sportbilsentusiasten wrote:
Allt i citatet är rätt förutom denna del.
Är som jag tidigare skrivit effekten som är avgörande för förmågan att acca, INTE vid vilket varv effekten utvecklas.
btw, w(2) är inte utväxling, det är vinkelhastigheten på de drivande hjulen.
Nu kan jag inte hålla mig längre, alla roliga bevis som här presenteras liknar ungefär alla bevis om att låg distorsion och många watt leder till välljud.
Men man blundar totalt för fakta i form av hörselintryck eller i detta fallet officiella accellerationssiffror. Härliga bortförklaringar som att "växellådan inte optimerad", eller "det låter dåligt illa men apparaten skall ju ha många watt och låg dist" enligt pappret.
Så många matematiska bevis som ämnar visa att effekt är saliggörande för accelleration, och så stor förvåning när verkligheten inte stämmer överens med detta.
Det är härligt att bortse från att det TAR TID att varva upp en motor från 0 till 7000 rpm, att motorn drar mer bränsle vid höga varv är för att de inre förlusterna och friktionskrafterna ökar med varvtalet och gör motorn mindre effektiv, att transmissionförluterna i växellådan ökar med högre varvtal.
Vid ju lägre motorvarvtal som kraft levereras ju bättre är det. (PUNKT)
Mina siffror (180k) ovan gäller en steglös automatlåda "aldrig växlar" utan låter motorn jobba på det mest effektiva varvtalet hela tiden. Ändå är bensinaren en hel sekund långsammare när den borde vara likvärdig..
Härligt att det krävs 56 sidor att bevisa något som vem som helst kan mäta. Vad kommer härnäst, bevis för att jorden är platt?