Lejonklou wrote:
Plånet kom först, greenstuff senare.
Tejp på en LP12 med hörnbult - den var ny! Om det bara inte såg så fult ut så hade jag provat med en gång. Måste nog testa ändå, för frågan är om det inte kan bero på huruvida man har rätt moment på den bulten? Linn brukar sätta en lapp där det står 60-80 cNm, men jag anser att den låter bäst strax under 60 cNm.
Intressant att plånet kom först. Vet du vem som kom på det? Genialt! Det känns lite synd att ett så bra partytrick inte går att använda längre...

Ja, det är verkligen frågan om man vill testa en sån sak. Jag skulle bara ta en bild för att illustrera mitt inlägg och lyssnade på skillnaden när jag ändå höll på. Inte var det kul inte... Tejpen sitter kvar nu. Det är ungefär som när man kör passivt med ett slutsteg och testar mono biamp mot stereo singelamp. Det är en svidande kunskap man inte vill ha. För det är inte direkt socialt acceptabelt att köra mono nuförtiden. Särskilt inte om man har en dyr anläggning och är "HiFi-entusiast". Hur många vågar testa det?
pejo wrote:
Tejpen gjorde susen, Tack! Musiken blev tajtare och (än) mer lättlyssnad överlag, märkligt men kul 
Har en äldre 12:a (86-87 nån gång) och kan iofs inte märka att topplattan på något sätt skulle vara skev eller lätta från plinten men det kanske rör sig om riktigt små avvikelser....
Finns det fler galna fixar att göra?
/peter
Kul att det blev bättre för dig! Mycket glädjande att höra. Precis som Lejonklou säger är detta en sak man kan ta sig an vid trimmning av en 12:a. Men man måsta ta isär ganska mycket innan man får loss topplattan så det kanske inte Anders vill göra på varje 12:a han trimmar. För du är väl kund hos Tonläget? Fråga honom vad en "stor" service kan kosta. Glappet är aldrig (?) synligt eller kännbart. Det handlar om dämning mot plinten och "glapp" kanske inte är riktigt rätt ord.
Fler galna fixar vet jag inte, men ett till partytrick kan jag berätta om. Denna gång fungerar det bara hos LP12 ägare, t.ex. dig!. Festen är igång och alla är glada och imponerade över alla kul plattor du halar fram. Du säger då att alla vet ju att du lagt mycket pengar på din LP12. Du frågar vad de tror händer om du lägger ytterligare fem kronor på den? Testa sedan med att lägga en femkrona på tonarmsplattan. Med tunedem (eller avslappnat lyssnande, att utan koncentration lyssna på hur bra musikerna är och om det låter som att de spelar tillsammans, är en bra låt o.s.v. eller hur du nu vill beskriva det för dina vid det här laget salongsberusade polare.). Skillnaden med och utan femkrona är slående! (Bättre utan förstås.) Det säger en del om att LP12:an inte är slumpmässigt ihopkommen. Jag brukar i dessa lägen köra Bony M - No Woman No Cry, den ensamma basgången i introt blir så fel med femkronan på plats. Alla blir impade! (Jag var tvungen att lägga på plattan nu, bara för att höra hur bra den är!)
Zombie wrote:
Ett tips: tejpa fast fingrarna i munnen så går det inte att skriva eller snacka sån't där trams, luktar ju placebo ända till Grönköping
Skulle ovanstående verkligen göra en LP12 bättre, bör man nog sälja den och köpa en annan, bättre spelare...i så fall
Trist nog för dig så gör det LP12:an bättre. Men bara på tunedem. Det är sånt jag vill "bidra" med här på forumet. (Vink till SD!) Trams anser jag vara sådant som inte gör saker bättre i ett tunedem perspektiv, inte tvärtom. Men vi kan inte alla vara lika, och det är väl bra på många sätt. Det finns mycket roande ljug som kommer från Grönköping, men en hel del sanningar också! Att det inte var trams "bevisades" dessutom av Peters test. Han har just en sådan LP12: som modden upptäcktes på.
Zombie wrote:
om två slappa tejpbitar gör en så stor skillnad är ju hela konstruktionen kass
Varför är hela konstruktionen kass om den går att förbättra? Det kan jag inte förstå. Det finns ingen logik i det (som jag kan finna). Att den kan förbättras är väl snarare ett tecken på att det är en sund grundkonstruktion som reagerar på förbättringar? En kass skivspelare blir inte bättre vad man än gör.
Jag har själv moddat en skivspelare i min ungdom (Unamco T1) Men skillnaderna var små. Den blev aldrig i närheten av en Rega P2/Linn Basik pu. (D.v.s. en i grunden bättre skivspelare.)