selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 21:06

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 506 posts ]  Go to page Previous 118 19 20 21 2234 Next
Author Message
PostPosted: Sat Oct 29, 2011 16:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Komri wrote:
Kan bekräfta att jag följer tråden med stort intresse, särskilt nu när den kommit in i en "andra och lite mer postiv och konstruktiv andning"! :)

Stort tack till alla Er som testar samt också sprider kunskap och erfarenhet.

Har ju själv tidigare haft Isobarik, Keltik (m fl. Linn högtalare) och f n lyssnar jag på Komri. Har även testat div. slutsteg (även icke Linn). F n passivt m Solo som är det bästa jag testat på Komri. Hittade tyvärr aldrig riktig 100% i mål med mina Keltik och tror att jag helt enkelt inte hade rätt slutsteg för att få ut max prestanda.

Själv vore jag mycket intresserad av ett i relation till 8xSolo mer prisvärt alternativ.... Lejonklou!? :wink:

Trevlig helg till Er alla Keltik-lovers!
Vore intressant höra solo på komri. Har dom nånsin trilskats ellerstängt av för dig? Vilka volymer kör du på som mest?

Älskar ju klimax så.

PostPosted: Sat Oct 29, 2011 17:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

The Archangel wrote:
Senare Lk140 är också i mitt tycke bättre än klout rent musikaliskt.
Antingen var den Klouten otroligt trött eller så har vi helt skilda definitioner av begreppet musikalisk.

PostPosted: Sat Oct 29, 2011 18:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
The Archangel wrote:
Senare Lk140 är också i mitt tycke bättre än klout rent musikaliskt.
Antingen var den Klouten otroligt trött eller så har vi helt skilda definitioner av begreppet musikalisk.
Skillnaden var liten och 140n var av den sista modellen. Handlaren instämde själv.

Kanske var en trött klout vad vet jag men just då upplevde vi båda samma sak.

PostPosted: Sat Oct 29, 2011 18:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har förresten en extra akurate hemma nu. Har kört en del nu och ska hårdköra mer ikväll. Ska lämna rapport sen. Så får vi se:). Rätt intressant

PostPosted: Sat Oct 29, 2011 18:55 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

The Archangel wrote:
Komri wrote:
Kan bekräfta att jag följer tråden med stort intresse, särskilt nu när den kommit in i en "andra och lite mer postiv och konstruktiv andning"! :)

Stort tack till alla Er som testar samt också sprider kunskap och erfarenhet.

Har ju själv tidigare haft Isobarik, Keltik (m fl. Linn högtalare) och f n lyssnar jag på Komri. Har även testat div. slutsteg (även icke Linn). F n passivt m Solo som är det bästa jag testat på Komri. Hittade tyvärr aldrig riktig 100% i mål med mina Keltik och tror att jag helt enkelt inte hade rätt slutsteg för att få ut max prestanda.

Själv vore jag mycket intresserad av ett i relation till 8xSolo mer prisvärt alternativ.... Lejonklou!? :wink:

Trevlig helg till Er alla Keltik-lovers!
Vore intressant höra solo på komri. Har dom nånsin trilskats ellerstängt av för dig? Vilka volymer kör du på som mest?

Älskar ju klimax så.
Mina Solo är som klippor, bergfasta och stabila i allt. Kör inte jättehögt då jag bor i lägenhet även om jag har snälla grannar. Volymen brukar pendla mellan 50 - 70 på KKMkII. Från volym 60 lever de ut ordentligt.... Har kört på volym runt 80 vid någon fest, inga probelm då heller, vaken med Solo eller grannar... :twisted:

Du är alltid välkommen!

Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i

PostPosted: Sun Oct 30, 2011 05:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nyss hemkommen efter ett spontanäventyr. Är nu en provlyssning och en i mitt tycke allt för billig felfri Ekosarm rikare, det sistnämnda är värt en hel roman i sig men då det är off topic, så kan vi väl hålla oss till provlyssningen hos Pekka som pågått tills nu i stället.

Nu kan jag säga att det är bortom varje tvivel att A4200 är undermotoriserad. Oavsett vilken metod vi använder så är den så oerhört underlägsen en 2200 att det är svårt att greppa. Jag tänker inte skriva en massa som ska vridas på i oändlighet tills det i slutändan handlar om att vi inget fattar eller spelar på tok för högt.

Redan på riktigt låga nivåer så hör man hur mycket bättre det spelar. Det finns ett sådant energinnehåll som aldrig funnits där förut. Visst,jag hör fortfarande att Chakrafiltren har ett hål som de inte borde ha och som blir lite lidande när man spelar musik som exempelvis Doors. Det är inte romantiserande fett ljud jag efterfrågar utan jag menar att det helt enkelt är rätt säkert att man medvetet EQ´at till filtren här.

Att man inte kommer sig hem för än vid 4 på morgonen är en bra värdebarometer anser jag. -Ja visst ja,på tal om att spela högt: på volym 70 så är det väldigt mycket energi i rummet nu kan jag intyga,fullt tillräckligt, för att vara vetenskapliga så var vår gode vän seriösa dB mätaren närvarande under hela kvällen och vid lyssnarposition var vi knappt uppe på skadlig nivå ens som en fingervisning om ljudnivån. Om jag var Pekka nu så skulle jag satsa på Foundation First, kanske be Andkan komma och göra jobbet klart med burkarna eller Lejonklou, för nu finns det material att jobba med. Känner han att spenderarbyxorna bränner så skulle jag hugga Klimaxfiltret som är till salu. Men fram för allt så är det så jäkla bra nu att ni som bor i närheten borde åka förbi och få er en upplevelse, passa på att ge Pekka en klapp på axeln för sitt enträgna arbete och för sin övertygelse. Jag håller på att misstänkliggöra den heliga metoden för att inte klara av lokalisera alla problem som en stackars Linnist kan drabbas av..

Archangel: jag säger inte att du har fel om Klout VS LK140 men jag delar inte den åsikten med dig. Som jag skrev i annat inlägg så är jag imponerad av lilla LK85 som var bättre än jag trodde,musikaliskt bättre än mitt 5105 fast svagare. Mot Klouten var det däremot en skillnad som är svår att greppa. Jag föredrar den före mitt 2250 med Dynamik till och med-i alla fall i Keltiks mellanregister,och nu förstår jag även varför det är så. Lk140 är helt okej-Klout också och beroende på vart du sätter dem så blir det förmodligen olika stor skillnad till Kloutens fördel.

Last edited by haraldur on Sun Oct 30, 2011 23:28, edited 2 times in total.

PostPosted: Sun Oct 30, 2011 11:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bra att ni provar mycket. Det brukar ge insikt. Något man generellt har svårt att ta till sig är att effektskillnaden för att spela märkbart mycket högre alltid är mycket stor. Man behöver ungefär 5-10 ggr så mycket effekt för att det skall kännas att man har mycket mer, givet ungefär samma kvalitetsnivå på försätrkeriet i övrigt. Skillnaden i effekt mellan x100 och x200 skall inte överdrivas effektmässigt, däremot är ju x200 klart bättre f.ö. Det i sig gör nog att effektövertaget går nära nog spårlöst förbi i.o.m. att man behöver spela minst lika mycket högre som stegens uteffektskillnad implicerar.

För tydlighet skull; Är 4200 klart underlägsen 2200 även då bara två kanaler används (på 4200:an) och även vid låga nivåer?

Just det där med att 4200 skulle börja knota redan under volym 60 då den driver mellanregistret på Keltik låter skumt. Basen på Keltik EQ:as rejält så där slår nog de flesta slutsteg i taket ganska tidigt, men det borde inte vara riktigt lika för mellanregistret även om mellanregistret väl används relativt långt ner i frekvens. Skillnaden mellan 2200 och 4200 med halva 4200:an engagerad borde inte vara natt/dag såvida 4200:an är hel. Visst 2200 skall givetvis vara bättre - vad annat skulle motivera dess existens. Har ni någon x100 att testa med t.ex.? Den skall i varje fall inte vara bättre! När ni nu testar så mycket; Har ni tillgång till signalgenerator och oscilloskop? Det är ju relativt lätt att i så fall mäta upp filtrens frekvensöverföringsfunktion.

Generellt sett så skall ett aktivt system ha betydligt mer marginal till att låta ansträng än ett passivt system (d.v.s. så länge som man inte tar tillfället i akt att EQ:a kraftigt i det aktiva fallet). Headroom ökar ju avsevärt vid aktiv drift och följdaktligen även lasten på förstärkeriet. Däremot brukar aktiv drift låta så mycket mer oansträng att man genast vill spela högre... Effekten brukar vara liknande vid bi-amp, men bi-amp med gemensam nätdel torde inte vara någon speciellt stor förbättring (även med identiska slutstegskanaler). Den väsentliga förbättringen brukar nås då man flyttar filtret före slutstegen istället.

Har det utretts hur det ligger till med spänningsmatningen till filtren i den illalåtende 4200:an? Har i bakhuvudet ett minne ang. just spänningsmatningen till filtren. T.ex. 2250 behövde modifieras något för att Chakra-filter skall kunna användas. Matningen till filtren hade i 2250 originalutförande för mycket serieresistans. Hade tidiga 4200 samma höga serieresistans kanske? Lejonklou kan säkert fylla på med nödvändiga detaljer, men egentligen borde väl närmaste återförsäljare eller Linn kunna ge uttämmande svar. Har ni mätt på spänningarna till filtren i samband med effektuttag ur steget? Om spänningarna sjunker redan vid några W effektuttag så skulle jag säga att något är fel! Vilket ni ju också säger, men att detta sker med alla 4200, men inte med 2200 förrän vid nåpgot 100-tal W effektuttag verkar orimligt. Det torde vara samma spänningsmatningslösning för båda stegen.

PostPosted: Sun Oct 30, 2011 14:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

3 olika 4200 har använts, alla är testade i mellanregistret, alla reagerar på samma sätt om man använder mera än 2 kanaler
När det skrivs 2200, så är endast 2 kanaler på höger sidan i 4200 använd alltså exakt som om man skulle bara haft en 2200.

Visst handlar det om att kunna spela högt, men med 4 nätdelar är det grymt mycket högre och mera dynamik vid volym 65 än det är med 2 nätdelar i volym 70+

X100 stegen verkar inte ha lika mycket av strömförlust till filtren, kanske helt enkelt för att förstärkarmodullen inte tömmer nätdelen lika snabbt som en x200

Igår spelade det en hel del på volym 48 med 4 nätdelar, och som det spelade på denna nivå har jag aldrig hört keltikar, grymt bra det som därimot är lite tråkigt är att även med 4 nätdelar tror jag att volym 65 är max vad man ska spela med Keltik om man ska bibehålla alla kvaliteter och inte gå mera på kvantitet

Därimot så kan jag säja att volym 65 räcker väldigt bra nu, med 4 nätdelar eftersom volym 65 upplevs som mycket högre och med mycket mera dynamik än när man tidigare försökte spela över 70+

Finns det intresse får ni gärna pmá mig så kan vi säkert höras på telefon, vi har testat så mycket olika kombo, så allt är inte skrivet och mycket som är skrivet är tidiagre i tråden

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Sun Oct 30, 2011 19:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Så länge som man spelar väl under klippnivå med resp. steg x100 eller x200 så borde skillnaden i strömuttag vara liten.

Hur var det med instrumenttillgången? Hade ni möjlighet att mäta upp överföringsfunktionen med för keltik-filtren? Det hela verkar nämligen högst besynnerligt.

PostPosted: Sun Oct 30, 2011 20:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Så. Då har vi hårdkört här hemma. Med lite intressanta resultat.

Först några saker för att förtydliga:

Keltik är ett speciellt fall. Med äldre och tuff last via dess design och de aktiva korten ställer till det.

Komri har en väldigt svår last med faser hit och dit och med impedans på extremt låga 1.7ohm. Detta kräver väldigt mycketström för att hålla effekten.

Det är vid dessafall man får problem med 4200an. Strömmen räcker helt enkelt inte när man når de svåra nivåerna. Dippen på impedansen ligger på diskantwn och beror på hur man designat filtret till arrayen. Det är just vid höga frekvensersom stwgen stängt av pga strömmen som tagit slut. Har kört en till akurate nu så en nätdel tar hand om diskant+superdiskant på en komri. Nu räcker strömmen och det är bara att ösa på som man vill. Man bestämmer volymen själv med mycket dynamik och kontroll trots höga nivåer. Är supernöjd. Men måste omorganisera i systemet med tre akurate nu. Så mina nuvarande steg är till salu. Kommer nog inte ens gå på aktivt nu utan satsa mer på källan istället.

Rekommendationen från Linn är ju att ha klimax-steg till komri och det förstår jag. Lastenblir väldigt svår. På övriga system verkar de ju funka.

Sen ska jag baratillägga att, som sagt tidigare, jag föredrar två 4200 tillmina komri än två 2200or. Även om man kan vrida på mer med 2200or. Men det märks att den extra strömmen som 4200or matar ut faktiskt behövs. Skillnaden med alla kanaler igång är långt större än vad skillnaden mellan olika förstärkarpar kan vara.

Älskar mitt system nu. Lady gaga är en upplevelse numera:).

PostPosted: Sun Oct 30, 2011 23:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Angående Keltik
Vad jag läst tidigare så fungerade det bra med A4200 och Klimaxfilter. Med tanke på vinsten i att ha både klimaxfilter och Akuratestegen istället för diverse olika LK-steg osv, borde det vara klart värt pengarna.

I värsta/bästa fall, kanske 2st 2200 till de svåraste elementen och ett 4200 till de minst svårdrivna.

Om inte annat kanske det kan vara intressant med fler tester med kombinationer med klimaxfilter

Kanske är nåt att tenka på

PostPosted: Sun Oct 30, 2011 23:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tråden på UK linn forumet börjar intressera folk också. DeQmaster från spanien skickade ett PM här på morgonen och upplevde liknande symptom med 2250 med dynamik medan den äldre switchade nätdelen inte hade schwunget som de nyare har samt förstås mindre skramligt. Det intressanta var att det drog jämnare-mer klout liknande i stället. Han kör med klimaxfilter två klout och två 2250.

På kul ska jag handla mig ett par pre-dynamik tänkte jag-kan vara bra att ha om man vill få en orsak att umgås kring ett tema.

Edit:
Det går ett rykte här uppe om en viss träff som ska ha skett hos en viss MNn i eftermiddags, som borde utmynna i en del haksläpp och vittnesmål tycker jag :wink:

Utan att förringa en momentdragen mutter eller en dålig lödning,men kom igen nu,tala ur skägget,hur hade ni det och framför allt hur lät det ungdomar?

PostPosted: Mon Oct 31, 2011 05:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tur att man gått den tunga vägen med Keltik annars hade man nog aldrig avslöjat denna ljupt begravda hemlighet om A242 :mrgreen:

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Mon Oct 31, 2011 11:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

pekka71 wrote:
Tur att man gått den tunga vägen med Keltik annars hade man nog aldrig avslöjat denna ljupt begravda hemlighet om A242 :mrgreen:
Anders, Pekka71 och Micke, jag tackar för igår!

Det blev en aha upplevelse, 4200/D måste få en "SPARK".
För att jämföra 1x2200/D och 2x4200/D aktivt mot 5x2200/D aktivt blev väldigt intressant.
För det första att ha möjlighet att göra denna jämförelse är häftigt.
Missförstå mig rätt (1x2200/D och 2x4200/D) spelar väldigt bra.
Men att dra på med (5x2200/D) blev allting så mycket bättre.
NEJ! det handlar inte om att spela dyng-högt, även om vi provade.. hehe!
Utan hur effekten tar kontroll över högtalarna.
Det Pekka71 kallar det för dynamik, eller som jag kallar det för att högtalarna spelar stort eller att ljudet kliver in i rummet.
(vi har inte riktigt samma ord för saker men det beror på att jag sällan beskriver mina upplevelser)

Har ni möjlighet att göra denna jämförelse, gör den.
Det va ståpäls på ståpälsen några gånger.

/T

PostPosted: Mon Oct 31, 2011 13:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

TACK!

Det känns oerhört befriande att få det bekräftat. Jag undrar i mitt stilla sinne om inte de flesta Linnhögtalare skulle vinna på den där tweaken,alternativt körts med A2200 från första början..

Fyra kanaler är bra att ha i en och samma låda men är helt värdelöst utan tillräcklig drivning=A4200 misslyckad produkt.

Jag har tyckt att det verkade sjukt konstigt att Linn spottar ut så tråkiga grejor nuförtiden efter ett antal träffar med både bra högtalare och källa närvarnade. Har egentligen bara blivit imponerad av Klimax Twin och Komri i modern tid samt tyckt att M140 lät någorlunda i förhållande till sitt pris. Kanske är det inte så konstigt när man börjar se den röda tråden genom det hela. Minns vi satt Jag och Erik och funderade varför det inte spelade "satan" om grejorna hos Andkan när Isobariksen demades sist samt att han började undra varför man egentligen har en KDS. Källan i all ära men det måste finnas fundament att bygga på om det ska lira.

Frågan är hur Linn ser på detta? Kanske skulle de se över prissättningen,köra den där 2+2 kampanjen året runt,då blir det i alla fall någorlunda ?prisvärt? särskilt användbart är det ju inte sedan man hört skillnaden mot hur det egentligen ska låta. Att de skulle komma med en nätdel enkomt för att kringgå detta känns långsökt. Vidare så borde signalerna ha nått företaget vid det här laget kan man ju tycka.

Nu återstår för Jajo,HCL,lejonklou och Sportbilsentusiesten inte minst att göra den här trevliga lilla jämförelsen. Håll i er bara så ni inte trillar av stolen!

Slutligen så får jag dementera det jag sagt om A242 då det starkt färgats av ovanstående förstärkeris svagheter men fatum kvarstår,vore jag tvungen att driva dem med A4200 så skulle jag hellre välja en annan burk då det inte lever upp till förväntningarna.

Post new topic  Reply to topic  [ 506 posts ]  Go to page Previous 118 19 20 21 2234 Next

All times are UTC+02:00