selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 07, 2025 11:30

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 99 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 04, 2006 11:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
Eventuellt även jämföra det som jag tycker låter bäst av 2250 och 5125 mot C2200 för att se hur stor skillnad det blir där.
Är reält stor skillnad mellan alla tre stegen.
10 kanaler behövs aktivt.

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 04, 2006 12:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
don Tomaso wrote:
Eventuellt även jämföra det som jag tycker låter bäst av 2250 och 5125 mot C2200 för att se hur stor skillnad det blir där.
Är reält stor skillnad mellan alla tre stegen.
10 kanaler behövs aktivt.
Det är ju självklart att det blir bäst med C2200 men frågan är om det är värt skillnaden mot 2250? Att byta mitt 5125 mot ett 2250 blir ju inte alls dyrt. Jag vill ju dessutom bygga fast mig med passiv drivning vilket talar för att antingen gå på 2250 eller spara ett tag till och gå direkt på C2200. För behåller jag 5125 vet jag ju att aktivt skulle gnaga och ett villkor är att det får vara max ett slutsteg vilket utesluter aktivt som ni fattar. Dessutom när jag väl hade Akurate 242 aktivt med två 5125 så skulle byte till Chakra ligga och gnaga. Nej det absoluta slutmålet skulle vara:

Undisk SC
Silverkabel
C2200 (2250)
Akurate 242
K400 (splittad?)

Vad tror ni i ovanstående setup ska man spiltta K400 för att få en smalare kabel eller vinner man nått på biwiring?

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 04, 2006 14:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
Jag vill ju dessutom bygga fast mig med passiv drivning
2250 är det mest prisvärda - o bra är de.
Om C2200 är värt merpriset? Det kan bara du avgöra, testa.

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 03, 2006 23:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag var in på ett spontanbesök på Takt&Ton idag lyssnade på följande system:

1. Unidisk 1.1 , Exotik (analog), C4200, Espek (biamped)

2. Undisk SC, C6100, Akurate 212 (passiv)

Vad ska jag säga system 1 låt fantastiskt i många avseenden inte minst basdjupet var härligt.

System 2 då wow Akurate är inte tokiga alls inte tokiga alls :D
Visst hade system 1 saker som inte system 2 var i närheten av men slutsatsen var ändå att det är Akurate jag ska ha

jämförelsen skedde i olika rum och var absolut inte rättvis tex så var säkert inte Espek optimalt inställda medan Akurate stod perfekt och andra saker.

Fråga till forumet då om jag skulle driva Akurate 242/212 passivt vad tror/vet ni blir bättre 2250 eller C2100?

edit: Exotik var det visst

Last edited by don Tomaso on Fri Dec 08, 2006 10:25, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 03, 2006 23:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:

1. Unidisk 1.1 , Majik Kontrol, C4200, Espek (biamped)

Vad ska jag säga system 1 låt fantastiskt i många avseenden inte minst basdjupet var härligt.

Visst hade system 1 saker som inte system 2 var i närheten av men slutsatsen var ändå att det är Akurate jag ska ha

jämförelsen skedde i olika rum och var absolut inte rättvis tex så var säkert inte Espek optimalt inställda medan Akurate stod perfekt och andra saker.

Fråga till forumet då om jag skulle driva Akurate 242/212 passivt vad tror/vet ni blir bättre 2250 eller C2100?
Jag har gjort precis samma jämförelse och kommit till samma slutsats. Kanske skulle tillägga tyvärr, för efter det känns det omöjligt att gå på något sämre än Akurate....

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 04, 2006 11:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Här blir man ju tvungen att ifrågasätta riktningen en aning... Är det verkligen vettigt med Unidisk SC och Akurate? Det är ju en sån grym skilnad mellan SC och uppåt att det aldrig går att hämta in med bättre slutsteg och högtalare. Frågan är var man vill hamna i slutändan d.v.s. är verkligen SC:n slutdestinationen (enligt trådens inledning)? Till vilken nytta? Platsbrist? Akurate ger givetvis ett trevligt ljud, men speciellt mycket bättre musik lär det inte bli och bättre ljud får man ju även med bättre Unisar. Om målet är både bättre ljud och musik är det en bättre Unidisk och t.ex. Exotic som gäller! Detta även om vi pratar t.ex. Espek (även passivt). Borde inte aktiva Katan+Akurat eller Artikulat subben funka bra (OBS! Har inte försökt detta själv)!? Annars kommer man mycket långt med 5125+2250+aktiva Espek (det har jag själv) eller antagligen ännu hellre C6100+Espek (har inte hört) som den andra Stefan (i GBG/Lerum) kör. Akurate + 2x5125 eller bättre skulle i varje fall inte jag gå på utan att först införskaffa en 1.1 eller LP12.

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 05, 2006 21:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Här blir man ju tvungen att ifrågasätta riktningen en aning... Är det verkligen vettigt med Unidisk SC och Akurate? Det är ju en sån grym skilnad mellan SC och uppåt att det aldrig går att hämta in med bättre slutsteg och högtalare. Frågan är var man vill hamna i slutändan d.v.s. är verkligen SC:n slutdestinationen (enligt trådens inledning)? Till vilken nytta? Platsbrist? Akurate ger givetvis ett trevligt ljud, men speciellt mycket bättre musik lär det inte bli och bättre ljud får man ju även med bättre Unisar. Om målet är både bättre ljud och musik är det en bättre Unidisk och t.ex. Exotic som gäller! Detta även om vi pratar t.ex. Espek (även passivt). Borde inte aktiva Katan+Akurat eller Artikulat subben funka bra (OBS! Har inte försökt detta själv)!? Annars kommer man mycket långt med 5125+2250+aktiva Espek (det har jag själv) eller antagligen ännu hellre C6100+Espek (har inte hört) som den andra Stefan (i GBG/Lerum) kör. Akurate + 2x5125 eller bättre skulle i varje fall inte jag gå på utan att först införskaffa en 1.1 eller LP12.
Jag har förklarat mitt val i lite olika trådar men det är säkert inte lätt att hålla reda på mina "förvirrade" idéer. SC är slutmålet främst av orsaken att det är max jag vill lägga på källan samt att den räcker till, sen att det är smidigt med bara en burk för både spelare och försteg är perfekt för mig. Men om dom flesta är övertygade om att SC inte duger till Akurate då får jag väl tänka om.

Sub känns inte som ett alternativ. mest för att jag tror det blir för mycket pill med placering etc. Möjligen om det nu blir flytt till Luleå så kanske det fungerar med hjälp från Takt & Ton själv fixar jag det nog inte.

Inte heller Espek efter fredagens lyssning men kanske främst av det faktum att de har utgått ur produktion det blir bra mycket svårare att hitta ett par i rätt färg. Om det dyker upp ett par i svart så kanske jag inte kan stå emot vem vet helt klart är ju Espek bra burkar.

Jag förstår såklart hur du menar och kan hålla med om nu budgeten är "obegränsad"men SC är här för att stanna och jag vill inte ha tips som involverar att köpa försteg eller byta Undisk

Edit: Förtydligade lite om varför jag inte tror på sub och Espek

Last edited by don Tomaso on Mon Nov 06, 2006 11:37, edited 2 times in total.

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 06, 2006 09:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

dr Hollow wrote:
don Tomaso wrote:

1. Unidisk 1.1 , Majik Kontrol, C4200, Espek (biamped)

Jag har gjort precis samma jämförelse och kommit till samma slutsats. Kanske skulle tillägga tyvärr, för efter det känns det omöjligt att gå på något sämre än Akurate....
Ja precis tyvärr skulle man jag också kunna tillägga.

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 06, 2006 10:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Här blir man ju tvungen att ifrågasätta riktningen en aning... Är det verkligen vettigt med Unidisk SC och Akurate? Det är ju en sån grym skilnad mellan SC och uppåt att det aldrig går att hämta in med bättre slutsteg och högtalare. Frågan är var man vill hamna i slutändan d.v.s. är verkligen SC:n slutdestinationen (enligt trådens inledning)? Till vilken nytta? Platsbrist?
Skulle jag köpa Undisk x.1 och Majik Kontrol så skulle jag ändå sukta efter nya högtalare tex Akurate och det är helt enkelt för mycket pengar.

Bara byte till Undisk 2.1 och Majik Kontroll skulle gå på ca 65K. Köper inte Undisk beg och Exotik är inte lätt att få tag på beg.

Max budget för uppgraderingen av playback-delen ligger på ca 50K i mellanpris, därefter är det uppgraderingsstopp under de närmasta 10 åren eller så länge grejerna håller.

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 06, 2006 12:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag förstår varför du vill gå på SC o Akurate.

1/ SC är grymt prisvärd o det blir rätt m dyrare att "gå upp ett steg".
Sedan ska man tänka på att SC slår Ikemi/kairn (toppsystemet för några år sedan) som det inte var några problem att driva Linns dåvarande toppsystem i stärkare/högtalare med :wink:

2/ Akurate har tagit ett stort steg från tidigare högtalare avseende tune dem/tydlighet/sound.

3/ Du kan också ha kvar Akurte till "dödsdagar", o längre fram uppgradera innan i kedjan. Man lär sig älska sina burkar. Den del i systemet som är mest personlig tycker jag, då de låter så olika. Hittar man en burk man gillar är det svårt att ha något annat... olika CD/förstärkare låter INTE så olika (obs, nu snackar jag ljud)

Uppenbarligen är du beredd att försaka lite tune dem för det snygga ljudet i Akurate, inge fel i det.
Andra har svårare att försaka tune dem o lägger mest slantar på källan.
Inge fel i det heller.

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 06, 2006 12:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jan summerar mina tankar bra, jag är helt klart villig att offra tune dem för Akurates "snygga" ljud. Med ett "budgetsystem" som jag har så blir det kompromisser. Går jag på passiva Akurate 242 med SC framför så uttyttjar jag inte på långa vägar kapaciteten i högtalarna men jag får mer bas och likvärdig tune som nu, kanske tom något bättre om jag går på ett Chakra 2100-steg.

Tack för alla råd både die hard source first och mer "min" linje, det uppskattas verkligen

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 06, 2006 13:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har insett att flesta som är "die-hard-source-first"-extremister har råd att vara det, dvs de kan komma upp på en såpass vettig nivå även på högtalarsidan att det låter bra hifimässigt. Jag tror inte att någon här på allvar kan säga att de struntar fullständigt i hur det låter ur det traditionella "ljudbögsperspektivet" även om man prioriterar tunedem som kriterium. Ju lägre budget, desto jämnare fördelning av slantarna på olika delar i kedjan brukar det bli (Katan/Ninka+Classik t.ex.). Det är absolut inget konstigt med det, man måste vara nöjd med soundet också. När man nått upp till den nivå på högtalare där man känner att man är nöjd med "ljudet", då är det bara att köra hårt med source first!

Måndagsflum när det är som flummigast...

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 15, 2006 22:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Jag har insett att flesta som är "die-hard-source-first"-extremister har råd att vara det, dvs de kan komma upp på en såpass vettig nivå även på högtalarsidan att det låter bra hifimässigt. Jag tror inte att någon här på allvar kan säga att de struntar fullständigt i hur det låter ur det traditionella "ljudbögsperspektivet" även om man prioriterar tunedem som kriterium. Ju lägre budget, desto jämnare fördelning av slantarna på olika delar i kedjan brukar det bli (Katan/Ninka+Classik t.ex.). Det är absolut inget konstigt med det, man måste vara nöjd med soundet också. När man nått upp till den nivå på högtalare där man känner att man är nöjd med "ljudet", då är det bara att köra hårt med source first!

Måndagsflum när det är som flummigast...

/ jajo
Håller helt och hållet med (snart börjar det nog vara uppenbart att jag försöker hålla igång tråden bara för att nå fyrsidigt :D :wink: )

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 16, 2006 23:59 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

[quote="don Tomaso
Vad tror ni i ovanstående setup ska man spiltta K400 för att få en smalare kabel eller vinner man nått på biwiring?[/quote]

Varför vill du köra på splittad K400?

Jag har provat köra singelwirat och det blir ett väldigt naturligt ljud med strängar och röster som starka sidor. Om du har sådana kablar idag kör på dem, det är enkelhet och inte det som kommer göra största skillnaden. :wink:

Var inte orolig för att skaffa ett "Mullet-system" 242 är en burk att växa i och som sportis sa, gillar man en burk gå på det, det är ändå dem som skall funka mest med rummet.

/ Zed

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 17, 2006 00:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
Vad tror ni i ovanstående setup ska man spiltta K400 för att få en smalare kabel eller vinner man nått på biwiring?
Zeedje wrote:
Varför vill du köra på splittad K400?

Jag har provat köra singelwirat och det blir ett väldigt naturligt ljud med strängar och röster som starka sidor. Om du har sådana kablar idag kör på dem, det är enkelhet och inte det som kommer göra största skillnaden. :wink:

Var inte orolig för att skaffa ett "Mullet-system" 242 är en burk att växa i och som sportis sa, gillar man en burk gå på det, det är ändå dem som skall funka mest med rummet.

/ Zed
Blir det tex Chakra 2100 så har den bara bara ett par utgångar per kanal och då är det väl lika bra att splitta på mina K400, för att få en smalare och smidigare kabel.

blir det AV 2250 och Akurate 242 så kan jag ju köra biwire med tillhörande möjlighet till justering av basen och där är det väl givet att behålla K400 intakt

Post new topic  Reply to topic  [ 99 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next

All times are UTC+02:00