selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 22:38

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
PostPosted: Tue Nov 10, 2009 19:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fjård wrote:
nu har jag läst en massa om DS installationer med router, switchar NAS:ar och allt vad det är, jag trodde det skulle vara lite enklare, :) men det var ju en hel värld det, att välja rätt HD rätt NAS rätt program, placera routern och NAS på bästa sätt, och kör man mac så var det krångligare förstod ja det som, rätt nätverkskabel med mera för att få bra ljud, man kanske borde börja med en linn CD istället och Majik I, eller för och slutsteg och sedan skaffa en DS så småningom när det krävs så mycket mekande för att få DS installationen att låta bra. möjligheterna är många :) spännande!
Det låter värre än vad det är :-)

Det behövs knappt något mekande alls för att få en DS-spelare att låta lika bra eller bättre än en CD-spelare i samma prisklass. Allt annat är finlir. Viktigt men dock.

/ B

PostPosted: Tue Nov 10, 2009 19:56 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

fjård wrote:
okej klarar movie 05 ett par M140? eller bör man ha satsa m109 istället. så nu har man lite att fundera på, antingen movie 05 + sneaky DS, eller en Majik DS-I + blurayspelare.
Jag kör Movie05 med M140, funkar mycket bra!
Men lika fullt är jag ev på väg att byta bort M05, är du intresserad fjård? Den har Dynamik.

Håller med Bill50x ovan, låt dig inte avskräckas DS, mycket är finlir som du kan hålla på med när du är varm i kläderna.

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I

PostPosted: Tue Nov 10, 2009 22:26 
Ny Medlem
Ny Medlem

okej, ja man får hoppas de, blir lite avskräckt när man läser allt om DS, får vänta och se lite kanske vad som dyker upp på beg marknaden, kanske beg för och slutsteg och cd och sedan DS, för mycket att välja på helt enkelt, jag vill ha prylar som håller att bygga vidare på och slippa byta inom 2 år eller så, kan gärna köpa nån enhet i taget då jag inte har så bråttom att ha allt på en gång igentligen, då jag är borta långa perioder på jobb

PostPosted: Tue Nov 10, 2009 23:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fjård wrote:
okej, ja man får hoppas de, blir lite avskräckt när man läser allt om DS, får vänta och se lite kanske vad som dyker upp på beg marknaden, kanske beg för och slutsteg och cd och sedan DS, för mycket att välja på helt enkelt, jag vill ha prylar som håller att bygga vidare på och slippa byta inom 2 år eller så, kan gärna köpa nån enhet i taget då jag inte har så bråttom att ha allt på en gång igentligen, då jag är borta långa perioder på jobb
Köper man en DS-spelare (även billigaste) så är man framtidssäkrad. Även en Squeezbox Classic för <2ksek låter bättre än de flesta CD-spelare, inkl Linns. Vad man ska räkna in i kostnaden är givetvis datorkraft om man inte redan har sådan.

/ B

PostPosted: Wed Nov 11, 2009 01:27 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Bill50x wrote:
fjård wrote:
Köper man en DS-spelare (även billigaste) så är man framtidssäkrad. Även en Squeezbox Classic för <2ksek låter bättre än de flesta CD-spelare, inkl Linns. Vad man ska räkna in i kostnaden är givetvis datorkraft om man inte redan har sådan.

/ B
Vad jag hört är det bara linns absolut äldsta cd-spelare som får spö av squeeze classic. Den är väl fortfarande en bit efter en bra installerad genki antar jag.
Men en classic squeeze och en caiman dac från beresford, kanske kan vara något. Har dock inte fått bekräftat hur bra caiman dacen är men, lovården verkar peka i en starkt musikalisk riktning.

Ja nej, köp en Majik DS-I tror det är omöjligt att komma upp i närheten av den nivån för dem pengarna på annat sätt.
du kan mata den med din gamla cd-spelare och din LP tills du kommit på hur DS fungerar. (vilket inte är så svårt) och visst kan man driva DS från en vanlig pc till att börja med utan nas.

Köp sen till ett par katan, och sen när tiden är mogen uppgradera till majik 109.
KLärt!

PostPosted: Wed Nov 11, 2009 07:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

doze84 wrote:
Bill50x wrote:
Köper man en DS-spelare (även billigaste) så är man framtidssäkrad. Även en Squeezbox Classic för <2ksek låter bättre än de flesta CD-spelare, inkl Linns.
Vad jag hört är det bara linns absolut äldsta cd-spelare som får spö av squeeze classic. Den är väl fortfarande en bit efter en bra installerad genki antar jag.
Min SB Classic låter bättre än Mimik. Nu viktar jag min åsikt lite mer mot "hifi" än vad rena tune dem devoted gör men jag tror att tex Anders på Tonläget i Gbg håller med mig. Genki har jag dock aldrig hört och jag har aldrig direkt jämfört SB med Linns DS eller CD12.

/ B

PostPosted: Wed Nov 11, 2009 15:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fjård,
Jag håller med föregående talare i att man inte bör tänka på för många parametrar på en gång, när man ger sig in på DS-konceptet.
Det låter givetvis mycket bra redan från början, utan någon värre tweakande. Givetvis kan det sedan bara bli bättre när man tar sig tid att tuna in allt, men det kan man ta i nästa steg. Du ska ju ha roligt och lyssna på musik under resans gång, inte ödsla ALL din tid på att "jaga" den bästa installationen.

Det är dock en nästan otrolig skillnad vad intuning av anläggningen kan göra för musiken! Man måste bara uppleva det för att riktigt greppa det :D

PostPosted: Wed Nov 11, 2009 19:13 
Ny Medlem
Ny Medlem

jo är nog så men man vill gärna ha grejorna i ordning på en gång :) men får nog släppa på det. ja DSI verkar ju vara en bra produkt, har ni provlyssnat och jämfört med separata delar?

har lite saker på G begagnat nu, vad säger ni? har ett majik kontroll som jag kan få köpa till ett okej pris tycker ja och en lätt beg majik 2100/D båda i svart. finns ju bra möjligheter och byta ut slutsteg om man vill köra aktivt sedan.

kan ju vara intressant tycker jag. slutnotan blir ju lite högre men så kan jag köpa till en DS lite senare och även cd, hur är MAjik kontroll motför Exotik?

PostPosted: Wed Nov 11, 2009 19:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fjård wrote:
jo är nog så men man vill gärna ha grejorna i ordning på en gång :) men får nog släppa på det. ja DSI verkar ju vara en bra produkt, har ni provlyssnat och jämfört med separata delar?

har lite saker på G begagnat nu, vad säger ni? har ett majik kontroll som jag kan få köpa till ett okej pris tycker ja och en lätt beg majik 2100/D båda i svart. finns ju bra möjligheter och byta ut slutsteg om man vill köra aktivt sedan.

kan ju vara intressant tycker jag. slutnotan blir ju lite högre men så kan jag köpa till en DS lite senare och även cd, hur är MAjik kontroll motför Exotik?
Jag har inte lyssnat på de produkter du funderar på, men jag skulle ändå inte ta för givet att separata Majik förstärkare utan Dynamik är bättre än förstärkaren i DS-I. I DS-I drivs ju alla tre enheter av en betydligt bättre strömförsörjning än om du köper separata delar. Jag har som sagt ingen aning vilket som är bäst, men det kanske kan vara ide att jämföra innan du börjar spendera?

PostPosted: Thu Nov 12, 2009 00:44 
Ny Medlem
Ny Medlem

ja man måste nog frånse det i början att ha kontroll på allt vad DS innebär. kombinationerna är oändliga desto mer man läser, kanske MDS kikkin och Lk140 eller annat slutsteg är ännu bättre?

PostPosted: Sat Nov 14, 2009 21:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Efter att ha lyssnat på DS-I så kan jag absolut rekomendera den. En mera perfekt start på Linnkarriären är svår att tänka sig, till det priset.

PostPosted: Sat Nov 14, 2009 22:59 
Ny Medlem
Ny Medlem

okej låter intressant att höra! en DS-I och någon dvd-spelare eller TVIX och sedan LP12 och sedan byta upp sig till linn högtalare m109 eller m140 då, låter som en plan!

PostPosted: Sat Nov 28, 2009 11:19 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

fjård wrote:
okej låter intressant att höra! en DS-I och någon dvd-spelare eller TVIX och sedan LP12 och sedan byta upp sig till linn högtalare m109 eller m140 då, låter som en plan!
Kul! jag slog till på precis den anläggningen (DS-I + katan) i går, och en vinylspelare blir det så småningom. Har provlyssnat några gånger och är övertygad om att det är otroligt mycket ljud för pengarna.

Post new topic  Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00