selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 22:55

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 46 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Fri Oct 09, 2009 20:57 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Magnus wrote:
loomer wrote:
Det sitter ju Klimax-slutsteg i K320A.
Nix, nånting i stil med Chakra 100/200-motsvarigheter.

/M
OK, då har jag fattat fel; och kan förstå sportis invändningar mot dålig flexibilitet. Däremot så kan jag inte riktigt förstå hur Linn har mage att kalla dem Klimax om de sitter Akurate-komponenter i? För det är väl skillnad mellan A2200 och Klimax Twin utöver själva lådan, eller det kanske det inte är? Nåja, i min värld så är K3X0A så pass bra att man aldrig någonsin skulle fundera över att byta till något bättre, och smidigheten att slippa separata slutsteg är ju guld värt. Dock alldeles för dyrt för mig förstås.

/Ola

PostPosted: Fri Oct 09, 2009 21:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

TONNY wrote:
henriklh wrote:
Varför känner jag mig påhoppad här?
Du kan få ett utförligt och djuplodande svar, men det kostar 1.500 kr/tim :wink:
:lol:

PostPosted: Sun Oct 11, 2009 13:38 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Vet nån mer exakt hur mycket effekt det är på slutstegen i en K320?

Hittar bara en max förbrukning(continuous) på 300watt på en K320, säger det nåt?

PostPosted: Sun Oct 11, 2009 13:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mikael2 wrote:
Vet nån mer exakt hur mycket effekt det är på slutstegen i en K320?

Hittar bara en max förbrukning(continuous) på 300watt på en K320, säger det nåt?
På sidan 5 i manualen sägs det att 320A har 700 Chakra-watt....

/ B

PostPosted: Sun Oct 11, 2009 17:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har för mig att det i Artikulate-serien satt typ en motsvarande C 200W till varje bas och C 100W till varje diskant/m-reg.

Om det är 700W förstärkareffekt så måste det i så fall vara 3x200 + 1 x 100W i varje låda om varje element är på 4 Ohm.

EDIT:
Eftersom impedansen på elementen i 3K-arrayen är på 8, 6 resp 4 Ohm (Mid/High/Superhigh) innebär det att förstärkarna
lämnar lite olika effekt till resp element. Om vi antar att baselementet är på 4 Ohm så borde det innebära att det sitter
motsvarande C200 till varje element då C200 lämnar 111W i 8 Ohm och 200W i 4 Ohm.

Bas: 200W @ 4Ohm
Mid: 111W @ 8 Ohm
High: ~ 130-170W (?) @ 6 Ohm
SuperHigh: 200W @ 4 Ohm

Tot: ~ 650W

Om basen har en impedans på 8 Ohm så stämmer dock inte ekvationen på så sätt att förstärkareffekten aldrig kommer upp
till 700W oavsett om det sitter C/Ax100- eller C/Ax200-förstärkare i burkarna..

/M

Last edited by M4gnetic on Sun Oct 11, 2009 17:54, edited 2 times in total.

PostPosted: Sun Oct 11, 2009 17:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

loomer wrote:
Däremot så kan jag inte riktigt förstå hur Linn har mage att kalla dem Klimax om de sitter Akurate-komponenter i? För det är väl skillnad mellan A2200 och Klimax Twin utöver själva lådan, eller det kanske det inte är?
Klimax hette tidigare Artikulate, varför de bytte namn vet jag inte, men det finns nog marknadsmässiga orsaker
till det. Twin är på pappret svagare i 8 Ohm än vad C/Ax200 är (100W jmf med 111 W - en mycket liten skillnad
dock).

/M

PostPosted: Sun Oct 11, 2009 18:19 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tack för det! 8)

Undrar om det blir för klent med ett C6100 för att aktivera ett par Artikulat 320 då?

PostPosted: Sun Oct 11, 2009 18:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Har för mig att det i Artikulate-serien satt typ en motsvarande C 200W till varje bas och C 100W till varje diskant/m-reg.

Om det är 700W förstärkareffekt så måste det i så fall vara 3x200 + 1 x 100W i varje låda om varje element är på 4 Ohm.

EDIT:
Eftersom impedansen på elementen i 3K-arrayen är på 8, 6 resp 4 Ohm (Mid/High/Superhigh) innebär det att förstärkarna
lämnar lite olika effekt till resp element. Om vi antar att baselementet är på 4 Ohm så borde det innebära att det sitter
motsvarande C200 till varje element då C200 lämnar 111W i 8 Ohm och 200W i 4 Ohm.

Bas: 200W @ 4Ohm
Mid: 111W @ 8 Ohm
High: ~ 130-170W (?) @ 6 Ohm
SuperHigh: 200W @ 4 Ohm

Tot: ~ 650W

Om basen har en impedans på 8 Ohm så stämmer dock inte ekvationen på så sätt att förstärkareffekten aldrig kommer upp
till 700W oavsett om det sitter C/Ax100- eller C/Ax200-förstärkare i burkarna..

/M
Detta stämmer inte.
Det är specialslutsteg baserade på chakrateknologi, inte ett antal 100/200wattare instoppade.
Om Klimax är liknande som Artikulat är basstegen reält starka och de svagaste (till ST) supersvaga. Kolla specen.

PostPosted: Sun Oct 11, 2009 20:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har nu kollat i bruksanvisningen.

320A har 8 Ohms bas.

Om det är som du säger Jan (vilket är rimligt, d v s att basen har starkare steg än mid/high) så borde det rimligen vara
typ 1x300W @ 8 Ohm på basen och omkring 1x200 @ 8 Ohm + 2x100W @ 6/4 Ohm på 3K-arrayen (under förutsättning
att summan av stegen ska bli just 700W).

Det innebär att stegen som driver bas och mid i 320A är betydligt starkare än de vanliga Chakra/Majiik/Akurate-stegen
som lämnar 56 resp 111W @ 8 Ohm, de är i så fall snarare i klass med Klimax Solo (290W @ 8 Ohm). Det sitter dock inte
två Klimax Solo till bas/mid i varje 320A då Solo inte har Chakra-teknik.

Jag tror att uppgiften om 700W inte stämmer. Det är möjligt att de inbyggda stegen kan lämna 700W vid andra impedanser
än vad Klimax-/Artikulate-burkarnas element har, men det är en annan femma...

/M

PostPosted: Sun Oct 11, 2009 21:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus, sluta spekulera.
Kolla fakta och då menar jag Artikulat!! Jämför effekten i 320P med 320A, då kan du A/veta vad den aktiva basens slugstegseffekt är på
B/ veta hur mycket effekten är på de 3 i k-arrayen är tillsammans.
Jag har läst dom och gjort just detta, men orkar inte leta upp dokumenten.

Eller så kan man fråga de som konstruerat grejjerna, det gjorde jag för att veta hur effekten på 3k arayen var uppdelad.
Har glömt var det var men det var LITE effekt på ST!!! 15, 25w eller nåt..ivarjefall betydligt under 50W.
OCH de sa att det var specialsteg med chaktateknik!!

Effekten säger INGET om kvaliteten på stegen. Behövs ju inga supereffekter på ST heller...

Vi kom in på denna diskussion av följande skäl; det är inga större problem att bättra prestandan på 320A med att köra 320P med externa slutsteg/filter.
Vissa LinnÅF föredrar tex 350P med 2*Solo före 350A, några tycker det krävs 4 Solo

PostPosted: Sun Oct 11, 2009 22:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Vi kom in på denna diskussion av följande skäl; det är inga större problem att bättra prestandan på 320A med att köra 320P med externa slutsteg/filter.
Vissa LinnÅF föredrar tex 350P med 2*Solo före 350A, några tycker det krävs 4 Solo
Men det är ju gött att slippa alla lådor förstås :-) 4 solo och två filter ger sammanlagt 6 lådor enbart för drivningen. Sen ska du ha KK och KDS samt Radikal. Liiite mycke blir det...

/ B

PostPosted: Sun Oct 11, 2009 22:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus, sluta spekulera
Varför skulle jag inte kunna spekulera när var och varannan tråd består delvis av inlägg med spekulationer och antaganden?
Kolla fakta och då menar jag Artikulat!! Jämför effekten i 320P med 320A, då kan du A/veta vad den aktiva basens slugstegseffekt är på
B/ veta hur mycket effekten är på de 3 i k-arrayen är tillsammans.
Jag har läst dom och gjort just detta, men orkar inte leta upp dokumenten.
Jag hittade inte heller pdf:en tidigare, nu har jag gjort det.
Quote:
ARTIKULAT 320A - A fully AKTIV*, high-performance,
four-way, compact loudspeaker. It features a 6.5" (16.5
cm) bass driver, which combines to great effect with the
3-K Array. Highly versatile, it is designed for use as the
main loudspeaker in small to medium-sized listening
areas or for surround-channel applications.
Integrated AKTIV crossovers and 700 watts of
CHAKRA** power amplification
, together with the
advanced drive unit configuration, provide the ultimate
sound from a compact loudspeaker.

ARTIKULAT 320 - As ARTIKULAT 320A but featuring
advanced passive crossovers for the 3-K Array, with the
AKTIV bass unit driven by 500 watts of integrated
CHAKRA power amplification
.
Alltså 500W @ 8 Ohm på basen, totalt 200W till 3K-arrayen. Då var jag inte helt fel med mina SPEKULATIONER.
Eller så kan man fråga de som konstruerat grejjerna, det gjorde jag för att veta hur effekten på 3k arayen var uppdelad.
Har glömt var det var men det var LITE effekt på ST!!! 15, 25w eller nåt..ivarjefall betydligt under 50W.
OCH de sa att det var specialsteg med chaktateknik!!
Jepp, Linn Helpdesk brukar ha koll på sådana detaljer...NOT! ...och att som icke-handlare få svar via telefon eller mail från
en konstruktör är kanske inte det lättaste. Bra att du lyckades. Att det är specialsteg hade jag redan kommit fram till med
mina spekulationer.
Effekten säger INGET om kvaliteten på stegen.
Har JAG påstått det i denna tråd, eller någonsin annars?
Behövs ju inga supereffekter på ST heller...
Det var vi ju redan överens om, eller?
JAG kom in i denna diskussion av följande skäl: Frågan gällande vilka steg det satt i Klimax- och Artikulate-högtalarna. Jag
spekulerade i att det antingen var överdrivna siffror från Linn, eller att stegen som drev bl a basen i 320-burkarna var starkare
än Chakra- och Klimax-stegen. Hur mycket OT hamnade jag med mina spekulationer, och hur långt ifrån verkligheten var mina
antaganden?
Magnus wrote:
så borde det rimligen vara typ 1x300W @ 8 Ohm på basen och omkring 1x200 @ 8 Ohm + 2x100W @ 6/4 Ohm på 3K-arrayen (under förutsättning att summan av stegen ska bli just 700W).

/M

/M

PostPosted: Sun Oct 11, 2009 23:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Men det är ju gött att slippa alla lådor förstås :-) 4 solo och två filter ger sammanlagt 6 lådor enbart för drivningen. Sen ska du ha KK och KDS samt Radikal. Liiite mycke blir det...

/ B
Bill, sportis syftar på bi-ampade passiva 350 föratt köra aktiva skulle du behöva 4 Solos per högtalare och filter, alltså 10 lådor som Komri.

PostPosted: Mon Oct 12, 2009 10:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas wrote:
Bill, sportis syftar på bi-ampade passiva 350 föratt köra aktiva skulle du behöva 4 Solos per högtalare och filter, alltså 10 lådor som Komri.
Kommer aldrig på fråga :-)

Hade jag råd skulle jag ha en KDS, KK och ett par 320A (alt 350A), ett strikt minimalistiskt system som går att ha i ett vardagsrum utan att det ser ut som ett laboratorium. Ja, om jag nu skulle ha ett Linns-system överhuvudtaget... Numera är ju alla Linn-lådor så phula, utom då Klimax som är bland dom snyggaste på marknaden.

/ B

PostPosted: Mon Oct 12, 2009 10:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Effekten säger INGET om kvaliteten på stegen.
Har JAG påstått det i denna tråd, eller någonsin annars?
Nej, men när du svarar:
Magnus wrote:
loomer wrote:
Det sitter ju Klimax-slutsteg i K320A.
Nix, nånting i stil med Chakra 100/200-motsvarigheter.
är det lätt att tolka det som att du pratar om kvalitet och inte effekt.

Jag pratade med en ingenjör när jag var på Linn-fabriken förra månaden och han uppgav precis samma information som Sportis verkar fått. Stegen i Klimax-högtalarna är specialkonstruerade och är bättre än Akurate Cx200.

/ j

Post new topic  Reply to topic  [ 46 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00