selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:08

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 09, 2006 12:36 
Moderator
Moderator

Det är säkert inte bara tillverknings- och utvecklingskostnad som bestämmer priset. Marknadsaspekter spelar säkert också in. En ny ren CD i SC-klass för 33' skulle väl ändå inte vara jätteintressant? Eller för den delen en CD i 2.1-klass för 55'? Bristol show om någon vecka blir väl spännande även om man inte kan närvara...

Är det många av ni Ikemi-ägare som skulle vilja uppgradera till en ny CD i samma prisnivå men i Unidiskklass?

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 09, 2006 13:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En ny cd kan nog knappast bli någon kassako men samtidigt så skulle jag bli väldigt förvånad om det inte bland oss nördar här på forumet finns ett flertal Ikemi eller icke Ikemi ägare som gladeligen skulle sälja sin svärmor för en cd av denna kaliber.
Prioriterar man musik upplevelsen högst av allt så är en ren cd bäst :?

SACD och DVD-Audio är ju inget allvarligt hot heller.
Är man projektor/plasma freak så förstår jag om det upplevs konstigt med en ny ren cd år 2006. Men en del av oss sitter nöjd med sin gamla traditionella TV och tycker att bilden blir perfekt med en 2000 kr DVD :wink:

Och marknadsstrategiskt så håller jag med om att det kanske inte är det bästa valet...
Samtidigt börjar marknaden se väldigt tom ut för oss som fortfarande vill ha en ren cd.

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 09, 2006 23:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Det är säkert inte bara tillverknings- och utvecklingskostnad som bestämmer priset. Marknadsaspekter spelar säkert också in. En ny ren CD i SC-klass för 33' skulle väl ändå inte vara jätteintressant? Eller för den delen en CD i 2.1-klass för 55'? Bristol show om någon vecka blir väl spännande även om man inte kan närvara...

Är det många av ni Ikemi-ägare som skulle vilja uppgradera till en ny CD i samma prisnivå men i Unidiskklass?
Nja det är väl att dra det lite väl hårt hoppet mellan SC och 2.1 är väl ända stort. Om det kommer en ren CD med 2.1 prestanda tror jag på ett pris på ca 43' men ligger den mellan SC och 2.1 i prestanda är nog 33' ett rimligt pris. Men som Henrik skrev vi får väl se :wink:

Jag är väl mest bara skeptisk för att det låter för bra för att vara sant :D

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 10, 2006 21:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag förstod det som att priset var spikat. Prestandan blir väl som vanligt föremål för diskussion...

Post subject:
PostPosted: Sun Feb 12, 2006 16:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Jag förstod det som att priset var spikat. Prestandan blir väl som vanligt föremål för diskussion...
intressant

vad skulle priset på försteget ligga på då?

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 20, 2006 21:20 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

:oops: I helgen så köpte jag en Classic Movie DI och ett par svarta Katan på stativ trots att jag tidigare lyssnat på den kombinationen och valt bort dem. Varför blev det så då? Jag blev erbjuden ett bra pris - DI är ju en utgående modell - men det viktigaste var att kunna lyssna hemma på grejorna med möjlighet att byta om det inte blev bra.

Så jag provade. Tre lådor, en för DI, en för högtalarna och en för stativen. Mycket enkelt att installera, stativen tog väl en stund att skruva ihop men det var allt. Tryck in högtalarna nära vägen (enl handlaren) och i med första spåret - Laleh. Mmmm lät konstigt bummel, bummel. Port bakåt - måste nog ut en bit och provade några gånger tills högtalarna stod 23 cm från bakvägg då föll allt på plats :lol: .Jag har alltid tyckt att det varit svårt att tune dema in en anläggning - egentligen mest gått på känsla förut. Men nu när det spelar hur rent som helst var det mycket enkelt att höra vad som var bättre resp sämre. Det tog bara några minuter att lyssna in rätt läge och förr kunde det ta dagar.

Därefter har jag provat min "nya skivsamling" och spelat musik hela helgen och har egentligen inte hunnit prova alla funktioner som också finns med i burken. Jag kan bara konstatera en sak och det är att det låter mycket bra och går ej att jämföra med det jag lyssnade på i butiken. Vilken tur att jag provade hemma hos mig.

Det blir säkert bättre med andra slutsteg, aktivt eller med en SC och det går sannolikt att tuna in högtalarna ännu bättre. Men just nu spelar det ingen roll, det är så roligt att lyssna på musik igen.

Det enda problem jag har just nu hur jag skall få igång LP 12 - det saknas ju en Riaa.

Till er som skrev i tråden att CMDI och Katan fungerar bra ihop. Ni hade rätt. Tyvärr tog det lite lång tid innan jag fattade det - men bättre sent än aldrig.

/Roger

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 20, 2006 22:18 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Grattis till ett bra köp och kul att det låter så bra! Det låter som sagt mycket trevligt hemma hos mig också.

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 21, 2006 10:18 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Det enda problem jag har just nu hur jag skall få igång LP 12 - det saknas ju en Riaa.
Du får väl göra som många andra, köpa en LK1:a och låta Lejonklou
fixa till den. Det blir ju en låda till men den behöver ju inte stå synligt.

Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00