selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 23, 2024 06:05

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 162 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 511 Next
Author Message
PostPosted: Thu Jun 18, 2009 15:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Mystisk vet jag inte, man måste väl vara på faktiskt-nivå för att inte begripa att ni är samma person! Jag tror att du kommer att trivas bättre här, skriv gärna en medlemspresentation, det skulle nog många uppskatta mycket! :D

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
PostPosted: Thu Jun 18, 2009 15:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
henriklh wrote:
Mystisk vet jag inte, man måste väl vara på faktiskt-nivå för att inte begripa att ni är samma person! Jag tror att du kommer att trivas bättre här, skriv gärna en medlemspresentation, det skulle nog många uppskatta mycket! :D
På Faktiskt har man förstått att bara för att en sak ser lika ut behöver den inte vara det :D
(sorry, kunde inte låta bli).

Men varför ståta med eget namn hos fienden och gömma sig bakom ett nick hos vännerna?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Jun 18, 2009 16:17 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Fri May 15, 2009 04:12
Posts: 8
Bill50x wrote:
henriklh wrote:
Mystisk vet jag inte, man måste väl vara på faktiskt-nivå för att inte begripa att ni är samma person! Jag tror att du kommer att trivas bättre här, skriv gärna en medlemspresentation, det skulle nog många uppskatta mycket! :D
På Faktiskt har man förstått att bara för att en sak ser lika ut behöver den inte vara det :D
(sorry, kunde inte låta bli).

Men varför ståta med eget namn hos fienden och gömma sig bakom ett nick hos vännerna?

/ B
Bill50x,

Självklart är jag Göran Rudling Sture. Eller var det omvänt?

Så här gick det till. Gjorde en sökning på nåt och nåt som kom upp var selleri.de. Kollade lite. Såg blästersandsnacket. Eftersom jag inte haft för avsikt att skriva på forum och inte tänkt mig fortsätta skriva skrev jag under antaget namn.

Vid en snack om forum blev jag upplyst om att mitt namn fanns på forumet faktiskt.se . När jag läste om Peter Steindls (fd Bremen fd Hambug alltid Humbug) fria fantasier om att han varit Linn-agent skrev jag ett svar som jag tyckte var rätt roligt. Trodde att alla skulle förstå hur saker förhöll sig. Eftersom jag också läst Ingenjör Ingvar "Ingetvet" Öhmans oändliga ordkaskader om mjukfötter nämnde jag i första inlägget Ingvars namn. På, ett som jag tyckte roligt sätt. Föga anade jag vad som skulle hända.

Det är sant att jag ligger bakom det brinnande Linnintresset. Men det är ni som ligger bakom intresset för musik.
Det är också sant att jag är sådan att jag hellre tänder ett ljus än förbannar mörkret.
När jag noterade det "förbannade mörkret" på faktiskt.se tände jag ett ljus för att kunna treva mig fram.
Inte hade jag en aning om att det var torrt som fnöske där. Det verkar som om jag startat en präriebrand. Nu kommer mängd konstiga djur rusande ur röken.

Men det är inte farligt. Under min Linn tid lärde jag mig att alltid ha hjälm och teflonrock. Och att stå vid sidan om när bufflarna rusar fram.

Det var inte min avsikt att tända på, bara att skapa lite ljus.

Tycker själv att det är oerhört underhållande. Och det kan behövas när sommaren verkar ha försvunnit.

Har själv aldrig varit eller kommer bli Linnist. Jag kommer alltid att välja det som är bäst. När jag för 27 år sen började jobba på allvar med Linn trodde jag att det skulle finnas konkurrens. Inte kunde jag drömma om att det skulle finnas ett forum som höll på med samma saker som samma forum höll på med i början på 80 talet. Undrar om de har tidsenliga kläder?

<i> Men varför ståta med eget namn hos fienden och gömma sig bakom ett nick hos vännerna? </i>

Vet inte om jag har fiender. Vet bara att det finns en fullkomligt otroligt massa människor som ännu inte förstått att de älskar mig. Så kalla inte människor som bara inte förstår för fiender. De kan tycka att du är en fiende, men det får du leva med.

Jag tror att du precis som jag inte tror på jämlikhet. Varför ska vi sänka oss till deras nivå? Hur kul tror du att det är att se världen genom sugrör?

Anledningen att jag är på faktiskt.se är att de ställer frågor till mig. Visserligen en del dumma sådana. Men jag respekterar människorna som ställer frågorna även om de inte respekterar mig. Om du vet hur min relation till Ivor började så kanske du kan förstå. Jag började med att i telex komma med en del dumma påståenden och komma med dumma frågor. Jag fick ett svar, även fast Ivor tyckte jag var en korkröv. Så att många nu har riktigt kul och spelar musik på Linn prylar och, hör och häpna, även har forum beror på att Ivor tyckte att man även ska svara på "dumma" frågor.

Så man kan säga att ni har Linnprylar för att jag en gång var riktigt förbannat korkad. Jag inte lika korkad längre, tack vare jag ställde frågor.

Varför jag slutade? Tror det beror på en av grundstenarna i Linn's filosofi. Only one speaker in the room.

Hoppas du får en bra midsommar,.
Och att du kommer kunna ha roligt och lära dig nåt litet av inläggen som för en tid framåt kommer att vara på faktiskt.se . De behöver mig. Det gör inte ni. Och du är ju på båda.

Göran Rudling

P.S Till er andra som inte läst än. Kolla in mitt inlägg på sidan http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &start=510 Det tycker jag själv kan vara en rolig inledning på helgen.

P.P.S. Kolla sen in mitt resonemang om spikfötter som som jag tror är på sidan 16 i samma tråd. Om det är någon som har mer att tillägga vore det roligt för mig att få reda på


Last edited by Göran Rudling old on Fri Jun 19, 2009 22:56, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Thu Jun 18, 2009 17:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Damn!
Nu har poletten efter 18 sidor äntligen fallit ner hos "Karl den tolfte"
Jag citerar:
"Är det så att du upplever att det är musiken som faktiskt är SÄMRE, med falskspel och allt, ur vissa anläggningar? Att det är själva framförandet som är sämre?"

Äntligen!!!!!! :D :D :D :D :D

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
PostPosted: Thu Jun 18, 2009 19:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
:D Hoppas du dyker upp här på selleri igen Göran. Dina inlägg är verkligen UNDERBARA att läsa.
Sture wrote:
Jag kommer alltid att välja det som är bäst
Om vi sellerister famlar i mörkret så tänd ett ljus för oss :wink: :) Man lever så länge man lär:)
Glad midsommar på er alla...

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
PostPosted: Thu Jun 18, 2009 21:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Detta är ju smått historiskt för mig, jag börjar förstå meningen med livet!
1994 var jag inne hos Bellmans hifi och blev frälst av Carl-michael Engvall.
Carl-Michael hade troligen blivit frälst av Göran Rudling själv.
Jag är alltså andra generationens evangelist. Göran är Jesus och Ivor är Gud.
Its now clear to me!

Jag har levt mitt liv i tvivlets skugga men äntligen har tecknen börjat uppenbara sig!

Nu väntar jag bara på den sista detaljen:
Linn går tillbaka till svarta LK-lådor med grön display och sänker priserna!

Sen kan jag dö lycklig!!! 8)

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
PostPosted: Thu Jun 18, 2009 23:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
Sture wrote:
Jag tror att du precis som jag inte tror på jämlikhet. Varför ska vi sänka oss till deras nivå? Hur kul tror du att det är att se världen genom sugrör?

Hoppas du får en bra midsommar,.
Och att du kommer kunna ha roligt och lära dig nåt litet av inläggen som för en tid framåt kommer att vara på faktiskt.se . De behöver mig. Det gör inte ni. Och du är ju på båda.
Jag gillar det där med sugrör :-)

Jag kom i kontakt med Linn när Bernd-Inge Pettersson startade Tonläget i Göteborg, han är en gammal vän till mig som jag träffade så sent som i lördags. LP12:an gillade jag direkt men Linn Kan? Nix. Naim? Nix. Linns pickuper hade jag också svårt för. Men att lyssna efter musik istället för (o)ljud var en ny upplevelse som jag omhuldar än idag! Men som du skriver, man väljer inte Linn, man väljer det som låter bäst. Själv spelar jag fortfarande på mina Dahlqvist DQ10 som jag köpte 1978...

Ha en bra midsommar du också!

Mvh / B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Jun 19, 2009 00:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
GR i spik-tråden:
Quote:
Jag håller inte på med att mäta saker som man kan enkelt med sina sinnen kan avgöra enkelt och objektivt.

Till nåt helt annat som kanske kastar ljus över det hela. När jag vaknar upp på morgonen intill min underbara fru använder jag mina sinnen för att avgöra om jag älskar henne. Jag använder mig inte av ”objektiva mätmetoder” för att avgöra den exakta storleken på hennes bröst, och sen gå in på www.bröstfaktiskt.se och diskutera med andra bröstfixerade hur stora morgonbröst ska vara, för att se förstå om jag älskar henne. Anledningen till det är att jag skulle tillbringa mycket mindre i sängen med henne då.

Blev det tydligare?
:mrgreen:

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Fri Jun 19, 2009 01:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Stephan wrote:
Damn!
Nu har poletten efter 18 sidor äntligen fallit ner hos "Karl den tolfte"
Jag citerar:
"Är det så att du upplever att det är musiken som faktiskt är SÄMRE, med falskspel och allt, ur vissa anläggningar? Att det är själva framförandet som är sämre?"

Äntligen!!!!!! :D :D :D :D :D
Läge för GR att svara på d?

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Fri Jun 19, 2009 04:50 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Fri May 15, 2009 04:12
Posts: 8
Magnus wrote:
GR i spik-tråden:
Quote:
Jag håller inte på med att mäta saker som man kan enkelt med sina sinnen kan avgöra enkelt och objektivt.

Till nåt helt annat som kanske kastar ljus över det hela. När jag vaknar upp på morgonen intill min underbara fru använder jag mina sinnen för att avgöra om jag älskar henne. Jag använder mig inte av ”objektiva mätmetoder” för att avgöra den exakta storleken på hennes bröst, och sen gå in på www.bröstfaktiskt.se och diskutera med andra bröstfixerade hur stora morgonbröst ska vara, för att se förstå om jag älskar henne. Anledningen till det är att jag skulle tillbringa mycket mindre tid i sängen med henne då.

Blev det tydligare?
:mrgreen:

/M
Har just avslutat en serie inlägg i spiktråden. Det har blivit lite roligare nu. Och som det verkar har inte någon kommit med invändningar mot att mjukfötter är helt feltänkt. Det är många inlägg, men om det regnar kanske det kan roa.

Börja på sidan 16 om ni orkar.

Ha det,

Göran

eller var det Sture


Top
   
PostPosted: Fri Jun 19, 2009 09:48 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Sun Sep 02, 2007 15:05
Posts: 7
Ser fram emot den spännande fortsättningen (jodå, jag finns här också, forumräv som jag är) :D . Det där med en bättre stämd anläggning är intressant. En kompis till mig hade tidigare ett par speciella högtalare, nämligen SAP Quartette. De var byggda av plywood, hade en uppsjö av element och var rent jäkliga att 'stämma rätt'. Basen var inte sällan entonig, diskanten var inte sällan påträngande, etc. Men, när SAP'arna verkligen ställdes (stämdes) in rätt var de aldeles makalösa. De fullständigt krossade motståndet om vi säger så. En intressant grej var just att utan de speciella medföljande spiksen så var det verkligen totalt hopplöst att få till dem. Vi testade som sagt en massa grejor för att maximera den här högtalaren. Dessutom lät högtalaren väldigt bra med vissa rörförstärkare. Vi fick aldrig någon trissehäck att prestera. Det lät alltid platt och dött, oavsett om det var Quad eller Ayre. Spännande högtalare iallafall. Går säkert att googla fram en bild.

Edit: Jag vill dessutom tillägga att jag inte tror att du har helt rätt i din förklaringsmodell. Men det är inget konstigt. Jag tror nämligen inte heller att mjukisarna har helt rätt. Jag tror inte heller att någon förklaringsmodell på någonting någonsin kommer att vara just fullständig. Det är i min värld en omöjlighet. Det skulle innebära att människan skulle kunna kringgå kultur (t.ex. språk) och skåda världen som den är och samtidigt kunna förmedla denna 'kunskap' genom kulturen (t.ex. språk). Det blir märkligt. Däremot måste man ju som subjekt vara pragmatisk, annars blir livet en plåga. Om det låter bättre, så är det bättre. Men visst är förklaringsmodeller intressanta. Vi måste ju bestämma provisoriska modeller för att kunna orientera oss bättre i världen. Nåja... =) Kul med nya tag på faktiskt.


Top
   
PostPosted: Sun Jun 21, 2009 11:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Här är ännu en faktisktist som verkar ha problem: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 072#760072

Cykelställ 1: När det gäller stabilitetsmätningen på LP12 rel. Pioneer xxx så är det ju tydligt att LP12:an håller farten bättre (se hur tydlig och hög toppen är), men att den också har störningar som relaterar till att det är en 50Hz AC-motor. Således inget konstigt/förvånande där... Passande vore att fundera över vad som är viktigast f.f.a. med tanke på vilka nivåer som störningarna ligger på.

Cykelställ 2: Komri har en lite lustig frekvenskurva runt 75 Hz, men vill man uppnå optimal frekvensgång i rum (d.v.s. nära vägg) så är det nog inte så osmart (som den gode Richard vill göra gällande) att ha en relativt väldefinierad förstärkning i ett område som man medvetet kan hantera genom att justera avstånd till bakvägg och därigenom uppnå ett utmärkt frekvenssvar i rummet. En högtalare som är tänkt att stå på en äng bör givetvis inte konstrueras så...

Cykelställ 3: När det gäller Majik 109 så är det väl ganska uppenbart att orsaken till frekvensdippen är att den kompenseras av ökad horisontell spridning vilket totalt sett f.f.a. vid placering relativt nära vägg ger en jämn energifördelning över frekvens.

När de gäller Sterephiles test av Klimax Twin (anno 2003 d.v.s. ej senaste Chakra-varianten) så undrar man om den kanalseparation som mätningen visar är typisk för konstruktionen eller om den beror på något fel eller är en felmätning? Skulle vara kul att se samma mätning på ett annat exemplar. Vad jag vet så är det inget annat Linn-slutsteg som uppvisar samma beteende vilket gör att man inte drar slutsatsen att det är en egenskap som Linn konstruerat in medvetet...


Top
   
PostPosted: Sun Jun 21, 2009 13:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Tycker Görans inlägg både här och det jag läst lite på faktiskt via länkar har varit småroligt. Har dock själv varit ganska upptagen så det blir inte så mycket läsa och skriva på forumet. Bröst inlägget var klockrent! Jag personligen vill inte begränsa min kvalitetstid när den för tillfälligt är så liten redan. Och mina subjektiva mätmetoder räcker iaf nu både för anläggningen och speciellt damens bröst, tror att forum/internetgrejer är helt fel väg att gå för att bedömma dem om jag inte ska hamna på soffan...

Hunden hälsar också att han hellre bestämmer själv när han är nöjd med mängd bada och bus / och vilket bus som är bäst, än att husse ska gå in på www.Hundfaktisk.se för att läsa om vad som vore bäst.

Nu ska vi iaf ut i solen medans den tillfälligt är framme och njuta!


Top
   
PostPosted: Sun Jun 21, 2009 15:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Tyvärr tycker jag att tråden efter midsommar har tappat allt nöjesvärde. Det är roligt när en snabbtänkt och humoristisk färgseende besöker de färgblinda konstnärernas årsmöte, men eftersom utgången är förutsägbar så räcker det med att höra de initiala brandtalen.

Kvar i ringen är den lilla klicken som utgår och resonerar från egna sinnesupplevelser - och kan man med synen skilja rött från grönt så är man vanligen inte jätteintresserad av att diskutera bevisen för om den så kallade färgen egentligen är en egenskap som föremålet besitter, etcetera. I andra hörnan står gänget med färgblinda teknologer som alla har disputerat i elektromagnetisk absorbtion, varav de flesta lutar åt att hela grejen med färg bör betraktas som ett optiskt fenomen med stark placeboeffekt och av tvivelaktigt värde. De har i alla fall inte själva märkt nåt och det finns ju betydligt viktigare fenomen att ägna konstforskningen åt.

Ett tecken på att det troligen är slut på den egentliga debatten är att frågorna blir allt mer retoriska. Jag avskyr retoriska frågor och både Göran (under forna tiders demonstrationer på Karlavägen) och Öhman (i forumdebatter) har en tendens att hänfalla åt sådana när de får mothugg. Nästa steg är att det övergår i personangrepp, ska vi slå vad om hur länge det dröjer?

Gemensamt för nästan alla jag träffat som verkligen varit kunniga inom sitt område är att de har hyfsad koll på gränsen för sitt vetande. Och ju större bubbla med kunskap man skaffar sig, desto större blir ytan mot det okända där utanför. Jag ser tyvärr inte ett spår av sådana insikter i denna debatt, vilket bara kan betyda att bubblorna är rätt små.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Last edited by Lejonklou on Sun Jun 21, 2009 18:49, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Sun Jun 21, 2009 16:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Det finns ett par riktigt roliga och intressanta meddelanden i den där tråden. Flera bra exempel som jag ska lägga på minnet.

Men...

Min erfarenhet är att det bästa (och många gånger enda) sättet att komma någon vart i såna här diskussioner är att demonstrera skillnaden. Det krävs en aha-upplevelse. Ord och logik är inte tillräckligt, även om det förstås är svårt att erbjuda något annat i det här läget. Att diskutera och tycka olika blir lätt huvudsaken snarare än frågan som diskuteras och att förstå vad de andra försöker säga. Det är sannerligen en konst att lyckas hålla en kontroversiell diskussion levande en längre tid på internetforum.

/ Jacob


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 162 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 511 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited