selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:39

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 479 posts ]  Go to page Previous 116 17 18 19 2032 Next
Author Message
 Post subject: Re: jajos anläggning
PostPosted: Mon Aug 24, 2009 12:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har själv Katan och har liksom du hört dem med Klimax DS samt Kontrol, och det var ju inte fy skam - blir nått att sträva mot, även om jag vill ha en LP12 innan.
Hur tycker du att själva konceptet med DS fungerar? Upplever du det som enbart smidigare genom att man slipper byten av skivor osv. eller något tillkommande krångel med att allting styrs via datorn? Just den biten tilltalar inte mig speciellt även om ljudkvaliten talar för sig.

Saknar du någonsin mer bas med Katan?

Edit: Såg att du hade en Sizmik

PostPosted: Mon Aug 24, 2009 15:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

TONNY wrote:
Har du haft andra högtalare hemma för test? Typ M109?
Nej, inte hemma. Men jag har hört Katan mot M109 i butik några gånger och skillnaden är ju ganska rejäl. Men jag har inte riktigt kommit tilll högtalarna än - putsar tidigare i signalkedjan. Sen är jag ganska nöjd med aktivt C4200, väldigt praktiskt. Med M109 får jag köra passivt, skaffa fler slutsteg eller byta mot C6100 vilket jag inte vill just nu.
linnist wrote:
Skönt att du kör Katan de platsar verkligen med toppkällor framför. Har hört dom hos min handlare med KDS och Majik-I och det var riktigt bra och roligt ljud!
Med aktiva Katan med C4200 som du kör så borde det bli sanslöst bra.. :shock:
Japp... Det är bara KDS som fattas. Men det kommer. Snart förhoppningsvis.
Symphonyno15 wrote:
Jag har själv Katan och har liksom du hört dem med Klimax DS samt Kontrol, och det var ju inte fy skam - blir nått att sträva mot, även om jag vill ha en LP12 innan.
Hur tycker du att själva konceptet med DS fungerar? Upplever du det som enbart smidigare genom att man slipper byten av skivor osv. eller något tillkommande krångel med att allting styrs via datorn? Just den biten tilltalar inte mig speciellt även om ljudkvaliten talar för sig.

Saknar du någonsin mer bas med Katan?

Edit: Såg att du hade en Sizmik
Jag tycker att DS-konceptet är fantastiskt. Om man laddar playlisten med de skivor man vill lyssna på så kan man ju styra allt med den vanliga Linn-fjärren. Jag saknar faktiskt inte att pilla med CD-skivor så mycket. Jag är ju egentligen en vinylmänniska och har därför aldrig fått nån riktig känsla för just silverskivor. De kan lika gärna ligga på hårddisk för min del! DS-tekniken är framtiden. Silverskivor är för gubbar. ;)

Vad det gäller bas finns det ju en hel del att hämta i aktiva Katan. Men visst är ljudet åt det ljusare hållet, helt klart. Har gått och funderat på en Klimax-subb, men när jag la in Cara 1 på DS'en blev det ett helt annat liv i Katan. Mycket mer live-känsla. Så de tankarna har lagts på is. Jag är säker på att basen kommer sitta som en smäck med Klimax DS och Klimax Kontrol framför. Det är mitt ultimata mål.

Jag har inte kvar Sizmiken. Den såldes för länge sedan.

/ Jacob

PostPosted: Mon Aug 24, 2009 16:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Silverskivor är för gubbar.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

PostPosted: Mon Aug 24, 2009 16:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Silverskivor är för gubbar.
Jag reagerade också på denna humor. Var det inte så vissa sa om vinylen, ett par år efter att nämnda silverskivor introducerats? Vad tyckte vi om det? :D

PostPosted: Mon Aug 24, 2009 16:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Låter inte FLAC lite gubbigt oxå? Mina barn är inte imponerade av FLAC och NAS, låter trist :shock: Där regerar Ipod, MP3 etc, låter mer coolt 8)

PostPosted: Tue Aug 25, 2009 06:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

... ja Ipod och MP3 är ju coolt :roll:

PostPosted: Tue Aug 25, 2009 07:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
iPod är iaf cool om den har efternamnet Touch... 8)

PostPosted: Tue Aug 25, 2009 07:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Traktorpojken wrote:
iPod är iaf cool om den har efternamnet Touch... 8)
Ännu coolare om den finns på marknaden om 3 månader och har 10-tums touchskärm: http://www.pcworld.com/article/169081/a ... eport.html. :wink:

PS Undrar b t w vem som lanserar den första betaltjänsten där man kan köpa fullständiga högupplösta digitala albumomslag inkl fullständiga texthäften etc och knyta till resp FLAC? Apples vision låter ju inte direkt heltokig: "...Apple could be planning a simultaneous launch of the tablet with a new service that is "all about re-creating the heyday of the album when you would sit around with your friends looking at the artwork, while you listened to the music." Ursäkta trådskaparen om något OT. DS

PostPosted: Tue Aug 25, 2009 08:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Självklart är det Touch som gäller..

Allt Pappa har är lite mossigt, dock om jag kommer med en 10 tums Touch - Då är jag kungen hemma igen :D

PostPosted: Mon Aug 31, 2009 13:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Här har det hänt grejjer! Klimax framför Katan! 8) Intryck!!!???

PostPosted: Mon Aug 31, 2009 21:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej!

När jag läste om Linns DS-spelare första gången bestämde jag mig - om det här är en teknik som funkar och som jag gillar ska jag inte snika utan sikta på att nå Klimax-nivå.

Jag hade egentligen tänkt köpa Majik DS för att testa själva konceptet, men min handlare övertalade mig att jämföra den mot en Akurate. Dum som jag var gick jag med på detta och eftersom skillnaden var otrolig kunde jag inte köpa mindre än Akurate. Och det har jag faktiskt inte ångrat en enda sekund. Min Akurate DS är svinbra. Jag hade tankar att min Akurate kanske var så bra som en Akurate kan bli, och att det finns Klimax som helt enkelt inte är lika bra... Men i sann source-first-anda tog jag klivet... Ett relativt ospelat exemplar - det finns nog ännu mer att hämta i prestanda. Och utan dynamik. Men trots detta låter det helt sagolikt. Klimax DS har ett analogt sound och ett "flyt" i musiken som är helt svårslaget. Akurate är nära, men när man jämfört vill man gärna ha det lilla extra som Klimax levererar.

Akurate DS är fortfarande den mest prisvärda digitala signalkällan idag med kanske 95% av Klimax prestanda. Men är man entusiast så spelar de sista 5% roll :-)

Nu är jag glad att jag kan sälja min ADS till en entusiast som vill ha det nästbästa, vetandes att det kanske är den bästa ADS som tillverkats ;) Och det är sannerligen ingen dålig prestanda man får där...

/ Jacob

PostPosted: Mon Aug 31, 2009 22:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hade jag varit såld på DS konceptet (Det tar sig!) hade jag definitivt varit spekulant på din Akurate.

Hur står den sig mot din LP12a? Hoppas att vi får höra mer om dina intryck framöver!
/S

PostPosted: Mon Aug 31, 2009 23:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ADSen slår LP12an ganska rejält. Men å andra sidan har jag varken Keel eller Radikal på den.

Klart du ska slå till på min ADS. Kom och lyssna åtminstone ;)

/ Jacob

PostPosted: Mon Aug 31, 2009 23:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Grattis, du VET du gjort rätt :mrgreen:

PostPosted: Sat Sep 19, 2009 13:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Härligt system! När får vi bilder på det här Uppgraderingssvineriet!? :D
Jag strävar mot samma system själv. Hittils har jag uppnått Katan :roll:

Post new topic  Reply to topic  [ 479 posts ]  Go to page Previous 116 17 18 19 2032 Next

All times are UTC+02:00