selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 17:48

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 154 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 511 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Apr 21, 2006 08:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Usch! Har aldrig hört talas om något liknande från Linn. Vad har det tagit åt dem?

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 21, 2006 08:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag är nog lite besviken. Hade nog allt hoppats på ett större steg uppåt. Hur stod sig cd spelare och försteg mot unidisk sc?

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 21, 2006 08:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fredrik: Jämförde ni Exotik + Hudik med Majik pre? Det är ju nästan så att man hoppas att Hudik är bättre...

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 21, 2006 08:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja, jag tänkt hårt men fattar ändå ingenting. Alla tre produkterna hade ju kunnat vara bombnedslag om de kostat mycket mindre. Alltså prissatta som Genki/Wakonda/LK140. Som det är nu är de ju bara sämre varianter än nåt som Linn redan har.

Linn har faktiskt en historia att leva upp till: De brukar göra oväntade produkter som är bättre än de gamla och kostar mindre.

Jag hörde inte någon jämförelse Majik CD+pre mot SC. Men eftersom CD via SC var bättre skulle jag utan tvekan välja den. Billigare, smidigare, tar fler format och komplett multikanal på köpet.

Hudik nämndes förstås inte (fast den stod på en hylla bredvid :) ) - det var ju Linn som höll i demon! Men deras grammofonsteg lät riktigt bra, tycker jag. Dock krävs ett kit för att den ska passa i Exotik - ny baksida bland annat. Pris oklart.

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 21, 2006 09:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Först spelades det på Ikemi, Kairn, LK140 och sedan hela det nya Majik-systemet. Med Ninka. Lyftet systemen emellan var riktigt stort. Musikaliskt och tydligt. Som att ta bort ett skynke från högtalarna.

Sedan spelades det på hela Ikemi-systemet jämfört med Majik Cd genom det gamla systemet. Stor skillnad här med såklart. Majiken kändes väldigt tydlig.

Därefter testades det nya systemet jämfört med att koppla in Kairn i det nya systemet. Jag blev förvånad över det stora lyftet från Kairn! Tror att den stod för mycket av det som kändes som ett skynke för högtalarna. Och jag som var så nöjd med min Kairn innan... Men det är väl som att jämföra direkt mellan den och Exotik, vilka flera kanske redan gjort.

Därefter jämförelsen med SC. JAg hade aldrig hört SC förut och hade först svårt att avgöra vilken jag gillade bäst. Sedan tyckte jag nog SC:n var mer musikalisk men lite mer "grötig" jämfört med Majiken som är väldigt tydlig och "rockigare" som någon skrev. Enda låten Majiken lät bättre på var Come Together med Beatles. På SC lät det ganska trist helt enkelt. KAnske för att MAjik är lite rockigare. Alan började mumla om dålig pressning... Men faktum är att jag som bara har hört LP-versionen av den plattan tyckte det MYCKET sämre än jag är van vid, så det kanske var en dålig pressning? I vilket fall gillade jag nog SC mer musikaliskt sett (2 gånger av 3 i alla fall). De är väldigt bra båda två, men olika i karaktär. Jämt skägg.

Därefter på med Abbey Road i en Uni 1.1. Och allt föll på plats. Den spelaren tar ju alla plattor liksom. Ännu tydligare än Majik, ännu mer musikalisk. Jag upplever det nog som att hoppet från Ikemi till MAjik är stort och sedan upp til 1.1 är lika stort eller kanske lite större kanske. Som jämförelse.

Phonosteget i Majik gick inte att jämföra med det i Kairn, eftersom det visade sig vara en Pro som användes, utan phono. Men det lät ju sjukt bra i alla fall. LP12:An med Adikt var resor bättre än CD-spelarna. Som min farsa sa: nu kommer alla springa och uppgradera sin 12:or istället för sin CD...

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 21, 2006 09:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack för alla rapporter, fick förhinder strax innan så det blev aldrig något besök för min del, har dock planer på att göra ett besök dit nästa Torsdag, vill ju bilda mig en egen uppfattning hur det låter.

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 21, 2006 10:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Cd'n sämre än SC, Kontrol sämre än Exotik = en otrolig besvikelse.
Bara en koll.. ni är säkra på att SC/Exotik inte var kablade o att samma nätkablar användes va?

10 år efter att Ikemi introducerades släpper man en ny CD som kostar lika mycket men var är det stora prestandalyftet?

Någon som vet om/när Exotik utgår o när DAmodulen kommer. Exotik med Hudik verkar ju ett bättre köp. (om nu inte Linns phonodel är otroligt bra, spännande att låta den gå en match mot Huddik)

pinsamt
Tillbaks till ritbordet Linn :evil:

O att Linn återigen jämför med Ikemi/Kairn/LK140 är närmast att beteckna som lurendrejjeri :?

Är grymt besviken på Linn. På produkterna o på det sätt de presenterar dem.

EDIT, vad säger Kalle?
O är det någon som pressat Linn på prestanda/pris förhållandet? Man borde ju sänka priset om man inte ökar prestandan...

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 21, 2006 10:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jo, baserat på tidigare nya produkter så hade man nog allt väntat sig lite mer. Förra gången när Genki och Ikemi kom, så låg väl Genkin för ca 13tkr? på ungefär samma nivå som Karik/Numerik på en bit över 40 tkr. Och Ikemi låg runt 20 och är ju ett rejält steg uppåt från K/N.

Sedan dess har ju Linn haft massor av år på sig att produktutveckla och en oerhörd teknisk utveckling i samhället, så nog kunde man förväntat sig något bättre?

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 21, 2006 10:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Din jämförelse är synnerligen relevant (fast när jag demade var K/N klart närmare Ikemi än Genki.)
Nu var det länge sedan jag gjorde denna demo men K/N borde fortfarande vara klart bättre än Genki, eller?
Ikemi låg på 29k i slutet av -99. :wink:

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 21, 2006 11:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag tyckte det var en ganska bra demo på High Fidelity i går även om jag delvis är besviken på prestandan hos de nya produkterna. Precis som Lejonklou tycker jag Unidisc SCn var klart bättre än Majik Cdn och det på alla låtarna. SCn är helt enkelt mer musikalisk och Majik Cdn låter sluddrig i jämförelse trots att den är bättre än en Ikemi.

Jag undrar om de inte har förbättrat SCn eftersom den i går lät klart bättre än sist jag hörde den? Det kan också bero på att Majik Kontrol är så pass mycket bättre än det inbyggda försteget i Unidisk SC. Att sen Majik Kontrol är ett stort lyft i förhållande till Kairnen är det väl ingen som tvekar över?

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 21, 2006 11:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det här låter deppigt! Jag som trott på Linn och sparat stålarna för att satsa på att köpa Majik CD/Pre så fort som möjligt efter lansering. Vad ska nu alla kunder som väntat på lanseringen göra? Vänta ett par år till tills Majik serien blivit bättre? Eller spara lite till och köpa Uni 2.1 och Exotik? Trist är bara förnamnet. :cry: Här står jag snart med pengarna i handen och vill inte köpa nya Linnprodukter... Hade jag inte skrivit detta inlägg skulle jag kalla mig själv mållös inför detta faktum.

Det känns inte som att Linn har tänkt rätt i den här lanseringen. Är det verkligen dålig planering inför blyförbudet som lett till detta misslyckande? De måste väl ha vetat om detta länge? Det är nog inte bara Lejonklou som tänker hårt. Många Linnkunder lär fundera ordentligt på vad Linn sysslar med. En jämförelse med Ikemi/Genki lanseringen känns nästan löjlig. Självklart ska jag lyssna själv innan jag dömer ut Majik helt.

Bara att invänta Exotik/Hudik demo mot Majik Kontrol så kan åtminstone förstegsfrågan avgöras. Men "tvingas" jag köpa en SC så kanske det känns onödigt med försteget och jag vill satsa på andra delar. :cry: :cry: :cry:

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 21, 2006 11:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Visst är det Kairn som får mest stryk. Men det är ju som sagt självklart - hur gammal är den konstruktionen egentligen? Det är ju en produkt som folk köper begagnat för en tredjedel av priset på en Majik Kontrol.

Majik CD var bättre än Ikemi, men jag tycker ärligt talat inte att det var några dramatiska skillnader. Den var bättre, men hur intressant är det att uppgradera från en Ikemi? Inte särskilt med beaktande av hur mycket pengar man får lägga mellan. Och rent mekaniskt känns den ju mycket sämre byggd. Majik CD är främst en uppgradering för Genki-ägare.

Det enda dramatiska lyftet tycker jag kom med 1.1. Då kändes det i rummet bredvid!

LK140 jämförde man också med. Den kostade hälften av en Majik 2100 när den introducerades. För hur länge sedan?

Obegripligt! Begagnatmarknaden känns hetare än på länge.

Last edited by Lejonklou on Fri Apr 21, 2006 12:00, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 21, 2006 11:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Din jämförelse är synnerligen relevant (fast när jag demade var K/N klart närmare Ikemi än Genki.)
Nu var det länge sedan jag gjorde denna demo men K/N borde fortfarande vara klart bättre än Genki, eller?
Ikemi låg på 29k i slutet av -99. :wink:
Jo jag tycker nog att K/N är starkare än Genki, men många här på forumet verkar tycka tvärtom.

När jag jämförde priset K/N med Ikemi, så visst var det väl så att när K/N togs ur sortimentet så låg den runt 40 och Ikemin låg runt 20? Dvs ungefär halva priset.

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 21, 2006 12:00 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Det verkar som om Linn blivit desperata att komma ut med
någonting som ersätter LK-lådorna (som troligen gick i graven
pga av ROHS direktivet), men ännu inte hade en genomarbetad
produkt att lansera.

Ge utvecklarna på Linn lite tid att förbättra Majik så kommer det nog
att bli bra.

Det som saknas är ett prismässigt alternativ till (Genki/LK140/LK80/Kolektor).

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 21, 2006 12:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

peal wrote:
Ge utvecklarna på Linn lite tid att förbättra Majik så kommer det nog
att bli bra.

Det som saknas är ett prismässigt alternativ till (Genki/LK140/LK80/Kolektor).
Njae...
Som också Fredrik hr varit inne på är det inget fel på produkterna, det är PRISET det är fel på.
Ska ju vara ersättare till KL-lådorna.

Vad är poängen med att konkurrera med SC, Exotik?
Lika obegripligt är slutsteget. Lägga pengar/tid på att göra om C2100 :?
Internkonkurent av produkter gör konsumenter förvirrade o påverkar försäljning negativt, det är SÅ basik säljkunnskap.
Häpnadsväckande att Linn gör så enkla misstag.

Naim står väl o tackar o tar emot. Ingen konkurens länge i de billigare segmenten o en massa förvirrade Linnkunder som kan tänka sig att satsa lite mer o finner det svårt att avgöra hur nästa uppgradering ska vara.

Post new topic  Reply to topic  [ 154 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 511 Next

All times are UTC+02:00