Har nu gått 1,5 vecka med MDS:en hemma. Den har gått 24/7 med slutsteg av eller på beroende på ägarens närvaro i hemmet.

Intryck:
* Fortfararande: ett enormt lyft jfrt med Ikemi. Bättre på alla punkter! Man vill verkligen lyssna hela tiden.
* Enormt stora variationer under första veckans inspelning. Ibland är allt helt rätt och bara underbart att lyssna på, ibland är ljudet bra men svänget fattas, ibland bra sväng men "spretig ljudbild", ibland är det lite "halvljummet" generellt. Första dygnets upplevelser var väl allra bäst (delvis säkerligen ”nyhetens behag”, sen började det svänga fram och tillbaks - nu har det nog stabiliserat sig något och succesivt återigen blivit bättre efter en svacka tidigare i veckan. Tycker att ”bättre – sämre-kurvan” under första tiden påminner en hel del om inspelningen och variationerna av Kikkin.
* Lagring i laptopen (där jag frigjort en 250 GB HDD för FLAC-lagring) och styrning via Kinsky Desktop från samma laptop funkar för stunden helt utan problem. Kör med kabel från HF, har dock kvar att få till lite snyggare kabeldragning senare. Skönt kunna slänga ihop en playlist som snurrar. Funderar på NAS: sugen på en Fujitsu Scaleo Home Server (bra pris, bra prestanda, möjlighet köra Asset UPnP och slippa Twonky, etc men har inte sett några jämförelser med NAS:ar som dokumenterat presterar bra musikaliskt/ljudmässigt). Alternativt Qnap 209 med Seagatediskar - vettigt pris, rekommenderad av Linn, relativt hög ljudvolym, kan ej köra Asset. (Readynasarna verkar gå bort då handlarn sa att dom sett lite för många kraschade ex vid det här laget och inte fullt ut kan rekommendera den.) Kravspecen handlar väl sammanfattningsvis om säkerställd god musikalisk prestanda (inkl rek av Linn), goda traditionella nivåer vad gäller driftssäkerhet etc, tillräckligt tyst för att stå i ett arbetsrum, helst gärna max 3-4 kkr exkl disk.Sen är det styrningen - hittills funderat på iPod Touch, sambon dock lite tveksam till att bildskärmen kanske är för liten och det blir svårt att se - hm, kanske gäller mig också (skaffat läsglasögon i våras faktiskt - och Xperians bildskärm är sk-tsvår att läsa ibland kan jag tycka...). Ska försökta dyka in på HF i veckan för att få lite råd och dåd.
* Inser att det såklart är "rip right - rip once" som är det önskvärda målet - men gissar att det också finns något som heter "rip good enough" och nog är ungefär där jag är idag. Hunnit klämma in en 150 CD hittills ca. Jag följer alla goda råd etc och tror jag kör dBpoweramp på ett vettigt sett men ibland funderar man ju kring diverse detaljer, genrebeteckningar, DPS-effekter etc. (Vore lite intressant att testa de förslag till normalisering av FLAC-volym som föreslås i tråden
http://forums.linn.co.uk/bb/showthread.php?tid=3176 och hur dessa påverkar prestanda. Om det enbart är mycket marginell påverkan kan jag tänka mig att köra på nåt sånt, åtminstone vid vissa väldigt ”tysta” plattor.)
Tja, det var lite noteringar efter 1,5 vecka som – totalt sett – oerhört nöjd DS-ägare!!