selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 22:38

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
PostPosted: Thu Apr 05, 2012 00:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Det finns mer intressant läsning om plintar och hur olika träslag presterar på Lejonklous forum om man söker på "plinth LP12". Woodsong plintarna av vissa träslag rankas högre ljudmässigt än Linns egna. Av Linns egna verkar svart ask vara bäst! Topplattan har också uppgraderats under 90-talet någon gång. Det ska finnas en skruv i bakre högra hörnet som ska göra att plattan sitter bättre mot plinten. Det ska visst vara en ljudförbättring. Om man byter plint byter man antagligen även topplattan. Här får man nog ta sig en funderare var man ska lägga sina pengar. Jag tror att man kan bli nöjd även med en äldre LP12:a. Min är som sagt från 86 och låter superbra även mot nya!
LK-lover wrote:
Freddy wrote:
En relevant fråga kan vara om armen tagets av vid pickupbyte. Lagren i armen kan annars ta stryk om man har otur.
Hur justerar man in en pickup med rätt vinklar etc om inte tonarmen sitter på plats?
Det kan man ju undra! Jag är ingen expert på detta men jag har sett hur det går till! När man skruvar av skruvarna som håller pickupen bildas en kraft på lagren i tonarmen som då kan skadas! Jag vet inte hur stor risken är men det väl dumt att chansa om man har en fin tonarm! Därför tar man av tonarmen innan man skruvar av pickupen. När pickupen sedan ska monteras får man sätta på tonarmen igen och passa in vinklar m.m. och skruva fast den lite löst. Sedan får man ta av tonarmen igen och skruva fast pickupen hårdare. Sedan monteras armen igen på spelaren. Förr (80-90 tal) skruvade Linn sina pickuper vansinigt hårt. Jag tror inte det rekomenderas längre av någon anledning! Risken att skada armen var nog ännu större då!

PostPosted: Thu Apr 05, 2012 10:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Freddy wrote:
Jag är ingen expert på detta men jag har sett hur det går till! När man skruvar av skruvarna som håller pickupen bildas en kraft på lagren i tonarmen som då kan skadas! Jag vet inte hur stor risken är men det väl dumt att chansa om man har en fin tonarm! Därför tar man av tonarmen innan man skruvar av pickupen. När pickupen sedan ska monteras får man sätta på tonarmen igen och passa in vinklar m.m. och skruva fast den lite löst. Sedan får man ta av tonarmen igen och skruva fast pickupen hårdare. Sedan monteras armen igen på spelaren. Förr (80-90 tal) skruvade Linn sina pickuper vansinigt hårt. Jag tror inte det rekomenderas längre av någon anledning! Risken att skada armen var nog ännu större då!
Själv skulle jag nog vara mer nervös både för tonarm och pickup genom att montera på och av enheten ett antal gånger. Varje montage innebär i sig en risk att någonting skadas.

/ B

PostPosted: Thu Apr 05, 2012 13:17 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Bill50x wrote:
Freddy wrote:
Jag är ingen expert på detta men jag har sett hur det går till! När man skruvar av skruvarna som håller pickupen bildas en kraft på lagren i tonarmen som då kan skadas! Jag vet inte hur stor risken är men det väl dumt att chansa om man har en fin tonarm! Därför tar man av tonarmen innan man skruvar av pickupen. När pickupen sedan ska monteras får man sätta på tonarmen igen och passa in vinklar m.m. och skruva fast den lite löst. Sedan får man ta av tonarmen igen och skruva fast pickupen hårdare. Sedan monteras armen igen på spelaren. Förr (80-90 tal) skruvade Linn sina pickuper vansinigt hårt. Jag tror inte det rekomenderas längre av någon anledning! Risken att skada armen var nog ännu större då!
Själv skulle jag nog vara mer nervös både för tonarm och pickup genom att montera på och av enheten ett antal gånger. Varje montage innebär i sig en risk att någonting skadas.

/ B
Så tippset från dig blir att man ska strunta i tillverkarens rekommendation?

PostPosted: Thu Apr 05, 2012 18:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Freddy wrote:
Så tippset från dig blir att man ska strunta i tillverkarens rekommendation?
Nej, det säger jag inte. Men jag menar att man ska fundera lite på vad som i det enskilda fallet kan ge störst problem/skador. Lämnar man över montaget till handlaren är det ju denne som har ansvaret, även om en lagerskada kan vara svår att bevisa i efterhand.

Det finns ju faktiskt möjlighet att säkra armröret på annat sätt så man kan dra skruvarna till pickupen utan att momentet leds till lagren. Det är ju även det ett pyssel, så frågan är vilken metod som ger minst arbete?

Sedan jag uppgraderade min Ekos med nya lager så har jag tack och lov inte behövt bekymra mig om detta :-)

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00