selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 01:10

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 11, 2006 23:41 
Site Admin
Site Admin

Sexdwarf: Prova att klicka på länken Lejonklou har under alla sina inlägg så kan du nog klura ut vad han pysslar med :idea:

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 11, 2006 23:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

SD: Okej, finemang.

Jag jobbade mellan 1990 och 1995 hos Ljudkompaniet, sedan dess inte i butik. Men jag är numera tekniker hos Formula i Stockholm och reparerar Linn åt High Fidelity, så visst är jag anknuten.

Det hindrar mig varken från att kritisera Linn när jag tycker att de gör fel eller att framhålla de svenska handlarnas kompetens. Jag har besökt en hel del butiker utomlands och den nivå på service, goda råd, kunskap om installationer och Linns historia som man finner här är smått unik.

Att Magnus från Takt&Ton är med i forumet tycker jag är en stor tillgång, det vore toppen om ännu fler "insyltade" hade tid/ork/lust att delta i våra diskussioner. IMHO.

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 12, 2006 16:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Plånet kom först, greenstuff senare.

Tejp på en LP12 med hörnbult - den var ny! Om det bara inte såg så fult ut så hade jag provat med en gång. Måste nog testa ändå, för frågan är om det inte kan bero på huruvida man har rätt moment på den bulten? Linn brukar sätta en lapp där det står 60-80 cNm, men jag anser att den låter bäst strax under 60 cNm.
Intressant att plånet kom först. Vet du vem som kom på det? Genialt! Det känns lite synd att ett så bra partytrick inte går att använda längre... :(
Ja, det är verkligen frågan om man vill testa en sån sak. Jag skulle bara ta en bild för att illustrera mitt inlägg och lyssnade på skillnaden när jag ändå höll på. Inte var det kul inte... Tejpen sitter kvar nu. Det är ungefär som när man kör passivt med ett slutsteg och testar mono biamp mot stereo singelamp. Det är en svidande kunskap man inte vill ha. För det är inte direkt socialt acceptabelt att köra mono nuförtiden. Särskilt inte om man har en dyr anläggning och är "HiFi-entusiast". Hur många vågar testa det?
pejo wrote:
Tejpen gjorde susen, Tack! Musiken blev tajtare och (än) mer lättlyssnad överlag, märkligt men kul :)

Har en äldre 12:a (86-87 nån gång) och kan iofs inte märka att topplattan på något sätt skulle vara skev eller lätta från plinten men det kanske rör sig om riktigt små avvikelser....

Finns det fler galna fixar att göra?

/peter
Kul att det blev bättre för dig! Mycket glädjande att höra. Precis som Lejonklou säger är detta en sak man kan ta sig an vid trimmning av en 12:a. Men man måsta ta isär ganska mycket innan man får loss topplattan så det kanske inte Anders vill göra på varje 12:a han trimmar. För du är väl kund hos Tonläget? Fråga honom vad en "stor" service kan kosta. Glappet är aldrig (?) synligt eller kännbart. Det handlar om dämning mot plinten och "glapp" kanske inte är riktigt rätt ord.

Fler galna fixar vet jag inte, men ett till partytrick kan jag berätta om. Denna gång fungerar det bara hos LP12 ägare, t.ex. dig!. Festen är igång och alla är glada och imponerade över alla kul plattor du halar fram. Du säger då att alla vet ju att du lagt mycket pengar på din LP12. Du frågar vad de tror händer om du lägger ytterligare fem kronor på den? Testa sedan med att lägga en femkrona på tonarmsplattan. Med tunedem (eller avslappnat lyssnande, att utan koncentration lyssna på hur bra musikerna är och om det låter som att de spelar tillsammans, är en bra låt o.s.v. eller hur du nu vill beskriva det för dina vid det här laget salongsberusade polare.). Skillnaden med och utan femkrona är slående! (Bättre utan förstås.) Det säger en del om att LP12:an inte är slumpmässigt ihopkommen. Jag brukar i dessa lägen köra Bony M - No Woman No Cry, den ensamma basgången i introt blir så fel med femkronan på plats. Alla blir impade! (Jag var tvungen att lägga på plattan nu, bara för att höra hur bra den är!)
Zombie wrote:
Ett tips: tejpa fast fingrarna i munnen så går det inte att skriva eller snacka sån't där trams, luktar ju placebo ända till Grönköping
Skulle ovanstående verkligen göra en LP12 bättre, bör man nog sälja den och köpa en annan, bättre spelare...i så fall
Trist nog för dig så gör det LP12:an bättre. Men bara på tunedem. Det är sånt jag vill "bidra" med här på forumet. (Vink till SD!) Trams anser jag vara sådant som inte gör saker bättre i ett tunedem perspektiv, inte tvärtom. Men vi kan inte alla vara lika, och det är väl bra på många sätt. Det finns mycket roande ljug som kommer från Grönköping, men en hel del sanningar också! Att det inte var trams "bevisades" dessutom av Peters test. Han har just en sådan LP12: som modden upptäcktes på.
Zombie wrote:
om två slappa tejpbitar gör en så stor skillnad är ju hela konstruktionen kass
Varför är hela konstruktionen kass om den går att förbättra? Det kan jag inte förstå. Det finns ingen logik i det (som jag kan finna). Att den kan förbättras är väl snarare ett tecken på att det är en sund grundkonstruktion som reagerar på förbättringar? En kass skivspelare blir inte bättre vad man än gör.

Jag har själv moddat en skivspelare i min ungdom (Unamco T1) Men skillnaderna var små. Den blev aldrig i närheten av en Rega P2/Linn Basik pu. (D.v.s. en i grunden bättre skivspelare.)

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 12, 2006 16:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
Fler galna fixar vet jag inte, men ett till partytrick kan jag berätta om. Denna gång fungerar det bara hos LP12 ägare, t.ex. dig!. Festen är igång och alla är glada och imponerade över alla kul plattor du halar fram. Du säger då att alla vet ju att du lagt mycket pengar på din LP12. Du frågar vad de tror händer om du lägger ytterligare fem kronor på den? Testa sedan med att lägga en femkrona på tonarmsplattan. Med tunedem (eller avslappnat lyssnande, att utan koncentration lyssna på hur bra musikerna är och om det låter som att de spelar tillsammans, är en bra låt o.s.v. eller hur du nu vill beskriva det för dina vid det här laget salongsberusade polare.). Skillnaden med och utan femkrona är slående! (Bättre utan förstås.) Det säger en del om att LP12:an inte är slumpmässigt ihopkommen. Jag brukar i dessa lägen köra Bony M - No Woman No Cry, den ensamma basgången i introt blir så fel med femkronan på plats. Alla blir impade! (Jag var tvungen att lägga på plattan nu, bara för att höra hur bra den är!)
Så stort mynt som en 5 krona jag brukar nöja mig med en 50 öring eller 1 krona men det är klart en 12a är ju alltid värd att lägga mer pengar på :D .

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 20, 2006 12:23 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Jag börjar bli allvarligt orolig över min LP12 eller möjligen mina öron. Inte tusan hör jag någon skillnad om jag lägger en femkrona på armplattan. Jag kan trycka ned den med fingret utan att några större ljudmässiga skillnader träder fram. Jag skulle nog kunna ställa en cementblandare på verket utan att ljudet förändras.
Antingen är jag kanondöv på detta område eller så spelar min LP12 så illa att finlir inte har någon betydelse.
Trampolinn, Valhalla, Cirkus, Akito, Adikt och hyfsat nyservad utan anmärkningar av ett par snubbar från Linn i Skottland. Spelaren står på en glasskiva, som i sin tur ligger på spikes, moterade i en metallram som är fastbultat i en trävägg.
Ser ni något fel redan här eller måste jag köpa Revaxör eller möjligen sluta svamla med välljud och samla frimärken istället?
Kan tillägga att jag tycker spelaren och hela anläggningen låter jäkligt bra när jag använder den som musikspelare och lyssnar på musik istället för ljud.
Jag upplever också att min andra skivspelare som precis blivit färdig efter en jakt på prylar låter betydligt sämre. (Linn Basik, Micro Seiki, K9). Det är en liten tröst.
Någon som på ett mycket pedagogiskt sätt kan hjälpa oss välljudsamatörer att hitta rätt med tune dem? Vad göra med personer som inte hör skillnad? Var finns nyckeln som öppnar dörren in till detta tillstånd som alla verkar hylla?

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 20, 2006 12:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

B Boeckling wrote:
Jag börjar bli allvarligt orolig över min LP12 eller möjligen mina öron

...

Kan tillägga att jag tycker spelaren och hela anläggningen låter jäkligt bra när jag använder den som musikspelare och lyssnar på musik istället för ljud.
Jag tycker att det du skriver låter MYCKET hälsosamt! Om din anläggning låter bra ska du INTE oroa dig. Njut vidare bara! :)

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 20, 2006 12:52 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

B. Böckling:
du är helt frisk...fortsätt njuta av musiken

Det finns förmodligen de som kan höra skillnad beroende på vilken enkrona som ligger på tonarmsplattan, koppar-, nickel- och silverhalt och så.

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 20, 2006 19:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

B Boeckling wrote:
Jag börjar bli allvarligt orolig över min LP12 eller möjligen mina öron. Inte tusan hör jag någon skillnad om jag lägger en femkrona på armplattan. Jag kan trycka ned den med fingret utan att några större ljudmässiga skillnader träder fram. Jag skulle nog kunna ställa en cementblandare på verket utan att ljudet förändras.
Antingen är jag kanondöv på detta område eller så spelar min LP12 så illa att finlir inte har någon betydelse.
Trampolinn, Valhalla, Cirkus, Akito, Adikt och hyfsat nyservad utan anmärkningar av ett par snubbar från Linn i Skottland. Spelaren står på en glasskiva, som i sin tur ligger på spikes, moterade i en metallram som är fastbultat i en trävägg.
Ser ni något fel redan här eller måste jag köpa Revaxör eller möjligen sluta svamla med välljud och samla frimärken istället?
Jag upplever också att min andra skivspelare som precis blivit färdig efter en jakt på prylar låter betydligt sämre. (Linn Basik, Micro Seiki, K9). Det är en liten tröst.
Någon som på ett mycket pedagogiskt sätt kan hjälpa oss välljudsamatörer att hitta rätt med tune dem? Vad göra med personer som inte hör skillnad? Var finns nyckeln som öppnar dörren in till detta tillstånd som alla verkar hylla?
Du skall helt enkelt ge sjutton i att lyssna efter ljud du skall lyssna efter musik hur instrumenten spelar tillsammans hur lätt det är att lyssna efter melodin osv ljudmässigt hör jag inte nån nämnvärd skillnad men tune mässigt blir det som skillnaden mellan när man står och repar en låt första gångerna och gämför när låten sitter.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 21, 2006 10:41 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Om det är så att femkronan på tonarmsplattan gör stor skillnad enligt tune dem - borde det inte vara en möjlighet för oss tunedem-döva att hitta ingången till metoden? Jag ska ge det ett seriöst försök och återkommer i ärendet.

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 21, 2006 11:04 
Moderator
Moderator

Jag är ingen superfena på tunedem, i varje fall inte när jag koncentrerar mig på det. Jag tycker dessutom det är svårare att höra en försämring enligt tunedem, än en förbättring. Så testa med olika låtar, att gå båda vägarna.

Vaffan, jag får nog ta och testa själv också hemma ikväll eller något =)

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 21, 2006 11:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Testade precis... Fast jag hade ingen femma, så jag lade tre enkronor på hög på ett litet papper på tonarmsplattan.

Håller med Per om att det kan vara knepigt när man koncentrerar sig. Slappnar man av och bara går på känsla så märks det när något är mer rätt eller mer fel tycker jag.

Testade i alla fall med tre låtar, Stevie Wonder, Edwin Birdsong och Freddie King. Det jag märkte på samtliga låtar var att ljudbilden ändrades med mynten, så att vissa instrument stack ut på ett markant sätt jämfört med utan mynt. Men det är ju inte tunedem, däremot kommer jag att tänka på alla "ljudförbättrande" tillbehör etc. som finns, t.ex. den där hårda skivan att lägga på tallriken som en del tycker blir så bra. Det jag menar är att sådana här saker gör klart hörbara skillnader med instrument etc. men att det inte blir bättre enligt tunedem.

För när jag sket i att lyssna på ljudet på det sättet, utan bara kände hur svänget gick och bandet lät, så föll bitarna på plats igen när man tog bort mynten. Med mynt: trummisen övar, utan mynt: supermusiker och supersväng, typ...

Intressant att så lite gör så stor skillnad.

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 21, 2006 15:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tror att skillnaden blir större om du inte lägger något papper under myntet. Vad jag förstår så ligger inte myntet helt still på grund av att tonarmen skickar ner energi från avspelningen i tonarmsplattan.

Det krävs troligen en del utprovning för att få till den maximala försämringen! :wink:

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 24, 2006 10:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Per,
Jag var lite nyfiken på om du testat med mynten?

Posted from a Sony Ericsson mobile phone

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 24, 2006 12:45 
Moderator
Moderator

Oj, jag har inte vågat mig på att prova än. Men det ska bli. Jag är kanske lite rädd att börja laborera med andra saker. Täcken över min på alla sätt och vis förhatliga tjocktv till exempel.

Post new topic  Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00