Tänk vad en liten kommentar längst ned i en post kan vara provocerande och ge upphov till.

Det var inte min avsikt! Men, nu när vi ändå "är här"

så...
Jag kanske har nämnt detta tidigare, men jag hade en gång en god vän. Han hade ett öra för Linn (Lyssnat på mitt system!

) och ganska gott ställt. Runt -93 köpte han det bästa som fanns då (ej LP). Karik/Numerik/Kremlin källor (alla med trafo), Kairn(trafo), 3xKlout och Keltik. Endast den 4:e Klouten saknades för att bli "världsbäst" på Linnvis. Det var rätt smart (då) om man ville ha så bra musik som möjligt, och hade råd med det. (Dock svårinstallerat och känsligt.) När jag -95 köpte en Karik III med slimline Briliant till mitt dåvarande, mycket enklare system (Kairn m. trafo/LK280/Index II) så lät mitt system BÄTTRE än hans. Det var vi båda överens om. När han köpte sitt system var alla komponenter rätt beslut, men inte EFTER att det fanns bättre källor (för det medium ens musik är lagrat på) att tillgå. Det är
just precis därför man ska passa sig för att bygga baktunga system, de blir snabbt pinsamma... (Om de inte är det från början!)
Idag finns t.ex. Kairn(Brille)-Kollektor/LK140/Unik, som alla är bättre än mina dåvarande apparater. Jag ser absolut inget fel i att driva ett sånt system med Akurate CD eller Klimax DS. Faktum är att med ett sådant system kan man kunna böja alla SC-baserade system över knät, och bara smälla på! Jag har aldrig sett ett praktiskt exempel på när man kan bättra ett systems musikaliska prestanda genom att fördela budgeten "jämnt". Min princip är att spendera så mycket på källan som går, utan att det för den skull fattas pengar till någon komponent (för att få ihop 2 kanaler). Att bara ha råd med försteg och hörlurar kanske känns surt, men kan vara en OK kompromiss ett kort tag. Jag har kört LP12/Ittok/K9 in i en Sony "bergsprängare" på -80 talet (för att få råd med Ittok, istället för en Basikarm). Då kände jag ingen som hade ett bättre system än mitt! Miniminivån kanske går vid (old)Majik/5110. Så länge du har råd med det så bör man satsa allt på källan. Varje beslut måste baseras på vad som ger mest musik för pengarna. Ganska enkelt faktiskt. Men man måste se bortom prestigetänkande, bortom ens trånande efter exklusiva skrytmöbler med snygg finish.
I t.ex. Pekka71's fall, vad skulle vara det prestandamässigt smartare valet?
1:
Köpa Uni 1.1/5103/5125/LK100 för 72' och sälja SC/4x2250 för 65. Total utgift 7' Mycket bättre prestanda! Fortfarande aktiva Espek för att tillfredställa möbel/baslustar (även om Exotik/passivt är smartare för samma pengar). Efter detta skifte är det smidiga "normala" uppgraderingar, 5103 mot Exotik/Kinos, extra 5125, Espek mot Majik 140, akt filter etc.
2:
Behålla Uni SC och de 4x2250 (till akt 212). Köpa: 5125 (till akt.5120+Unik), 212+stativ+filter och Sizmik sub för 65'. Sälja Espek+filter för 15', det ger en total kostnad på 50'. Nästa uppgraderingssteg blir tungt t.ex. Uni 1.1 ev. med med Kinos/Kisto, eller var det ett till 2250 och Ak. 242 du tänkte på härnäst? Kan verkligen alternativ 2 vara värt 5-7 gånger mer pengar än alt. 1? Själv tycker jag det är värt MINDRE pengar eftersom det är MYCKET sämre! Det är här vi inte är överens... Testa gärna, om ni kan!
Varför skulle det vara så "grymt dyrt" att uppgradera från SC? (Även om du behåller all "playback".) Att fundera på att köpa 212/sub för samma pengar som en 2.1 kostar, som skulle göra större skillnad (via försteget på SC) tycker jag är lite underligt.
Hur man än vrider och vänder sig så gäller source first. Det går inte att komma ifrån. Du säger att du inte kan tänka dig att ha Kolektor/140/Unik till en 1.1 på längre sikt. Varför är ett "kostnadsmässigt balanserat" system OK att ha på sikt, men inte ett "prestandamässigt balanserat" system? Jag förstår det inte, rent logiskt. I alternativ 1 ovan har du i alla fall en massa bas att fylla rummet med, så det borde inte vara fel. Jag måste väva in "ickeLinn" värderingar och finish/möbelbegär för att få pengabalanserade resonemang att gå ihop. Jag tror att för många som fortfarande tänker pengabalanserat så finns det kvar en massa värderingar, från tiden innan de upptäckte Linn.
Läs bara vad andkan skriver, han har faktiskt testat! (Inte bara denna gång antar jag.)
http://forum.selleri.de/viewtopic.php?p=47412#47412
Jag hoppas inte Pekka71, Ulfb eller andra känner sig påhoppade, det var inte min avsikt. Jag vill bara förespråka det sunda i source first och säga att det är dumt att lägga till ett "men" efter en mening som: "Jag förespråkar gärna source first", det ska nämligen inte vara något "men" efteråt!

212:or är dessutom så bra att det kan bli SÄMRE med dem än med ett par enklare högtalare, om man bara har en SC som källa. Definitivt blir det svårt att få till. Lyssna bara på vad Hardcore sa, om när han testade med 242. 212 ska dessutom vara ännu känsligare för källan än 242, enligt Tonläget. SC/212? Tror inte på det...