daniel.n wrote:
Att höra grannarna köra hårt på andra sidan väggen kan låta mer och bättre än hos en själv men det är fortfarande en ganska medioker upplevelse.
Ingen tvekan om att du har humor Daniel. Men jag håller absolut inte med! Jag tror helt enkelt att vi upplever film på olika sätt och har olika prioriteringar. Jag läste i en intervju att Ivor själv tyckte att filmupplevelse är mer än 90% ljud. "The movie experience is over 90% dependent on sound quality." Citat från
http://www.tnt-audio.com/intervis/linnave.html Jag håller absolut med. Det är mina erfarenheter också.
Bästa filupplevelsen för mig hittills har nog kommit från en Pioneer Laserdiskspelare/5103/7xKlout/Keltik/5120/Surr-Kan3?/5150 och en 28" CRT på 6-7 meters håll. Jag har även mycket bra filmupplevelser från en god vän med bra hemmabio, 1.1/5103/2x5125/triakt Ninka/akt Trikan/Sizmik10.25/5110 och en 20" Mark CRT TV. När han bytte till (dyr Sony)projektor tyckte han själv (och jag) att det inte blev någon större skillnad i filmupplevelse. Jag tycker också att film är bättre hemma på min Movie Di med 29" CRT än hos en vän med vanlig Movie och 4x3 m. projjebild. Trots att han har Ninka fram och Sizmik sub.
Jag tycker också att bra 2 kanal lätt ger bättre filmupplevelser än nästan lika bra 5.1. Jag rekomenderar alltid folk som ber om råd att kompromissa med bilden först, därefter antalet högtalare (och källan sist). Det har tidigare i tråden talats om nya högupplösta bildformat med (förmodat) sämre ljud. (P.g.a. Icke-Linn filmspelare.) Jag ställer mig tvekande till att det skulle vara att föredra. Jag har t.ex. sett dyra Bluerayspelare och digital HDTV sändningar på stora plasma/TFT. Fin bild, so what? Det gav mig absolut ingenting! Det påminner om skillnaden mellan stora/små högtalare. Mycket lätt att märka skillnad på för vem som helst, men vad ger det egentligen? HD filmupplevelsen var totalt värdelös, även jämfört med film hemma via BoxerTV från TV4Film.
Filmupplevelsen står och faller med ljudet för mig. Jag skulle t.ex. hellre ha en Uni 1.1 och 28" CRT än 2.1 och projje, den saken är helt klar (för mig), så jag har inte samma prioriteringar som Magnus. (Även om han inte var helt tydlig med sitt TV exempel.) Att vända en trafo i vägguttaget ger mer för filmupplevelsen i min hemmabio än vad TV=> projektor skulle ge. Jag har även vänner med japanska hemmabiosystem. De ger absolut NOLL i filmupplevse, trots bra bild från dyr projektor. Så det här med att prioritera bild över ljud ger jag inget för, i något sammanhang. Det är som att prioritera färg på bilen före köregenskaper. En röd bil ÄR inte snabbare eller roligare att köra, även om den ser ut att vara det... Men vi kan inte alla vara lika!