selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 21, 2025 20:57

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 89 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
 Post subject: Re: DS i Hifi & Musik
PostPosted: Wed Feb 25, 2009 17:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

JohanR wrote:
Angående bra alternativt dåliga inspelningar. Jag vill hävda att man knappast kan veta om en inspelning verkligen ÄR bra eller dålig förän man spelar den på en riktigt bra anläggning (och kanske inte ens då). På den mindre bra anläggningen kan det ju lika väl vara så att inspelningen är alldeles utmärkt men att anläggningen inte klara av signalen, förvränger den och gör att det låter illa!
Du har rätt, det är sällan eller aldrig som man vet om en inspelning är bra eller inte. Låter det illa så kan det ju vara ens egen anläggning som ställer till det, trots att man spelar på en Klimax DS :-)

En annan aspekt är förstås, i vilket avseende låter det dåligt? En del störs tex av minsta knaster eller brus från en vinyl och lyssnar hellre på reklamradion. Andra lyssnar helst efter ljudet och ska jämnt fippla med tonkontrollerna för att det ska låta rätt.

Innan vi är överens om vad som är bra eller dåligt är ju alla diskussioner omöjliga.

/ B

PostPosted: Wed Feb 25, 2009 17:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Det du hävdar är tvärt emot i stort sett alla Linnentusiasters erfarenheter på området. Mantrat "inspelningarna är inte bra nog" har vi hört i decennier. När LP12 lanserades var inte inspelningarna bra nog - alla skivspelare plockade med lätthet upp den begränsade information som fanns graverad i plasten. Att det otroliga CD-mediet skulle avslöja alla dåliga inspelningar skrevs det massor om. Alla uppdateringar av källor som Linn har kommit med har bemötts med samma argument. Och varje gång har de förmodat usla inspelningarna låtit bättre än förut.
Det är inget mantra. Det finns alldeles för många dåliga inspelningar "där ute". Men vad har det med mitt resonemang att göra? Självklart låter en bättre skivspelare alltid bättre. En bättre DS låter alltid bättre. Har jag påstått något annat?

Jag menar dock fortfarande att det är större skillnad på en bra och dålig utgivning på vinyl än vad det är mellan en Lingo- och en Valhalla-drivning av en LP12:a. För att ta ett exempel.

Men återigen, det beror naturligtvis helt på vad man menar med "bättre" och i vilket avseende.

/ B

PostPosted: Wed Feb 25, 2009 18:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Jag menar dock fortfarande att det är större skillnad på en bra och dålig utgivning på vinyl än vad det är mellan en Lingo- och en Valhalla-drivning av en LP12:a.
Ja, det håller jag med om.
Bill50x wrote:
Självklart låter en bättre skivspelare alltid bättre. En bättre DS låter alltid bättre. Har jag påstått något annat?
Ja, du har påstått följande: "Det är först när man vinnlagt sig om att man verkligen har goda inspelningar som det är värt att satsa storkovan på en DS-spelare."

Det är var jag citerade och anser är helt felaktigt.

PostPosted: Wed Feb 25, 2009 19:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Jag tycker källan är absolut viktigast, men för mig är det inspelningen som är källan, inte CD-/DS-spelaren. Att optimera en DS in absurdum (tex att köpa en Klimax DS att spela sunkiga inspelningar över likaledes halvtrött elektronik) ger ytterst små förbättringar i förhållande till prislappen. Det är precis lika dumt som att köpa värdens bästa högtalare och spela med en 399:- DVD-spelare.

Det är först när man vinnlagt sig om att man verkligen har goda inspelningar som det är värt att satsa storkovan på en DS-spelare. Precis som många tycker, har en del i kedjan sumpat musikaliteten så kan efterföljande apparater inte göra något åt det. Borta är borta. Detsamma gäller givetvis med dåliga inspelningar. Borta är borta och de förbättringar man uppnår i senare led är marginella.
har inte läst hela trådan (bara till ditt inlägg) men måste ändå kommentera.

Bill, du upprepar detta ganska ofta - och varje gång har du fel. :wink:
de inspelningar du tror är dåliga ÄR faktiskt bra återgiven på en bra källa...och änn bättre blir det om resten av systemet är bra!
Jag trodde som du får många år sedan - men upptäckte rätt snart (=ett par år in i Linnvärlden dvs Lp12/Ekos/Trojka/Lingo) att det var uppspelningsutrustningen som begränsade kvaliteten.
Avseende CDmediat stod det HELT klart med Unidisk 1.1 att det fanns hopp :mrgreen:
Något som bekräftades med RÅGE med Klimax DS :!:

Snackas ofta på diverse forum om att Dire straits, Bruce, U2 och Metallica har kassa inspelningar - jag säger; stämmer INTE.
Bara att lyssna på en hyfsad Linnrigg!
Gör det Bill :mrgreen:

PostPosted: Wed Feb 25, 2009 19:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Bill... de inspelningar du tror är dåliga ÄR faktiskt bra återgiven på en bra källa...
Återigen, det är ingen ännu som vet vad JAG menar med dåliga inspelningar. Vad man tycker på andra forum är för mig ointressant, jag hyllar ofta inte samma åsikter.

Vilka inspelningar tror du att jag tror är dåliga?

/ B

PostPosted: Wed Feb 25, 2009 20:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

JohanR wrote:
Det finns ett undantag från mitt resonemang och det är senare års förb***e oskick med "Loudness War" komprimerad mastring av skivor. De är helt enkelt förstörda.
Måste erkänna att jag inte lider direkt av det. Tror dock inte att det är Linnsystemets förtjänst. Ok komprimering är kass men är bara musiken oförstörd så spelar det mindre roll.
Remastring är enl mina öron långt värre. Dels för de ändrar orginalet, dels för att de brukar vara sämre rent musikaliskt.

PostPosted: Wed Feb 25, 2009 20:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Berätta själv vilka de är istället. Är ju du som drar upp de sk "dåliga inspelningarna" 8)

PostPosted: Wed Feb 25, 2009 21:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Vilka inspelningar tror du att jag tror är dåliga?/ B
Jag gissar på Anna Book - ABC, 65.47% av alla Grateful Dead bootlegs samt Butthole Surfers första platta.

Var det rätt?

< Stegrande trumvirvel, mystik som tätnar >

Carl

PostPosted: Wed Feb 25, 2009 21:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hejsan!
Jag upplever att en del inspelningar som jag trodde var dåliga senare har visat sig vara ganska bra, detta gäller främst lite äldre CD-skivor och CD-skivor som förts över från vinyl tex Greatest hits med Black Sabbath. Denna skiva har ju egentligen alltid varit bra men det har inte hörts så tydligt tidigare.

Sedan finns det dessa föbannade "loudness war" skivor som jag bekantat mig med och som jag upplever som jäkligt trista att lyssna på.
Det är skränigt odynamiskt, torftigt.
Metallicas senaste skiva skall tydligen vara ett värsting-exempel på detta.
Med reservation för att jag faktiskt inte har lyssnat på den så tror jag säkert att även denna skiva lyfter avsevärt i en Klimax DS-rigg.
Men blir den trevlig att lyssna på?
Och om alla skivor var producerade på detta sätt vore det då meningsfullt med en dyr stereo överhuvudtaget, jag är tveksam.
Jag har oxå märkt att jag får mer behållning av äldre skivor när jag uppgraderat min anläggning, och tycker att dessa låter bättre, eller så har jag fått lodness-fobi

Nu blir jag nästan tvungen att försöka rippa den där Metallica-skivan och höra hur den låter.... 8)

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

PostPosted: Wed Feb 25, 2009 21:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Bill50x wrote:
Berätta själv vilka de är istället. Är ju du som drar upp de sk "dåliga inspelningarna" 8)
Nix, det enda jag gjort är att berätta att jag tycker inspelningen är viktigare för ett bra ljud än vad spelaren är. Det var inte tänkt att bli en lång diskussion om dåliga inspelningar.

/ B

PostPosted: Thu Feb 26, 2009 01:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Men eftersom du ofta tar upp det där med inspelningarär det viktigaste men tydligen inte vill vara mer precis i vad som är en bra och dålig inspelning, blir det inte då ganska poänglöst?

PostPosted: Thu Feb 26, 2009 07:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Visst är inspelningen viktig och man kan ju höra skillnad ävern på en medioker källa, som tex en iPod. Men, rätt kringutrustning kan faktiskt lyfta upp även en dålig inspelning och "dålig musik" till att faktiskt bli riktigt bra. Typexemplet är väl, som många säkert känner igen sig i, när man varit hos tex Tonläget och lyssnat på ngt man aldrig hört tidigare. Man gillar det och frågar vad det är för skiva och direkt när man lämnat butiken går man ju givetvis och köper skivan. Och när man sedan förväntansfull kommer hem så blir man rejält besviken och tycker att "det va ju inte alls särskilt bra". En god vän till mig har en alldeles fantastisk anläggning (inte Linn) men samma sak där efter en lyssningskväll när jag med de lånade skivorna kommer hem och hoppas på samma fun factor. Så visst kan en anläggning lyfta upp dåliga skivor till verkliga höjder. (Jag noterade dessutom att min Karik/Numerik lät väldigt bra i min kompis anläggning, (Gryphons och Sonus Fabers bästa) och att jag gärna hade haft det hemma, dock inte till det priset han betalat).

Men frågan är väl också, vad ska man göra åt det? Om man nu gillar Metallica, ska man skippa att köpa deras skiva och köpa Carola istället? Om man nu ska till och ranka, så är i alla fall för mig det allra viktigaste bandet/låten.

PostPosted: Thu Feb 26, 2009 09:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sök på youtube efter metallica nyaste album jämför sedan tvspel-versonen av samma album

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Thu Feb 26, 2009 11:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ed wrote:
Men eftersom du ofta tar upp det där med inspelningar är det viktigaste men tydligen inte vill vara mer precis i vad som är en bra och dålig inspelning, blir det inte då ganska poänglöst?
Jag har samma inställning till inspelningar som till övriga förmedlare i kedjan. Dvs jag önskar få fram spelglädje (om det är den typen av musik) och musikalisk förståelse - men inte på bekostnad av allt annat. Jag vill gärna ha ett rent ljud, känna kropp i röster och instrument, när jag sitter i sweet spot vill kunna känna en illusion av "att vara där". Allt sådant som man normalt lyssnar efter i hifi-branschen. För mig handlar det mycket om balans, är det något som sticker ut för mycket blir det irriterande. En del moderna skivor distar tex ganska hårt beroende på kraftig komprimering och limitering. Även sådana skivor låter givetvis bättre ju bättre anläggning du har men dom är ofta inte roliga att lyssna på ändå. En bra värdemätare på vilka skivor som är bra är att hålla koll på vilka man ofta återvänder till. Jag vågar påstå att det inte bara handlar om de musikaliska insatserna. När den första kärleken till det musikaliska innehållet lagt sig väger man in även andra kvaliteter. Fast vissa kärlekar dör aldrig ;-)

/ B

PostPosted: Thu Feb 26, 2009 11:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
sök på youtube efter metallica nyaste album jämför sedan tvspel-versonen av samma album
Mjae, Youtube-kvalitet är väl inte så mycket att jämföra med? Eller menar du att trots den bristfälliga kvaliteten så förstår man musiken?

Jag har såväl CD´n som "Guitar Hero rip" i flac, och det är en ganska stor skillnad på hur man uppfattar musiken. På spelversionen hör man faktiskt vad musikerna spelar till skillnad mot gröten på CD´n. Att gröten blir något lite tydligare med en bra CD-/DS-spelare är både möjligt och troligt men skillnaden mot den bättre mixningen är långt större än från Mimik till Klimax DS - om jag nu får påstå detta utan ha gjort direkta jämförelser.

/ B

Last edited by Bill50x on Thu Feb 26, 2009 13:16, edited 1 time in total.

Post new topic  Reply to topic  [ 89 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00