selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 20:05

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 506 posts ]  Go to page Previous 115 16 17 18 1934 Next
Author Message
PostPosted: Mon Oct 24, 2011 19:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Och själv körde du på 90:)

Jag är ju aldrig över 70 på nya kontrolvolymen. Har ju gamla nivåerna.

Vad somirriterar migär att det är sån oerhörd skillnad på 2200 och 4200 så fort det ska levereras soppa. Och det är stor skillnad på76 och 80. Förutsatt att steget klarar av det.

Hur kom,er man förresten fram till att 70 är full effekt på akurate?

Sen är väl det kanske inte tänkt att akurate ska få komri att köra för fullt heller. Men en viss person sa att det inte var några problem på de nivåer jag önskar;).
sportbilsentusiasten wrote:
The Archangel wrote:
Hard du läst tråden hcl? Vi klagar ju inte på effekten. Utan på nätdelen. Hos mig klipper det inte utan nätdelen stänger av för den hinner inte i svängarna närmfyra förstärkare ska sörpla soppa samtidigt. Med en extra nätdel så går det finfint utan bekymmer.

Allt detta står i mitt inlägg ovan
Tror HCL endast vill påtala att vol70 är max utstyrning på steget = om ni kör på 76 (med 4200) alt 80 (med 2kanaler i drift på 4200 alt ett 2200) så är ni i båda fallen ÖVER stegets maxeffekt.
Dvs man kan inte klaga allt för mycket på att steget inte fixar det då detsom utlovas i specen då steget redan levererar ÖVER angiven maxeffekt.

obs detta gäller om man spelar musik som ligger nära full utstyrning på CDskivan, men mycket är ju tokprocessat idag...
De inspelningar jag kört nära maxlolym i KK (både mkI och mkII) är inspelningar med hyfsat stor dynamik så det är mest i topparna det blir jobbigt. Men vi snackar konsertnivåer!

btw, 76 och 80 är ingen jätteskillnad kan jag tycka. På det sätt ni tidigare beskrev skillnaden tolkade jag det som 4200 var katastrofdålig jämfört med 2*2200. Redan 76 är ju tokhögt
Men tack för upplysningen.

Sammantaget den senaste informationen tycker jag inte stegen kan klassas som veka eller har allvarliga problem. Dessutom tror jag att våra upplevelser är rätt likartade avseende stegens förmåga.
Skillnaden är troligen att ni vill spela ÄNNU högre!
Då får man på Solo, helst flera och aktivt. Dyrt att ligga på topp 8)

PostPosted: Mon Oct 24, 2011 19:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Men det kan jag hålla med om, stwgen har inga allvarliga problem eller fel. Men man bör påpeka att den inte alls är unconditionally stable in all speaker loads som påstås i manualen. Kan du hålla med om det.? Eller är linn ofelbara?

PostPosted: Mon Oct 24, 2011 19:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

The Archangel wrote:
Men det kan jag hålla med om, stwgen har inga allvarliga problem eller fel. Men man bör påpeka att den inte alls är unconditionally stable in all speaker loads som påstås i manualen. Kan du hålla med om det.? Eller är linn ofelbara?
Fram till sent 90-tal gjorde Linn enl mig det mesta rätt. Efter det började de tumma på kärnprinciperna. Helt klart har nyare produkter inte samma höga nivå på kvalitet, välbyggdhet. Givetvis ska man som kund förvänta sig EXAKT samma prestanda oavsett kanalantal! Samma sak med internkablar och momentdragna skruvar - ska givetvis vara optimerat för max prestanda.
Ironiskt nog är därför en duktig handlare ÄN mer viktig idag, tvärt emot Linns intensioner.

PostPosted: Mon Oct 24, 2011 19:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Varför ungefär 70 kan antas vara max vad ett Akurate steg klarar utan att klippa?

Jag skriver på iPad så kan inte lägga ut texten, men maxeffektangivelsen implicerar en viss tillgänglig max utspänning från förstärkaren och förstärkningsangivelsen (i databladet) ger vilken maximal insignalspänning detta motsvarar. Sedan har jag helt enkelt jämfört denna siffra med vad en normal CD-spelare lämnar med en fullt utstyrd inspelning och antagit att nivåstegen mellan 70 och 80 på Linns försteg är ca. 0.8 dB i medel. Hur ofta man når klippning med slutstegen och denna volymangivelse på försteget beror därefter på hur hårt komprimerad musiken är.

"Unconditionally stable" betyder vanligen att stegen inte har några hyss (självsvänger) för sig i samband med någonspeciell last. Att de stänger av när man driver dom över spec räknas nog inte som stabilitetsproblem i det avseende som ni menar.

PostPosted: Mon Oct 24, 2011 20:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

The Archangel wrote:
Men en viss person sa att det inte var några problem på de nivåer jag önskar;)
:mrgreen: :oops: 8)

PostPosted: Mon Oct 24, 2011 21:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
alla måste förstå att det är inte effekten som saknas utan det är problem att leverera nog med ström till förstärkarna p.g.a underdimentionerad nätdel i 4200
Intressant tråd det här. Det verkar vara flera olika saker som diskuteras.

Det första är maxnivån och den är som HCL nämnt lätt att räkna ut. 200-wattarna klipper enligt Linn vid en obalanserad insignal på 1.1 V. Det stämmer bra, för det motsvarar 110 W i 8 ohm och 220 W i 4 ohm. Om vi utgår från signalen från en DS-spelare eller CD-spelare kommer slutsteget därmed att klippa i musiksignalens toppar vid vol 75. Denna siffra är den vanliga skalan, där 80 är unity gain, vilket nästan alla Linnförsteg har. På gamla Klimax Kontrol låg unity gain på 90 och då börjar en 200-wattare klippa vid volym 85. Ni som absolut vill spela högre än så (75 respektive 85) måste helt enkelt välja starkare steg än Linns 200-wattare. Och då ligger även elementen i samtliga Linns högtalare i riskzonen.

Nästa fråga är nätdelen. Om Dynamik-nätdelen inte orkar driva alla fyra kanalerna i en 4200 i en viss situation så har den för lite effekt för den tillämpningen. Vad Linn lovar är att två kanaler i förstärkaren kan leverera full effekt i 4 och 8 ohm (cirka 200 respektive 100 watt). De lovar inte att stegen med fler än två kanaler kan ge full i effekt i alla kanaler samtidigt. Om högtalaren har lägre impedans än 4 ohm och/eller fler än två kanaler belastas hårt måste man alltså prova sig fram (vilket ni gjort). I slutänden måste man alltid prova sig fram, både vad gäller kvalitet och kvantitet, och därför har jag bestämt mig för att inte uppge några effektsiffror för mitt kommande slutsteg. Att prova om det låter bra nog på de nivåer man önskar spela, med de högtalare och det rum man har, är faktiskt det enda sättet.

Den tredje frågan är vad som händer med de aktiva korten i Chakrastegen. Här verkar det på er beskrivning som att kvalitetsproblem uppstår långt under klippgränsen. Om det stämmer så är den troliga förklaringen att korten påverkas av att nätdelen belastas. Lösningen på ett sånt problem är antingen en nätdel med mer effekt, en nätdel som beter sig bättre när den belastas eller bättre spänningsreglering till korten. Eftersom jag inte har någon erfarenhet av detta problem så är det här bara teoretiska förklaringar.

Ni som har testat, stämmer min beskrivning av de olika problemen?

PostPosted: Mon Oct 24, 2011 22:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

85 ligger då klart över mina krav. Kan jag köra 80 är jag supernöjd. Så effekten verkar räcka till. Dock inte i nätdelarna.

Samtidigt så blicker man förstås mot aktivt, eller solo. Slipper man kompromisser. Och det är ju trevligt:).

Tack för tekniska infon lejonklou.

PostPosted: Mon Oct 24, 2011 22:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är stegen så stora som 1 dB ända upp till klippgränsen? Förr var stegen större vid låga nivåer och mindre vid höga, men det kanske ändrats? Jag räknade nog slarvigt.

Hur som helst så klipper det rätt friskt vid volym 80 = inte att rekomendera => stor risk för skada på högtalarna! Just Komri är extra luriga med detta i.o.m. att de inbyggda stegen har egen drivning som hänger med bra långt, vilket, till viss del maskerar när steget som driver resten av högtalaren klipper. Det är oftast ingen fara, men det skadar inte att veta. Det är kanske t.o.m. tur att steget stänger av sig eftersom man därigenom undviker att köra sönder något.

PostPosted: Mon Oct 24, 2011 22:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

HCL wrote:
Är stegen så stora som 1 dB ända upp till klippgränsen? Förr var stegen större vid låga nivåer och mindre vid höga, men det kanske ändrats? Jag räknade nog slarvigt.

Hur som helst så klipper det rätt friskt vid volym 80 = inte att rekomendera => stor risk för skada på högtalarna! Just Komri är extra luriga med detta i.o.m. att de inbyggda stegen har egen drivning som hänger med bra långt, vilket, till viss del maskerar när steget som driver resten av högtalaren klipper. Det är oftast ingen fara, men det skadar inte att veta. Det är kanske t.o.m. tur att steget stänger av sig eftersom man därigenom undviker att köra sönder något.
Det är svårt veta om du menar gamla eller nya kontrol. Vi diskuterar ju båda.

PostPosted: Mon Oct 24, 2011 22:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
....och ärför har jag bestämt mig för att inte uppge några effektsiffror för mitt kommande slutsteg.
Mycket intressant! Jag har inte sett något om det tidigare. Har du lust att avslöja ytterligare detaljer, antingen om produkten i sig eller när den förväntas finnas tillgänglig?

PostPosted: Mon Oct 24, 2011 23:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

HCL wrote:
Är stegen så stora som 1 dB ända upp till klippgränsen? Förr var stegen större vid låga nivåer och mindre vid höga, men det kanske ändrats?
Det har alltid varit 1 steg = 1 dB. Hela vägen från noll till 100.
Traktorpojken wrote:
Har du lust att avslöja ytterligare detaljer, antingen om produkten i sig eller när den förväntas finnas tillgänglig?
Kommer mer info senare. Den nya större lådan är inte helt klar och den ska kontrollmätas, så jag kan tyvärr inte säga exakt när den släpps.

PostPosted: Tue Oct 25, 2011 01:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
pekka71 wrote:
alla måste förstå att det är inte effekten som saknas utan det är problem att leverera nog med ström till förstärkarna p.g.a underdimentionerad nätdel i 4200
Intressant tråd det här. Det verkar vara flera olika saker som diskuteras.

Det första är maxnivån och den är som HCL nämnt lätt att räkna ut. 200-wattarna klipper enligt Linn vid en obalanserad insignal på 1.1 V. Det stämmer bra, för det motsvarar 110 W i 8 ohm och 220 W i 4 ohm. Om vi utgår från signalen från en DS-spelare eller CD-spelare kommer slutsteget därmed att klippa i musiksignalens toppar vid vol 75. Denna siffra är den vanliga skalan, där 80 är unity gain, vilket nästan alla Linnförsteg har. På gamla Klimax Kontrol låg unity gain på 90 och då börjar en 200-wattare klippa vid volym 85. Ni som absolut vill spela högre än så (75 respektive 85) måste helt enkelt välja starkare steg än Linns 200-wattare. Och då ligger även elementen i samtliga Linns högtalare i riskzonen.

Nästa fråga är nätdelen. Om Dynamik-nätdelen inte orkar driva alla fyra kanalerna i en 4200 i en viss situation så har den för lite effekt för den tillämpningen. Vad Linn lovar är att två kanaler i förstärkaren kan leverera full effekt i 4 och 8 ohm (cirka 200 respektive 100 watt). De lovar inte att stegen med fler än två kanaler kan ge full i effekt i alla kanaler samtidigt. Om högtalaren har lägre impedans än 4 ohm och/eller fler än två kanaler belastas hårt måste man alltså prova sig fram (vilket ni gjort). I slutänden måste man alltid prova sig fram, både vad gäller kvalitet och kvantitet, och därför har jag bestämt mig för att inte uppge några effektsiffror för mitt kommande slutsteg. Att prova om det låter bra nog på de nivåer man önskar spela, med de högtalare och det rum man har, är faktiskt det enda sättet.

Den tredje frågan är vad som händer med de aktiva korten i Chakrastegen. Här verkar det på er beskrivning som att kvalitetsproblem uppstår långt under klippgränsen. Om det stämmer så är den troliga förklaringen att korten påverkas av att nätdelen belastas. Lösningen på ett sånt problem är antingen en nätdel med mer effekt, en nätdel som beter sig bättre när den belastas eller bättre spänningsreglering till korten. Eftersom jag inte har någon erfarenhet av detta problem så är det här bara teoretiska förklaringar.

Ni som har testat, stämmer min beskrivning av de olika problemen?
Det du skriver stämmer mycket bra, värsta problemet ser ut att vara späningsfall till de interna filtren som gör att det helt enkelk låter illa, vilket det inte gör om man använder samma steg med filterbox, i vårat fall Lk tunebox, på keltik så är det mellanregistret som är det stora problemet om man kör interna filter, har prövat med interna chakra filter på alla register förutom mellanregistret vilket jag körde genom tunebox vilket var klart bättre än att köra med bara tunebox

Efter att ha testat chakra kort i mellanregistret ensamt på ett 4200, så försvinner alla problem med det registret ända upp till volym 80+, jag använde 3x 4200 ett ensamt 4200 i mellanregistret de två andra drev resten på varsin högtalare, detta funkade hyffsat men något känndes inte helt rätt, väldigt svårt att sätta fingret på exakt vad som inte blev rätt

Vi testade med ett 2250/d med stereokort i mellanregistret och lät det de 3x4200 driva varsitt register vilket direkt visade att chakrakortet med 4200 i mellanregistret spelade så mycket mera musik än 2250/d med stereokort, alltså detta alternativ var inte aktuellt efter att ha hört mellanregistret med chakrafilter och 4200, men detta resultat blir det endast om melllanregistret drivs ensamt att ett chakrasteg, så fort man belastar steget med fler register skulle jag föredra 2250/d i mellanregistret

Sista testet vi gjorde var att köra 3x4200 på diskant/mid/främre bas alltså en nätdel per register, vi saknade stereokort till basen så vi slängde in tuneboxen med 2250 på bakre basen, det som nu hände med Keltiken kan nästan beskrivas som ett mirakel, preciss som när man hittar sista pusselbiten och lägger den på plats, den lättnaden som infan sig av att höra hur det började lira kan jag nästan inte beskriva men känslan av att bara stånga huvudet i nya problem till att helt plötsligt vara problemet lösning på spåret kändes helt enorm efter 8 månaders riggande utan att det någonsin blivit riktigt bra, det som också måste tilläggas är att det är inte bara på volymer över 70 det blir skillnad utan även på mycket lägre nivåer, det som förändras extremt mycket är dynamik omfånget vilket bara kom fram om man spelade extremt lågt med mindre nätdelar

Jag håller idag på att lösa problemet, bilder kommer, sóm kommer att leda tankarna några år tillbaka i Linns utveckling, om detta är det slutgiltiga lösningen vet jag inte men jag är väldigt hoppfull

Under denna tid som förflutit har man även hunnit fixa en hyfsad LP12 med följande spec Radikal/Ekos2/keel/Klyde, Ads har lämnat mig efter att jag slutade använda den efter att lp 12 intåg

Detta är bara spekulatoner, men jag är ganska säker på att helaktiva system med t.e.x 2x4200 samt ett 2200 till att driva 242 inte är i närheten av den prestanda man skulle få med 5x2200, om det finns intresse kan jag villigt ställa upp på att testa detta om MnM ställer upp med högtalare :mrgreen:

I komri fallet med Akuratesteg passivt är jag tveksam att det ens är möjligt att få de att spela på sina fulla potensial, det jag grundar det på är att jag TROR att akuratestegen inte klarar av så låga inpedanser som komri har passivt, därimot så anser jag att komri med 2x4200 ändå spelar väldigt bra, men väldigt långt från sin maxpotensial och det även på lägre volymer, med rätt drivning på komri TROR jag att man skulle få ett helt annat dynamikomfång även på låg volym

En produkt som jag tror skulle bli extremt uppskatad av dig Lejonclou är en tunebox för chakrafilter, och även i förlängningen lejonclue filter till komri

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Tue Oct 25, 2011 08:58 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Detta är bara spekulatoner, men jag är ganska säker på att helaktiva system med t.e.x 2x4200 samt ett 2200 till att driva 242 inte är i närheten av den prestanda man skulle få med 5x2200, om det finns intresse kan jag villigt ställa upp på att testa detta om MnM ställer upp med högtalare :mrgreen:

Minns en diskussion med HF angående drivninga av 242 att de rekomenderade 1x4200 till basarna och 3x2200 till 3-K.

PostPosted: Tue Oct 25, 2011 09:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

siffernisse wrote:
Quote:

Minns en diskussion med HF angående drivninga av 242 att de rekomenderade 1x4200 till basarna och 3x2200 till 3-K.

skulle tro att det är en mycket bra lösning eftersom 3k arrayen är det som är tungdrivet på 242

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Tue Oct 25, 2011 12:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Men nyss sa ju någon att Linns nya högtalare är lättdrivna, jämfört med de äldre.

Många har väl kört A242 med 2st AV5125 eller 2st C5100:or utan att detta diskuterats som ett problem tidigare.
Om exempelvis 3k-arrayen vore så svårdriven så borde väl det uppmärksammats för länge sedan, kan man tycka.

Hur är det med 2K-arrayen, är den oxå svårdriven.
Jag tycker inte resonemangen hänger ihop riktigt.

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post new topic  Reply to topic  [ 506 posts ]  Go to page Previous 115 16 17 18 1934 Next

All times are UTC+02:00