selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 01:21

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 79 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 27, 2005 11:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är det någon som hört Komponent aktivt?

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 29, 2006 01:34 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hörde dem passivt på tonläget idag med subben, Di som källa. Det lät skit helt enkelt, vad sjutton pysslade R&D-avdelningen med egentligen? Grymt osexigt ljud, skulle aldrig i livet köpa dem :D.

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 29, 2006 02:14 
Site Admin
Site Admin

Kan inte säga annat än att jag håller med. Eller ptja, de låter inte skit om man tänker på allt uppenbara skräp som finns ute på marknaden, men de förtjänar sannerligen inte att ha en Linn-logga på sig.

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 29, 2006 10:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Exakt vad är det som inte låter bra?
Tycker butikspersonalen samma sak...

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 29, 2006 11:25 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Det lät lågupplöst, burkigt, saknades mycket i övre registrena, oengagerande. Jag påpekade det för personalen ("Det där lät ju inte alltför sexigt" slut citat) och han höll med mig; påpekade att det lätlite bättre utan suben.

Skit är väl att ta i, men jmfrt med andra prylar från Linn var det inget att ha.

Last edited by weezer on Sun Jan 29, 2006 11:55, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 29, 2006 11:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är det bara designen som räknas kan man undra? Har inte lyssnat på dem, men det verkar vara många som inte tycker att de är bra.

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 29, 2006 13:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fredde wrote:
Är det bara designen som räknas kan man undra? Har inte lyssnat på dem, men det verkar vara många som inte tycker att de är bra.
Jo, Anders på Tonläget.

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 29, 2006 18:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har inte hört dem så jag får ju basera min undran på vad andra tycker. Jag fattar inte riktigt vad denna högtalare har för målgrupp. Den låter uppenbarligen inte särskilt bra och ligger på exakt samma pris som Ninkas. Dessutom blir den ju väldigt dyr att köra aktivt. Varför släpper man en ny högtalare till exakt samma pris som låter sämre än en de redan har ute? Är det så att den kanske funkar bättre på hembio än musik? Eller är designen viktig (fast de flesta verkar inte gilla den heller)?

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 29, 2006 21:15 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Jag tycker nog att de är en hel del bättre än Ninka, men kanske är det lättare att leva med Ninka pga av att de saknar basen.

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 16, 2006 12:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har läst igenom allt som skrivits om Komponent 110 på forumet och åsikterna går verkligen isär. Givetvis måste man lyssna själv men från att låta skit och inte vara värda Linn-loggan till att vara betydligt bättre än Ninka och kanske Katan känns extremt. Vi brukar ju ha hyffsad konsensus på forumet men här stämmer det inte alls.

Någon som har nya intryck att dela med sig?

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 16, 2006 12:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har ej hört dem, men om jag inte minns fel så hörde jag någon på Tonläget säga att de var mer melodiösa än Espek, men tyvärr helt saknade bas.
Jag kan ha minnesfel i denna fråga.
Det är tyvärr ganska dumt med högtalare helt utan bas, för det blir dyrt att köpa separata subbar, och då är det nästan bättre att gå på en dyrare högtalaremodell direkt istället (detta gäller 2-kanal).
Men om man är flat earth och har en liten lyhörd lägenhet så är det ju optimalt!

mvh
Steffe

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 16, 2006 13:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har demat på Tonläget, Komponent 110 (utan sub) mot Espek. Enligt mig är det inget att ens diskutera. Komponent är klart bättre på tunedem. Men de har ett tristare basfattigt ljud som kanske inte passar alla. De som tidigare har hört 110 med sub på Tonläget bör notera att det var fel på deras första sub. Tonläget nu har fått en ny sub. Anders har installerat Uni SC/C5100 med komponent 110 + sub 120 i det lilla rummet, en plasma/LCD är på gång.

Jag har själv provat Tonlägets demo 110:or hemma mot Ninka och det är förstås ännu större skillnad mot Ninka än mot Espek. Klart bättre musik. Jag är ganska imponerad med tanke på vad de kostar. Jag tyckte att de fungerade i mitt rum på ca 25 m2. Frun var inte så förtjust i utseendet, men hon var inte helt emot inköp heller. Ljudet är dock mycket skönare komponerat i Ninka så de blir nog kvar ett tag. Jag är en "source first" kille som brukar vara ovillig att satsa på högtalare. Jag har dessutom nyligen fått mycket mer ut ur mina Ninka, gratis!

Själv väntar jag nog på att Linn ersätter Espek eller Ninka med någon 2/3k array högtalare i träfinish. Någon som är betydligt billigare än Akurate 212/242!

Intressant nog sa Anders på Tonläget att Unik med sina 2 liters voylm ger mer bas än Komponent 110 med sina 10 liters volym! Jag frågade om Komponent 104 var en lämplig ersättare för mina Katan i hemmabion. Jag hade 5110 ("Pre Unik") innan och var då inte missnöjd med mängden bas. "Inte utan sub" var svaret. Jag kanske ska testa hemma någon dag.

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 16, 2006 13:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Helt utan bas är dom väl inte? Det stämmer då inte med det jag hört själv, fast det beror ju vad man jämför med nu har jag aktiva Katan och dom är ju inga basmonster heller.

Sen att direkt gå på en dyrare model blir ju just det väääääldigt mycket dyrare, 70 520 kr för att vara exakt i fallet Akurate 242 som är nästa i stegen (nuvarande modeller). Kör man begagnat så blir skillnaden mindre såklart och då finns fler alternativ

Ninka kostar 220 kr mer men jag tror inte det var den du menade :wink:

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 16, 2006 13:51 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag tillhör väl den lilla kategorin människor som gått från att såga dem till att äga ett par. I början när de kom så provlyssnades dem givetvis men de kändes som en gäspning, trist och oengagerande...berodde kanske mest på installationen?!? Hur som helst, de föll bort från alternativen tills nu i somras då ett par demoburkar stod och spelade i butiken på ett rätt trevligt sätt.

Var gode less på mina Keilidh så en ny lyssning blev aktuell. Faktum är att de gav väldigt mycket mersmak på alla sätt. Riktigt lätt att förstå meningen med musiken och klart roligare än förra året. Rummet och utrustningen skiljde sig åt.

Slutade med att jag hämtade hem ett par och jag har inte ångrat det än. Det första som dock kändes trist med de oinspelade paret var den totala avsaknaden av bas men det kom med några veckors nötande. Nu saknas det inte något i botten förutom att de inte går så djupt. Rätt intunade i rummet så är det oxå ett riktigt fylligt och skönt ljud. Med tolvan som källa så känns den fast och följsam i botten, bra driv helt enkelt...inge problem att få en fysisk upplevelse och det låter "live" när man strövar omkring i de andra rummen. Ninka som exempel låter ju definitivt mer men faller ju i mina öron på allt det andra i jämförelse...

Det som jag gillar mest är hur musiken släpper helt, är liksom inget egenljud i högtalarna eller hur det nu ska beskrivas. Trots det nätta formatet så känns dem riktigt naturliga. Har bara fått den känslan från provyssningar på Akurat tidigare. Jo, gällande Unik där...att de skulle ge mer i botten...hmmm...har provat båda i samma rum i förra lägenheten och, tja...jag skulle nog inte riktigt hålla med om det påståendet. ;)

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 16, 2006 13:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
Helt utan bas är dom väl inte? Det stämmer då inte med det jag hört själv, fast det beror ju vad man jämför med nu har jag aktiva Katan och dom är ju inga basmonster heller.
Det har du förstås rätt i, det var inte det jag menade. Jag kan mycket väl leva med den basmängd 110:orna har i mitt rum. Men jag har förståelse för att det inte räcker för alla basdiggare med PA ambitioner hemma. För en som har Katan borde valet vara enklare.
don Tomaso wrote:
Ninka kostar 220 kr mer men jag tror inte det var den du menade :wink:
Rätt igen, jag tänkte på priset innan höjningen, då var väl 110 dyrare än Ninka? Då stämde Linns gamla vanliga prisfilosofi, dyrare = bättre. Nu är Ninka dyrare OCH sämre!

Post new topic  Reply to topic  [ 79 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00