Lejonklou wrote:
pekka71 wrote:
alla måste förstå att det är inte effekten som saknas utan det är problem att leverera nog med ström till förstärkarna p.g.a underdimentionerad nätdel i 4200
Intressant tråd det här. Det verkar vara flera olika saker som diskuteras.
Det första är maxnivån och den är som HCL nämnt lätt att räkna ut. 200-wattarna klipper enligt Linn vid en obalanserad insignal på 1.1 V. Det stämmer bra, för det motsvarar 110 W i 8 ohm och 220 W i 4 ohm. Om vi utgår från signalen från en DS-spelare eller CD-spelare kommer slutsteget därmed att klippa i musiksignalens toppar vid vol 75. Denna siffra är den vanliga skalan, där 80 är unity gain, vilket nästan alla Linnförsteg har. På gamla Klimax Kontrol låg unity gain på 90 och då börjar en 200-wattare klippa vid volym 85. Ni som absolut vill spela högre än så (75 respektive 85) måste helt enkelt välja starkare steg än Linns 200-wattare. Och då ligger även elementen i samtliga Linns högtalare i riskzonen.
Nästa fråga är nätdelen. Om Dynamik-nätdelen inte orkar driva alla fyra kanalerna i en 4200 i en viss situation så har den för lite effekt för den tillämpningen. Vad Linn lovar är att två kanaler i förstärkaren kan leverera full effekt i 4 och 8 ohm (cirka 200 respektive 100 watt). De lovar inte att stegen med fler än två kanaler kan ge full i effekt i alla kanaler samtidigt. Om högtalaren har lägre impedans än 4 ohm och/eller fler än två kanaler belastas hårt måste man alltså prova sig fram (vilket ni gjort). I slutänden måste man alltid prova sig fram, både vad gäller kvalitet och kvantitet, och därför har jag bestämt mig för att inte uppge några effektsiffror för mitt kommande slutsteg. Att prova om det låter bra nog på de nivåer man önskar spela, med de högtalare och det rum man har, är faktiskt det enda sättet.
Den tredje frågan är vad som händer med de aktiva korten i Chakrastegen. Här verkar det på er beskrivning som att kvalitetsproblem uppstår långt under klippgränsen. Om det stämmer så är den troliga förklaringen att korten påverkas av att nätdelen belastas. Lösningen på ett sånt problem är antingen en nätdel med mer effekt, en nätdel som beter sig bättre när den belastas eller bättre spänningsreglering till korten. Eftersom jag inte har någon erfarenhet av detta problem så är det här bara teoretiska förklaringar.
Ni som har testat, stämmer min beskrivning av de olika problemen?
Det du skriver stämmer mycket bra, värsta problemet ser ut att vara späningsfall till de interna filtren som gör att det helt enkelk låter illa, vilket det inte gör om man använder samma steg med filterbox, i vårat fall Lk tunebox, på keltik så är det mellanregistret som är det stora problemet om man kör interna filter, har prövat med interna chakra filter på alla register förutom mellanregistret vilket jag körde genom tunebox vilket var klart bättre än att köra med bara tunebox
Efter att ha testat chakra kort i mellanregistret ensamt på ett 4200, så försvinner alla problem med det registret ända upp till volym 80+, jag använde 3x 4200 ett ensamt 4200 i mellanregistret de två andra drev resten på varsin högtalare, detta funkade hyffsat men något känndes inte helt rätt, väldigt svårt att sätta fingret på exakt vad som inte blev rätt
Vi testade med ett 2250/d med stereokort i mellanregistret och lät det de 3x4200 driva varsitt register vilket direkt visade att chakrakortet med 4200 i mellanregistret spelade så mycket mera musik än 2250/d med stereokort, alltså detta alternativ var inte aktuellt efter att ha hört mellanregistret med chakrafilter och 4200, men detta resultat blir det endast om melllanregistret drivs ensamt att ett chakrasteg, så fort man belastar steget med fler register skulle jag föredra 2250/d i mellanregistret
Sista testet vi gjorde var att köra 3x4200 på diskant/mid/främre bas alltså en nätdel per register, vi saknade stereokort till basen så vi slängde in tuneboxen med 2250 på bakre basen, det som nu hände med Keltiken kan nästan beskrivas som ett mirakel, preciss som när man hittar sista pusselbiten och lägger den på plats, den lättnaden som infan sig av att höra hur det började lira kan jag nästan inte beskriva men känslan av att bara stånga huvudet i nya problem till att helt plötsligt vara problemet lösning på spåret kändes helt enorm efter 8 månaders riggande utan att det någonsin blivit riktigt bra, det som också måste tilläggas är att det är inte bara på volymer över 70 det blir skillnad utan även på mycket lägre nivåer, det som förändras extremt mycket är dynamik omfånget vilket bara kom fram om man spelade extremt lågt med mindre nätdelar
Jag håller idag på att lösa problemet, bilder kommer, sóm kommer att leda tankarna några år tillbaka i Linns utveckling, om detta är det slutgiltiga lösningen vet jag inte men jag är väldigt hoppfull
Under denna tid som förflutit har man även hunnit fixa en hyfsad LP12 med följande spec Radikal/Ekos2/keel/Klyde, Ads har lämnat mig efter att jag slutade använda den efter att lp 12 intåg
Detta är bara spekulatoner, men jag är ganska säker på att helaktiva system med t.e.x 2x4200 samt ett 2200 till att driva 242 inte är i närheten av den prestanda man skulle få med 5x2200, om det finns intresse kan jag villigt ställa upp på att testa detta om MnM ställer upp med högtalare
I komri fallet med Akuratesteg passivt är jag tveksam att det ens är möjligt att få de att spela på sina fulla potensial, det jag grundar det på är att jag TROR att akuratestegen inte klarar av så låga inpedanser som komri har passivt, därimot så anser jag att komri med 2x4200 ändå spelar väldigt bra, men väldigt långt från sin maxpotensial och det även på lägre volymer, med rätt drivning på komri TROR jag att man skulle få ett helt annat dynamikomfång även på låg volym
En produkt som jag tror skulle bli extremt uppskatad av dig Lejonclou är en tunebox för chakrafilter, och även i förlängningen lejonclue filter till komri