selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 22:43

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject: Re: Akurate 242
PostPosted: Fri Dec 04, 2009 08:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas wrote:
Håller absolut med dig till viss gräns, körde förut med UD 2.1 och exotic till aktiva 242 med två C6100 tycker jag var helt okej iaf med pre DS mått. Men skulle inte velat ha SC eller Ikemi, lite väl baktungt.

Jag tror inte att man behöver oroa sig för att ett system bestående av Akurate DS och Akurate 242 skulle bli baktungt. Akurate 242 togs ju fram tillsammans med Akurate CD (och anses fortfarande vara ett suggested system av Linn, som ju faktiskt utvecklat prylarna och konceptet med source first). Sedan dess har vi ju sett närmast en revolution när det gäller elektroniken. Först kom DS som är otroligt mycket bättre än CD och sedan kom Dynamik som förbättrat all elektronik.

För bara några få år sedan så körde man ju CD12 med klimaxprylar och prisade den kombinationen, så då borde det ju funka bra med en Akurate DS Dynamik (som väl är ungefär i nivå med CD12) med en betydligt svagare kedja bakom.

PostPosted: Fri Dec 04, 2009 09:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
För bara några få år sedan så körde man ju CD12 med klimaxprylar och prisade den kombinationen, så då borde det ju funka bra med en Akurate DS Dynamik (som väl är ungefär i nivå med CD12) med en betydligt svagare kedja bakom.
Frågan är väl inte vad som funkar utan vad som ger mest musik per krona. Jag tycker dock att man ska satsa långsiktigt och vet man att man vill ha ett par A242 en dag och ser ett bra erbjudande är det väl bara att slå till och köra med en enklare backend ett tag. Att köpa ett par M140 för att ett år senare köpa A242 är dålig planering tycker jag.

Sen kan jag väl bara ställa mig bakom de som säger att aktiva Espek skulle få spö av A242 passivt. Inte i basdjup, men på allt annat. 3k-arrayen är fantastiskt tydlig och är ett så stort steg upp i prestanda att det ger mer än aktivering tycker jag. M140 däremot blir en annan femma och det skulle vara väldigt spännande att jämföra aktiva M140 mot passiva A242.

Observera att allt detta gäller de nya A242 från slutet av 2007 eller senare. De är verkligen ordentligt mycket bättre än den tidigare versionen.

/ j

PostPosted: Fri Dec 04, 2009 09:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag är säker på att ADS / KIkkin / slutsteg / A242 blir en kombination som funkar bra. Jag skulle dock inte välja annat än Chackra slutsteg till detta.

Frågan är väl mera om det är den BÄSTA kombinationen för pengarna. Jag hade nog varit lite försiktig med att lägga 90 000 kr på ett par högtalare så länge som det finns bättre källor och försteg att tillgå. Majik 140 + Majik sub kostar tillsammans ca hälften så mycket...

Det kan vara smart att inte spränga budgeten på playbacken, man vet ju inte vad Linn kommer med för uppgraderingar på Käll sidan i framtiden. Ett exempel från mitt eget system: I början av året satt jag med 2250 + Espek. Nu har jag Majik6100 + Aktiva Espek. Om jag INTE hade gjort den uppgraderingen så hade jag haft råd med en Radikal till tolvan och det hade jag föredragit. Jag inser att det är väldigt lätt att vara efterklok, men jag kommer att vara mer försiktig med playback uppgraderingar i framtiden.

Beträffande Aktiva Espek mot Passiva A242 så är min uppfattning att 242 är en mycket bättre högtalare även passivt. Om Aktivering blir ett stort lyft beror ju i viss mån också på rummet, vad jag menar är att om man är betjänt av de extra justeringsmöjligheterna eller ej. I mitt fall står alla inställningar i "noll-läge" vilket innebär att den fördelen försvinner. Det finns en exakthet i Linns nya högtalare som inte har funnits i de äldre, därför tycker jag att även Majik 140 kan vara ett mycket bra val.

PostPosted: Fri Dec 04, 2009 11:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas wrote:
hardcorelinnie wrote:
Utan att ha jämfört så skulle jag gissa att M6100/D aktivt med Espek är (klart) bättre än 242 aktivt med 5125.
Mycket svårt att tro, skull tro precis tvärt om.
Magnus wrote:
Passiva 242:or med C2200 åker i åttor runt aktiva Espek (med samma källa/försteg/och C4200/C6100 slutsteg).
Om nu 242(var nog tom gamla modellen, Magnus?) med C2200 körde 8or runt aktiva Espek vad ska nya 242 aktivt med 5125 göra?
Det var våren 2007 jag jämförde, och de 242:or som användes hade stått i butiken
ett bra tag, så det måste ha varit den gamla modellen.
Quote:
Till detta spekuleras vilt hur div. kombinationer står sig mot varandra.
Ovanstående är inte spekulation utan egen erfarenhet efter jämförelse.

/M

PostPosted: Fri Dec 04, 2009 11:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas wrote:
hardcorelinnie wrote:
Jag har väldigt lite erfarenhet av dess i a/b test, fast jag har hört många av dessa kombinationer men väldigt få mot varandra, så nej mycket erfarenhet har jag inte. Om du har mycket erfarenhet det får stå för dig, men då du spekulerar fritt att du tror något är bättre är annat utan att konkret testat så tycker jag det är på sin plats att lyfta fram andra (vilka jag lägger mer eller mindre till tro till) som har avvikande åsikter.
Nåja, jag spekulerade i varje fall inte utifrån andras erfarenheter.

Magnus: Det var ju inte du som spekulerade!?

F.ö. håller jag med jajo och Christian i allt utom att passiva 242 (nästan utan undantag) skulle vara klart bättre än aktiva Espek. Espek är svåra att installera och de kräver bättre försteg än Exotic (Exotic duger inte) och aktiv drivning med bättre slutsteg än 5125 (d.v.s. inte ens aktiv drivning med 5125 tycker jag duger) för att komma till sin rätt. 242 kanske är en lättare last, men jag tror nog att den är ännu mer kräsen med insignal än Espek så...

I vilket fall så; Såvida man inte betämt sig för 242 så tycker jag som Christian att det är vettigare att bygga mot t.ex. 2xC4100 aktivt på M140 vilket begagnat kostar ungefär som 2x5125 aktivt på 242 och som är något av ett startläge och inte något att bygga mot.

PostPosted: Fri Dec 04, 2009 15:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Clas wrote:
Jag har väldigt lite erfarenhet av dess i a/b test, fast jag har hört många av dessa kombinationer men väldigt få mot varandra, så nej mycket erfarenhet har jag inte. Om du har mycket erfarenhet det får stå för dig, men då du spekulerar fritt att du tror något är bättre är annat utan att konkret testat så tycker jag det är på sin plats att lyfta fram andra (vilka jag lägger mer eller mindre till tro till) som har avvikande åsikter.
Nåja, jag spekulerade i varje fall inte utifrån andras erfarenheter.

F.ö. håller jag med jajo och Christian i allt utom att passiva 242 (nästan utan undantag) skulle vara klart bättre än aktiva Espek. Espek är svåra att installera och de kräver bättre försteg än Exotic (Exotic duger inte) och aktiv drivning med bättre slutsteg än 5125 (d.v.s. inte ens aktiv drivning med 5125 tycker jag duger) för att komma till sin rätt. 242 kanske är en lättare last, men jag tror nog att den är ännu mer kräsen med insignal än Espek så...
Spekulerar egentligen utifrån min erfarenhet förstärker det med andras erfarenhet (i aktuella fallet) som jag har till tro till som tex Magnus. Sedan lyfter jag inte fram någons erfarenhet som går stick i stäv med mina erfarenheter.

Håller med allt Jajo och Christian skrev. Detta nedanför förstå jag inte var du fick från, Christian påstod väl aldrig de? Hans tankar byggde på bränna mindre pengar på playbacken föratt ha till källan, inte lika mycket. Det är någon jag vet att både du och jag kan skriva under.
hardcorelinnie wrote:
I vilket fall så; Såvida man inte betämt sig för 242 så tycker jag som Christian att det är vettigare att bygga mot t.ex. 2xC4100 aktivt på M140 vilket begagnat kostar ungefär som 2x5125 aktivt på 242 och som är något av ett startläge och inte något att bygga mot.
Nu är jag inte säkert jag uppfattade dig rätt, men om det finns två playback set up som låter exakt lika bra för samma peng. Där enda skillnaden är att det finns fler uppgraderings möjligheter till den ena, skulle jag självklart välja den. Sedan får man hålla sig i skinnet när uppgraderings sjukan kommer och inte bränna sina slantar bara föratt man kan, som Christian säger man vet inte vad Linn har bakom hörnet.

Jaja, tror inte vi kommer så mycket längre. Vi kanske ska fokusera vad vi är överens om istället! :P Source first:!:

PostPosted: Fri Dec 04, 2009 16:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas wrote:
Spekulerar egentligen utifrån min erfarenhet ...
Som tydligen inte var direkt överväldigande betr. de aktuella apparaterna?
Clas wrote:
... förstärker det med andras erfarenhet (i aktuella fallet) som jag har till tro till som tex Magnus. Sedan lyfter jag inte fram någons erfarenhet som går stick i stäv med mina erfarenheter.
:?
Clas wrote:
Håller med allt Jajo och Christian skrev. Detta nedanför förstå jag inte var du fick från, Christian påstod väl aldrig de? Hans tankar byggde på bränna mindre pengar på playbacken föratt ha till källan, inte lika mycket. Det är någon jag vet att både du och jag kan skriva under.
hardcorelinnie wrote:
Nu är jag inte säkert jag uppfattade dig rätt, men om det finns två playback set up som låter exakt lika bra för samma peng. Där enda skillnaden är att det finns fler uppgraderings möjligheter till den ena, skulle jag självklart välja den. Sedan får man hålla sig i skinnet när uppgraderings sjukan kommer och inte bränna sina slantar bara föratt man kan, som Christian säger man vet inte vad Linn har bakom hörnet.
Vilken vettig uppgraderingsväg, där man inte redan på förhand bestämt sig för 242 leder till aktivt drivna 242 med 2x5125?

PostPosted: Fri Dec 04, 2009 19:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Clas wrote:
Spekulerar egentligen utifrån min erfarenhet ...
Som tydligen inte var direkt överväldigande betr. de aktuella apparaterna?
Det får någon annan avgöra. Espek har jag hört aktivt med C6100 och passivt med C2200 och 2250 någon annan set up också, men aldrig varit intresserad av högtalaren. 242 har jag hört aktivt 5125, Cx100 och någon mix kombination Cx200 och Cx100 (misstänker C6100 arrayen och C4200 baserna) Passivt 2250,C2200 och C4200. 140 endast passivt med Mx100 och Ax200 och tror även 5125.
hardcorelinnie wrote:
Clas wrote:
hardcorelinnie wrote:
Vilken vettig uppgraderingsväg, där man inte redan på förhand bestämt sig för 242 leder till aktivt drivna 242 med 2x5125?
Nu har jag inte räknat på det men om vi för enkelhet skull säger att 242 med aktiv 5125 kostar lika mycket som 140 aktiv 100w, låt oss förenkla mer å säga att de är lika bra. Då väljer jag hellre 242or då det finns fler uppgraderingsmöjligheter. Det var ju grund frågan, om vi sedan blandar in billigare playback där av får mer till källan, så tappar vi fokus.

PostPosted: Fri Dec 04, 2009 22:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas wrote:
hardcorelinnie wrote:
Nu har jag inte räknat på det men om vi för enkelhet skull säger att 242 med aktiv 5125 kostar lika mycket som 140 aktiv 100w, låt oss förenkla mer å säga att de är lika bra. Då väljer jag hellre 242or då det finns fler uppgraderingsmöjligheter. Det var ju grund frågan, om vi sedan blandar in billigare playback där av får mer till källan, så tappar vi fokus.
Det är ju precis det som är min poäng. Om man inte har eller har lust att ha budget för rätt elektronik till 242 så gör man sig en björntjänst om man hoppar på det tåget.

Riktigt-riktigt bra högtalare är enligt min mening inte prisvärda förrän man har riktigt-riktigt-riktigt bra elektronik - "source first" liksom...

PostPosted: Sat Dec 05, 2009 16:17 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

RMA wrote:
Hur starkt slutsteg behövs för att få Akurate 242 att sjunga ut ska köras dom passivt?

RMA
Det kommer de först att göra om du aktiverar dem.
Dock låter de riktigt bra även passivt, inget snack om den saken.

Gör en uppgraderingsplan mot aktivt om du inte har pengarna nu. Börja med en Chakra 5100 och kör dem biampat för att sedan addera en till 5100 med chakra filter senare.
Har du lite större budget kan du börja med en 4200 passivt, för att sedan köpa en 6100 och filter sedan tex. Då får du lite roligare under tiden du väntar på aktiveringen.

Aktiva med 5125 duger också, men Chakra steg o kort är klart bättre.

Man ska inte överdriva skillnaden mellan Gen1 och Gen2, båda är riktigt riktigt bra högtalare. Den nyare är förfinad lite vilket såklart ger en prestanda ökning.

Jag anser att själva poengen med Linn högtalarna är att man ska få fördelarna med aktiveringen, annars kan man lika gärna köpa B&W eller motsvarande......nästan......

PostPosted: Tue Dec 08, 2009 09:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

siffernisse wrote:
RMA wrote:
Hur starkt slutsteg behövs för att få Akurate 242 att sjunga ut ska köras dom passivt?

RMA
Det kommer de först att göra om du aktiverar dem.
Dock låter de riktigt bra även passivt, inget snack om den saken.

Gör en uppgraderingsplan mot aktivt om du inte har pengarna nu. Börja med en Chakra 5100 och kör dem biampat för att sedan addera en till 5100 med chakra filter senare.
Har du lite större budget kan du börja med en 4200 passivt, för att sedan köpa en 6100 och filter sedan tex. Då får du lite roligare under tiden du väntar på aktiveringen.

Aktiva med 5125 duger också, men Chakra steg o kort är klart bättre.

Man ska inte överdriva skillnaden mellan Gen1 och Gen2, båda är riktigt riktigt bra högtalare. Den nyare är förfinad lite vilket såklart ger en prestanda ökning.

Jag anser att själva poengen med Linn högtalarna är att man ska få fördelarna med aktiveringen, annars kan man lika gärna köpa B&W eller motsvarande......nästan......
Det skiljer en del i pris på 242 MK1 och Mk2 och även pris typ 30000:- för beg skiljer det så mycket i prestanda?

Minge

Last edited by Minge on Tue Dec 08, 2009 10:22, edited 1 time in total.

PostPosted: Tue Dec 08, 2009 10:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

vad kostar 242 att uppgradera? kan ju inte kosta 30 ialla fall

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Tue Dec 08, 2009 10:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
vad kostar 242 att uppgradera? kan ju inte kosta 30 ialla fall
Nej, det stämmer. 44 tusen kronor skulle det kosta att uppdatera 242 till mk2 (enligt P&S). Man tror nästan att Linn skämtar.

PostPosted: Tue Dec 08, 2009 10:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Enligt min info går det inte ens att uppgradera dem, man måste köpa nya :-(

PostPosted: Tue Dec 08, 2009 13:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tendaberry wrote:
Enligt min info går det inte ens att uppgradera dem, man måste köpa nya :-(
Jag har samma info.