selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 16:18

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 184 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 513 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 07, 2008 12:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Puh! Nej jag menade 260 album men uppenbarligen hade jag snubblat på decimalen. Vad bra!

http://tinyurl.com/2b4nqy

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 19, 2008 17:16 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej

Jag försöker fundera ut om man kan använda MacOS helt och hållet till DS.

Jag har hittat ett rip-program: xACT
Twonkymediaserver är kompatibel med mac och ska funka med Linn.
Twonkymediaserver har jag provinstallerat Ett enkelt=superprimitivt webgränssnitt gör att jag kan spela filer på datorn.

Frågan är om man kan hitta något bra GUI till macen?

Jag ska erkänna att jag inte förstår ännu hur allt hänger ihop. Så om nån kunnig kunde redogöra vore jag (och andra?) tacksam.

Mina funderingar hittills:
UPnP = protokollstandard för styrning av mediamaskiner.

Twonkymediaserver hittar mediafiler i nätverket.

Sen behövs ett gui som styr mediaservern. Är detta allt?

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 20, 2008 23:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hos

http://www.cleverhome.com.au/products/L ... ayer.shtml

finns installationsmanual + spec.

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 22, 2008 14:06 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Finns det ingen annan än jag som funderar på/har köpt DS?

Är det ren av någon på forumet som har mac och inte gärna vill köpa Vista till sin mac?

I värsta fall får man bita i det sura äpplet och köpa XP eller Vista. Känns för karbbigt att köra två OS.

I manualen står " Leave the AFP and FTP/S tabs set to
‘Disabled’.

Jag vill ju att Nasen ska kunna kommunicera med våra macar och inte bara DS'en. Macen använder ju AFP. Men vad vet jag, det kanske inte är nåt problem.

Just nu är jag så ootroligt nöjd med akurate CD så enklaste lösningen är ju att sitta kvar med den. På något konstigt sätt blir man ändå mer sugen på uppgradering när man är riktigt nöjd!

EDIT: språkfel

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 22, 2008 14:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Patrik wrote:
Finns det ingen annan än jag som funderar på/har köpt DS?
Funderar, ja absolut. Skall bara ha råd också. :roll: Själv tänker jag köra den med Linux. Det går säkert på något sätt, förr eller senare. :twisted:
Patrik wrote:
I manualen står " Leave the AFP and FTP/S tabs set to ‘Disabled’. Jag vill ju att Nasen ska kunna kommunicera med våra macar och inte bara DS'en. Macen använder ju AFP. Men vad vet jag, det kanske inte är nåt problem.

Nej, det är helt säkert inget problem. DS:en kommer bryr sig inte om att NAS:en stödjer AFP. Det är bara en tjänst på en port som DS:en inte intresserar sig för. Skall inte ha några konsekvenser alls, om inte NAS:en i sig buggar...
Patrik wrote:
Just nu är jag så ootroligt nöjd med akurate CD så enklaste lösningen är ju att sitta kvar med den. På något konstigt sätt blir man ändå mer sugen på uppgradering när man är riktigt nöjd!
Japp! Visst är det så. Märkligt, men sant. :D

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 22, 2008 16:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag kör också Mac och slipper gärna Windows även om det nuförtiden är fullt möjligt att köra parallells via Bootcamp. Frågade Kalle specifikt om detta, men han erkände att datorlösningar inte riktigt var hans starka sida, utan hänvisade till deras expert John. Har dock inte fått tummen ur att fråga honom, men John har ju skrivit i denna tråd tidigare och kan kanske bidra med lite tankar och idéer!

PS iTunes funktion där man kan bläddra bland konvolut, får LINN gärna anamma i framtida versioner av GUI! DS

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 22, 2008 17:38 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Pediatrik wrote:
PS iTunes funktion där man kan bläddra bland konvolut, får LINN gärna anamma i framtida versioner av GUI! DS

Håller med! :D

Ett bra gui i Ipod touch vore inte heller dumt. Det finns visst nån javaprogrammerare som skriver ett Ipod gui för Transporter!

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 22, 2008 20:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det lär vara många som funderar. Jag har rippat drygt 300 skivor så här långt...

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 22, 2008 21:19 
Moderator
Moderator

Jag tror någon har bestämt sig för en DS av något slag =)

Vilket program använder du för att rippa?

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 23, 2008 11:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har kört EAC resp. Ripfactory. Ripfactory är klart smidigare samt att det oftast även hämtar konvolutbild. Man är tvungen att gulla en hel del med databasen också. Till det har jag använt Mediamonkey. Det är även lämpligt att installera en version av Twonky media någonstans så att man kan testa hur det blir när servern tolkar metadatat i de rippade filerna till sökbar info.

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 23, 2008 12:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Man är tvungen att gulla en hel del med databasen också.
Låter inte helt smidigt det där... Har du jämfört EAC vs Ripstation när det gäller slutresultatet, dvs hur filerna låter?! Linnofil upplevde ju en rejäl skillnad när han jämförde FLAC-filer rippade med EAC respektive ett annat okänt program:
Linnofil wrote:
The big thing for me, apart from the awesome DS performance, was that the files sounded so different! When I heard the big difference in the files (that was supposed to be the same) I realized that there is still a lot to learn in the area of playing files. Why is there a difference? Is it the compression to FLAC? Bug's in the FLAC software? What we didn't try (lack of time) was trying the WAV files before compression. That would have been interesting. Both software reported 100% correct rip. The EAC rip was much better!

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 23, 2008 12:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pediatrik wrote:
hardcorelinnie wrote:
Man är tvungen att gulla en hel del med databasen också.
Låter inte helt smidigt det där... Har du jämfört EAC vs Ripstation när det gäller slutresultatet, dvs hur filerna låter?! Linnofil upplevde ju en rejäl skillnad när han jämförde FLAC-filer rippade med EAC respektive ett annat okänt program:
Linnofil wrote:
The big thing for me, apart from the awesome DS performance, was that the files sounded so different! When I heard the big difference in the files (that was supposed to be the same) I realized that there is still a lot to learn in the area of playing files. Why is there a difference? Is it the compression to FLAC? Bug's in the FLAC software? What we didn't try (lack of time) was trying the WAV files before compression. That would have been interesting. Both software reported 100% correct rip. The EAC rip was much better!
Gjordes jämförelsen mellan de två programmen på samma dator?

/ B

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 23, 2008 12:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Gjordes jämförelsen mellan de två programmen på samma dator?
Samma dator, samma CD-läsare, filerna lagrade på samma disk. Jämförelsen gjordes på Tonläget med "Rodrigo y Gabriela" CD (debuten, med samma titel, fantastiskt bra!). Anders Simonsson, jag och 2 kunder (en passiv och en "i princip" passiv Sellerist) hörde alla samma sak, det var mycket tydligt. Jämför själva om ni är på Tonläget, Anders har säkert filerna kvar. Han kan säkert svara på vilket det andra programmet var också.

Själv känner jag att jag vill reda ut det här fullständigt innan jag ger mig på att rippa mina CD. Det kommer att ta ett tag innan jag köper en DS så jag har ingen brådska, andra får gärna göra misstag som jag kan lära mig av. Eftersom det finns tunedem så slipper jag göra misstagen själv!

Source first rules!

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 23, 2008 13:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jämförelsen gjordes inte mellan EAC och Ripfactory (har frågat Anders), men jag kommer givetvis inte ihåg vilket det andra programmet var. De som Linn rekomenderar om man inte har lust att ripp själv använder enl. Anders på Tonläget Ripfactory vilket borde borga för att även Ripfactory ger bra resultat. Jag har inte heller jämfört själv dock... Lite tid och många jämförelser att göra!

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 23, 2008 13:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Patrik wrote:
Frågan är om man kan hitta något bra GUI till macen?
Detta ser ut att funka: http://www.cidero.com/mediaController.html

Post new topic  Reply to topic  [ 184 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 513 Next

All times are UTC+02:00