Jag uppskattar all diskussion i denna tråden, verkligen. Men det är lite ont om konkreta tips...

Som diskussionen har gått verkar det luta åt något PA aktigt med stora element i den stora ladan, eventuellt takhängt. Sara på väggen, drivna av en LK280 känns som ett vettigt förslag för "lilla" ladan. Kontoret känns relativt klart. Bonden själv vill eventuellt köra med bara en SB3, men det känns svårt att få till med långa kablar och volymtrubbel. (Höjer man i ladan, höjs kontoret. Ska korna sova kan man inte spela i kontoret utan administration med att stänga av slutsteg etc.)
pejo wrote:
Linnofil; vet du om det är en vinterbonad lada (dvs isolerad och lite mer tät) med uppställda kor och hela 8m i taknocken eller är det någon sorts lösgångslada?
Vad jag vet är att det fungerar som en sovsal för korna, som har bås i dubbla rader längs långsidorna, viss utfodring i mitten. Jag tror inte att det blir lägre än noll grader på vintern, antar att den inte är direkt isolerad, men att korna (150 st?) i sig värmer upp ladan. Ska se om jag kan kolla upp det.
Ja, det skall vara 8 meter till taknocken, 2,5 m där taket börjar på långsidorna. "lilla" ladan har kraftfoderstationer, mjölkrobotar (då fick det kosta minsann!) och lite allmän hantering av korna. (Vet
ingenting om bonderi själv!

)
Men hur löser jag problemet med stora ladan? Vilken hårdvara ska jag satsa på? Ska jag fortfarande försöka få tag på ett LK280 till den, eller PA slutsteg? Men det jag mest undrar (och kan minst om) är vilka PA högtalare som rekomenderas. Finns det byggsatser, färdiga kit att skruva ihop som är bra? Vad kostar ett par (tunedembra) PA högtalare med 15-18 tummare, mellanregister/diskanthorn o.s.v.? Går det verkligen att få in i budgeten? (Särskilt som Lejonklou rekomenderar två par högtalare!) Ett tips nu, var konkret!