I helgen så köpte jag en Classic Movie DI och ett par svarta Katan på stativ trots att jag tidigare lyssnat på den kombinationen och valt bort dem. Varför blev det så då? Jag blev erbjuden ett bra pris - DI är ju en utgående modell - men det viktigaste var att kunna lyssna hemma på grejorna med möjlighet att byta om det inte blev bra.
Så jag provade. Tre lådor, en för DI, en för högtalarna och en för stativen. Mycket enkelt att installera, stativen tog väl en stund att skruva ihop men det var allt. Tryck in högtalarna nära vägen (enl handlaren) och i med första spåret - Laleh. Mmmm lät konstigt bummel, bummel. Port bakåt - måste nog ut en bit och provade några gånger tills högtalarna stod 23 cm från bakvägg då föll allt på plats

.Jag har alltid tyckt att det varit svårt att tune dema in en anläggning - egentligen mest gått på känsla förut. Men nu när det spelar hur rent som helst var det mycket enkelt att höra vad som var bättre resp sämre. Det tog bara några minuter att lyssna in rätt läge och förr kunde det ta dagar.
Därefter har jag provat min "nya skivsamling" och spelat musik hela helgen och har egentligen inte hunnit prova alla funktioner som också finns med i burken. Jag kan bara konstatera en sak och det är att det låter mycket bra och går ej att jämföra med det jag lyssnade på i butiken. Vilken tur att jag provade hemma hos mig.
Det blir säkert bättre med andra slutsteg, aktivt eller med en SC och det går sannolikt att tuna in högtalarna ännu bättre. Men just nu spelar det ingen roll, det är så roligt att lyssna på musik igen.
Det enda problem jag har just nu hur jag skall få igång LP 12 - det saknas ju en Riaa.
Till er som skrev i tråden att CMDI och Katan fungerar bra ihop. Ni hade rätt. Tyvärr tog det lite lång tid innan jag fattade det - men bättre sent än aldrig.
/Roger