sportbilsentusiasten wrote:
Magnus, sluta spekulera
Varför skulle jag inte kunna spekulera när var och varannan tråd består delvis av inlägg med spekulationer och antaganden?
Kolla fakta och då menar jag Artikulat!! Jämför effekten i 320P med 320A, då kan du A/veta vad den aktiva basens slugstegseffekt är på
B/ veta hur mycket effekten är på de 3 i k-arrayen är tillsammans.
Jag har läst dom och gjort just detta, men orkar inte leta upp dokumenten.
Jag hittade inte heller pdf:en tidigare, nu har jag gjort det.
Quote:
ARTIKULAT 320A - A fully AKTIV*, high-performance,
four-way, compact loudspeaker. It features a 6.5" (16.5
cm) bass driver, which combines to great effect with the
3-K Array. Highly versatile, it is designed for use as the
main loudspeaker in small to medium-sized listening
areas or for surround-channel applications.
Integrated AKTIV crossovers and 700 watts of
CHAKRA** power amplification, together with the
advanced drive unit configuration, provide the ultimate
sound from a compact loudspeaker.
ARTIKULAT 320 - As ARTIKULAT 320A but featuring
advanced passive crossovers for the 3-K Array, with the
AKTIV bass unit driven by 500 watts of integrated
CHAKRA power amplification.
Alltså 500W @ 8 Ohm på basen, totalt 200W till 3K-arrayen. Då var jag inte helt fel med mina SPEKULATIONER.
Eller så kan man fråga de som konstruerat grejjerna, det gjorde jag för att veta hur effekten på 3k arayen var uppdelad.
Har glömt var det var men det var LITE effekt på ST!!! 15, 25w eller nåt..ivarjefall betydligt under 50W.
OCH de sa att det var specialsteg med chaktateknik!!
Jepp, Linn Helpdesk brukar ha koll på sådana detaljer...NOT! ...och att som icke-handlare få svar via telefon eller mail från
en konstruktör är kanske inte det lättaste. Bra att du lyckades. Att det är specialsteg hade jag redan kommit fram till med
mina spekulationer.
Effekten säger INGET om kvaliteten på stegen.
Har JAG påstått det i denna tråd, eller någonsin annars?
Behövs ju inga supereffekter på ST heller...
Det var vi ju redan överens om, eller?
Vi kom in på denna diskussion av följande skäl; det är inga större problem att bättra prestandan på 320A med att köra 320P med externa slutsteg/filter.
Vissa LinnÅF föredrar tex 350P med 2*Solo före 350A, några tycker det krävs 4 Solo
JAG kom in i denna diskussion av följande skäl: Frågan gällande vilka steg det satt i Klimax- och Artikulate-högtalarna. Jag
spekulerade i att det antingen var överdrivna siffror från Linn, eller att stegen som drev bl a basen i 320-burkarna var starkare
än Chakra- och Klimax-stegen. Hur mycket OT hamnade jag med mina spekulationer, och hur långt ifrån verkligheten var mina
antaganden?
Magnus wrote:
så borde det rimligen vara typ 1x300W @ 8 Ohm på basen och omkring 1x200 @ 8 Ohm + 2x100W @ 6/4 Ohm på 3K-arrayen (under förutsättning att summan av stegen ska bli just 700W).
/M
/M