selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 22:29

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 125 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 59 Next
Author Message
 Post subject: Re: 100.000kr paketet
PostPosted: Wed Jan 28, 2009 11:16 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
De har ett tag hävdat att digital musik alltid kommer att låta bättre än CD
När slutade CD att vara digital?

Jag prenemurerar på Stereophile (den kostar 15:- numret, hem i brevlådan. Nej, jag skämtar inte), alltid trevligt att hålla sej informerad om vad som händer i branchen. Ännu roligare är det att läsa om tidningarna om 30 år, jag vet, jag har mina kvar från sjuttiotalet.

Däremot var det väldigt länge sedan jag valde någon produkt från något test i någon tidning. Forum på nätet och, framförallt, den egna hörseln är mycket bättre sätt att välja på.

JohanR

PostPosted: Wed Jan 28, 2009 11:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Jag känner inte till någon nu existerande "hifi"-tidning som är bra, men det ligger nog i sakens natur.
Ja, precis. Ett par engelska tidningar som varit bra har fått lägga ner. I Sverige tvingade ägarna till HiFi & Musik bort hela redaktionen i mitten av 80 talet, för att de skrev vad de hörde. Alla någorlunda pålitliga rekomendationer om apparater och skivor försvann, från det ena nummret till det andra. Men annonserna från de japanska tillverkarna kom tillbaka och då var allt toppen igen, eller? Jag själv som läste en del i tidningen på den tiden fattade absolut ingenting! Ända tills jag läste vem som skrivit artiklarna och inte kände igen ett enda namn. LP12 var inte längre deras referensskivspelare, utan en japansk Kenwood... CD var inte dåligt längre jämfört med LP utan fantastiskt bra. En tidning som testar i allmänhetens tjänst? En marknadsföringskanal för tillverkarna? Välj själv.

Jag har i alla fall full förståelse för att man tycker det är pinsamt att köpa den och hellre fluktar på biblioteket. Personligen skulle det aldrig falla mig in att köpa den. Tänk om någon får för sig att jag tror på vad som står i den! :oops: Däremot kan jag rekomendera att ni hittar gamla exemplar på antikvariat, pre 85/86 (nån gång) och kollar skivtipsen där... :wink:

Min uppfattning om t.ex. bil & MC-tidningar är nästan densamma. (MC värre, Bil bättre.) De skriver kanske några korn av sanningen emellanåt, men de kan vara svåra att vaska fram...

PostPosted: Wed Jan 28, 2009 20:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har läst artikeln (i H&M om Linns DS) :? Pinsamt (både för mig och artikelförfattaren)! Inte direkt fokus på apparaternas musikåtergivningsförmåga. :( Tydlighet, lugn, detaljer och annat b.s, men det klart med den kringutrustningen kanske man inte skall förvänta sig att de musikaliska skillnaderna är det som lyser igenom tydligast. Trist bara med folk som uppebarligen har så lite koll på bra hifi.

Man kunde även kanske förvänta sig att de hade provat att styra med något annat än ursprungs-GUI:t (Kinsky på en HP214 t.ex.). Att bara prova grundvarianten och sedan klaga på bristerna i styrmöjligheterna är också en aning pinsamt (för artikelförfattaren).

EDIT! Förtydligade att det var H&M:s artikel om Linn DS jag läst och kommenterade. Det var visst OT.

Last edited by HCL on Thu Jan 29, 2009 11:54, edited 1 time in total.

PostPosted: Wed Jan 28, 2009 22:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Till Ulf:
Jag läste HiFi&musik regelbundet för 10-15 år sedan. Men nu läser jag inte tidningen längre.
När jag är på musikskolan med min son så får jag dock en halvtimme för mig själv på biblioteket (som ligger precis intill).
Då passade jag på att bläddra i HiFi&musik för att se om de skrev om någon Linn eller Naimpryl eller annat av intresse.
Det var då jag hittade den i mina ögon bisarra 100kkr setupen. Denna var jag bara tvungen att skriva om.

Jag tycker i och för sig att HFM kan vara underhållande läsning om man vet att man skall ta allt som skrivs i recensionerna med några skopor salt.
Jag tycker oxå att det är intressant att läsa hur människor som har helt andra värderingsgrunder resonerar runt olika saker.
Detta gör att man får möjlighet att se sina egna värderingar i ett nytt perspektiv. På så vis kan HFM vara lite läsvärd.
Jag bryr mig heller inte om ifall Linn får bra eller dålig kritik, däremot kan det vara intressant att läsa hur de har värderat produktens olika egenskaper.

Dock är det trist att det finns många läsare som faktiskt använder denna tidnings recensioner när de köper stereokomponenter.
Jag vill oxå säga att jag på intet viss ser ner på eller på något vis föraktar de människor som tycker att HFM är en bra och seriös tidning. De har bara en liten annan syn på hobbyn ungefär som att det finns folk som gillar amerikanska sk sportbilar trots att alla vet att Lotus är bäst 8)
De som arbetar på tidningen måste hålla både sponsorer och läsarna nöjda annars får de sparken och kan inte försörja familjen.
Det är deras jobb helt enkelt.

mycket svammel...

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

PostPosted: Wed Jan 28, 2009 22:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stephan wrote:
Jag tycker i och för sig att HFM kan vara underhållande läsning om man vet att man skall ta allt som skrivs i recensionerna med några skopor salt.
Det bör man göra med alla åsikter. I slutändan är det ens egna åsikter/upplevelser som gäller. Hade jag slaviskt följt de råd som ges på detta forum hade jag varit mycket fattigare och fortfarande otillfredställd. Man måste alltid bedöma åsikter utifrån ens egna värderingar.

/ B

PostPosted: Thu Jan 29, 2009 11:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Stephan wrote:
Det bör man göra med alla åsikter. I slutändan är det ens egna åsikter/upplevelser som gäller. Hade jag slaviskt följt de råd som ges på detta forum hade jag varit mycket fattigare och fortfarande otillfredsställd. Man måste alltid bedöma åsikter utifrån ens egna värderingar.

/ B
Alla har inte riktigt samma (och några har faktiskt kraftigt avvikande) mål m.a.p. hur man vill att hifi-anläggningen skall prestera och det är inte alltid lätt att inse vad andra menar, när man ofta använder samma ord men ändå inte avser samma sak ändå. För att kunna använda andras råd fullt ut tvingas man nog värdera andras råd ett tag för att komma fram till vad som skiljer i hur man uttrycker sig.

Gemensamt för tidningarna är ändå att de till stor del är beroende av annonsintäkter och därför i många fall förhindrade att skriva vad de tycker. Man biter inte den hand som föder en... På forumen saknas nog för det mesta denna agenda vilket torde borga för bättre råd i den meningen att det normalt inte finns några hakar vad gäller rådgivarens egna ekonomi. Olika forum tenderar istället att samla olika åsiktsfalanger/intressegrupperingar vilket gör att man inte nödvändigtvis garanteras tillfredsställelse om man följer råden, dels för att man själv kanske inte riktigt vet vad man kräver för att nå dit man vill och dels för att man inte har samma mål som majoriteten eller vad de tongivande på forumet ser som mest väsentligt.

Bill: Intressant att du är så säker på att du inte hade uppskattat den anläggning som de ev. råd du fått här skulle lett fram till.

PostPosted: Thu Jan 29, 2009 12:15 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
De har bara en liten annan syn på hobbyn ungefär som att det finns folk som gillar amerikanska sk sportbilar trots att alla vet att Lotus är bäst
:mrgreen: :mrgreen: Lotus Elise är min drömbil!
Quote:
Det bör man göra med alla åsikter. I slutändan är det ens egna åsikter/upplevelser som gäller. Hade jag slaviskt följt de råd som ges på detta forum hade jag varit mycket fattigare och fortfarande otillfredställd. Man måste alltid bedöma åsikter utifrån ens egna värderingar.
Klokt uttryckt, Bill. Det är det egna musikintresset som ska tillfredsställas, inte någon annans.

JohanR

PostPosted: Thu Jan 29, 2009 14:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Bill: Intressant att du är så säker på att du inte hade uppskattat den anläggning som de ev. råd du fått här skulle lett fram till.
Ja visst är det intressant :-)

Nu ber jag mycket sällan om råd för egen del, men jag ser ju vad andra får för råd när det gäller tex fördelningen av resurser i olika ändar av återgivningskedjan. På senare tid har dock source first-principen luckrats upp lite där tankegångarna (som jag själv hävdat i åratal) om huruvida man ska bygga sig en optimal anläggning inom ett visst prisspann - och vara nöjd med den under lång tid. Eller om man tänker bygga vidare och börjar med bästa tänkbara källa och lite skrot efter.

En annan princip som jag inte skriver under på är att bara det svänger som sjutton så kan det i övrigt låta hur som helst. Alltså typ Klimax DS / Intek / Kan. Nu har jag iofs aldrig lyssnat på just den kombinationen men jag vet hur ett par Kan låter (*ryser*) och jag kan definitivt tänka mig totalt sett bättre låtande kombinationer för samma summa - oavsett om jag tänker uppgradera eller inte. Om sedan DS´en gör att det svänger och det är lättare att följa melodin, det bryr jag mig inte om.

Så, jo, jag balanserar råd och åsikter härifrån med mina egna önskemål om hur det ska låta!

/ B

PostPosted: Thu Jan 29, 2009 15:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Quote:
På forumen saknas nog för det mesta denna agenda vilket torde borga för bättre råd i den meningen att det normalt inte finns några hakar vad gäller rådgivarens egna ekonomi. Olika
Mja, bortsätt från att endel har en förmåga att vilja försvara sina inköp även om det någonstans finns en röst i deras huvuden som ropar att det kanske inte var så genomlyckat som man hoppades...

Sen får man ju tänka på dom stackars journalisterna, jag menar det är en omöjlig uppgift att sätta ihop ett optimalt 100000 kr paket utan att få åtminstånde ett lastbilsflak ruttnatomater parkerat på redaktionen...

Som en lite parantes måste jag säga att vi utsätter oss för både ett billigt och dyrt intresse, jag menar 100.000 är känns ju både som en gräns som är lätt att spräcka, samtidigt som man kommer väldigt långt på det. Skulle vi istället säg samla på lotusar (eller jänkare för den delen), så får man nog inte ens en "instegsmodell" för de summan...

/A

PostPosted: Thu Jan 29, 2009 18:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stephan wrote:
Jag tycker oxå att det är intressant att läsa hur människor som har helt andra värderingsgrunder resonerar runt olika saker.
Detta gör att man får möjlighet att se sina egna värderingar i ett nytt perspektiv. På så vis kan HFM vara lite läsvärd.
Jo jag håller med dig, man kan ju få inspiration från många källor och det är ju alltid kul att få lite ny input. Sådan input kan ju komma från många källor, som tex detta och andra forum (gillar personigen även Naims forum), hifi tidskrifter eller guide-lines som tex source first och tune-dem. Sedan tycker väl jag också att det handlar rätt mycket om tycke och smak, dvs man uppskattar kanske lite olika saker. Så personligen tycker jag att ett öppet sinne är en bra början.

Att tillämpa tex source first eller tune dem fanatiskt som om det vore en religion funkar i alla fall inte för mig, men för de som kommit fram till att det är deras melodi (!), ja de är säkert lyckliga med sitt system de också. Det behöver dock inte betyda att de har mer rätt än den som hellre kör med tex ett system bestående av bara Majik-prylar (istf tex Akurate källa och högtalare för en tusing).

Så i samma veva så får jag hålla med HardcoreLinnie, det är "intressant" att Bill har inte tycker riktigt likadant som vissa andra, så man kanske ska titta lite närmare på vad han gillar och kanske kan man lära sig eller hitta ngt spännande i hans preferenser också?

"Där alla tänker lika, där tänks det inte särskilt mycket"

PostPosted: Thu Jan 29, 2009 21:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
..."Där alla tänker lika, där tänks det inte särskilt mycket"
Ähh, Plattitydsamba!
Det är ju faktiskt möjligt att bygga idéer som man bygger hus, idé läggs till idé till ett mer heltäckande idékomplex. Det behöver inte betyda att man måste käbbla o varje självklarhet och inte heller att alla idéer är lika mycket värda!

Just idén att det inte finns rätt och fel när det gäller hifi ämnad för musikåtergivning tycker jag är absurd. Det är klart det finns bättre och sämre. Vad som är bättre resp. sämre kan man tvista om, men man kan väl med fog hävda att det som är mer troget originalet i någon mening också i den meningen är bättre. Det finns nog olika brister i olika apaprater, som man kan störa sig olika mycket och därför tycka att en kompromiss är bättre än en annan av den anledningen. Pratar man hifi som ett intresse man kan utöva så finns det helt klart ännu fler olika aspekter och ingen bör någonsin klandras för att denne föredrar att vara intresserad av hifi på ett sätt så att bättre för den är sämre för någon annan, men pratar man just hifi för musikåtergivning d.v.s. att musiken och dess innehåll, framförande och form skall återges så väl som möjligt då är man inne på ett område inom hifi där det definitivt finns bättre och sämre. Visst man kan kombinera två (rimligt goda, men klart bristfälliga) apparater så att de framstår som att de ger en trovärdig återgivning, även musikaliskt, men ersätter man den ena med en bättre apparat så blir just musikåtergivningen (begripligheten för det som återges) också bättre även om kanske totalens trovärdighet inte längre är densamma d.v.s. att trovärdigheten i återgivningen är inte känns lika helgjuten.

För att återgå till paket 100.000kr; Kablar för 14000kr till en signalkälla för 12000kr är idioti (hur man än fördrar att se på hifi utom möjligen om man specifikt är intresserad av just kablar för hifi)! Likaså högtalare för >50000 i ett sådant paket idioti om man är ute efter maximal tillgång till den musikaliska information som ligger lagrad i de fonogram som skall återges. De resterande 50000kr räcker helt enkelt inte för att förse dessa dyrgripar till högtalare med nog mycket av denna musikaliska information. Man har helt enkelt tappat bort för mycket redan i elektroniken.

EDIT: Fick ett präktighetsinfall :|

PostPosted: Thu Jan 29, 2009 23:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu finns det en Karik till salu för 2000:- den är garanterat bättre än CD5i, koppla på en Majik-I av den gamla sorten, fanns en för 1500:- för ett par dagar sedan och sen ett par Keilidh på det för, säg 3000:- Kablar hittar man för max 1000:-

Voila! ett bättre system, ganska mycket billigare. :D

PostPosted: Fri Jan 30, 2009 00:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
... Det behöver inte betyda att man måste käbbla o varje självklarhet och inte heller att alla idéer är lika mycket värda!

Just idén att det inte finns rätt och fel när det gäller hifi ämnad för musikåtergivning tycker jag är absurd. Det är klart det finns bättre och sämre. Vad som är bättre resp. sämre kan man tvista om, men man kan väl med fog hävda att det som är mer troget originalet i någon mening också i den meningen är bättre. Det finns nog olika brister i olika apparater, som man kan störa sig olika mycket och därför tycka att en kompromiss är bättre än en annan av den anledningen. Pratar man hifi som ett intresse man kan utöva så finns det helt klart ännu fler olika aspekter och ingen bör någonsin klandras för att denne föredrar att vara intresserad av hifi på ett sätt så att bättre för den är sämre för någon annan, men pratar man just hifi för musikåtergivning d.v.s. att musiken och dess innehåll, framförande och form skall återges så väl som möjligt då är man inne på ett område inom hifi där det definitivt finns bättre och sämre. Visst man kan kombinera två (rimligt goda, men klart bristfälliga) apparater så att de framstår som att de ger en trovärdig återgivning, även musikaliskt, men ersätter man den ena med en bättre apparat så blir just musikåtergivningen (begripligheten för det som återges) också bättre även om kanske totalens trovärdighet inte längre är densamma d.v.s. att trovärdigheten i återgivningen är inte känns lika helgjuten.

För att återgå till paket 100.000kr; Kablar för 14000kr till en signalkälla för 12000kr är idioti (hur man än fördrar att se på hifi utom möjligen om man specifikt är intresserad av just kablar för hifi)! Likaså högtalare för >50000 i ett sådant paket idioti om man är ute efter maximal tillgång till den musikaliska information som ligger lagrad i de fonogram som skall återges. De resterande 50000kr räcker helt enkelt inte för att förse dessa dyrgripar till högtalare med nog mycket av denna musikaliska information. Man har helt enkelt tappat bort för mycket redan i elektroniken.
Jag håller inte alls med.

1) För att ta det sista först. Priset har inget med prestandan att göra. Alla produkter befinner sig i olika utvecklingsfaser, bland annat beroende på teknologi, materialutveckling och liknande. OM bara CD12 och Sneaky hade funnits i Linns sortiment, hade det då varit absurt att rekommendera Sneakyn till en Klimax Control/Klimax Solo/Komri? Det håller helt enkelt inte att diskutera priser, i så fall finns det inget att diskutera, det är bara att köpa dyraste signalkällan, koppla denna till den dyraste förstärkning man har råd med osv.

2) Du tar det för självklart att just din tolkning av vad "bättre" är, är just vad som gäller rent allmänt. Tro mig, det gäller i alla fall inte för mig. För mig ligger "begripligheten" inte bara i att höra vad musikerna spelar och vad de vill säga med sin musik, det ligger också i att musiken presenteras på ett sätt som låter verkligt och levande. Lyssnar jag tex på en P3 Live-spelning vill jag gärna ha en "vara-där-upplevelse". I jämförelse då med att "förstå" vad musikerna spelar så gör jag en kompromiss som passar mig. Säkert passar den inte dig, men det är en annan sak. Men det betyder inte att jag, eller du, har mer "rätt" i vad som avses med god återgivning.

Ingen ljudanläggning i världen klarar av att återge verkligheten. Alla anläggningar eller enskilda apparater är en kompromiss i något avseende. Och vilka tillkortakommanden vi accepterar, DET är i högsta grad individuellt. Det beror på preferenser hur vi vill lyssna (tex aktivt med rejäl volym eller som lågt ljudande sällskap till andra aktiviteter), hur mycket pengar vi kan tänkas spendera, hur mycket vi är villiga att forma vår närmiljö, vilken musiksmak vi har osv.

"Bättre" är inte alltid bättre för alla.

/ B

PostPosted: Fri Jan 30, 2009 10:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:

Just idén att det inte finns rätt och fel när det gäller hifi ämnad för musikåtergivning tycker jag är absurd.

Vad som är bättre resp. sämre kan man tvista om,

Det finns nog olika brister i olika apaprater, som man kan störa sig olika mycket och därför tycka att en kompromiss är bättre än en annan av den anledningen.

Likaså högtalare för >50000 i ett sådant paket idioti
De tre övre citaten från ditt inlägg motsäger ju sig själv. Först finns det rätt och fel och sedan är det en fråga om tolkning och personig smak. Så jag lite svårt att egentligen greppa vad du vill säga och därför kan jag inte kommentera det.

Ditt senare citat ser jag inte vitsen med. Men visst, tycker du att alla som har en åsikt som avviker från din är idioter, jag då får du väl tycka det..... och tycker du att kvalitet mätas i kronor så är du ju fri att ha den åsikten.......

Anser du att alla här på forumet som inte har fördelat sin hifi-budget på samma sätt du också är idioter? Och kanske även Tonläget som tex har satt ihop sitt "idiotiska" Majik system bland systemförslagen?

PostPosted: Sat Jan 31, 2009 15:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
hardcorelinnie wrote:

Just idén att det inte finns rätt och fel när det gäller hifi ämnad för musikåtergivning tycker jag är absurd.

Vad som är bättre resp. sämre kan man tvista om,

Det finns nog olika brister i olika apaprater, som man kan störa sig olika mycket och därför tycka att en kompromiss är bättre än en annan av den anledningen.

Likaså högtalare för >50000 i ett sådant paket idioti
De tre övre citaten från ditt inlägg motsäger ju sig själv. Först finns det rätt och fel och sedan är det en fråga om tolkning och personig smak. Så jag lite svårt att egentligen greppa vad du vill säga och därför kan jag inte kommentera det.

Ditt senare citat ser jag inte vitsen med. Men visst, tycker du att alla som har en åsikt som avviker från din är idioter, jag då får du väl tycka det..... och tycker du att kvalitet mätas i kronor så är du ju fri att ha den åsikten.......

Anser du att alla här på forumet som inte har fördelat sin hifi-budget på samma sätt du också är idioter? Och kanske även Tonläget som tex har satt ihop sitt "idiotiska" Majik system bland systemförslagen?
Jag tycker nog att jag motiverade mig redan i ursprungstexten. Att vi har olika åsikter har jag f.ö. redan noterat. Man är väl inte med nödvändighet idiot bara för att man gör något som i någon mening är idiotiskt. Det är nog troligare att man gör det p.g.a. att man har en annan målsättning (än den jag tydligt redovisade) alternativt p.g.a. okunskap.

Post new topic  Reply to topic  [ 125 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 59 Next

All times are UTC+02:00