selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 04:56

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 06, 2005 15:35 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

equi2 wrote:
Det som jag tycker är mest synd är att det inte direkt finns några alternativ till T&T här uppe. Finns ju inte en chans att man vågar köpa nå andra märken utan att först ha lyssnat ordentligt.

Går ju inte heller att springa in på en snabbvisit i en butik och provlyssna på ny CD, för/slutsteg, nya kablar och ett par ohörda högtalare... då vet man ju inte vad i kedjan som är värt att köpa och vad som är dåligt.

Själv skulle jag gärna vidga mina vyer och kunna lyssna "på riktigt" på andra märken. Kanske inte Linn är det bästa och mest prisvärda?

På T&T har dom ju vissa andra prylar, men hur är det egentligen idag? Finns det nå stereoprylar där i "min" prisklass som konkurrerar med Linn? Känns som att det är Linn som två kanal och lite smått och gott som flerkanal.
bossanova fanns ju för några år sedan, där fans ju de mesta av "de andra"tex advantage, krell, wadia, sonusfaber, Naim, kimber, nordost,mm mm)
var där flera gånger o lyssnade, dock utan att bli imponerad(man är väll hjärntvättad Linnist elle nåt) :wink:
tyvär så stängde butiken. -kan tro det när det värkade som folk bra hängde där utan att köpa något.

annars kan man ju fara ner till Umeå och radiocentralen, tyvär har de väll inte så mycket hifi kvar.

mvh

mvh

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 06, 2005 17:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

siffernisse wrote:
equi2 wrote:
Det som jag tycker är mest synd är att det inte direkt finns några alternativ till T&T här uppe. Finns ju inte en chans att man vågar köpa nå andra märken utan att först ha lyssnat ordentligt.

Går ju inte heller att springa in på en snabbvisit i en butik och provlyssna på ny CD, för/slutsteg, nya kablar och ett par ohörda högtalare... då vet man ju inte vad i kedjan som är värt att köpa och vad som är dåligt.

Själv skulle jag gärna vidga mina vyer och kunna lyssna "på riktigt" på andra märken. Kanske inte Linn är det bästa och mest prisvärda?

På T&T har dom ju vissa andra prylar, men hur är det egentligen idag? Finns det nå stereoprylar där i "min" prisklass som konkurrerar med Linn? Känns som att det är Linn som två kanal och lite smått och gott som flerkanal.
bossanova fanns ju för några år sedan, där fans ju de mesta av "de andra"tex advantage, krell, wadia, sonusfaber, Naim, kimber, nordost,mm mm)
var där flera gånger o lyssnade, dock utan att bli imponerad(man är väll hjärntvättad Linnist elle nåt) :wink:
tyvär så stängde butiken. -kan tro det när det värkade som folk bra hängde där utan att köpa något.

annars kan man ju fara ner till Umeå och radiocentralen, tyvär har de väll inte så mycket hifi kvar.

mvh

mvh
Nä det är ju svårt att driva en lönsam affär om folk mest hänger där och lyssnar och sörplar kaffe utan att handla. Luleå är ju trots allt en liten stad så man måste ju vara rätt flexibel för att få en butik att gå bra. Dessutom måste man nog ha en lite aggresiv säljteknik och inte "bjuda" på för mycket allt kostar ju. Där tycker jag att T&T har lyckats bra utan att bli en diverseaffär som RC i umeå eller Ljudshopen i skellefteå. dvs att man är ett märke trogen och har en tydlig linje.

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 06, 2005 19:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Med det senaste skriva inläggen i tråden börjar jag faktiskt förstå mig på T&T. Inte vara för trevlig med "för" många personer, utan endast mot dom med stor plånbok.

Var endast in på Bossanova en gång (hämtade ett par K400) och då satt det ett gäng i en soffa inne i butiken och mest "degade", verkade iaf inte vara ute efter att köpa nåt.

Sen tror jag mycket väl att det finns många andra märken än Linn som gör bra prylar. Så det var inte därför Bossanova inte höll sig levande.

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 06, 2005 19:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

equi2 wrote:
Med det senaste skriva inläggen i tråden börjar jag faktiskt förstå mig på T&T. Inte vara för trevlig med "för" många personer, utan endast mot dom med stor plånbok.

Var endast in på Bossanova en gång (hämtade ett par K400) och då satt det ett gäng i en soffa inne i butiken och mest "degade", verkade iaf inte vara ute efter att köpa nåt.
.
Inte just då kanske!
Vi har diskuterat detta många gånger, o jag tycker som förut= att skapa relationer till kunder vinner på sikt.
Att tro att det räcker att leva på de få procenten kunder som kommer in o köper DYRA saker direkt blir inte långvarig i någon branch.

Desutom är det skitbra med gamla kunder i butiken som kan säga att "denna butik är bra o jag är kalasnöjd".

En tom butik lockar heller inte nya kunder...

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 06, 2005 20:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Vi har diskuterat detta många gånger, o jag tycker som förut= att skapa relationer till kunder vinner på sikt.
Håller med! Jag minns när jag var 14 bast och gick in i en viss hifibutik i Göteborg. Jag fick sitta där och lyssna i flera timmar. Det gjorde jag många gånger innan jag ens hade sagt att jag var intresserad av nån viss produkt.

Det tog ungefär ett halvår innan jag köpte nåt, nu har jag en hel Linnrigg som helt och hållet är inhandlad i den affären (inte världens dyraste, men ändå).

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 07, 2005 09:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja, visst tjänar man på det. Speciellt med sånna här produkter - de är dyra och man måste tänka över sitt köp, samtidigt som det är svårt att säga A är bättre än B, då produktmatching skapar en sån variation i system.

Men visst har jag fått lyssna också.. både på två-kanal, jämförelser mellan cd-spelare och i biorummet (även om jag inte hade bett om det). Bara det att man inte direkt känner sig välkommen och känner sig inte direkt trygg att gå dit bara för att provlyssna.

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 07, 2005 20:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

De var en "Ny" snubbe på T&T då jag köpte min 5125.....han ville inte dema den med Espek då jag bad om att få provlyssna, det var för "besvärligt" att koppla in... :?: :?: :?:

Då blev undertecknad stött i kanten :evil: och gick till en annan försäljare å frågade om dom hade slutat att dema produkterna....

Han ställde sig lite frågande och undrade varför jag undrade det :?:

Jag sa sen som det var......och hur jag blivit bemött.

Det är ju REGEL på att lyssna på grejor innan köp, hade först tänkt vända på klacken å gå därifrån. :?

Har inte sett den snubben sen dess.

:roll:

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 08, 2005 08:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

equi2 wrote:

Sen tror jag mycket väl att det finns många andra märken än Linn som gör bra prylar. Så det var inte därför Bossanova inte höll sig levande.
Det var inte så jag menade att man ska ha fet plånbok, men man kan tyvärr inte lägga massa tid på någon helt utan plånbok.

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 08, 2005 10:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
Det var inte så jag menade att man ska ha fet plånbok, men man kan tyvärr inte lägga massa tid på någon helt utan plånbok.
Så du menar att handlarna ska kräva kontoutrag innan kunderna får lyssna :?
Eler göra som på MB handlarna; bedöma efter utseende. Inte kostym typ... glöm att testa en merca.
Jösses.
Det är ett par affärer som inte lät mig testa bilar när jag var ung o dito nu om jag kommer i jeans (eller har mina 3 små barn med mig) - men de är HUR trevliga som helst om man kommer ner på lunchen i kostym :evil: Jag köper aldrig en bil av det märket/handlaren, idioter!

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 08, 2005 11:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är det inte många som har börjat sin "Linn karriär" på ungefär samma sätt som jag, dvs man blir indragen i det när man är student. Man är där ganska ofta och tittar och drömmer trots att man då inte har pengarna, och sedan när man är färdig och mer bemedlad så kommer man att spendera en hel del pengar på Linn prylar.

Personligen tycker jag att det är ett butiksbidträdes skyldighet att uppträda vänligt mot alla potentiella kunder. De har ju betalt för det och dessutom kostar det inte något extra för butiken.

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 08, 2005 11:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ulf, tror du har rätt.
Jag mer eller mindre bodde i Uppsalaaffären under min studenttid. O köpte utan att egentligen har råd efter ett tags suktande...
Det gäller att först få kunderna intresserade - försäljningen kommer senare.

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 08, 2005 12:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
don Tomaso wrote:
Så du menar att handlarna ska kräva kontoutrag innan kunderna får lyssna :?
Eler göra som på MB handlarna; bedöma efter utseende. Inte kostym typ... glöm att testa en merca.
Jösses.
Det är ett par affärer som inte lät mig testa bilar när jag var ung o dito nu om jag kommer i jeans (eller har mina 3 små barn med mig) - men de är HUR trevliga som helst om man kommer ner på lunchen i kostym :evil: Jag köper aldrig en bil av det märket/handlaren, idioter!
Jag kanske drog det lite väl hårt

Så lugn det var inte alls så jag menade, givetvis ska man bli vänligt bemött oavsett men man kan inte "offra" hur mycket tid som helst på de som aldrig köper något och ofta är in i butiken. Givetvis sen om det är lugnt och man har tid som handlare ska vem som få lyssna, men sen givetvis om det kommer en kund som är beredd att handla nu och vill lyssna att den andra kunden då får lämna sin plats en stund etc.

Men håller med dig om bilhandlare det är ett släkte för sig

Hursomhelst har jag aldrig blivit dåligt bemött på Takt&Ton av någon av de som jobbar även fast det är helt uppenbart att jag inte ska handla något just då. Och jag har alltid fått lyssna om det funnits plats

btw just i Luleå dstannar väl inte många studenter pga av bristen på jobb.

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 08, 2005 12:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tror att det handlar om att "sälja in" Linnprylarna.
Att försöka göra en snabb affär kanske funkar med enkla saker som en stor TV eller snabb dator.
Med Linngrejorna gäller det ju först att visa att de faktiskt är snuskigt bra.
Därefter att de faktiskt är värt så mycket pengar att ha dessa grejor.
Det handlar om upplevelser, man kan inte njuta av musiken om man inte får slappna av och lyssna i sin egen takt :wink:
Sen måste detta sätta sig några månader och så bläddrar man i broschyrerna (som ej finns längre :cry: ) och så börjar man drömma...
Till slut sitter man fast på kroken

Sen finns det förstås UFO:n som bara går in i affären och lyssnar och snackar för att de ej har något socialt liv, att identifiera och bli av med dessa utan att fimpa normala människor är förstås konst behärskad av få.

mvh
Steffe

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 08, 2005 12:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Som i alla andra möte här i livet så är oftast det första mötet mellan försäljare och kund viktigast!

Om kunden möter en entusiastisk och glad försäljare och tvärtom så brukar det funka under lång tid framåt.

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 08, 2005 12:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Håller med om att man måste bemöta alla väl, oavsett kostym eller inte (ni förstår). Många har inte pengar, drömmer om en viss anläggning och köper kanske när dom har råd. Då är det ju dumt att skrämma iväg kunden då han inte har pengar (men får det sen).

Själv har jag väl inte direkt nå pengar att skryta om. Studiebidrag och lite extrajobb --> 2000-3000:- utöver hyra, mat och räkningar. Pengar som snabbt springer iväg på skivor.

Jag kan inte köpa ett par nya Espek ändå fast dom är bra (exempel)... men om jag kanske får lyssna, börjar gilla en produkt, kanske till och med sparar ihop och köper den beggat... då har ju affären en stor chans att jag vid nästa uppgradering köper något nytt av dom.

Att bemöta alla vänligt och ANPASSA sig efter kunden vinner man på i längden... och det är just att "anpassa" sig jag tycker T&T faller på. Dom försöker sälja en subb till min kompis (flera år sedan & fattiga studenter)... och det dom frågar om är om vilken prisklass det gäller. runt 15.000:- eller mer?

Han hade ju tänkt sig 3000-5000:- bara för att ha nåt att poppa på lite med. Då var vi väl runt 16-17år skulle jag tippa... hur många i den åldern lägger 15.000:- på en subb/ens på hela anläggningen?

Peter har dock kört en CD-shootout en gång och det tyckte jag var bra. Fick en att öppna ögonen och skapade "drömmar"... som förhoppningsvis (för affären) lever kvar när man har pengar.

Post new topic  Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00