selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 05:21

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 68 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 29, 2006 23:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

monkeydevil, det jag är lite nyfiken på är något i stil med nedan. Skulle vara roligt att kika lite närmare på några av dem.

http://www.goldenageacoustics.com/swe/h ... ronics.htm

http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=952&menu=2

http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=861&menu=2

http://www.hifiborsen.se/produkter/purepower.asp

http://www.hifiborsen.se/produkter/upc200.asp

Skulle jag välja en enklare grendosa skulle jag lätt välja den här för att den har en så cool visare! 8)

http://ihifi.jetshop.se/default.aspx?ma ... prodid=103

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 30, 2006 16:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Malte Lilja wrote:
...enklare grendosa"
Oj. För mig är en enkel grendosa en vit/grå/svart sak som ser ut att komma från IKEA, Clas Ohlson, Biltema eller på sin höjd Elfa.
Efter semestern ska jag testa några olika grendosor. Jag är också, som någon så bra skrev, nyfiket skeptisk. :)

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 30, 2006 23:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Roland, jag kör idag med en dosa från Coop Forum där man kunde köpa två för en femtiolapp. När jag skrev enklare menade jag nog i förhållande till de där elmonstren för grövre pengar.

Post subject:
PostPosted: Sun Jul 09, 2006 19:33 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har ett begagnat nätfilter från en industrilaser. Skulle tro att det är oslagbart. Billigt är det knappast...

Det här med svindyra och/eller musikaliska nätkablar tycker jag är himla komiskt av två anledningar. Dels sitter det ju hos det flesta en himla massa annats krimskrams på nätet, ofta på samma säkring och/eller fas, och det ger störningar och spikar i stor mängd. Dessutom är ju kabeln i väggen av ordinär typ, liksom själva nätuttaget, och då är det ju lagom troligt att sista metern ska göra underverk.
Dessutom sitter det redan en gigantisk apparat på samma nät, i form av slutsteget, som torde ha den absolut största inverkan på nätspänningen för de mera signalkänsliga enheterna.

Om jag någonsin skulle få för mig att tjäna pengar med absurda marginaler så skulle jag nog börja sälja just nätkablar till hifi. Man kan köpa råtuffa nätkablar från Kina för 20 spänn och sälja dem för 5000. Helt otroligt häftig business...

Last edited by Ken on Wed Jul 12, 2006 14:52, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Sun Jul 09, 2006 20:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ken wrote:
Jag har ett begagnat nätfilter från en industrilaser. Skulle tro att det är oslagbart. Billigt är det knappast...

Det här med svindyra och/eller musikaliska nätkablar tycker jag är himla komiskt av två anledningar. Dels sitter det ju hos det flesta en himla massa annats krimskrams på nätet, ofta på samma säkring och/eller fas, och det ger störningar och spikar i stor mängd. Dessutom är ju kabeln i väggen av ordinär typ, liksom själva nätuttaget, och då är det ju lagom troligt att sista metern ska göra underverk.
Dessutom sitter det redan en gigantisk apparat på samma nät, i form av slutsteget, som torde ha den absolut största inverkan på nätspänningen för de mera signalkänsliga enheterna.

Om jag någonsin skulle få för mig att tjäna pengar med absurda marginaler så skulle jag nog börja sälja just nätkablar till hifi. Man kan köpa råtuffa nätkablar från Kinga för 20 spänn och sälja dem för 5000. Helt otroligt häftig business...
Hur många olika nätkablar har du prövat?

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 12, 2006 14:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

5-6 st har jag väl provat, innan jag insåg det meningslösa i det.
Jag håller precis i detta nu på att dra en egen matning till hifi-anläggningen så att den går på egen säkring.
Ifall sista biten nätsladd har enorm betydelse så torde ju de 10 metrarna matningskabel ha än större betydelse (för att inte tala om riktningen på den - hoho!!), liksom valet av kontaktering, m.m.
En massa koppar ska det vara, och bra kontaktering med mycket "kläm", men för övrigt till hör jag skaran tvivlare när det gäller nätkablar.

För 8-10 år sedan uttryckte alla Linn-handlare att det var "flum, flum, flum" att hålla på med nätkablar, men nu har det uppenbarligen svängt eftersom det går att tjäna en hacka på det.

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 12, 2006 15:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ken wrote:
5-6 st har jag väl provat, innan jag insåg det meningslösa i det.
Jag håller precis i detta nu på att dra en egen matning till hifi-anläggningen så att den går på egen säkring.
Ifall sista biten nätsladd har enorm betydelse så torde ju de 10 metrarna matningskabel ha än större betydelse (för att inte tala om riktningen på den - hoho!!), liksom valet av kontaktering, m.m.
En massa koppar ska det vara, och bra kontaktering med mycket "kläm", men för övrigt till hör jag skaran tvivlare när det gäller nätkablar.

För 8-10 år sedan uttryckte alla Linn-handlare att det var "flum, flum, flum" att hålla på med nätkablar, men nu har det uppenbarligen svängt eftersom det går att tjäna en hacka på det.
Jag tänkte precis som du tills jag testade, och trots att jag var mycket skeptisk så blev jag övertygad om att ljudet faktiskt påverkas av strömkabeln. Men jag har fortfarande mycket svårt att förstå hur det kan gå till när vägen från kraftverket till väggkontakten borde påverka så mycket mer att den sista metern blir betydelselös.

Men då jag känner mig säker på att jag HÖR skillnad så låter jag mig nöja med det. "If it sounds better - it is better", liksom....

Får dock erkänna att jag bara provat en strömkabel förutom orginalkablarna...

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 12, 2006 16:15 
Moderator
Moderator

Skulle det kunna vara så att då det kommer till strömförsörjningen så är det source first, fast bakvänt, dvs det som är sist i kedjan, närmast hifiutrustningens nätdel, är viktigast?

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 12, 2006 17:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Skulle det kunna vara så att då det kommer till strömförsörjningen så är det source first, fast bakvänt, dvs det som är sist i kedjan, närmast hifiutrustningens nätdel, är viktigast?
Det var någon här på forumet som skrev om just det för en tid sedan,
det kan ligga något i det.

/M

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 12, 2006 19:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag drar på nästan egen fas, dvs det enda andra som ligger på den är motor och kupévärmaren och uttagen i garaget. Motorvärmaren används nästan bara tidiga mornar vintertid, och övrigt i garaget används oftast bara när vi inte använder hi-fi speciellt aktivt.
10 A bör dock räcka - såg att nån annan hör kör 16A men det låter ju ganska häftigt! Förvisso kan jag dra 2.0 kW ur mina nya grejer men 10A ska nog räcka väldigt långt för det...

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 12, 2006 19:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Finns det nån slags teori om varför nätsladden skulle kunna vara viktig?
Det enda jag kan komma på är väl om sladden skulle fungera som vågledare baklänges från t.ex. slutsteget, så att kabeln inte bara leder ström i 220V utan dessutom leder tillbaka någon form av signal som sedan påverkar andra komponenter.

Liknande teorier har framlagts för högtalarkablar men när man sedan försökt mäta det har man inte kunnat se något sådant.
Därmed är nog fenomenet "bättre ljud" via nätsladden något som verkar gå utöver gängse fysik - och det är ju väldigt spännande att man kan få råka ut för lite övernaturligheter även i hifi-sammanhang, för annars är det ju sparsmakat med det.
Eller så är det helt enkelt bara någon slags "ny och hittills okänd energi" som ligger bakom, precis som i Star Trek.

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 12, 2006 20:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ken wrote:
Jag drar på nästan egen fas, dvs det enda andra som ligger på den är motor och kupévärmaren och uttagen i garaget. Motorvärmaren används nästan bara tidiga mornar vintertid, och övrigt i garaget används oftast bara när vi inte använder hi-fi speciellt aktivt.
10 A bör dock räcka - såg att nån annan hör kör 16A men det låter ju ganska häftigt! Förvisso kan jag dra 2.0 kW ur mina nya grejer men 10A ska nog räcka väldigt långt för det...
Använd 16A och 2,5mm2 kablar!

/M

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 12, 2006 21:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Ken wrote:
Använd 16A och 2,5mm2 kablar!

/M
Jag kör 25A och 4mm2 och det är ännu bättre. Ta så grovt du kan!

/Erik

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 22, 2008 18:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har en fråga angående ström matning. Har haft en el kille hemma här och han är villig att dra en separat kabel från propp skåpet till vardagsrummet där Linnen står. När jag framförde mina önskemål om kabelarea säger snubben att det där har minsann ingen betydelse !! Jag blir lite konfunderad och släpper ämnet med honom. Nu har det blivit aktuellt igen att dra separat kabel till stereon. Vad jag behöver är argument att övertyga elektrikern att det visst har betydelse... :shock:

Kan jag köra med den varianten att det är en speciell stereo med aktiv drivning av högtalare etc ? Ngt säger min dock att han kanske inte köper argumentet... Fast å andra sidan är det ju jag som betalar honom för att ordna det hela. :wink:

Vad jag efterlyser är lite tips om att övertyga en äldre hantverkare om att det visst har betydelse med kabelarea...

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 22, 2008 20:17 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Det är ju du som betalar, det brukar räcka för de flesta ;-)

Post new topic  Reply to topic  [ 68 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00