det har nog inte med det att göra. Som sagts tidigare så var det INGA problem med att spela precis lika högt med tolvan som med Ikemi. Vi låg på runt 75 med bägge (med samma nivå ut också då naturligtvis) och det var inga som helst problem. |
Author: | sportbilsentusiasten [ Wed Oct 13, 2004 22:42 ] |
Post subject: | |
Visst, men pröva att höja volymen ![]() Jag har letat efter den där decibel-mätaren som någon rekomenderade med inte hittat den, vore kul med en oberoende mätning över hela frekvensregistret. |
Author: | Ayn [ Wed Oct 13, 2004 23:38 ] |
Post subject: | |
Höja volymen? Nja, de nivåer vi lirade på i det rummet var nog i överkanten av lagom. ![]() |
Author: | Mortifikator Crenshaw [ Thu Oct 14, 2004 08:48 ] |
Post subject: | |
sportbilsentusiasten wrote:
egentligen inget snack om att den bör finnas och komplettera tolvan på musik som inte finns på vinyl, samt när jag inte orkar/kan spela vinyl (t.ex. när man ska sova). Karik var inte bra nog att få speltimmar mot tolvan, men Ikemi känns faktiskt tillräckligt bra för att faktiskt få spela ibland (jag har inte så många cd-skivor). Angående att spela högt håller jag inte alls med om att det skulle låta sämre med tolvan än med en cd-spelare. Tvärtom tycker jag att ljudet från vinylspelaren är mycket behagligare när man närmar sig volymer runt 75-80 som faktiskt är på gränsen till vad som är hälsosamt för hörseln... Men Ikemi är tveklöst mil framför Karik när det gäller spela-högt-utan-ont-i-öronen... När jag spelar högt känns ljudet ordentligt i både soffa, golv och bröstkorg, men inte en enda vibration i bänken! Jag har spenderat en lång tid på att hitta den bästa placeringen av tolvan på bänken, och justerat varje ben för att den ska vara helt plan och så stabil som det bara går... Och om man känner på bänken slås man lätt av hur stabil den är! Däremot kan jag uppleva sånt du pratar om när jag har locket på skivspelaren på, då blir det inte perfekt på hög volym, men med locket avtaget är det inga problem att ösa på... |
Author: | Mortifikator Crenshaw [ Sat Oct 16, 2004 22:23 ] |
Post subject: | |
Kvällsmusikspelandet fortsätter, den här gången var det en god vän till mig, tillika Linn-ägare, som besökte mig. Han har varit en hel del hos mig och hört samtliga högtalar- och förstegs- kombinationer som jag har spelat med. Själv har han: Källa: Topp-LP12 (Ekos/ArkivB) och Genki CD-spelare (används mindre ofta) Försteg: Kairn Pro Phonosteg: Linto Slutsteg: 3xLK140 Högtalare: Espek Aktiv Kablar: K600, silverkablar (även T-kable på tolvan) Det är första gången han är hemma hos mig efter att jag bytte Ninka mot Katan/Sizmik-kombon. Vi diskuterade en hel del utöver att vi spelade musik. Personligen föredrar han Espek framför Katan/Sizmik-kombon som jag spelar på, och med aktiva Espek håller jag med honom - det blev ett riktigt monsterlyft hemma hos honom när han blev aktiv. Passivt tror jag inte att jag hellre har Espek än Katan/Sizmik hemma (om jag minns hur det lät rätt). I likhet med mig föredrar han Katan/Sizmik framför Ninka. Att många Espek-ägare ofta gör det tror han beror på att Katan har i princip samma element som Espek förutom baselementet på baksidan. Katans bas- och mellanregister ska tydligen ha högre kvalité än Ninkas diton. I aktiv drift föredrar han Ninka framför passiva Katan, men aktiva Katan ska tydligen spela mycket starkt och oansträngt även i basområdet, något som jag helt klart ska prova. När jag hade spelat några skivor var hans direkta kommentar att han tycker att Katan/Sizmik spelar närmare Akurates karaktär än hans Espek. Intressant iaktagelse tycker jag, eftersom jag vet att t.ex. Ayn håller Ninka högre än både Katan/Sizmik och Akurate 242 när jag demat det för honom hemma hos mig. När han utvecklade sig ytterligare kom vi till slutsatsen att Katan som drivs med 2250/Klimax får en exakthet och ett klipp som påminner mycket av det som finns i Akurate. Akurate är förstås i en annan division, men det påminner en del om detta. Personligen håller jag väl inte med honom helt och hållet. Jag tycker att Akurate inte påminner om någon annan Linn-högtalare, men Katan påminner helt klart mer om Akurate än vad Ninka eller Espek gör. Espek-ägaren väntar själv med uppgraderingar på högtalarfronten eftersom han är nyfiken på Artikulat... Usch.. Vissa har för mycket pengar... Vi avslutade aftonen hemma hos honom. Aktiva Espek, toppad tolva och ett riktigt grymt rum blir hur bra som helst... ![]() är det bästa jag haft, och det låter mycket bra, men det finns mycket att göra innan det är helt perfekt har jag insett ikväll... Nåja, slut på rapporten! |
Author: | Ayn [ Sat Oct 16, 2004 22:52 ] |
Post subject: | |
Mkt intressant läsning! Varken din eller hans anläggning är ju inte direkt något att stå och skämmas för. Förstår inte hur ni hittade tid att diskutera, det finns ju så mycket musik att lyssna på? ![]() Quote: När jag hade spelat några skivor var hans direkta kommentar att han ![]() ![]() Jag tycker inte Katan/Sizmik låter särskilt mycket som Akurate. Det är omöjligt att klä beskrivningen av HUR i ord så jag låter nog bli, men Katan/Sizmik tycker jag låter mer Ninka än Akurate iaf. Sen om det låter närmare Akurate än Ninka gör, det är väl möjligt. ![]() Akurate upplever jag som en otroligt exakt (accurate!) återgivare. Jag var dålig på att köra tune dem när jag lyssnade på den, så jag kan tyvärr inte kommentera ur den aspekten, men däremot hördes det tydligt hur placeringen av instrument och sångare verkligen mejslades ut benhårti luften mellan, bakom och framför högtalarna! Imponerande - samtidigt som det spontant kändes som att en del av spelglädjen möjligen försvann. Som jag sa då så tror jag dock att det är mycket en fråga om att vänja sig. Lite samma som folk som skaffat sig ett Kairn efter att ha haft t.ex. Kolektor och utbrister "Va? Var är basen?!?" eftersom de är vana vid den förhållandevis blöta basen man får från ett Kolektor... Lite förvånad över att din vän funderar mest på Artikulat. Med det system han har skulle det spontant kännas vettigare med ett Exotik? SEN möjligen Artikulat, och därmed slå två flugor i en smäll med högtalar- OCH slutstegsbyte! |
Author: | Mortifikator Crenshaw [ Sat Oct 16, 2004 23:13 ] |
Post subject: | |
Ayn wrote: Mkt intressant läsning! Varken din eller hans anläggning är ju inte direkt något att stå och skämmas för. Förstår inte hur ni hittade tid att diskutera, det finns ju så mycket musik att lyssna på? Ayn wrote: Jag har nog inte sagt att jag håller Ninka högre än Katan/Sizmik, däremot att det skulle vara intressant att jämföra tycker att Ninka presterar i kaliber med Akurate... Många tusenlappar att istället lägga på skivor! Ayn wrote: Jag tycker inte Katan/Sizmik låter särskilt mycket som Akurate. Det är omöjligt att klä beskrivningen av HUR i ord så jag låter nog bli, men Katan/Sizmik tycker jag låter mer Ninka än Akurate iaf. Ayn wrote: Sen om det låter närmare Akurate än Ninka gör, det är väl möjligt. likheter i såna fall, men när han sa det tyckte jag att det låg något i det.. Och det fick mig att tänka på hur du (och andra också!) uppfattat Akurate. Ayn wrote: Akurate upplever jag som en otroligt exakt (accurate!) återgivare. Jag var dålig på att köra tune dem när jag lyssnade på den, så jag kan tyvärr inte kommentera ur den aspekten, men däremot hördes det tydligt hur placeringen av instrument och sångare verkligen mejslades ut benhårti luften mellan, bakom och framför högtalarna! Imponerande - samtidigt som det spontant kändes som att en del av spelglädjen möjligen försvann. Som jag sa då så tror jag dock att det är mycket en fråga om att vänja sig. Lite samma som folk som skaffat sig ett Kairn efter att ha haft t.ex. Kolektor och utbrister "Va? Var är basen?!?" eftersom de är vana vid den förhållandevis blöta basen man får från ett Kolektor... Ayn wrote: Lite förvånad över att din vän funderar mest på Artikulat. Med det system han har skulle det spontant kännas vettigare med ett Exotik? SEN möjligen Artikulat, och därmed slå två flugor i en smäll med högtalar- OCH slutstegsbyte! ska ligga lågt tills han har hört Artikulat. Exotik har han inte testat, men jag har lovat honom att han ska få låna min för utvärdering, men han är nöjd med sin Kairn... Jag blev verkligen imponerad över hur 3st LK140 kan pumpa! ![]() |
Author: | sportbilsentusiasten [ Sat Oct 16, 2004 23:50 ] |
Post subject: | |
Mortifikator Crenshaw wrote: Vet inte hur han prioriterar, men på högtalarfronten säger han att han ![]() Mortifikator Crenshaw wrote: Exotik har han inte testat, men jag har lovat honom att han ska få låna ![]() Mortifikator Crenshaw wrote: Jag blev verkligen imponerad över hur 3st LK140 kan pumpa! ![]() Har just kört lite disko här med Sound of Seduction; feel like dancin' från mitten av 90-talet (den som spelas på gymmen fortfarande) En riktig RÖKARE, ingen kan sitta still till den! |
Author: | Mortifikator Crenshaw [ Sun Oct 17, 2004 10:55 ] |
Post subject: | |
sportbilsentusiasten wrote: 3*140/espek o pumpa?? hört, men det är möjligt att jag tappar hakan när jag kommer till Frankrike ![]() |
Author: | daniel.n [ Sun Oct 17, 2004 12:18 ] |
Post subject: | |
För vad det är värt - Keltiks har samma konarea som en normal 8" (espek). Att det är isobarik-loading ger inte mer output, det simulerar dubbel lådvolym, så teoretiskt har inte Keltik sådär jättemycket bättre förutsättningar än Espek för att pumpa. Men jo jag vet, Keltik är brutala. Förstår inte hur dom klarar av att dunka på så hårt som dom gör, helt fascinerande! |
Page 3 of 4 | All times are UTC+02:00 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |