selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 01:15

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Jul 23, 2007 14:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ok, nu äntligen ÄR det dags att tuna i göteborg.
Det skulle visst målas om barnrum mm mm...

Jag stoppade in 227 idag.
Ska fakiskt pröva med att tuna systemet med 227 (o basen upp 5dB) bara för att testa OM det ger annan högtalarplacering än med 221 o basen på "noll".
Sedan ska jag stoppa in 221 o kolla vilken som är bäst.

Dvs är högtalarplaceringen berorende på ESS mjukvara som har annat "sound". Höjjer basen då 227 är annorlunda i just basen :wink:

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 20, 2008 13:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har prövat Ess227 en dag nu och kanske är böjd att hålla med att musiken blir roligare med ess221, kommer prova lägga på den när mailboxen är fylld och se om det blir roligare. Ess227 låter vackert men jämfört med euroforin när jag packade upp 1.1:an så saknas det kanske något.. :)

Fredrik

PostPosted: Mon Apr 14, 2008 14:34 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag måste fråga. Ni som testat olika FW, förutom ljudet, hur fungerar 1.1:an i övrigt med olika FW; med avseende på fjärren, läsa och byta mellan olika slags skivor, osv?

Har silver fjärren, om jag använder fjärren för att mata ut, går det inte att mata in släden igen, spelaren måste startas om genom att stänga av strömmen. Och den vägrar läsa DVD-R skivor.

Liknelsen med Aston Martin kommer från BBC. Enligt BBC:s motorprogram, om man köper en engelsk bil typ AM för närmare 100 000 pund får man kanske räkna med lite drag i kupe'n och att alla elhissar inte fungerar och så.

PostPosted: Mon Apr 14, 2008 15:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

bofredrik wrote:
Liknelsen med Aston Martin kommer från BBC. Enligt BBC:s motorprogram, om man köper en engelsk bil typ AM för närmare 100 000 pund får man kanske räkna med lite drag i kupe'n och att alla elhissar inte fungerar och så.
Eller om man köper en välkänd skivspelare för 150 tusen så måste man även inhandla en rulle dubbelhäftande tejp för att inte av misstag få med sig filtmattan som då lätt sliter med sig nålarmen... :-)

/ B

PostPosted: Thu Apr 17, 2008 14:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

bofredrik wrote:
Jag måste fråga. Ni som testat olika FW, förutom ljudet, hur fungerar 1.1:an i övrigt med olika FW; med avseende på fjärren, läsa och byta mellan olika slags skivor, osv?

Har silver fjärren, om jag använder fjärren för att mata ut, går det inte att mata in släden igen, spelaren måste startas om genom att stänga av strömmen. Och den vägrar läsa DVD-R skivor.
Jag har inte märkt några konstigheter med varken 221 eller 227.
Jag kör för övrigt på 227 igen då den återger basgångarna tydligare.

Det låter som du har en VÄLDIGT gammal firmware och utan "DISK ReAD"? modifieringen som kom 2005?

Vet du hur du kollar din nivå?

Hälsningar
Fredrik

PostPosted: Fri Apr 18, 2008 08:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

fredrik wrote:
bofredrik wrote:

Jag har inte märkt några konstigheter med varken 221 eller 227.
Jag kör för övrigt på 227 igen då den återger basgångarna tydligare.

Det låter som du har en VÄLDIGT gammal firmware och utan "DISK ReAD"? modifieringen som kom 2005?

Vet du hur du kollar din nivå?

Hälsningar
Fredrik
Jag upplevde lite problem med fjärren i form av att släden låste sig ibland, vilket krävde att apparaten måste stängas av och startas igen. Detta fenomen verkar dock ha försvunnet (peppar-peppar). Troligen pga att jag trycker på knapparna i lugnare takt.
Annars känner jag igen många av inläggen i denna tråd. Efter att den första berusningen lagt sig började jag fundera i banor som "Var detta köp så smart, borde jag inte behållit Ikemin och köpt bättre förstärkare?", "Jag borde nog installera om subben och högtalarna", osv. :roll:
Så jag kollade upp mjukvaran, och det var 277. Efter byte till 221 var det "som att komma hem". Det lät roligt (=Linn :D :D ) igen. Och det där med att ny förstärkare och installera om högtalarna - glöm det.
Jag kan bara hålla med om att en kombination av det bästa från 221 & 227 vore optimalt. Men det kan kanske ha att göra med vilken version av 1.1 man har, så att senare versioner låter bättre med 227.
Det stora problemet är att jag inte kan läsa mina DVD-r skivor. (Mina DVD-r går dock att läsa på andra 1.1 maskiner. Men jag vet inte vad de har för mjukvara osv.)

Men att "kolla nivån" vad är det? Kan fredrik eller någon annan förklara.

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 18, 2008 16:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Med nivån menar nog fredrik programvaruversionerna - och de har du redan koll på.

Håller med om att 227 låter tydligare men 221 spelar bättre. Läsning av DVD-R påverkas dock inte av detta. MECH-programvaran är den enda som gör det, senaste version är 03.04.

Vad gäller funktionalitet har jag aldrig stött på några problem med 221 kontra 227 (testat på många maskiner), men lipsynken har på ett par DVD-skivor varit ett uns bättre med 227. Inget att bry sig om, tycker jag, då 221 är roligare att lyssna på.

Post new topic  Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00