Pär wrote:
Men vad gäller då till tex komponent högtalrana med väggstativ basreflexporten hamnar ju bara några cm från bakväggen om man sätter upp dom på väggen med tillhörande stativ.
Magnus wrote:
När det gäller bakåtriktade element så gäller följande: "Så länge luften från det bakre
elementet har en fri passage med en area minst lika stor som membranets area så ger det
inga restriktioner i luftflödet."
Det Magnus citerar med flödet verkar rent intuitivt stämma och samma bör då gälla för portar. Vad gäller placering av högtalaren så är flödeskravet lätt att uppfylla, men det
optimala avståndet från vägg avgörs av hur högtalarens basåtergivning är formad. Både en sluten låda och en basreflex kan designas för placering nära vägg. Eller för placering långt ifrån vägg.
Eftersom det finns väggfästen för Komponent så hoppas jag att Linn har siktat på väggnära placering redan från början. Jag har själv för få erfarenheter av Komponent för att veta hur bra de fungerar på vägg. Någon som vet mer?
Det finns fördelar med placering långt ifrån vägg och därför är många moderna högtalare konstruerade för det. Men möbleringsmässigt tycker jag att det är mycket vettigare att sikta på att de ska stå mycket nära vägg. Som Isobarik, Sara och Kan!