selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 14:49

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 99 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 16, 2007 17:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Jag instämmer med Mikael2, det låter lika galet som värdelöst om det skulle göra någon skillnad vilka hårddiskar eller vad för dator man använder för att mata DS:en med ljudfiler. Förhåller mig skeptisk.
Nej, det är varken galet eller värdelöst. Konceptet fungerar! Ingen digital överföring är nog helt okänsligt för störningar men detta är betydligt mindre känsligt än ex avläsning av ljud-CD och överföring över SPDIF. Här är det ju så att DS buffrar så man behöver ju ingen klockning för hela kedjan s a s men TCP har ju möjlighet till omsändning och jag kan tänka mig att om antalet omsändningar ökar så får ju DS jobba mer = en försämring av ljudet. Samma sak om överföringshastigheten är för liten. Dom här skillnaderna Anders pratar om är väl ändå rätt små, vad man än har för grejer i nätverket så krossar ju Klimax DS alla CD-spelare vi har hört ? (Trådlöst ethernet skall väl kanske undvikas dock?)

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 16, 2007 21:35 
Site Admin
Site Admin

stefan wrote:
Ayn wrote:
Jag instämmer med Mikael2, det låter lika galet som värdelöst om det skulle göra någon skillnad vilka hårddiskar eller vad för dator man använder för att mata DS:en med ljudfiler. Förhåller mig skeptisk.
Nej, det är varken galet eller värdelöst. Konceptet fungerar! Ingen digital överföring är nog helt okänsligt för störningar men detta är betydligt mindre känsligt än ex avläsning av ljud-CD och överföring över SPDIF. Här är det ju så att DS buffrar så man behöver ju ingen klockning för hela kedjan s a s men TCP har ju möjlighet till omsändning och jag kan tänka mig att om antalet omsändningar ökar så får ju DS jobba mer = en försämring av ljudet. Samma sak om överföringshastigheten är för liten. Dom här skillnaderna Anders pratar om är väl ändå rätt små, vad man än har för grejer i nätverket så krossar ju Klimax DS alla CD-spelare vi har hört ? (Trådlöst ethernet skall väl kanske undvikas dock?)
Varför skulle ljudet försämras av en TCP retransmission? Du har din buffer, du fyller den. En TCP-retransmit är trafik precis som all annan, det handlar inte om felkorrigeringskretsar som behöver 'gissa' data eller liknande. Nu pratar vi dessutom om aspekter som har med nätverkskommunikation att göra, inte t.ex. olika hårddiskar.

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 16, 2007 21:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu har jag inte gjort denna jämförelse, men om ljudkvalitén varierar något beroende på dator/hårddisk kan det väl tänkas bero på exempelvis hur skräpig jorden i nätverket är?

Ifall det finns elektrisk kontakt mellan nätverksingångens jord och audiokretsarnas jord (vilket är troligt då de delar nätdel) så förefaller det helt naturligt att nätverkets störnivå kan påverka ljudet.

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 17, 2007 10:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
stefan wrote:
Ayn wrote:
Varför skulle ljudet försämras av en TCP retransmission? Du har din buffer, du fyller den. En TCP-retransmit är trafik precis som all annan, det handlar inte om felkorrigeringskretsar som behöver 'gissa' data eller liknande. Nu pratar vi dessutom om aspekter som har med nätverkskommunikation att göra, inte t.ex. olika hårddiskar.
Saken är attt Anders sa till mig att han bytte ethernetkabeln till DS och upplevde en smärre förändring till det bättre. Jag vet inte, jag bara spånar. Det du skriver stämmer ju. Kan bara konstatera att man får vara öppen för att allt möjligt kan inverka och att man kanske inte kan ge en tillfredställande teknisk förklaring på det.

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 17, 2007 11:15 
Site Admin
Site Admin

Javisst, man ska visserligen aldrig säga aldrig, men utan att även tillämpa ett någorlunda skeptiskt förhållningssätt hamnar man lätt i det här träsket.

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 17, 2007 13:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jo men alla var så snabba på att idiotförklara användandet av CD12 som transport in i en DS men nu verkar ju DS datatransport vara helt "shaky" eller? :wink:

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 17, 2007 14:05 
Moderator
Moderator

Mikael2 wrote:
Jo men alla var så snabba på att idiotförklara användandet av CD12 som transport in i en DS men nu verkar ju DS datatransport vara helt "shaky" eller? :wink:
Verkar den? Hur har du kommit fram till det? Om du haft möjlighet att testa Linns DS-produkter med olika varianter av matning, berätta gärna om de testerna och resultaten här. Det vore intressant.

Jag har en allmän uppmaning här till alla som spekulerar i prestandaskillnader på DS-produkterna beroende på vilken nätverkshårdvara som används, att faktiskt ta sig till en Linnbutik och själv undersöka detta. Om det, efter detta, kan konstateras att prestanda beroende på vilken övrig hårdvara som anväds, och dessa tester visar sig vara upprepningsbara, vore det självfallet mycket intressant att ta reda på teorin varför man får det resultatet. Själv är jag mycket nyfiken, men vill inte gärna att sanningar spekuleras fram.

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 17, 2007 17:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Demade Akurate CD --> Akurate DS --> Klimax DS o visst är hiarkin just så!
Vart hamnar CD12? Har inte hört skillnaden på Akurate CD - CD12, det var så länge sedan jag lyssnade på CD12.

/Teuvo
per wrote:
Mikael2 wrote:
Verkar den? Hur har du kommit fram till det? Om du haft möjlighet att testa Linns DS-produkter med olika varianter av matning, berätta gärna om de testerna och resultaten här. Det vore intressant.
Varför skulle man mata från CD12, jag kanske har missförstått allt igen.
Jag trodde att DS skulle ersätta just CD, som digital spelare?

/Teuvo

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 17, 2007 18:06 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

per wrote:
Mikael2 wrote:

.
Nej inte jag utan Tonläget med flera börjar påstå saker som inte känns bra för systemet.

Jag är motståndare till att öppna dörren för ormolja i datatransportkedjan till DS som nu pågår. Det är ju därför jag ifrågasätter om det verkligen kan uppstå skillnader pga av typ av hårddisk, typ av ethernetkabel eller typ av nätverkskort mm.
Antingen fungerar datatransporten till DS eller så gör den det inte. Att den gradvis kan försämras pga av felaktiga data ska väl inte kunna existera i systemet/konceptet?
Jordfel som stör i ethernet kan jag köpa då enheterna är ihopkopplade fysiskt och det kan ju vara det som orsakat skillnader mellan diskar/datorer. En dator/nätdisk kanske skräpar ned elnätet mer än en annan och försämrar förutsättningarna för DS, det kan jag också acceptera.
Jag ville dock helst slippa se diskussioner om ljudmässiga skillnader på Western Digital och Seagate men det kanske finns i blodet på oss audiofiler att testa såna detaljer :wink:

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 17, 2007 20:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mikael2 wrote:
Jag är motståndare till att öppna dörren för ormolja i datatransportkedjan till DS som nu pågår. Det är ju därför jag ifrågasätter om det verkligen kan uppstå skillnader pga av typ av hårddisk, typ av ethernetkabel eller typ av nätverkskort mm.
Antingen fungerar datatransporten till DS eller så gör den det inte. Att den gradvis kan försämras pga av felaktiga data ska väl inte kunna existera i systemet/konceptet?
Jordfel som stör i ethernet kan jag köpa då enheterna är ihopkopplade fysiskt och det kan ju vara det som orsakat skillnader mellan diskar/datorer. En dator/nätdisk kanske skräpar ned elnätet mer än en annan och försämrar förutsättningarna för DS, det kan jag också acceptera.
Jag ville dock helst slippa se diskussioner om ljudmässiga skillnader på Western Digital och Seagate men det kanske finns i blodet på oss audiofiler att testa såna detaljer :wink:
Om det är skillnad så är det väl högst väsentligt att det sprids samt att någon (Linn, handlarna el. vi) tar reda på vad det beror på så att det går att hantera.

Jag kan tänka mig att just jordrelaterade problem kan påverka, men dessa kan till viss del hanteras/minskas. Bäst vore det om apparaterna gjordes okänsliga för dyl. störningar i möjligaste mån! T.ex. är det nog lämpligt att ha koll på vilka faser server resp. DS ansluts till (samma eller olika[?] (troligen samma[!?] - måste testas) fas.

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 17, 2007 21:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ställ inte någon fråga av denna kaliber till Linns Helpline dock... svaren
lär bli väldigt P C och troligtvis intetsägande... Be att någon handlare
kollar med teknik-avd eller sina kontakter (om de inte har svaren själv).

/M

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 18, 2007 14:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Var nyss på T&T som hade Akurate DS inkopplat med Majik-I och Katan.

Det låter mycket bra, men sämre än Klimax DS(kanske inte helt oväntat..) Vet inte hur den står sig vid en direkt jämförelse med Akurate CD, skulle vara intressant att höra den jämförelsen.

Positivt att man ser låt/artistinformationen i Akurate DS display.

Mjukvaran känns tyvärr väldigt dålig. :(
Tänk om det kunde vara utvecklat som iTunes med Cowerflow så man bl a kan se albumomslagen och med den smidiga navigering bland låtarna/artisterna/albumen som iTunes har.
Mjukvaran är något som Linn helt klart måste utveckla. Spontant kan jag känna att Linn borde göra en egen fjärr för DS:arna med en skärm där man ser innehållet på sin disk. Jag vill iallafall inte behöva sitta med en laptop i mitt knä när jag sitter i soffan och väljer låtar.. :wink:

Kombinationen för mig personligen med LP12 och en DS känns helt klart lockande! :D

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 18, 2007 15:37 
Ny Medlem
Ny Medlem

Visserligen OT men man kan ju spekulera i att det även kommer att introduceras en Majik DS eller motsvarande på sikt (eller?). Någon som har tankar kring detta?

Det är ju trist att Linn inte uppdaterar sin hemsida. Nyheterna får man jaga från handlarna, Akurate DS finns ju ännu inte på hemsidan.

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 18, 2007 15:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

SnowBob wrote:
Visserligen OT men man kan ju spekulera i att det även kommer att introduceras en Majik DS eller motsvarande på sikt
Det lär det ju göra. Jag hoppas att det kommer en Classik DS också.

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 18, 2007 16:15 
Site Admin
Site Admin

SnowBob wrote:
Visserligen OT men man kan ju spekulera i att det även kommer att introduceras en Majik DS eller motsvarande på sikt (eller?). Någon som har tankar kring detta?
När jag pratade med Kalle på HF i samband med Klimax DS-demon lät det som att Majik DS kommer dröja ett tag innan den kommer. Sen spekulerades det en del om att nästa DS-variant efter Akurate blir nån form av allt-iett-apparat ("Classik DS"?), men det var som sagt rena spekulationer.
Quote:
Det är ju trist att Linn inte uppdaterar sin hemsida. Nyheterna får man jaga från handlarna,
...eller så får man sitta klistrad vid selleri 8)

Post new topic  Reply to topic  [ 99 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next

All times are UTC+02:00