Jag håller på att bli helt tokig. Jag har kollat på Nikon d200 och Pentax K10D. Jag kände direkt att jag tyckte att Nikon var värd de extra pengarna. Canon 30D är det ingen som har inne, på ett ställe påstod dom att den inte levereras längre, men jag vet inte om det stämmer.
Pentax går bort, kvar står Canon och Nikon.
Men sen kommer ju frågan om optik.
Tydligen så ska den lite bättre kitoptiken från nikon (som motsvarar 35 - 105) vara mycket bra, MEN den är inte så ljusstark (4 - 5,6 tror jag). Nikons ljusstarka normalzoom är på tok för dyr, den kostar typ 17' och eftersom D200 går loss på 14' så blir det på tok för dyrt, 22 - 23 är verkligen MAX.
Alternativen är då att antingen köpa D200 + Tamrons ljusstarka normalzoom (kostar runt 5') eller Canon 30D, + 17-55 2,8 (kostar runt 10' men zoomomfånget är lite litet) eller att sträcka budgeten långt, köpa 30D + Canons bästa normalzoom, 24 - 70 2,8 (för fucking 13000). Då får jag bra zoomomfång, skärpa och ljusstyrka i en smäll.
Begagnat verkar bara vara idiotiskt, folk inbillar sig att man ska betala 80% av nypris för begagnade grejor

annars kunde en 20D + ny optik ha varit ett frestande alternativ.
Hilfe!
På fotosidan är det så många som skriver att jag bilr helt trött, jag orkar faktiskt inte med några andra forum än selleri