selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 23:55

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 52 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 21, 2005 02:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Alla som har studerat byggkvaliteten på ett passivt Linn filter inser hur seriöst Linn tar på att maximera prestandan vid varje prisnivå. Att Linn skulle "medvetet göra dem sämre" anser jag är nonsens.

Avsevärt viktigare - ett par väl uppsatta passiva Linn burkar låter fantastiskt engagerande och kul - det som i slutänden bestämmer hur kul är kvaliteten på grejorna som driver dem. Att samma system med fler av samma slutsteg med elektroniskt drivna delningsfilter ger ett ännu bättre resultat är lika självklart.

Gubbar, vi är här för att vi blivit berörda, förförda och fattiga av världens i särklass bästa hifi. Många kommer att tröttna om vi inte lyckas lyfta diskussionen över vad som för de allra flesta är upplevda självklara fundamenta.

Ferrari's instegsmodell är också en Ferrari.

VH, Carl

PS. Finns det ett aktivt filter till Komri nu för tiden? Jasså inte det.

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 21, 2005 10:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vem påstår att Linn "medvetet gör dom sämre"?

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 21, 2005 10:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Haakan wrote:
hehe uppföljningsfrågan på detta blir då....har linn lagt ner nog med tid på sina passiva högtalare? lr är det bara så att dom med vilja gjort dom lite sämre? eftersom många andra märken låter MYCKET bra utan aktiv delning eller "boost" i dom lägre regionerna

märk väl att jag bara spekulerar nu

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 21, 2005 11:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ah, missade den. Tack.

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 21, 2005 13:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

daniel.n wrote:
Ah, missade den. Tack.
alltså vad jag menar är att dom passiva filtren borde rimligtvis gå att göra bättre? man kan ju tom påstå att det är "fel" kabinett till dom? eftersom man inte kan göra 2 likadana lådor till 2 olika lösningar?

sen är ju dessutom tex filtret till katan superenkelt, vad jag kommer ihåg från en tidigare tråd så var det iprincip bara en delning ingenting annat?

missförstå mig rätt nu...jag tycker inte att dom låter dåligt på nåt sätt...men det borde gå å få låta iaf i närheten av likabra passivt som aktivt med rätt kabinett samt ev ett lite bättre filter?

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 21, 2005 14:16 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Om det är så att kabinetten bör se olika ut för den passiva resp den aktiva konfigurationen, så är det rätt att optimera dem för aktiv konfiguration tycker jag. På så sätt finns det ju mest potential i högtalaren s.a.s.

När jag surrade med Alan Williams från Linn, nämnde han att Linn inte bygger passiva högtalare med möjlighet att köras aktivt, utan aktiva högtalare med möjlighet att köras passivt. Huruvida detta var en klysha, eller om det betyder att högtalarna på något sätt är optimerade för aktiv konfiguration, vore intressant att veta.

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 21, 2005 14:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En relaterad sak som Alan nämnde vid ett tidigare besök (just efter Akurat-lanseringen) är att Linn ansåg sig ha vidareutvecklat passiva filter extremt mycket under dom senaste 3-4 åren. Vill minnas att han ansåg att dom idag (Komri/Akurate) kommer lika långt i prestanda med passiva filter som dom för tre år sen kom med aktiva filter.

Ergo, passiva filters är uppenbarligen något viktigt för Linn. Men inte det som deras högtalare optimeras för.

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 21, 2005 14:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Klanters wrote:
När jag surrade med Alan Williams från Linn, nämnde han att Linn inte bygger passiva högtalare med möjlighet att köras aktivt, utan aktiva högtalare med möjlighet att köras passivt. Huruvida detta var en klysha, eller om det betyder att högtalarna på något sätt är optimerade för aktiv konfiguration, vore intressant att veta.
precis vad jag försöker få fram...är inte så knixig med mitt ordval bara

edit: daniel: jag tror också att dom kanske helt enkelt koncentrerat sig mer på passiva filter eftersom det e svårt att sälja aktivt eftersom allt blir så extremt dyrt...sen har han ju iofs rätt i att dom passiva filtren är helt ok eftersom (iaf jag tycker) det finns andra högtalare som låter fruktansvärt bra...exvis b&w 801, respons dyrare modeller låter också väldigt bra (kan dock ej modellnamnen)

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 22, 2005 22:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Alan må vara eran GUD.....men inte min......

mina öron bestämmer, sen får det vara hur mycket mumbo-jumbo det vill.....

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 22, 2005 23:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Classik wrote:
Alan må vara eran GUD.....men inte min......

mina öron bestämmer, sen får det vara hur mycket mumbo-jumbo det vill.....
jag tror inte på någon gud...bra att man litar på sina öron...men även att smaken är som baken...

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 23, 2005 00:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Återkom när du nyktrat till lite, Classik. //Ayn

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 23, 2005 00:50 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Fint att du drog i bromsen Ayn :D , det började spåra ur lite.

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 23, 2005 00:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Dom sakliga diskussionerna är lite torra, det här livade upp lite...synd att tråden stoppade

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 23, 2005 02:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Classik wrote:
Återkom när du nyktrat till lite, Classik. //Ayn
oh ett påhopp :lol: ovanligt undra vad det stod

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 27, 2005 00:49 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

En som köper ett par högtalare för 80-100.000kr (eller mer) och som har en bra signalkälla och ett fint försteg tillsammans med ett stort slutsteg, vad gör han (oftast) när han ska förbättra sin anläggning?

Jo, han köper ett större slutsteg... Vad gör han nästa gång? -samma sak!

Till sist blir slutstegen större och större, prislappen ökar exponentiellt i takt med uppgraderingarna... Högtalarna låter dock inte så mycket roligare som kunden kanske hoppats på...

Med Akurate-serien t ex, så kan Linn erbjuda fortsatta uppgraderingar med s t o r ljudförbättring för kunden till rimliga/horribla summor beroende på vilka slutsteg som kunden vill köra aktivt med.

Detta tycker jag är skitsmart, fabriken tjänar stora pengar på det också vilket någon här säkert kommer att påpeka, men -so what? En fördel med Akurate jämfört med Keltik är att du kan börja köra passivt för att sedan uppgradera...

Någon drog paralleller med Ferrari tidigare, här är en till: En Ferrari F40 är gjord för att köras på bana (fort) men du kan även köra den (förhållandevis) sakta på allmän väg oxå. Linns högtalare ä r gjorda för att köras aktivt, sedan så finns det som möjlig option att även köra dem passivt...

K

Post new topic  Reply to topic  [ 52 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00