selleri.de https://www.selleri.de/ |
|
Passion eller affärer ? https://www.selleri.de/viewtopic.php?t=5126 |
Page 3 of 4 |
Author: | sportbilsentusiasten [ Fri Dec 19, 2008 22:27 ] |
Post subject: | Re: Passion eller affärer ? |
Lejonklou wrote: Det är möjligt att jag av vissa betraktas som en förrädare, då jag tidigare har arbetat för en Linn-åf, gått flera kurser hos Linn, startat nätets första Linn-forum (topica) och talat mig varm för Linn och Tune Method i många år. Sedan börjar jag helt plötsligt konstruera egna alternativ och vänder mig direkt till deras kunder, med samma argument och demonstrationsmetoder som Linn har utvecklat. Kort sagt: Vissa tycker nog att jag huggit dem i ryggen och åker snålskjuts på deras idéer och den marknad de har byggt upp. Det finns ingen annan tillverkare som vänder sig direkt till Linnentusiaster och säger att produkterna är utvecklade med Tune Method. Vad gjorde Linn med Naim? Först var de bundisar LP12/Naimstärkare/Linnburkar - o sen startade de tillverkning av egna stärkare o VIPS när de inte behövde Niam längre var det "kriget". Eller när Ivor tog en Ariston (eller Thorens) o kopierade konceptet i princip rakt av o VIPS var LP12 var född. Visserligen tunad/tweakad för max musikalitet men grundkonstruktionen är inte från Linn inte. |
Author: | Ayn [ Fri Dec 19, 2008 22:31 ] |
Post subject: | Re: Passion eller affärer ? |
Pär wrote: Detta var ett direkt citat från en försäljare när jag köpte min majik ds. ![]() |
Author: | Pär [ Fri Dec 19, 2008 22:37 ] |
Post subject: | Re: Passion eller affärer ? |
Jag tycker att forum är kanon. När jag skule köpa värmepump till min nya villa så bestämde jag mig för att gå med i ett värmepumps forum. Hade ingen aning om vad som var bra eller vad man skulle köpa. Efter nån månad så hade jag bättre koll. Pratade med många privatpersoner som hade olika erfarenheter av olika märken. Till slut efter ett halvår kunde jag bilda mig en egen uppfattning om vad som var bra och mindra bra. På samma vis har detta forum hjälpt mig många gånger. Det jag menar är att vem tror på allt man läser i ett forum ? Det gör nog inte ens kalle anka. Men de flesta har egen hjärna och kan snart bilda sig en egen uppfattning om saker och ting. |
Author: | cortina [ Fri Dec 19, 2008 23:09 ] |
Post subject: | Re: Passion eller affärer ? |
Jag tycker detta verkar klart intressant.. Min bild av det hela: Linn av idag är ett betyddligt större företag än när man började (med utv. av LP12 och samarbetade med Naim etc.) Därefter har man växt såväl i utvecklingsorganisationen, dyr egen tillverkningssutrustning men säkert nog så mycket inom marknadsorganisationen. Dessa underhåller och motiverar såväl det egna återförsäljarnätet (för att de ska tillbringa den mesta av sin tid att sälja just Linn och inse att det är det som gör att de ska tjäna mest med pengar); konsumenterna direkt (samt media för att de ska ha en positiv uppfattning om Linn och därmed ge positiva omdömen). Allt detta kostar STORA pengar vilket fungerar så länge de har STORA marginaler på sina produkter. Visst satsas det mycket på utveckling, men priset sätts så högt de kan utöver vad de "måste" ta utan att riskera tappa för många av tilltänkta kunder. Och idag (framförallt fram till den senaste prissänkningstrenden) var det de med rejält med pengar och ett tämligen stort musikintresse. Alt. de med normalt med pengar och ett VÄLDIGT stort intresse. (Mer och mer verkar de dessutom riktat sig mot rika livsnjutare som utöver fin bil, båt och designgrejer även bör uppmärksammas att de bör förgylla sin tillvaro med det värsta i stereoväg.) Så länge återförsäljarna tar in andra dyra märken (läs märken med stora organisationer/omkostnader) och Linn känner att de har en bra relation med butikerna så är konkurrerande märken bara ett tecken på Linns självförtroende/styrka. Men då det kommer in duktiga entusiaster som utvecklar produkter men samtidigt uppenbart inte är beroende av stora marginaler på sina produkter så är det ett klart hot då målgruppen till stor del är densamma och dessutom tämligen begränsad: Även om Lejonklous produkt är "billig" så riktar den sig inte till de som vanligen handlar stereopaket på Elgiganten eller OnOff. Ifall köparen nöjer sig med att köpa en (otvivelaktigt bra) DS-spelare av Linn ("source first") men sen väljer ett billigt men i stort sett likvärdigt försteg av icke-Linn och möjligen även ett begagnat slutsteg/högtalare eller t.o.m. icke-Linnprodukt (100% Linn-hela-vägen är ju redan brutet iom försteget.. och ju längre ner i kedjan ju mindre "fara" med icke-Linn (undrar varför Source first tonats ner mer och mer...) så försvinner en stor del av marknaden för butiken och Linn. (Sen kan de ju fundera kring om Lejonklou även tänkt utveckla t.ex. slutsteg. Då har de verkligen en konkurrent i huset.) Och hur länge tar det innan den digitala tekniken mognat så pass att de som ligger i fronten bara är snudd på marginellt bättre än japanska massprodukter. Kan man ta ut 140' för toppmodellen då? Säkert flera år bort ännu, men what if? Men huruvida Linn centralt agerar i denna fråga har jag ingen aning om (Och skulle de göra det officiellt vore det oerhört klantigt). Inte för att jag är inne i butiker ofta, men jag inbillar mig att de inte säljer system så värst ofta dvs att de är beroende av hög vinst per såld vara. De butiker som kämpar ekonomiskt är kanske mindre benägna att ta risker med att ta in bra produkter med låg marginal. Visst retar man upp en del kunder, men alternativet kanske upplevs som värre. |
Author: | ed [ Sat Dec 20, 2008 08:00 ] |
Post subject: | Re: Passion eller affärer ? |
griedl wrote:
|
Author: | henriklh [ Sat Dec 20, 2008 12:48 ] |
Post subject: | Re: Passion eller affärer ? |
cortina wrote: Min bild av det hela: (...) Visst retar man upp en del kunder, men alternativet kanske upplevs som värre. |
Author: | pekka71 [ Sat Dec 20, 2008 13:17 ] |
Post subject: | Re: Passion eller affärer ? |
Problemet med selleri för försäljare ar att kunden blir mera medveten om produkters svagheter och fördelar, och det gör det svårare att sälja vissa saker Om kunden inte vet något alls blir det mycket lättare för säljaren att sälja sin grejer och tala om för kunden att "så här ligger det till" och kunden har ingen egen uppfattning i frågan Det konstiga är att man borde vara glad över att folk hippar ett märke som Linn på ett forum vilket ger gratis reklam för produkten, ibland kan man nåstan få känslan att man är rädd för att "saningen" ska komma fram därför vill man inte ha folk skrivande Bara en sån sak att Linn inte skriver ut vad de fixar i sina firmeware tycker jag är mycket dåligt |
Author: | Linncredible [ Sat Dec 20, 2008 14:02 ] |
Post subject: | Re: Passion eller affärer ? |
I denna nisch av hifi-branschen liksom i många andra branscher har ju internets existens betytt en ganska stor omställning - om inte annat att kraven på säljare etc ökar i och med att kunden enkelt har tillgång till betydligt större informationsmängder än tidigare och därmed har möjlighet att bygga upp egen kunskap på ett annat sätt än tidigare. Att från en handlare bemöta detta med att folk som skriver på forum etc är "töntar" känns oerhört oseriöst, närmast obegåvat. En parallell kan ju göras till läkare som idag får möta patienter som är oerhört mer pålästa än för 10-15 år sen - tack vare nätet inkl forum mm. Om jag hörde talas om en läkare som pratade om att "dom som skriver på t ex netdoktor.se är töntar" skulle jag definitivt förlora allt förtroende för den läkaren och inte besöka honom. I Linn-caset handlar det ju ofta om rätt stora ekonomiska investeringar - på vilket sätt skulle det vara löjligt att engagera sig, läsa på och diskuteras sig fram till "största möjliga prestanda per krona"? Invändningarna får nog bli lite mer specifika och sakliga än så känns det som... |
Author: | cortina [ Sat Dec 20, 2008 14:41 ] |
Post subject: | Re: Passion eller affärer ? |
henriklh wrote: Men jag har på något sätt svårt att föreställa mig att Linns styrelse (eller vilka som nu bestämmer högst upp i organisationen) sitter och grubblar på en svensk tillverkare som kan räkna sin produktion i hundra- eller kanske till och med tiotals exemplar? ![]() |
Author: | ed [ Sat Dec 20, 2008 14:45 ] |
Post subject: | Re: Passion eller affärer ? |
Visst kan dom vara oroade men man säger aldrig något sådant direkt till kund. |
Author: | Stephan [ Sat Dec 20, 2008 16:58 ] |
Post subject: | Re: Passion eller affärer ? |
Jag tror att det finns många facetter på den här frågan. 1: Kikkin (vi antar att den är i paritet med Akurate Kontrol) är inte bara en potentiell konkurrent utan den gröper ur realvärdet på Akurate Kontrol och Majik Kontrol. Anta att du som försäljare har demonstrerat och sålt en Akurate Kontrol för 50kkr till en av dina trogna och fattiga kunder, 3 månader senare dyker det upp ett försteg som kostar en åttondel men har samma ljudkvalitet. Som säljare måste det ju närmast kännas pinsamt att gå ut med detta. Hur skall kunden nästa gång kunna lita på att slutsteget för 30kkr inte blir utkonkurrerat av ett annat slutsteg för 5kkr. Det blir en sorts förtroendekris mellan handlare och kund. Som säljare kan man därför reagera med att försöka tona ner tex Kikkin 2: Forumsidor som Selleri överröser oss intresserade med en enorm informationsmängd, som entusiast och trogen forummedlem har man ofta en kunskapsnivå som är i paritet med eller till och med betydligt större än Linnhandlaren där man köper sina grejor. Detta är egentligen inget problem kan man tycka. Men för en försäljare som inte kan hantera att kunden är väldigt påläst och vet mer än han själv gör så är det förstås en försvarsmekanism att dumförklara internetforum. 3: Linn är ett av få HiFi-företag som har en grymt trogen skara kunder och dessutom inte varit fullt konkurrentutsatt förrän nu. De har konkurrerat med en egen filosofi. Ingen annan tillverkare har öppet använt samma filosofi förrän nu (detta kan jag i och för sig tycka är väldigt märkligt men så är det faktisk, Naim har ju PRaT men det är inte riktigt samma). Alltså är det först nu som de blir utsatta för konkurrans, enligt deras egen ljud-filosofi så är Kikkin lika bra som AK. Hur hantera detta? Man har ju lärt upp alla sina kunder att utvärdera musikanläggningen och välja det som låter bäst. 4: Linn har av tradition haft ett väldigt bra och stabilt andrahandsvärde. Detta har varit en av deras konkurrensfördelar. Senaste åren har det skakats om rejält, delvis av ny teknologi men också av överprissatta produkter, Kikkins pris skapar förstås ett stort frågetecken över hur mycket luft som finns i Linns prissättning. detta var allt jag kunde komma på... |
Author: | sportbilsentusiasten [ Sat Dec 20, 2008 17:44 ] |
Post subject: | Re: Passion eller affärer ? |
Njae, som jag tidigare skrivit man kan inte jämföra Kikkin o Akurate Kontroll rakt av. Kikkin har tex inget phonosteg (8k eller nåt extra) samt saknar en massa funktioner&fjärr. Enda riktigt relevanta jämförelsen är ju om Fredrik gör en mångingångförsteg med inbyggt phonodel, eller hur? Hur bra skulle den bli till vilken kostnad... Och när det gäller andrahandsvärde och att hantera kundproblem som uppstår, är ju samma sak VARJE gång Linn släpper en ny produkt som spöar den gamla. du sjunker värdet på de gamla. Speciellt då nya produkten är billigare. Så exakt VAD skulle vara skilnaden nu med Kikkin? Utvecklingen går frammåt. BRA handlare drar nytta av Kikkin och säljer en dyrare källa till samma totalpris. OCH FÅR EN NÖJDARE KUND då prestandan ökar till samma pris. Eller kan ge kunderna bra prestanda till lägre pris... = ger ju uppenbara tillfällen till ÖKAD försäljning!!! Sämre handlare klagar/mörkar o tappar business då kunderna genomskådar dom. |
Author: | HCL [ Sat Dec 20, 2008 18:14 ] |
Post subject: | Re: Passion eller affärer ? |
Stephan wrote: ... Bortsett från att Kikkin erbjuder väldigt bra prestanda för priset. Man får ändå insé att det är en annan sak att göra en volymkontroll än ett komplett försteg, med andra div. features. Jag tycker den i all sin enkelhet är en intelligent produkt, väldigt nischad, men ändå. Om Linn inte kan göra samma sak till motsvarande pris så beror det antingen på att Lejoklou helt enkelt kan bättre eller på att de med åren dragit på sig dödkött i organisationen som kostar eller så är det så att Lejonklou helt enkelt inte inser vad hans tid är värd (kan vara en kombination av ovanstående). Jag kan tänka mig att det ibland kan finnas fog för viss kritik från de etablerade delar av en bransch när det dyker upp nya kaxiga (jag menar inte att just Lejonklou skulle vara speciellt kaxig för det tycker jag inte att han är) delvis p.g.a. att nykomlingarna tenderar att överförenkla problematiken och av ren okunskap bara ser till de egna företrädena och i samma veva missar de egna bristerna. Det behöver inte betyda att det nya man kommer med behöver vara fel, bara att man i all sin nya visshet missar att de etablerade också sitter på betydelsefulla erfarenheter (som nykomlingarna senare också inser). Det verkar som att just Linn själva var just ett sådant företag när de började! Just Lejonklou har uppenbarligen respekt för Linns kunnande, men försöker göra sin egen grej och muta in sin egen nisch. Starkt, tycker jag! Att försöka sätta käppar i hjulet för nykomlingarna istället för att värdera och ta till sig det nya tycker jag dock verkar korkat. |
Author: | Stephan [ Sat Dec 20, 2008 23:42 ] |
Post subject: | Re: Passion eller affärer ? |
När det gäller överprissatta produkter så tänkte jag nog mest på Keel. Men även Unidisk1.1 och 2.1 som går för en tredjedel av nypriset idag. Jag har alltid upplevt Akurate Kontrol som överprissatt (kan förstås inte "bevisa detta") Att frisläppa Akurate CD ett halvår före Akurate DS kändes oxå lite cyniskt. När man släppte den så måste Linn varit medvetna om att denna produkt skulle vara omodern inom ett år. Jag kanske tänker lite fel i denna fråga.. men på något sätt vill man ju att en pryl för 60-100kkr skall ha ett bestående värde i mer än 1-5 år. Det skall finnas någon sorts produktvård eller uppgraderingsbarhet eller nåt inbyggt i produkten. Fast det är kanske utvecklingen som gått väldigt fort... Jag tänker nog fel...Produkterna kanske inte är överprissatta, men de har en betydligt högre avskrivningstakt än jag är van vid med Linn. När det gäller Akurate Kontrol så vet jag att det är lite fel att jämföra den med Kikkin. Men Linn har inget billigare försteg som låter lika bra, att de sedan valt att fylla det med lull-lull är ju deras huvudvärk. Det finns säkert försteg från Sony för 3000kr som har fler finesser än Akurate Kontrol. Men man skulle knappast välja Sonyn för det. Skall du ha samma ljudkvalitet som Kikkin så måste du gå upp till 50kkr i Linns sortiment. Lite flummigt på lördagskvällen.... |
Author: | HCL [ Sun Dec 21, 2008 11:20 ] |
Post subject: | Re: Passion eller affärer ? |
Stephan wrote: När det gäller överprissatta produkter så tänkte jag nog mest på Keel. Stephan wrote: Att frisläppa Akurate CD ett halvår före Akurate DS kändes oxå lite cyniskt. När man släppte den så måste Linn varit medvetna om att denna produkt skulle vara omodern inom ett år. Stephan wrote: Jag kanske tänker lite fel i denna fråga.. men på något sätt vill man ju att en pryl för 60-100kkr skall ha ett bestående värde i mer än 1-5 år. Det skall finnas någon sorts produktvård eller uppgraderingsbarhet eller nåt inbyggt i produkten. Fast det är kanske utvecklingen som gått väldigt fort... |
Page 3 of 4 | All times are UTC+02:00 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |