selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Jun 05, 2024 08:32

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 06, 2004 12:40 
Ayn wrote:
Jag tycker iofs inte du ska döma ut tweaks i största allmänhet. Det kan mycket väl stämma att det inte är särskilt kul för DIG att pilla med tweaks, men om man gillar vad du ser som "hysterin", varför inte liksom? Det är ju upp till var och en.
Ja, helt sant. Om tweakandet i sig är viktigare än att lira plattor är det helt
okej.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 06, 2004 12:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Aug 06, 2004 19:27
Posts: 209
Location: Umeå
Mortifikator Crenshaw wrote:
Jag vill däremot påstå följande:

- Det SPELAR ROLL hur bra encoder och decoder som används. Jag har hört
128kbit/s-mp3or som låtit fruktansvärt, samtidigt som andra (med lika låg
bitrate) låtit riktigt bra. Då har det berott på att den ena var dåligt komprimerad
och den andra var bra komprimerad (iTunes är att rekommendera!).

- Ska man jämföra ska man göra det i SAMMA maskin. Att jämföra mp3 via
datorn med en Classik är inte vetenskapligt. Då är det klart att det blir haksläpp.
Håller helt med om att det spelar roll vilken encoder som används, Den bästa är Lame/Razorlame och man skall köra den i VBR för bäst resultat.
Många använder tyvärr Xing när dom rippar en skiva och den låter inte bra vilken bitrate du än använder. Det finns andra encoders men efter att ha testat Lame behöver man inte bry sej om dom.
När man rippar kan man lugnt säga att 128/160 är ingen ide att ens bry sej om, det låter bara dåligt, vid 192 hörs en märkbar förändring till det bättre och efter det blir det bara bättre. Innan jag körde med VBR körde jag i 256 men efter lite test och tips gick jag över till VBR och ångrar mej inte. Bäst är att köra med Exact Audio Copy som ripper och Lame som encoder, kanonkombination.

Sen är det helt klart att så fort du komprimerar en cd skiva så förlorar man, det som e mer kul att titta på är hur olika anläggningar hanterar det och hur olika personer uppfattar skivan efter man har komprimerat ;)
Ett tips är att jämföra att rippa samma skiva i olika bitrates och encoders och se vad som man tycker låter bäst.

Kom gärna med synpunkter och om ni testar vilka resultat ni fått.

_________________
All my friends are boppin' the Blues


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 06, 2004 16:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ursäkta en idiotfråga - men varför skulle man vilja komprimera musiken över huvud taget?
Ok - man kan ta med sig mer musik i bilen etc...
Men iom att det försämrar ljudet - är det helt uteslutet för mig.

Samma sak gäller att kopiera skivor rakt av :?
Varför inte köp en beggad CD o få bäst ljud (om man nu inte vill betala fullpris)
Källan först enl god LINN tradition ger att skivan är MYCKET viktig :wink:


För övrigt håller jag med Mortifikator - man ska passa sig för att komma ner i tweak TRÄSKET!
Det KAN leda till att man ständigt grejjar/funderar på att förbättra istället för att njuta av musiken.
Tycker LINN är SÅÅÅ rätt som inte har massa hokus pokus grejjer.

Det är MYCKET viktigare att justera in systemet korrekt, använda stabilt underlag för grejjerna, vända fasen rätt, jorda. = basic stuff
Sedan går man på akusteken efter eget önskemål

För mig är det underbart att veta att med dessa enkla medel är det bra nog - OK det kan bli något bättre med tweak men VARFÖR bry sig?
Jag föredrar att lägga tweak tiden på att hitta/lyssna på ny musik :lol:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 06, 2004 17:23 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Wed Jul 14, 2004 20:25
Posts: 70
Location: Uppsala
MC: Håller helt med Ayn... alltså, om folk vill hålla på med tweaks (vilket jag tycker är bra) måste de väl få göra det? det är väl inte upp till dig att bestämma vad folk ska få syssla med, eller? jag har själv upptäckt att det är bra för ljudet att städa ofta, dammråttor försämrar ljudbilden... det uppskattas hemma också

_________________
Murmel


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 06, 2004 17:24 
sportbilsentusiasten wrote:
Ursäkta en idiotfråga - men varför skulle man vilja komprimera musiken över huvud taget?
CD-tekniken är på många sätt inte optimal. En bra komprimeringsalgoritm
betyder nödvändigtvis inte att ljudet blir sämre, men man kan optimera
filernas storlek ganska ordentligt. I hemmastereon spelar det mindre roll...

Bäst resultat har jag haft med OGG, men precis som många säger blir det
nästan alltid nåt som "känns fel"... Svårt att sätta fingret på vad det är.

Vinyl4ever!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 06, 2004 17:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Jag är rädd för att jag har dragit prioreteringen av min tid ännu lite längre. Eller rädd, snarare skulle jag kunna få ännu bättre ljud om jag skulle lägga ned lite tid på justeringar. Har lite svårt att frambringa motivation och ork till att slipa på högtalarplaseringar så värst länge. Vad har man annars OTTO till? Han får slita med finliret.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 06, 2004 17:27 
murmeldjuret wrote:
MC: Håller helt med Ayn... alltså, om folk vill hålla på med tweaks (vilket jag tycker är bra) måste de väl få göra det? det är väl inte upp till dig att bestämma vad folk ska få syssla med, eller?
Jag inkräktar inte på någons fria vilja.
murmeldjuret wrote:
jag har själv upptäckt att det är bra för ljudet att städa ofta, dammråttor försämrar ljudbilden... det uppskattas hemma också
Förhoppningsvis städar man av andra orsaker än att ljudet blir bättre.. :idea:

Alla sanna vinylvänner bör vara noggranna med att hålla dammet borta, det
är inte kul att få sina skivor förstörda av damm!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 06, 2004 18:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Tjagge wrote:
Jag är rädd för att jag har dragit prioreteringen av min tid ännu lite längre. Eller rädd, snarare skulle jag kunna få ännu bättre ljud om jag skulle lägga ned lite tid på justeringar. Har lite svårt att frambringa motivation och ork till att slipa på högtalarplaseringar så värst länge. Vad har man annars OTTO till? Han får slita med finliret.
Något skall man väl ha som livsuppgift *he he* även om jag anser att jag är grymt tondöv om man jämför med vissa andra.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited