selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue Jun 04, 2024 19:49

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 126 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 59 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Jul 11, 2004 15:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Dec 03, 2003 15:00
Posts: 202
Location: Uppsala
Det är gamla vanliga RB300 armen med en Audiotechnica AT95 pickup. Låter helt OK i väntan på pengar till en Adikt kanske, eller en 12a eller en Planar 5, vad vet jag? Spelaren har dessutom fått sitt uppgraderingskit, så den ska vara bättre än den som du övertog, om än inte lika repfri :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jul 12, 2004 15:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Dec 03, 2003 15:00
Posts: 202
Location: Uppsala
Ayn wrote:
Nu återstår bara att bygga upp vinylsamlingen igen 8)
Jag hittade Donald Fagens "Nightfly" och Peter Gabriels "So" i gott skick för tio kr/st på loppis härom dagen. Sånt gör att det inte känns särskilt betungande att börja om från början igen!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jul 12, 2004 15:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Mumerik wrote:
Ayn wrote:
Nu återstår bara att bygga upp vinylsamlingen igen 8)
Jag hittade Donald Fagens "Nightfly" och Peter Gabriels "So" i gott skick för tio kr/st på loppis härom dagen. Sånt gör att det inte känns särskilt betungande att börja om från början igen!
Finns massor av fynd därute och tyvär en del som e så dyrt så man knappt har råd att lösa dem men det är det värt :D .

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jul 12, 2004 17:39 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2785
Location: Uppsala
Mumerik wrote:
Ayn wrote:
Nu återstår bara att bygga upp vinylsamlingen igen 8)
Jag hittade Donald Fagens "Nightfly" och Peter Gabriels "So" i gott skick för tio kr/st på loppis härom dagen. Sånt gör att det inte känns särskilt betungande att börja om från början igen!
Två riktiga höjdarplattor :) Förstår att det inte känns så tungt då. "Walk between the raindrops" är ju bara så skön.


Top
   
 Post subject: Ode till en tolva
PostPosted: Thu Feb 10, 2005 13:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Dec 03, 2003 15:00
Posts: 202
Location: Uppsala
En nyfödd tolva i lönn står hemma och förgyller tillvaron för mig.
Varje gång jag lägger på en skiva blir jag överraskad över hur mycket spelglädje som finns i musiken. Mina tidigare källor har spelat samma låtar men utan förmåga att ge mig minsta vink om hur duktiga musikerna är och hur mycket det kan svänga. Samma sak på varje skiva, även på dom jag inte hört förut.
Jag har alltid tagit för givet att knepig och bra musik kräver många lyssningar och stort tålamod att förstå och börja tycka om men så är det inte längre. Ny musik sitter ofta som en smäck på första försöket. Antar att med tidigare källor har hjärnan behövt lägga behövt lägga pussel med ett reducerat antal bitar. Efter tillräckligt många lyssningar har hjärnan hört alla bitar så att pusslet kan läggas klart. En tolva däremot lägger pusslet själv på första försöket; koppla bort hjärnan och njut med hjärtat bara!

Kan man få sluta jobbet nu så man får åka hem och göra det som är viktigt här i livet?

/Mumerik, full av förundran.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 10, 2005 19:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
låt mig gissa att du köpte den i älvsjö ? :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 10, 2005 19:52 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2785
Location: Uppsala
Mumeriks tolva är sprillans ny och köpt från Ljudkompaniet...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 10, 2005 20:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
jaså :) ringde nämligen på en 5103a å han hade i princip just sålt en lp12a


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 10, 2005 21:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jul 13, 2004 07:58
Posts: 192
Location: Stockholm
Jepp, och den köpte jag :D
En halvgammal en med Basik Plus arm, K5 och Valhalla, men rel nyjusterad och ett lyft från min Rega P2.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 11, 2005 00:16 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2785
Location: Uppsala
Den ringde jag också på. Förstår att den gick snabbt dock, enligt honom hade en kille (alltså du bauta?) varit inne och tittat på tolvan medan en annan kille stod utanför och väntade på sin tur utifall det inte skulle bli nåt köp för den första... ;)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 11, 2005 00:19 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jul 13, 2004 07:58
Posts: 192
Location: Stockholm
Ja, jag hade tur och dök upp 10 minuter innan den andre... Han blev förm besviken, men sånt är livet. Missade själv ett par Tukan häromåret på liknande sätt, men det ledde mig till Katan istället :D


Top
   
 Post subject: The LP12 experience
PostPosted: Tue Feb 22, 2005 11:38 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Dec 03, 2003 15:00
Posts: 202
Location: Uppsala
Hade svår abstinens på hög volym igår kväll; de välkända överkänsliga grannarna gjorde att jag plockade fram mina gamla hörlurar för att få vrida upp volymen ordentligt trots att klockan var mycket. Körde en ZZ TOP-blend med Planet of women, Velcro fly, Delirious, Tush och La Grange på 12an. Bytte efter ett tag på skoj media till CD på den skruttiga DVD-spelaren: i introt på La Grange spelar en ensam gitarr och trummisen håller takten med snabba kantslag på virveln(?). LP12an gör att låten får ett ordentligt driv, gitarren ligger lite före slaget för att ösa på ordentligt. På DVDn däremot låter det som om gitarren och trummorna inte har med varann att göra. De spelar varsin låt men trängs på samma spår.
En annan rolig skillnad var att DVDn hade mycket bredare register än 12an. Basen var djupare och diskanten tydligare. Min billiga AT95 PU låter riktigt tunn i jämförelse men det spelar ingen roll. Eftersom DVDn inte kan hålla takten går den fetbort direkt. Sorce first fungerar!


Top
   
 Post subject: Re: The LP12 experience
PostPosted: Tue Feb 22, 2005 11:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Mumerik wrote:
Basen var djupare och diskanten tydligare. Min billiga AT95 PU låter riktigt tunn i jämförelse men det spelar ingen roll.
Spara ihop till en Adikt så behöver du inte känna några tveksamheter längre! När jag bytte till Adikt från min slutspelade K5-nål så var det banne mig som att få en ny skivsamling att upptäcka. :D


Top
   
 Post subject: Re: The LP12 experience
PostPosted: Tue Feb 22, 2005 12:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Dec 03, 2003 15:00
Posts: 202
Location: Uppsala
monkeydevil wrote:
Spara ihop till en Adikt så behöver du inte känna några tveksamheter längre! :D
Huvudet på spiken! Så länge jag kör med en enkel AT95 och ett klent LK100 och Katan på DIY-stativ så kommer jag ibland vara tveksam det förnuftiga i att ha lagt alla besparingar och lite till på en snordyr tolva.
Men Adikten ska vara på plats inom ett år och därefter ska bara resten justeras :lol:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 22, 2005 12:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Vad består tolvan av alltså?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 126 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 59 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited