fredde wrote:
Problemet med Ninka är enligt High Fidelity att de båda bas/mellanregister elementen inte slår exakt samtidigt, detta gör att Ninkan kan upplevas som grötig och inte lika tajt som Katan.
Skulle jag köpa högtalare idag tror jag faktiskt att jag skulle välja Katan, eller kanske ändå inte

Slår de inte exakt samtidigt? Hur kommer det sig, och hur har de kommit fram till det?
Var glad över att du har köpt högtalare redan, du har ju tagit beslutet
Hur synd är det inte om mig, som inte har det ännu..eller angenämt problem kanske man ska kalla det istället..blev inte klokare, det kan jag säga. Vet faktiskt inte alls vad jag ska satsa på...roligt dock att se att min elektronik kan hänga med rätt så bra på nya högtalare, vilka det nu blir.
I ditt rum Fredde så tror jag att Ninka är ett bättre val, de känns lite mer allround där, hade en svag aning av att Katan kunde bli lite för ljusa emellanåt. Det skulle vara kul att testa göra samma jämförelse i ett mindre rum, hemma hos mig exempelvis! Där kanske utgången är annorlunda. Sedan att Katan var så trögdrivna gjorde mig lite skeptisk, Ninka verkade ju kunna spela ut ganska bra på mitt slutsteg men fick kämpa en del på Katan..
Ang. grötigheten så tror jag i så fall det beror på att det blir mindre resonanser i rummet av Katan som inte går så djupt. Även om Ninka inte går djupare än 50 Hz så tyckte jag basen var riktigt bra i rummet. Riktigt skarp för att vara såpass framträdande..